1 1 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Doświadczenie z wodą i atramentem
Advertisements

Pochodzenie, występowanie wody…
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Skażenie wód metalami ciężkimi (ołowiem, rtęcią, kadmem) stosowanymi w przemyśle i substancjami wypłukiwanymi z hałd odpadowych.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
* 07/16/96 Woda Co to jest woda? Pytanie niby banalne, ale myślę, że trochę faktów nikomu nie zaszkodzi. Zapraszam do obejrzenia prezentacji. *
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Znaczenie wody dla człowieka i środowiska
WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
WODA ŻYCIA.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
Wyk. Monika Markuntowicz IIIB
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
Woda na Ziemi – hydrosfera
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Autorzy: Adrianna Przybylska
Badanie wód jezior lobeliowych
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Zanieczyszczenia wody
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ROZPUSZCZANIE SIĘ SUBSTANCJI W WODZIE?
Stany skupienia wody.
- życiodajna Substancja
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Woda w przyrodzie..
„Rola wody w ciele człowieka, zwierząt i roślin”
Woda to cudowna substancja
22 MARCA ŚWIATOWY DZIEŃ WODY
Zapis prezentacji:

1 1 1

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Samorządowe Gimnazjum w Kożuchowie im. Jana Pawła II ID grupy: 98/26_mf_g1 Opiekun: Pani Alicja Gruzło Kompetencja: Fizyczno-matematyczna Temat projektowy: Woda. Semestr/rok szkolny: Semestr II rok szkolny 2010/2011 2 2 2

H2O Woda to tlenek wodoru. Jest najpowszechniej występującym na naszej planecie związkiem chemicznym o wzorze H2O. 3

Właściwości wody 1. Jest przezroczysta 2. Nie ma kształtu 3. Nie ma zapachu 4. Jest substancją jednorodną 5. Jest dobrym rozpuszczalnikiem 6. Paruje w każdej temperaturze 7. Zamarzanie wody oraz topienie lodu zachodzą w stałej temperaturze 0˚C 8. Lód jest lżejszy niż woda 9. Jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego. 4

Powstawanie H2O w reakcjach chemicznych Woda jest produktem ubocznym wielu reakcji chemicznych, np. 1.Spalanie wodoru i związków organicznych w obecności tlenu np.: 2H2 + O2 → 2H2O 2C2H5OH + 7O2 → 4CO2 + 6H2O 2.Niektóre reakcje kondensacji, np.: C2H5OH + HCOOH → HCOOC2H5 + H2O 5

Stany skupienia wody Woda występuje najczęściej w postaci cieczy, jednak może być ona również ciałem stałym (lód lub śnieg), a także gazem (para wodna). 6

Pochodzenie wody Wśród naukowców istnieje kilka hipotez pojawienia się na naszej planecie wody. 7

Pierwsza hipoteza pochodzenia wody Hipoteza geotermalna, czyli obecności wody w magmie. Para wodna w magmie w temperaturze poniżej wartości krytycznej ulega skropleniu tworząc roztwory hydrotermalne. Kiedy wulkan jest aktywny woda zostaje uwolniona do atmosfery lub hydrosfery. Wody, które powstały z krzepnięcia magmy, nazywamy wodami juwenilnymi. 8

Znaczenie wody w życiu człowieka O wadze wody dla życia człowieka przesądza chociażby fakt, że organizm człowieka zawiera jej około 65%. Poziom ten zależy oczywiście od wieku i płci. Jest niezbędna w podtrzymywaniu wszystkich procesów biologicznych w organizmie człowieka. 9

Funkcje wody w organizmie człowieka 1. Rozpuszczanie pokarmu oraz jego transport 2. Wchłanianie pożywienia z jelit i od- używanie komórek 3. Usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii 4. Udział w reakcjach biochemicznych 5. Regulacja temperatury 6. Zwilżanie błony śluzowej, stawów, gałki ocznej 10

Obieg wody w przyrodzie 11

Zanieczyszczenia wód Zanieczyszczenie wód jest problemem rangi światowej. Wraz ze wzrostem zaludnienia Ziemi i rozwojem przemysłu, rośnie także ilość zanieczyszczeń. Ze względu na pochodzenie, można podzielić je na komunalne, przemysłowe oraz rolnicze. 12

Zanieczyszczenia komunalne Są to ścieki miejskie- mieszanina odpadów z gospodarstw domowych, fekaliów, odpadów ze szpitali, łaźni, pralni i zakładów przemysłowych. Zawierają one także detergenty, chorobotwórcze drobnoustroje, które są znanym, źródłem takich chorób, jak tyfus, cholera, dur brzuszny. 13

