Agresja elektroniczna jako problem wychowawczy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
opracowała Justyna Tokarz
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
CYBERPRZEMOC.
Dziecko w sieci zagrożenia i profilaktyka.
Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Bezpieczeństwo dzieci w Internecie
Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi
CYBER PRZEMOC XXI WIEKU
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
Wychowanie w erze cyfrowej – czy jesteśmy na to przygotowani?
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
Powiedz STOP cyberprzemocy !
STOP Cyberprzemocy.
Cyberprzemoc Wydział dw. z PG KWP w Katowicach kom. Adam Nikolin.
CYBERPRZEMOC.
Dzień Bezpiecznego Internetu
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU LUTY 2009
„BEZPIECZNY INTERNET”
Bezpieczny internet.
Cyberprzemoc Weronika Skierka IIA.
Szkoła z klasą 2.
Test uzależnienia od komputera Przy każdym stwierdzeniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź (tak lub nie).
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
Bezpieczny internet.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Bez nienawiści w Internecie
Przygotowała Julia Töppich klasa VIa
Bezpieczeństwo w sieci
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
CYBERPRZEMOCY !!!.
Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
CYBERPRZEMOC W INTERNECIE
@ WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE. Czy wiesz, jakie są wirtualne
MARTA BIEŃKOWSKA ALEKSANDRA TERESZKIEWICZ KLASA I D Netykieta.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Czym tak naprawdę jest sexting?
WSP IM. JANUSZA KORCZAKA W WARSZAWIE KONFERNCJA PhDr. Inż.. Łukasz Tomczyk Instytut Pedagogiki PWSZ
Przygotował: Jakub Leńczowski
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
WIRTUALNA SIEĆ – REALNE ZAGROŻENIE
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Młodzieżowy Katalog Bezpiecznej Szkoły
Cyberprzemoc.
Czym jest cyberprzemoc?
Stop cyberprzemocy ! Ważne informacje !.
SP W WĘGIERSKIEJ GÓRCE.
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
Czyli przemoc w internecie.
Cyberprzemoc.
Netykieta.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
(Agresja elektroniczna)
Zasady korzystania z technologii informacyjno - komunikacyjnych
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
CYBERBULLYING AGRESJA ELEKTRONICZNA
Załącznik nr 2 Od smutku do nadziei – depresja u dzieci i młodzieży, jak im pomagać? 14 marca 2019 r. Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie ul. Kawęczyńska.
1 1.
Zapis prezentacji:

Agresja elektroniczna jako problem wychowawczy Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi Instytut Medycyny Pracy w Łodzi

Metoda Wyjście od badań jakościowych!!! Badania zrealizowano przy pomocy ankiety audytoryjnej na próbie złożonej z 719 gimnazjalistów z sześciu szkół z województwa łódzkiego. Około 46% próby stanowiły dziewczęta. W grupie badanych najwięcej było szesnastolatków (ok. 36%), następnie czternastolatków (ok. 30%), piętnastolatków (ok. 30%). W pomiarach zastosowano Łódzki Kwestionariusz Rozpowszechnienia Agresji Elektronicznej. Grant MNISW Cyberbullying jako mowa forma agresji rówieśniczej wśród gimnazjalistów 2

Co badano? 20 rodzajów agresji elektronicznej wyodrębnionej ze względu na sposób działania 36% było sprawcą przynajmniej jednego rodzaju w ciągu 30 dni poprzedzających badanie

