Zmiana rozporządzenia grudzień 2011 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Advertisements

STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Działania Samorządowe w ramach PROW stan aktualny plany Mirosława Mochocka październik 2009 r.
Koszty kwalifikowalne marzec 2010 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania,
Zmiana terminu składania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 Wdrażanie LSR Warszawa, 25 lipca 2013 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Działanie 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Podejście Leader – ostatnie nabory, zasady finalizujące okres Zegrze, 26 październik 2012 Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Wstęp – podstawowe informacje.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Integracja Turystyka.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Stan wdrażania PROW na Mazowszu Janina Ewa Orzełowska Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
KONFERENCJA Stowarzyszenia „Ślężanie - Lokalna Grupa Działania” Podsumowanie realizacji zadań oraz wykorzystania środków w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Projekty realizowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013 Gmina Brzeszcze.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
GRANTY Maj 2017 v.1.
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Umowa o przyznaniu pomocy
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Informacja nt. naboru operacji do Planu operacyjnego KSOW
ELEMENTY PODLEGAJĄCE MONITORINGOWI W RAMACH ZAPISÓW LSR
Załączniki do wniosku o płatność
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Szkolenie dla Wnioskodawców
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Podejście Leader w latach :
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Zmiana rozporządzenia grudzień 2011 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach PROW

Główne założenia dostosowanie przepisów rozporządzenia do warunków przeprowadzenia drugiego konkursu na wybór LGD do realizacji dodatkowych zadań w LSR w ramach PROW 2007 – 2013 rozdysponowanie oszczędności na realizację dodatkowych zadań w ramach osi 4 Leader PROW 2007 – 13 na kwotę około 217 mln zł nie przewiduje się kolejnego konkursu na wybór LGD do realizacji LSR na dotychczasowych zasadach – konkurs nie zwiększy liczby LGD wybrana zostanie co najmniej 1 LGD z każdego województwa

LGD może być wybrana, jeżeli: zawarła z samorządem województwa umowę o warunkach i sposobie realizacji LSR przystąpiła do oceny efektywności LGD oraz LSR dokonanej na podstawie kryteriów oceny efektywności LGD oraz LSR przystąpiła do oceny dodatkowych zadań w LSR dokonanej na podstawie kryteriów oceny dodatkowych zadań w LSR

LGD może być wybrana, jeżeli: uzyska co najmniej 60 % maksymalnej liczby punktów w wyniku oceny: efektywności LGD oraz realizacji LSR (stan na ) oraz LSR w zakresie dodatkowych zadań WARUNKI DOSTĘPU

Opracowany przez LGD projekt zmiany LSR dotyczy 1. zwiększenia budżetu LSR oraz 2. rozszerzenia zakresu przedsięwzięć służących osiągnięciu poszczególnych celów szczegółowych, w ramach których są realizowane operacje, lub rozszerzenia zakresu celów szczegółowych i przedsięwzięć służących osiągnięciu tych celów, lub wprowadzenia nowych: celów szczegółowych i przedsięwzięć służących osiągnięciu tych celów lub przedsięwzięć;

Budżet na dodatkowe zadania 413 Wdrażanie LSR: - Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej - Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw - Odnowa i rozwój wsi - małe projekty 431 Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja: - tylko koszty bieżące

Budżet na dodatkowe zadania – Wdrażanie LSR powyżej 80% maksymalnej liczby punktów w wyniku oceny LGD w zakresie dodatkowych zadań – nie więcej niż: wnioskowana pomoc finansowa w ramach działania 413, określona na podstawie wniosków o przyznanie pomocy w ramach tego działania, wybranych przez tą LGD, według stanu na dzień 31 grudnia 2011r. W RAMACH DOSTĘPNYCH ŚRODKÓW

Budżet na dodatkowe zadania – Wdrażanie LSR od 60 do 80% maksymalnej liczby punktów w wyniku oceny LGD w zakresie dodatkowych zadań – nie więcej niż: 70 % wnioskowanej pomocy finansowej w ramach działania 413, określonej na podstawie wniosków o przyznanie pomocy w ramach tego działania, wybranych przez tą LGD, według stanu na dzień 31 grudnia 2011r. W RAMACH DOSTĘPNYCH ŚRODKÓW

