Ekonomia polityczna edukacji Maciej Jakubowski Prezentacja na zebranie Katedry Ekonomii Politycznej Luty 2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cykl koniunkturalny: mechanizm i teorie wyjaśniające
Advertisements

TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
POLITYKA GOSPODARCZA W GOSPODARCE OTWARTEJ I
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Czy edukacja zawodowa ma sens finansowy dla pracodawców? Jak gospodarki będą konkurować w XXI wieku? Chris Locke Andrzej Butra.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy metodologiczne ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
DOES ECONOMICS HAVE AN EFFECT? Czy ekonomia ma sens??? Bruno S. Frey University of Zurich.
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Podstawowa analiza rynku
Początek problemu bezrobocia w Polsce
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
Na podstawie tekstu J. Stiglitza :Distribution,Efficiency and Voice:Designing the Second Generation of Reforms.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Równość a wzrost gospodarczy
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.
o roli państwa w gospodarce
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Model klasyczny. Gospodarka zamknięta.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Wsparcie dla rozwoju technologii
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Grupy interesu a kapitał społeczny
Ekonomia polityczna wzrostu i rozwoju gospodarczego propozycja zajęć Katarzyna Metelska-Szaniawska Dominika Milczarek-Andrzejewska.
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
John Maynard Keynes.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI.
J. Wilkin: Ekonomia Podstawowa analiza rynku Wprowadzenie do ekonomii Wykład 4 (konspekt) Jerzy Wilkin.
Rynek pracy: teorie, zjawiska, procesy. Wykład 2015/2016
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Współczesne kierunki polityki społecznej
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Model „pięciu sił” M.Portera
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Rola Państwa w gospodarce
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Rola Państwa w gospodarce
Teoria kosztów.
Zapis prezentacji:

Ekonomia polityczna edukacji Maciej Jakubowski Prezentacja na zebranie Katedry Ekonomii Politycznej Luty 2008

2 Plan prezentacji 1) Znaczenie edukacji dla państwa i gospodarki. Czy analiza edukacji musi zawierać pierwiastek „polityczny? 2) Analiza ekonomiczna: czy edukacja to dobro publiczne czy prywatne? Argumenty dotyczące finansowania Argumenty dotyczące prowadzenia szkół 3) Czy można rozmawiać o edukacji stosując dorobek współczesnej ekonomii głównego nurtu? 4) Współczesne podejście do ekonomii politycznej edukacji

3 Znaczenie edukacji dla gospodarki Tworzenie kapitału ludzkiego (prywatna stopa zwrotu) Odpowiednia podaż siły roboczej Socjalizacja, przygotowanie do pracy zespołowej „Basic competences” Technologiczne spillovers Nie tylko poziom, ale i jakość wykształcenia wpływają na rozwój gospodarczy

Znaczenie edukacji dla społeczeństwa i państwa Socjalizacja Wychowanie Indoktrynacja Tworzenie kapitału społecznego Wyrównywanie szans edukacyjnych Szkoły jako ośrodki polityki społecznej 4

Edukacja a polityka Związki zawodowe nauczycieli Ideologia a wychowanie i edukacja Decentralizacja Prywatyzacja i urynkowienie 5

Punkt wyjścia dla ekonomisty: czy edukacja to dobro publiczne czy prywatne Wysoka prywatna stopa zwrotu z kształcenia (szczególnie na poziomie powszechnym) zarobki i pewność zatrudnienia silnie zależą od poziomu i jakości wykształcenia Pełniejsze zrozumienie świata, łatwiejsze funkcjonowanie w społeczeństwie, lepsze zdrowie itp. Wysoka społeczna stopa zwrotu Efekty zewnętrzne w gospodarce, zdrowie, przestępczość itp. Rzadko kwantyfikuje się zwrot z socjalizacji/indoktrynacji, zwiększonej świadomości politycznej itp., ale zakłada się, że jest pozytywny 6

Czy państwo powinno finansować edukację? Prywatna stopa zwrotu przewyższa koszty, ale… Ignorancja (rodziców) Nieefektywny rynek kredytowy Niepewność… Wysoka społeczna stopa zwrotu Wniosek: tak, ale nie całkowicie 7

Czy państwo powinno prowadzić szkoły? Strona popytowa: TAK: asymetryczna informacja/trudności w ocenie i kontraktowaniu pracy szkoły NIE: ujawnianie preferencji przez głosowanie nogami Strona podażowa TAK: efekty skali; wiarygodność-dłuższy horyzont czasowy; niewielka siła przetargowa rodzin na rynku z asymetryczną informacją i ograniczoną konkurencją; rejony nieatrakcyjne/bariery wejścia i wyjścia NIE: szkoły prywatne bardziej efektywne; wolna konkurencja; zróżnicowanie; większa elastyczność; wprowadzanie rozwiązań z sektora prywatnego itp. 8

