prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresja i przemoc wśród uczniów
Rola jednostki w kształtowaniu własnego i społecznego bezpieczeństwa.
Drogi Rodzicu! Nie myśl, że Ciebie to nie dotyczy….
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
PRZEMOC I AGRESJA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dojrzałość szkolna dziecka
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Uzależnienia a rozwój dziecka
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA wykład 3 Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Zaburzenia psychiczne
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
„Słowa ranią przez całe życie”
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Gabriela Roszkowska Magdalena Drzemnicka
Symptomy dziecka krzywdzonego
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Wpływ gier komputerowych na człowieka
Symptomy dziecka krzywdzonego
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Kochać dziecko to przygotować je do samodzielnego życia .
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Stop dyskryminacji i przemocy
Odpowiedzialność nauczycieli w sytuacji krzywdzenia dziecka
Razem dla praw dziecka.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
To nabyta potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji. W praktyce określenie to ma kilka znaczeń. W języku potocznym termin.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
Formy pomocy dziecku krzywdzonemu. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Rodzice nie muszą być samotni
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Czym jest agresja i przemoc?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Dr Ewa Dziewońska.
Wychowanie do życia w rodzinie
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem Dziecko krzywdzone 1

Rozwijają się nowe obszary przemocy: narasta przemoc emocjonalna (psychiczna); rośnie przemoc w rodzinach dobrobytu; przemoc jest coraz ostrzejsza; cyberprzemoc; cyberseks. Dla dziecka kontakt z przemocą, to codzienność.

RÓŻNE OBLICZA PRZEMOCY 2010 Agresja w przekazie politycznym Agresja w przekazie medialnym Agresja na drodze, chodniku, w sklepie Wzrost liczby instytucji totalnych Przemoc w pracy (ekonomiczna, psychiczna) Dziecko w wieku 7-10 lat doświadcza 4-5 krotnie więcej aktów przemocy niż jego rodzice w tym samym wieku

Nowe przestrzenie przemocy agresja w cyberprzestrzeni cyberseks Daliśmy społeczne przyzwolenie na pobyt dziecka w przestrzeniach, do których nie jest przygotowane emocjonalnie

PRZEMOC FIZYCZNA – nowe oblicza Bicie, kopanie, potrząsanie, szarpanie, przypalanie, oparzenia, rany cięte, kłute, wykręcanie kończyn, rozmyślne głodzenie, krępowanie... Film Klil Bill w porównaniu z grami Postal, Hitman, GTA, to niewinna igraszka

Polskie mity na temat przemocy wobec dzieci Sprawcami maltretowania dzieci są osoby chore psychicznie, dewianci W MIT 2 Przemoc dotyczy środowisk patologicznych

Nowe przestrzenie przemocy Przemoc rozwija się gdy: - brakuje autorytetów - zanika możliwość samorealizacji - narastają dysproporcje - umacniają się atawizmy - wzmacnia się popędy

Diagnostyka przemocy : Dziecko Rodzic -------------------------- Objawy zachowania

„Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie go w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.

Teza 1: Masowym zjawiskiem jest seksualizacja życia Teza 2: Coraz więcej dzieci wychowuje się, a rodziców funkcjonuje w obszarze silnej seksualizacji

Cele Przestępcy Charakterystyka sprawcy przestępstwa seksualnego zaspokojenie seksualne, poczucie siły i władzy Przestępcy fiksacyjni regresyjni Charakterystyka ofiary Każde dziecko może stać się ofiarą

Strategie sprawców Gwałt; „Urabianie” ofiary; Manipulowanie dzieckiem; Szantaż. Sekret

Wynik: stan zamrożonej czujności dziecka

Grooming Zaprzyjaźnianie się Tworzenie relacji Ocena ryzyka odkrycia znajomości Ukazanie ofierze zasady wzajemnej relacji Budowanie więzi intymnej Kierowanie wyobraźni na realne spotkanie Kontakt w świecie rzeczywistym

Specyfika rozmowy z małym dzieckiem czynniki: - różnice - zakłócenia poznawcze - język - sposób rozmowy - pytania „Dlaczego?”. pytania otwarte pytania zamknięte pytania sugerujące

Budowanie dobrej relacji Czynniki: nastawienie uwaga i koncentracja partnerstwo pierwszy kontakt otoczenie Otoczenie Empatia i postawa wspierająca – słowa i gesty Cierpliwość Obiektywizm

Zadania osoby pomagającej: Słuchamy, słuchamy, słuchamy… Uszczegółowienie jego relacji Zatroszczenie się o jego kondycję psychiczną i udzielenie mu wsparcia. Powiedz: „Wierzę Ci” „Nie jesteś winien temu, co się stało” „Bardzo dobrze, że o tym opowiadasz” „Inne dzieci też mają podobne problemy” „

Niezaspokajanie biologicznych i psychicznych potrzeb dziecka ZANIEDBYWANIE – nowe zjawisko przemocowe Niezaspokajanie biologicznych i psychicznych potrzeb dziecka

Podstawowe objawy zaniedbania (1) Wzrost i waga poniżej normy Głód, odwodnienie Niestosowne do pory roku ubranie Próchnica zębów Pasożyty, wszawica Brudne włosy, ubranie

Podstawowe objawy zaniedbania (2) Stałe zmęczenie, apatia Zasypianie w klasie Proszenie o jedzenie lub jego kradzież Wczesne przychodzenie i późne wychodzenie ze szkoły Pseudo - dojrzałość Zachowania przestępcze i NS Używanie (eksperymenty i nadużywanie) narkotyków i alkoholu

Co dziecko powinno usłyszeć od osoby pomagającej? „Wierzę Ci” „Nie jesteś winien temu, co się stało” „Bardzo dobrze, że o tym opowiadasz” „Inne dzieci też mają podobne problemy” „Możesz liczyć na pełną dyskrecję” „Jestem tutaj po to aby Tobie pomóc”

Czego należy unikać w rozmowie z dzieckiem krzywdzonym? Kłamstwa Okazywania silnych emocji Okazywania niechęci do rodziców dziecka Pustych obietnic

Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci wymaga odwagi i zdecydowania