Budżet na dodatkowe zadania – Funkcjonowanie LGD… maksymalnie 10 % środków, o jakie ubiega się LGD na działanie 413 Wdrażanie LSR LGD obowiązkowo musi ubiegać się również o środki na działanie 413 Wdrażanie LSR

LGD, które uzyskały taką samą liczbę punktów w ramach oceny o kolejności wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań, decyduje kolejno: wyższa liczba punktów uzyskanych na podstawie kryteriów oceny efektywności LGD oraz realizacji LSR (kolejno) data i godzina wpływu wniosku o wybór LGD do realizacji LSR (ostatecznie)

Konkurs Właściwy organ samorządu województwa, ogłasza konkurs na wybór LGD do realizacji dodatkowych zadań w LSR, po uzgodnieniu z instytucją zarządzającą terminu składania wniosków. W II konkursie nie przeprowadza się konferencji na temat podejścia Leader

Wniosek składa się bezpośrednio w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, z którym LGD zawarła umowę o warunkach i sposobie realizacji LSR do wniosku dołącza się projekt zmiany LSR w formie papierowej oraz inne dokumenty niezbędne do dokonania wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań jednokrotne uzupełnienia brak zastrzeżeń termin rozpatrywania wniosku - 3 miesiące od dnia upływu terminu składania wniosków

Dodatkowe zobowiązania opracowanie formularza ankiety na potrzeby monitorowania LSR udostępnianego beneficjentom działania 413 przedstawienie wskaźników (produktu, rezultatu i oddziaływania) realizacji celów LSR oraz przedsięwzięć określenie harmonogramu przewidywanych terminów podawania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 413 w podziale na półrocza sporządzanie systematycznych sprawozdań z realizacji LSR

Zmiana umowy o warunkach i sposobie realizacji LSR LGD są obowiązane dostosować LSR do przepisów rozporządzenia w terminie 5 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia (zobowiązania wyszczególnione na poprzednim slajdzie), z tym że określając harmonogram przewidywanych terminów podawania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 413 w podziale na półrocza, wskazuje się jedynie te terminy, które przypadają nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie rozporządzenia.

Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013

Projekt nowelizacji zakłada (1 z 7): 1.Uchylenie przepisów krajowych określających maksymalną wysokość wkładu niepieniężnego do małych projektów (bezpośrednie stosowanie art. 54 ust. 2 rozporządzenia 1974/2006). 2.Podniesienie poziomu refundacji z 70% do 80% kosztów kwalifikowalnych. 3.Wprowadzenie możliwości ogłoszenia przez LGD naboru wniosków o ograniczonym zakresie tematycznym dla małych projektów jak i dla pozostałych typów operacji w ramach działania Umożliwienie ubiegania się o pomoc podmiotom, które będąc czynnie zaangażowane w rozwój obszarów wiejskich, w obecnym stanie prawnym nie mogą jednak korzystać ze wsparcia w ramach małych projektów (np. wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego).

Projekt nowelizacji zakłada (2 z 7): 5.Wprowadzenie literalnego zakazu podwyższania wnioskowanej kwoty pomocy. 6.Wyeliminowanie sytuacji, w której w ramach małych projektów dotyczących inwestycji, pomoc jest przyznawana wnioskodawcom będącym osobami fizycznymi, które nie prowadzą działalności gospodarczej ani nie planują jej prowadzić. W przypadku małego projektu dotyczącego inwestycji, pomoc nadal będzie mogła być przyznana osobie fizycznej, ale pod warunkiem, że osoba ta podejmuje lub wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą. 7.Dodanie do kryteriów wyboru małych projektów przez LGD, określonych w LSR, kryterium dotyczącego korzystania przez wnioskodawcę z bezpłatnego doradztwa świadczonego przez LGD w zakresie przygotowywania wniosków o przyznanie pomocy operacje w ramach działania 413.