Argumenty spoza głównego nurtu ekonomii Nierówności (szans, jakości nauczania, dostępnych zasobów) Segregacja Indoktrynacja/socjalizacja/wychowanie Znaczenie polityczne: wydatki na edukację (Polska: 5% PKB, blisko 50% wydatków samorządów) Związki zawodowe (kilkaset tysięcy nauczycieli; najliczniejsza profesja w sejmie) Znaczenie lokalne szkół Powszechność nauczania Powołanie jako główna motywacja pracy nauczycieli 9

Rzeczywistość Szkoły podstawowe: publiczne bezpłatne, niewiele prywatnych, niewielkie zróżnicowanie Szkoły średnie: publiczne bezpłatne, więcej prywatnych, większe zróżnicowanie Szkolnictwo wyższe: publiczne i prywatne, dotowane przez państwo, ale często płatne, ogromne zróżnicowanie 10

11

Analiza ekonomiczna edukacji Dominujące podejście teoretyczne: teoria kapitału ludzkiego Inna teoria: „signalling” Badanie z tego nurtu nie analizują tego co dzieje się w szkole Badają tylko efekty systemu edukacji i ich powiązanie z gospodarką 12

Analiza ekonomiczna edukacji Niewiele prób tworzenia ekonomicznej teorii kształcenia Czy takie próby mają sens? Trudności w pomiarze kluczowych zmiennych Wiele sprzecznych teorii kształcenia w psychologii i socjologii Wielowymiarowość efektów i kosztów 13

Analiza ekonomiczna edukacji Wiele pojęć poszerzających horyzont współczesnej ekonomii powstało z analiz edukacji Kapitał ludzki Kapitał społeczny Model Tiebouta/głosowanie nogami i koncepcja decentralizacji „Exit, voice, loyalty” Hirschmana ??? 14

Ekonomia edukacji To nie teoria wzrostu Bada efektywność rozwiązań przyjmowanych w szkołach i całych systemach edukacji Mierzy efekty przez testy umiejętności, ew. przyszłe zarobki Ekonomia edukacji jest w 99% czysto empiryczna 15

Przykłady współczesnego podejścia do ekonomii politycznej edukacji Timothy Besley i Maitreesh Ghatak, Government Versus Private Ownership Of Public Goods. Quarterly Journal of Economics, vol. 116(4) Mark Gradstein, Moshe Justman, Volker Meier, 2005, The Political Economy of Education. Implications for Growth and Inequality, MIT Press Giorgio Brunello, Massimo Giannini, 2004, Stratified or comprehensive? The Economic Efficiency of School Design, Scottish Journal of Political Economy, Vol. 51, No. 2 16

Besley, Ghatak, QJE 2001 Różnica między dobrem prywatnym a publicznym w przypadku niekompletnego kontraktu. Intuicyjny przykład: rząd lub NGO inwestują w szkołę, pytanie kto ma ją prowadzić? Rząd posiada technologię umożliwiającą podniesienie jakości, a organizacja pozarządowa posiada dodatkowe zasoby. Koszt rządu = 2 > korzyści = 1. Korzyści inwestycji rządu dla NGO = 5. Korzyści społeczne przewyższają koszty (6>2) Rząd nie zainwestuje jeśli jest właścicielem: będzie musiał prowadzić szkołę, ponieważ ex post jego korzyści przewyższają koszty (1>0). NGO i tak odnosi korzyść, a nie mogąc kontraktować inwestycji nie pokryje z góry kosztów rządu. Jeśli NGO jest właścicielem szkoły to rząd zainwestuje, bowiem ex post może liczyć na połowę korzyści (poprzez transfer od NGO), bo jego wycofanie oznacza 0 dla obu stron. Stąd, inwestycja jest dla niego opłacalna (6/2=3>2 dla rządu; 5-3>0 dla organizacji). 17

Gradstein, Justman, Meier 2005 MIT Press Przegląd historyczny systemów edukacji Przegląd wyników badań ekonometrycznych dotyczących edukacji, wzrostu i nierówności Model statystyczny i dynamiczny decyzji politycznych dotyczących wydatków na edukację Tymi modelami analizują m.in.: Decentralizację Wybór między szkołami prywatnymi i publicznymi, w tym system „school vouchers” Rolę spójnościową – tworzenia kapitału społecznego i podstaw kulturowych państwa w zróżnicowanym etnicznie społeczeństwie 18

Brunello, Giannini 2004, Scottish J of Pol Econ Rząd decyduje o proporcji między szkołami ogólnymi („comprehensive”) a zawodowymi (średnimi), biorąc pod uwagę dynamikę zmian technologicznych Szkoły ogólne dają elastyczne umiejętności i słaby „sygnał” Szkoły zawodowe dają specjalistyczne umiejętności i silny „sygnał” Endogeniczny model tworzenia popytu i podaży na rynku pracy na określone umiejętności Żaden system nie dominuje drugiego, przy czym system ze szkołami ogólnymi ogranicza nierówności 19

Dziękuję za uwagę! 20