Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Advertisements

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Optyka geometryczna.
 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka”
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARSZEWIE ID grupy: ………………………………………………….. Kompetencja: Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Sławnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Politechnika Rzeszowska
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Tak wyglądaliśmy jak zaczynaliśmy udział w projekcie.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Optyka geometryczna Dział 7.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Zjawiska falowe.
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy: 98/9_MF_G2 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA. Temat projektowy: Ciekawa Optyka. Semestr/rok szkolny: I I I / 2010/2011.

ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ul. Szkolna 1 66-432 Baczyna

OPTYKA Optyka to dział fizyki zajmujący się badaniem zjawisk związanych ze światłem. Źródłami światła są ciała o wysokiej temperaturze, które dzielą się na: naturalne i sztuczne. Światło jest falą elektromagnetyczną o długości od ok. 400nm do 700nm. Kierunek rozchodzenia się światła nazywamy promieniem świetlnym. Światło rozchodzi się prostoliniowo. Cień i półcień są efektem prostoliniowego rozchodzenia się światła.

Zjawisko odbicia światła Światło napotykając granicę dwóch ośrodków może ulec pochłonięciu, odbiciu lub przejść do drugiego ośrodka. Pochłonięcie i odbicie zachodzą, gdy przeszkoda jest dla światła nieprzezroczysta. W przypadku napotkania przeszkody przezroczystej światło na granicy dwóch ośrodków ulega częściowo odbiciu i załamaniu. Prawo odbicia: Kąt odbicia światła jest równy kątowi padania, promień padający, promień odbity i normalna(prosta prostopadła do powierzchni odbijającej) leża w jednej płaszczyźnie. α= α’

Zjawisko załamania światła Światło na granicy dwóch ośrodków przezroczystych ulega odbiciu i załamaniu. Światło przechodząc z jednego ośrodka do drugiego załamuje się, oznacza to że zmienia się jego kierunek rozchodzenia. Wyróżniamy trzy przypadki: Jeżeli światło przechodzi z ośrodka, w którym rozchodzi się szybciej do ośrodka który rozchodzi się z mniejszą szybkością, to załamuje się zawsze tak, że kąt padania jest większy od kąta załamania α>β b. Jeżeli światło przechodzi z ośrodka optycznie gęstszego do rzadszego to światło załamuje się tak że kąt załamania jest większy od konta padania α<β c. Jeżeli światło pada na granicz dwóch ośrodków to przechodzi do drugiego ośrodka bez zmiany kierunku.

Całkowite wewnętrzne odbicie Dla światła przechodzącego z ośrodka, w którym biegnie z mniejsza szybkością do ośrodka w którym biegnie z większa szybkością istnieje taki kąt padania dla którego kąt załamania jest równy 90’. Ten kąt padania nazywamy kątem granicznym. Jeżeli światło biegnie w ośrodku z mniejszą szybkością i pada na granicy dwóch ośrodków pod kątem większym od kąta granicznego, to następuje odbicie promienia padającego. Zachodzi wewnętrzne odbicie światła . Wykorzystanie prawa odbicia w technice Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia zostało wykorzystane w światłowodach. Są to Cienkie elastyczne włókna wykonane ze szkła kwarcowego lub plastiku . Promień świetlny wielokrotnie odbija się od wewnętrznych Ścianek i biegnie wzdłuż włókna. Światłowody ważne są dla telekomunikacji, stosowane w diagnostycznych przyrządach medycznych, oraz lamp.

Światłowody w technice

Zwierciadła Wypolerowane powierzchnie metalowe i powierzchnie szklane posrebrzane z jednej strony nazywamy zwierciadłami. Ze względu na powierzchnię zwierciadła możemy podzielić je na trzy grupy: Płaskie Kuliste (sferyczne) Paraboliczne

Kierunek rozchodzenia się wiązki światła po odbiciu od zwierciadła

Soczewki Bryły przezroczyste dla światła, ograniczenie z dwóch stron powierzchniami, z których, przynajmniej jedna jest powierzchnia kulistą. Rozróżniamy dwie grupy soczewek: Skupiającą Rozpraszająca Równoległa wiązka światła po przejściu przez soczewkę skupiającą skupia się w jednym punkcie, nazywanym ogniskiem soczewki. Ta sama wiązka po przejściu przez soczewkę rozpraszającą staje się wiązką rozbieżną mówimy że taka soczewka ma ognisko pozorne. Równanie soczewki : Zdolność skupiająca soczewki jest równa odwrotności ogniskowej soczewki. Jednostką zdolności skupiającej jest dioptria

Pryzmat Światło białe, przechodząc przez pryzmat, ulega nie tylko odchyleniu ale również ulega rozczepieniu na składniki barwne. Zjawisko to nazywamy rozczepieniem światła. Na ekranie otrzymuje się widmo ciągłe światła białego jest to szereg barw przechodzący w sposób ciągły jedna w drugą od barwy czerwonej po przez pomarańczową, żółtą, zieloną, niebieska, do fioletowej. Rozczepienie światła białego w pryzmacie jest spowodowane tym, ze każdy składnik barwy ma inna szybkość rozchodzenia się w ośrodku przezroczystym, a więc załamuje się pod innym kontem(światło czerwone ma największą szybkość, a więc najmniejszy kont odchylenia . Pryzmat- przezroczysta bryła ograniczona dwiema płaszczyznami o wspólnej krawędzi. Kąt jaki tworzą płaszczyzny boczne pryzmatu, nazywamy kątem łamiącym.

Przyrządy optyczne Najdoskonalszym przyrządem optycznym jest ludzkie oko. Bardzo często stosujemy jeden z najprostszych przyrządów optycznych- lupę, bardziej skomplikowanym przyrządem jest mikroskop

Wielkości charakteryzujące fale Długość fali – λ – odległość na jaką rozchodzi się fala w czasie wykonania jednego drgania. Okres fali – T – czas w którym fala przebędzie drogę równą długości fali. Częstotliwość fali – f – liczba fal przechodzących przez danych punkt na promieniu fali w ciągu jednej sekundy Amplituda fali – A – maksymalne wychylenie z położenia równowagi

Dyfrakcja Jeżeli fala na swojej drodze napotyka małą przeszkodę lub przeszkodę ze szczeliną, to zachodzi zmiana kierunku rozchodzenia się fali, w tym samym ośrodku, oraz zmiana kształtu powierzchni falowej. Jest to zjawisko dyfrakcji(ugięcia) . Przeszkoda zatrzymuje falę, ale szczelina staje się źródłem fali kulistej . Jeżeli szczelina jest większa od długości fali, to za nią środkowa część jest falą płaską , a przy brzegach zachodzi zmiana kierunku rozchodzenia się fali.

Interferencja Zjawisko polegające na nakładaniu się dwóch lub więcej fal. Wynikiem interferencji jest pojawieniem się pola interferencyjnego , czyli obszarów, w których drgania cząsteczek są wzmocnione w porównaniu z drganiami wywołanymi przez jedną falę oraz obszarów, w których nie ma drgań danego ośrodka.

Nasze grupy projektowe Życzymy miłych wakacji