Projekt nowelizacji zakłada (3 z 7): 8.Zmiana przepisu regulującego kwestię zachowania terminu na złożenie przez LGD wniosku w sprawie podania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania, za pośrednictwem danej LGD, wniosków o przyznanie pomocy na małe projekty. Proponuje się, aby termin był zachowany, jeżeli przed jego zakończeniem wniosek wpłynął do właściwego urzędu marszałkowskiego lub samorządowej jednostki organizacyjnej, a nie został nadany w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo złożony w polskim urzędzie konsularnym, jak ma to miejsce obecnie. 9.Wprowadzenie obowiązku składania wniosku o przyznanie pomocy oraz o płatność na małe projekty, także w postaci dokumentu elektronicznego (tzw. aktywny pdf), zapisanego na informatycznym nośniku danych (np. na płycie CD).

Projekt nowelizacji zakłada (4 z 7): 10.Wprowadzenie przepisów, zgodnie z brzmieniem których LGD dokonywałyby wyboru operacji w ramach działania 413 wyłącznie do wysokości limitu dostępnych środków, wskazanego w ogłoszeniu o możliwości składania wniosków. Jednocześnie, w roku, w którym po raz ostatni zostanie podana do publicznej wiadomości informacja o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy LGD wybierałaby operacje do wysokości 120 % limitu wskazanego w ogłoszeniu. 11.Jednocześnie w odniesieniu do ostatniego naboru wprowadza się regulację, iż w przypadku operacji wybranych, ale nie mieszczących się w limicie, termin weryfikacji wniosków o przyznanie pomocy jest zawieszony do dnia zwolnienia się środków albo do dnia wyczerpania środków.

Projekt nowelizacji zakłada (5 z 7): 12.Jednocześnie, proponuje się wprowadzenie ograniczenia w zakresie maksymalnego okresu oczekiwania na zwolnienie się środków. Okres ten upływałby w dniu dnia 31 grudnia 2014 r. Analogiczne rozwiązanie proponuje się przyjąć także w przypadku pozostałych typów operacji w ramach działania 413 – operacji innych niż małe projekty. 13.Wprowadzenie obowiązku podjęcia działalności gospodarczej, w przypadku przyznania pomocy na realizację operacji inwestycyjnej osobie fizycznej. 14.Wyłączenie na etapie weryfikacji wniosku o płatność, przepisów, które mają zastosowanie do rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy, a mianowicie przepisów dot. wstrzymywania biegu terminu rozpatrywania wniosków w sytuacji, gdy w LGD trwa kontrola prawidłowości dokonania przez LGD wyboru operacji.

Projekt nowelizacji zakłada (6 z 7): 15.Wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym termin weryfikacji wniosku o przyznanie pomocy na operacje odpowiadające warunkom przyznania pomocy w działaniach: Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej, Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw oraz Odnowa i rozwój wsi będzie liczony od dnia przekazania wniosków z LGD do podmiotu wdrażającego, a nie od dnia następującego po dniu zamknięcia naboru. 16.Doprecyzowanie przepisów dotyczących możliwości przedłużania terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności – możliwość wielokrotnego przedłużania terminów, przy czym suma nie może przekroczyć 6 m-cy.

Projekt nowelizacji zakłada (7 z 7): 17.Zastosowanie najszerszej definicji obszarów wiejskich (wraz z miastami gmin miejsko-wiejskich liczącymi od 5 do 20 tys. mieszkańców) w działaniu 413 również dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w działaniu Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw. 18.Rozszerzenie zakresu realizacji małych projektów o operacje związane z promocją lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego o operacje polegające na urządzaniu miejsc pamięci związanych z wydarzeniem historycznym, oraz wyłączenie z zakresu wsparcia operacji polegających na odbudowie, renowacji, restauracji albo remoncie lub oznakowaniu budynków mieszkalnych.

Dziękuję za uwagę