Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących Gimnazjum w Knyszynie ID grupy: 96/91_mp_g1 Opiekun: Małgorzata Wojtecka Kompetencja:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Issac Newton Urodzony w 1642 r. w Wollsthorpe, Lincolnshire (Anglia). Angielski fizyk, astronom, matematyk i filozof; odkrywca prawa powszechnego ciążenia.
Advertisements

Siły bezwładności w ruchu prostoliniowym
Wykład 3 dr hab. Ewa Popko Zasady dynamiki
Isaac Newton.
Odkrył prawo powszechnego ciążenia, podał trzy (nazwane jego imieniem) zasady mechaniki, sformułował podstawowe prawa rachunku różniczkowego i całkowego.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DYNAMIKA.
I prawo dynamiki Jeśli cząstka nie oddziałuje z innymi cząstkami, to można znaleźć taki inercjalny układ odniesienia w którym przyspieszenie cząstki jest.
Wykład 3 dr hab. Ewa Popko Zasady dynamiki
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Jesteśmy z Lipna Nasza grupa składa się z 20 członków. Czuwa nad nami pani Barbara Dopiera. Wszyscy chodzimy do gimnazjum im. gen. Dezyderego Chłapowskiego.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 3
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
Isaac Newton.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI MATEMATYCZNO - FIZYCZNA
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Oddziaływania w przyrodzie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
RÓWNIA POCHYŁA PREZENTACJA.
siła cz.I W części I prezentacji: definicja siły jednostka siły
siła cz.III W części III prezentacji: treść I zasady dynamiki
Siły, zasady dynamiki Newtona
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Dynamika.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Siły bezwładności Dotychczas poznaliśmy kilka sił występujących w przyrodzie. Wszystkie te siły nazywamy siłami rzeczywistymi, ponieważ możemy je zawsze.
Zasady dynamiki Newtona. Małgorzata Wirkowska
Siły bezwładności Poznaliśmy kilka sił występujących w przyrodzie.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
3. Siła i ruch 3.1. Pierwsza zasada dynamiki Newtona
SIŁA JAKO PRZYCZYNA ZMIAN RUCHU
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących Gimnazjum w Knyszynie ID grupy: 96/91_mp_g1 Opiekun: Małgorzata Wojtecka Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Newton górą Semestr/rok szkolny: II/2010/2011

Nasza praca nad projektem „Newton górą” Zajmowaliśmy się między innymi: Poznaniem postaci Izaaka Newtona Rodzajem sił występujących w przyrodzie Zasadami dynamiki Newtona Badaniem, eksperymentowaniem, odpowiedzią na ciekawe pytania… Interesującymi wykładami Prezentowaliśmy swoje prace Newton dla potomnych

„Nie wiem, jak wyglądam w oczach świata, lecz dla siebie jestem tylko chłopcem bawiącym się na morskim brzegu, pochylającym się i znajdującym piękniejszą muszelkę lub kamień gładszy niż inne, podczas gdy wielki ocean prawdy jest ciągle zakryty przede mną” ISAAC NEWTON

ISaac Newton Sir Isaac Newton urodził się 4 stycznia 1643, zm. 31 marca 1727 angielski fizyk, matematyk, astronom, filozof, historyk, badacz Biblii i alchemik, największy i najbardziej błyskotliwy naukowiec, jedna z najbardziej wpływowych osób w całej historii. Izaak Newton przez całe życie dociekał, jak zbudowany jest i jak funkcjonuje świat. Obserwował, prowadził eksperymenty, budował przyrządy, wykonywał obliczenia, dowodził twierdzeń.

Największe dzieła: - Method of Fluxions (1671) De Motu Corporum (1684) - Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (1687) - Opticks (1704) - Arithmetica Universalis (1707) - An Historical Account of Two Notable Corruptions of Scripture (1754) Opublikowane pośmiertnie w 1728 r.: - Short Chronicle, The System of the World, Optical Lectures, Universal Arithmetic, The Chronology of Ancient Kingdoms, Amended, De mundi systemate.

