Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Systemowe wsparcie dla ucznia -Indywidualny terapeuta dla ucznia, który tego potrzebuje (samorząd, gmina) -Wsparcie dla nauczyciela ( więcej potrzebnych szkoleń ), szansa na ciągłe dokształcanie się -Systemowe wsparcie dla nauczyciela (poradnie, szkolenia wewnętrzne i zewnątrz ) -Mądry wybór dyrekcji (kompetencje w pracy z zespołem nauczycieli i wsparcie) -Zapraszać do współpracy fundacje i stowarzyszenia -Wolontariat na terenie szkoły -Środki finansowe dla szkół (właściwe gospodarowanie nimi) -Współpraca z całym gronem pedagogicznym pracującym z jedną klasą -Dobry plan ucznia -Programy uczące myślenia -Możliwość działania pozasystemowo -Szkoła myślenia -Odpowiednie paragraf 4 dla dobra dziecka w Ustawie o systemie oświatowym - Oazy wsparcia w szkole (świetlica, biblioteka, woźna, terapeuci, nauczyciele – okienka, pedagog, pielęgniarka) -Nie straszyć dziecka psychologiem, pedagogiem -Rodzic sojusznikiem – umiejętność rozmowy i zachęty do współpracy
Co działa w systemie? -Przepracowanie przepływu informacji o dziecku -Lubienie dziecka przez nauczycieli -Błyskawiczna reakcja na problem -Konsekwencja działania wszystkich ogniw na terenie szkoły -Zespoły wychowawcze działające w placówkach -Warsztaty pedagogiczno-psychologiczne z klasami -Kontrakty -Chęć niesienia pomocy i rozwiązywania problemów -Wymiana doświadczeń wewnątrz placówki między nauczycielami -Ustalona procedura ( wszyscy się do nich stosują jednakowo) -Poradnie psychologiczno- pedagogiczne -Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień -Wycieczki -Świetlica socjoterapeutyczna -Współpraca instytucjami ( MOPS, Sąd- spotkania z lekcjami edukacyjnymi) -Szkoła dla rodziców, w której uczestniczyli nauczyciele -Szkolenia