prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki Uzależnień prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko z zespołem Dziecko krzywdzone 1
Rozwijają się nowe obszary przemocy: narasta przemoc emocjonalna (psychiczna); rośnie przemoc w rodzinach dobrobytu; przemoc jest coraz ostrzejsza; cyberprzemoc; cyberseks. Dla dziecka kontakt z przemocą, to codzienność.
RÓŻNE OBLICZA PRZEMOCY 2010 Agresja w przekazie politycznym Agresja w przekazie medialnym Agresja na drodze, chodniku, w sklepie Wzrost liczby instytucji totalnych Przemoc w pracy (ekonomiczna, psychiczna) Dziecko w wieku 7-10 lat doświadcza 4-5 krotnie więcej aktów przemocy niż jego rodzice w tym samym wieku
Nowe przestrzenie przemocy agresja w cyberprzestrzeni cyberseks Daliśmy społeczne przyzwolenie na pobyt dziecka w przestrzeniach, do których nie jest przygotowane emocjonalnie
PRZEMOC FIZYCZNA – nowe oblicza Bicie, kopanie, potrząsanie, szarpanie, przypalanie, oparzenia, rany cięte, kłute, wykręcanie kończyn, rozmyślne głodzenie, krępowanie... Film Klil Bill w porównaniu z grami Postal, Hitman, GTA, to niewinna igraszka
Polskie mity na temat przemocy wobec dzieci Sprawcami maltretowania dzieci są osoby chore psychicznie, dewianci W MIT 2 Przemoc dotyczy środowisk patologicznych
Nowe przestrzenie przemocy Przemoc rozwija się gdy: - brakuje autorytetów - zanika możliwość samorealizacji - narastają dysproporcje - umacniają się atawizmy - wzmacnia się popędy
Diagnostyka przemocy : Dziecko Rodzic -------------------------- Objawy zachowania
„Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie go w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.
Teza 1: Masowym zjawiskiem jest seksualizacja życia Teza 2: Coraz więcej dzieci wychowuje się, a rodziców funkcjonuje w obszarze silnej seksualizacji
Cele Przestępcy Charakterystyka sprawcy przestępstwa seksualnego zaspokojenie seksualne, poczucie siły i władzy Przestępcy fiksacyjni regresyjni Charakterystyka ofiary Każde dziecko może stać się ofiarą
Strategie sprawców Gwałt; „Urabianie” ofiary; Manipulowanie dzieckiem; Szantaż. Sekret
Wynik: stan zamrożonej czujności dziecka
Grooming Zaprzyjaźnianie się Tworzenie relacji Ocena ryzyka odkrycia znajomości Ukazanie ofierze zasady wzajemnej relacji Budowanie więzi intymnej Kierowanie wyobraźni na realne spotkanie Kontakt w świecie rzeczywistym
Specyfika rozmowy z małym dzieckiem czynniki: - różnice - zakłócenia poznawcze - język - sposób rozmowy - pytania „Dlaczego?”. pytania otwarte pytania zamknięte pytania sugerujące
Budowanie dobrej relacji Czynniki: nastawienie uwaga i koncentracja partnerstwo pierwszy kontakt otoczenie Otoczenie Empatia i postawa wspierająca – słowa i gesty Cierpliwość Obiektywizm
Zadania osoby pomagającej: Słuchamy, słuchamy, słuchamy… Uszczegółowienie jego relacji Zatroszczenie się o jego kondycję psychiczną i udzielenie mu wsparcia. Powiedz: „Wierzę Ci” „Nie jesteś winien temu, co się stało” „Bardzo dobrze, że o tym opowiadasz” „Inne dzieci też mają podobne problemy” „
Niezaspokajanie biologicznych i psychicznych potrzeb dziecka ZANIEDBYWANIE – nowe zjawisko przemocowe Niezaspokajanie biologicznych i psychicznych potrzeb dziecka
Podstawowe objawy zaniedbania (1) Wzrost i waga poniżej normy Głód, odwodnienie Niestosowne do pory roku ubranie Próchnica zębów Pasożyty, wszawica Brudne włosy, ubranie
Podstawowe objawy zaniedbania (2) Stałe zmęczenie, apatia Zasypianie w klasie Proszenie o jedzenie lub jego kradzież Wczesne przychodzenie i późne wychodzenie ze szkoły Pseudo - dojrzałość Zachowania przestępcze i NS Używanie (eksperymenty i nadużywanie) narkotyków i alkoholu
Co dziecko powinno usłyszeć od osoby pomagającej? „Wierzę Ci” „Nie jesteś winien temu, co się stało” „Bardzo dobrze, że o tym opowiadasz” „Inne dzieci też mają podobne problemy” „Możesz liczyć na pełną dyskrecję” „Jestem tutaj po to aby Tobie pomóc”
Czego należy unikać w rozmowie z dzieckiem krzywdzonym? Kłamstwa Okazywania silnych emocji Okazywania niechęci do rodziców dziecka Pustych obietnic
Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci wymaga odwagi i zdecydowania