Zanieczyszczenia przemysłowe Powstają między innymi przy wydobywaniu surowców, w trakcie chłodzenia urządzeń, filtracji, destylacji i podczas wielu innych czynności wykonywanych w różnorakiej produkcji. Są one szkodliwe dla organizmów żywych, gdyż działają na nie, niszcząc wątrobę, przewód pokarmowy i układ krążenia.   14

Zanieczyszczenia rolnicze Składają się na nie środki ochrony roślin, które mają na celu niszczenie szkodliwych organizmów, niszcząc również organizmy pożyteczne. Duże znaczenie mają także nawozy sztuczne. 15

Sposoby oczyszczania wody Sposoby mechaniczne: Sposoby chemiczne Sposoby biologiczne 16

17

Zbiorniki wodne 18

Woda surowa Woda powierzchniowa Woda gruntowa Woda głębinowa Woda źródlana Woda słodka 19

Woda użytkowa (zasoby wodne) Woda wodociągowa Woda pitna Woda przemysłowa Woda destylowana 20

Twardość wody Twardość wody dzieli się na: - nietrwałą (przemijającą, węglanową) - która jest generowana przez sole kwaśne kwasu węglowego - wodorowęglany - trwałą - która jest generowana przez sole innych kwasów, głównie chlorki, ale też siarczany, azotany i inne. 21

Krótko o Kożuchowie Nasza grupa projektowa pochodzi z Kożuchowa. Jest to niewielka miejscowość położona w powiecie nowosolskim, w województwie lubuskim. Na terenie naszego miasta znajduje się nowo wybudowana oczyszczalnia ścieków, którą zwiedzała nasza grupa a także wiele ciekawych zabytków. 22

Zlewiska i obszary bezodpływowe Całość obszarów lądowych kuli ziemskiej możemy dzielić na zlewiska, czyli obszary z których wody powierzchniowe spływają do poszczególnych mórz i oceanów oraz obszary bezodpływowe, z których wody powierzchniowe nie spływają do Oceanu. Ocean Atlantycki 35% Ocean Spokojny 16% Ocean Arktyczny 15% Ocean Indyjski 14% 23

Zlewiska wód 24

ZASTOSOWANIE WODY: Jako woda pitna Do nawadniania pól Jako woda do celów Woda w obiektywie sanitarno-bytowych

Doświadczenia 26

Doświadczenie nr 1 Potrzebne rzeczy: woda, kieliszek, szklanka , kartka papieru np. A4, A5. Czynności: Szklankę napełnić całą wodą, a następnie przyłożyć kartkę papieru do otworu kieliszka, później odwrócić szklankę ,,do góry nogami”. Obserwacje: Woda nie wypłynie. 27

Daje to następujący efekt: 28

Doświadczenie nr 2 Potrzebne rzeczy: 2 szklanki, gorąca i zimna woda, barwnik (np. tusz lub atrament) Czynności: Napełnić szklanki - jedną gorącą wodą, a drugą zimną. Postawić szklanki i poczekać, aż woda się ustoi. Wlać do każdej ze szklanek po kropli barwnika. Obserwacje: W obu szklankach woda się zabarwi, ale w szklance z ciepłą wodą stanie się to  dużo szybciej. Wniosek: W zimnej wodzie cząsteczki poruszają się dużo wolniej niż w gorącej, dlatego  barwnik rozprzestrzeni się szybciej w szklance z gorącą wodą. 29

Doświadczenie nr 3 Potrzebne: przezroczysta, plastikowa butelka, gorąca woda, kostka lodu Czynności: Napełnij butelkę gorącą wodą. Po chwili wylej połowę wody (ostrożnie!).W otworze butelki umieść kostkę lodu. Obserwacje: Pod kostką lodu będzie można zobaczyć mglista chmurkę. Wniosek: Para wodna pod wpływem zimna gwałtownie się ochłodzi i skropli. Widoczna chmurka to skroplona para wodna. Warto pamiętać, że pary wodnej nie widać. To co widzimy, to maleńkie kropelki wody, która jest już w stanie ciekłym. 30

„Wodo, nie masz ani smaku, ani koloru, ani zapachu, nie można ciebie opisać, pije się ciebie nie znając ciebie. Nie jesteś niezbędna do życia; jesteś samym życiem” A. Saint-Exupery 31

Katarzyna Andrzejewska Dominika Czapor Iwona Król Klaudia Dudek Roksana Deryng Aleksandra Witucka Klaudia Wira Oliwia Krawczyk Dominika Bzdel

33 33 33