Ranking sprawstwa – pierwsze siedem Sposób realizacji agresji elektronicznej % sprawców w okresie 30 dni przed badaniem % sprawców kiedykolwiek w życiu Obrażałem/wyzywałem/am podczas gier online (np. Tibia, World of Warcraft, Counter Strike) 15,7* 11 Komentowałem/am wypowiedzi na forum internetowym, żeby ośmieszyć/sprawić przykrość/wystraszyć inną osobę. 10,8 17,8 Wyzywałem/am inne osoby rozmawiając na czacie. 10,6* 15,4 Komentowałem/am w celu sprawienia przykrości profile w portalu typu nasza-klasa.pl; fotka.pl lub blogi innych osób. 8,4 15 Wysyłałem/am wiadomości przez komunikator (np. gadu-gadu), aby kogoś obrazić/wystraszyć. 8 11,5 Wysyłałem/am SMS żeby dokuczyć/sprawić przykrość/ /wystraszyć inną osobę. 5,6* 14,5 Celowo wykluczyłem lub nie dopuściłem do grona „znajomych” w Internecie innej osoby, żeby jej dokuczyć. 5,3 11,7

Pytania – mobbing elektroniczny „Czy zdarzyła Ci się następująca sytuacja: Jedna lub kilka osób z twojej szkoły/klasy lub społeczności w Internecie przez dłuższy czas, regularnie nękało Cię korzystając z Internetu lub telefonów komórkowych, w taki sposób, że cierpiałeś i trudno było Ci się obronić? oraz „ Czy zdarzyło Ci się samemu lub w grupie przez dłuższy czas, regularnie nękać kolegę/koleżankę korzystając z Internetu lub telefonów komórkowych, w taki sposób, że trudno mu było się obronić?”

Mobbing elektroniczny % sprawców % ofiar Ani razu 83,7 80 Raz 11,3 10,5 2-3 razy 3,3 5,5 4 razy i więcej 1,7 4 Ogółem 16,3 20

Kto był ofiarą?

Nowe mechanizmy? Potencjalnie obecne !!!! Teoria ABAKUS i jej komponenty (Pyżalski, 2009)

! „kiedy tylko jakieś medium zostaje zdefiniowane jako zagrożenie dla młodych ludzi, to możemy spodziewać się kampanii prowadzonej przez dorosłych, którzy będą chcieli cenzorować lub ograniczać dostęp do tego medium. Później następuje zmniejszenie zainteresowania, aż do pojawienia się nowego medium, które znów zaogni publiczną debatę i podsyci ogień paniki moralnej”. (Springhall, 1998)

Co robić? Czy potrzebujemy nowych rozwiązań? Ważne pytania – próba odpowiedzi Obszary poszukiwań

Rozwiązania prawne Spora dyskusja związana ze: Skalą(36%) – także ilością danych „powagą” poszczególnych sytuacji – także w kontekście różnych rodzajów agresji elektronicznej Ryzykiem związanym z wolnością wypowiedzi – amerykańskie dyskusje Implementacją prawa Świadomość obowiązującego prawa

To może edukacja? Kampanie społeczne Wspieranie profesjonalistów – np. Cyber Training Kto i w jakiej sprawie? – nauczyciele? Edukacja rówieśnicza? pozytywnie, czy negatywnie? - przykłady Jak? – twarzą w twarz, czy online? Czy edukacja może zaszkodzić? – możemy powtórzyć te same błędy co zwykle

Zasady – „Dziki Zachód” odchodzi w zapomnienie netykieta Uaktywnianie świadków Wspieranie Inicjatywy młodych ludzi także oddolne Samoregulacja

Wsparcie ofiar i … sprawców Ale też innych osób Uaktywnianie świadków Wspieranie Inicjatywy młodych ludzi - także oddolne

Technika przeciw technice Współpraca z providerami usług Rozwiązania umożliwiające, blokowanie, zapisywanie, raportowanie Ale też edukacja w zakresie stosowania tych rozwiązań

Pedagog w cyberprzestrzeni Czy zakazy i procedury, np. dotyczące telefonów komórkowych? Cyberworking (Katarzyna Fenik) Nauczanie Cyfrowego Tubylca (L. Hojnacki) Ale też edukacja w zakresie stosowania tych rozwiązań Wychowanie na odległość??

Podsumowanie Jest trochę nowych rozwiązań Nie zapominajmy jednak o tradycyjnych Czynniki wspierające i ryzyka dalej obowiązują