Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego w Bożympolu Wielkim ID grupy: 96/10_P_G1 Opiekun: Krzysztof Treder Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Kulturowe różnicy między Europejczykami Semestr/rok szkolny: semestr drugi 2010/2011
Europa ??? Zdefiniowanie Europy stanowi swoistą kwestię problematyczną, szczególnie jeśli chodzi o jej kulturowe korzenie oraz zróżnicowanie etnograficzne jej mieszkańców.
Żadna kultura nie może przeżyć Jeśli stara się być jedyną i wykluczającą INNE
Wspomniane kwestie wynikają głównie z fizycznego zamazania granic kontynentu oraz bogatej przeszłości historycznej. Z nimi bowiem wiąże się ściśle bogactwo, kulturalne, etniczne oraz religijne dzisiejszej Europy
Za pomocą czytelnego uproszczenia, można zdeterminować dotychczasową historię Europy w trzech przełomowych, następujących po sobie fazach jedności i konfliktu:
* Pierwszą, obejmującą okres od upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego po ostateczny rozłam Kościoła grekokatolickiego (476-1054) Charakteryzującą się ekspansją chrześcijaństwa w obu obrządkach i podziałem Europy na obszar kultury łacińskiej oraz kultury greckiej
* Drugą, przypadającą na czas unifikacji kulturowej o chrześcijańsko-łacińskim charakterze, do początku nasilenia się ruchu reformacyjnego (1054-1517)
* Trzeci, wielowiekowy okres konfliktów religijnych, narodowych, ekonomicznych, do momentu podpisania traktatów rzymskich oraz upadku muru berlińskiego, dzielącego w nienaturalny sposób Europę na zachodnio- kapitalistyczną i wschodnio-komunistyczną (1517-1989)
W ten sposób powstały fundament, wytworzony na skutek bogatej i skomplikowanej przeszłości historycznej, w połączeniu z procesami globalizacyjnymi spełnił funkcję środowiska inkubacyjnego dla dzisiejszej barwnej kulturowo- etnicznej MOZAIKI EUROPEJSKIEJ
Niemal całkowite zniesienie granic, swobodny przepływ kapitału, handlu, usług oraz przede wszystkim ludności, wpłynął korzystnie na tolerancję etniczno-kulturową, pomógł wyzbyć się ksenofobii i co najistotniejsze zmienił diametralnie mentalność społeczeństwa europejskiego, nadając mu charakter HISZPAŃSKIEJ OBERŻY
Flaga Hiszpanii Herb Hiszpanii
Konstytucja Konstytucja Hiszpanii Język urzędowy hiszpański Stolica Madryt Ustrój polityczny monarchia parlamentarna
Herb Francji Flaga Francji
W której wspólnie konsumuje się wniesione dobra W której wspólnie konsumuje się wniesione dobra. Powstałe w ten sposób „menu” tworzy kompletny, niezwykle bogaty, synkretyczny uzupełniający się zestaw, którego beneficjentem staję się ogół „biesiadników” tworzący paradoksalnie różnorodną wspólnotę
Flaga Holandii Herb Holandii
Język urzędowy niderlandzki, fryzyjski (jako drugi język we Fryzji) Stolica Amsterdam (stolica konstytucyjna) Haga (stolica administracyjna)
Flaga Włoch Herb Włoch
Konstytucja Konstytucja Włoch Język urzędowy włoski Język używany włoski, sardyński, friulski Stolica Rzym
Flaga Wielkiej Brytanii Herb Wielkiej Brytanii
Język urzędowy angielski Język używany angielski, kornijski, walijski, irlandzki, gaelicki szkocki i scots Stolica Londyn
Wielokulturowość i Różnorodność Europy postrzegane są jako polityczno-społeczne koncepcje określające sposób wzajemnej koegzystencji odmiennych kultur
Ciągła ewolucja praw obywatelskich oraz kanonów społecznych zwyciężyła z narodowym partykularyzmem, czyniąc społeczeństwo europejskie, liberalnym i kosmopolitycznym
Globalizacja i powstanie oraz rozwój UE przyczyniły się do zminimalizowania różnic występujących wzdłuż linii demarakacyjnych, wyznaczających limes państw narodowych.
Zjawisko to nie degraduje jednak lokalnej kultury Zjawisko to nie degraduje jednak lokalnej kultury. Tworzy, bowiem pewną, nową, synkretyczną, kulturową całość, konglomerat, z dorobku którego, możemy korzystać wszyscy
Bibliografia: Współczesana Europa w procesie zmian, Warszawa, 2006 Unia Europejska-informator o polityce kulturalnej, Łódź, 1999 Unia Europejska-podręcznik akademicki, Warszawa 1998