Osiągnięcia w fizyce W swoim słynnym dziele Philosophiae Naturalis Principia Mathematica sprecyzował pojęcia przestrzeni, czasu, układu odniesienia, masy, siły, pędu itd. Podał trzy podstawowe prawa dynamiki, zwane zasadami mechaniki, leżące u podstaw mechaniki klasycznej, Sformułował zasady zachowania pędu i momentu pędu. Odkrył również prawo powszechnego ciążenia jako uniwersalne prawo natury. Korzystając z podanych przez siebie praw ruchu, wyrażonych w ścisłej matematycznej postaci, rozwiązał wiele konkretnych problemów właściwej fizyki . Zawarte w dziele informacje przyczyniły się do rozwoju wielu nauk.

Optyka według Newtona Również optyka zawdzięcza Newtonowi wiele rewolucyjnych odkryć (np. odkrycie zjawiska interferencji światła). W 1667 roku uczony sformułował teorię korpuskularnej budowy światła, pierwszy rozszczepił pryzmatem światło, uzyskując barwne widmo. Jego prace w dziedzinie optyki pozwoliły mu skonstruować teleskop zwierciadłowy do obserwacji gwiazd, będący pierwowzorem współczesnych teleskopów.

Matematyka Opierając się na geometrii Kartezjusza, stworzył rachunek różniczkowy (dział matematyki umożliwiający obliczanie szybkości zachodzenia zmian dowolnych wielkości). Jest twórcą rachunku wariacyjnego, dokonał wyznaczenia tzw. „dwumianu Newtona”. Matematycznie opisał zjawisko pływów morskich.

Odkrycia i eksperymenty Choć jego zasługi dotyczą głównie teorii, to jednak dokonał on także wielu odkryć eksperymentalnych (np. odkrycie dyspersji światła, rozszczepienia światła białego, dyfrakcji i interferencji w cienkich płytkach, odkrycie prawa stygnięcia ciał, praw lepkości). Okazał się nie tylko utalentowanym eksperymentatorem, lecz również znakomitym rzemieślnikiem własnoręcznie zbudował zaprojektowany przez siebie teleskop zwierciadlany. Rozważając problemy fizyki konstruował aparat matematyczny, konieczny do opisu jej praw.

Isaak Newton Ciekawostki i anegdoty ;-) Ciekawostki i anegdoty ;-)

Newton noworodkiem Ojciec Isaaka Newtona też nazywał się Isaak Newton. W odróżnieniu od syna był niepiśmiennym rolnikiem.  Przyszły reformator fizyki był wcześniakiem i jako noworodek był maleńki- podobno mieścił się w litrowym garnku - i tak słabowity, że nie dawano mu szans na przeżycie. Miał jednak bardzo silny organizm i zmarł dopiero w 85 roku życia, ciesząc się na ogół dobrym zdrowiem.

Newton a sztuka Podróże Izaaka Newton w czasach szkolnych pisywał wiersze. Jeden z nich zachował się i dowodzi talentu autora. Lubił także bardzo rysować. Ściany jego pokoju były pokryte rysunkami ludzi, zwierząt, statków, maszyn itp., wykonanych węglem. Jednak w późniejszym okresie nie przejawiał zainteresowania sztuką. Izaak Newton był domatorem i nie lubił podróżować. Kiedy jednak musiał używać powozu, to podczas jazdy miał zabawny zwyczaj rozpościerania szeroko rąk i wystawiania dłoni z obu stron przez okna; był to niecodzienny znak rozpoznawczy dla przechodniów.

Pewnego razu, wracając konno do domu z Grantham, chciał ulżyć Przygoda z koniem ;pp Pewnego razu, wracając konno do domu z Grantham, chciał ulżyć zwierzęciu, zsiadł więc z niego, by wejść pieszo na strome wzniesienie. Zatopiony w rozmyślaniach nie zauważył jednak, że koń wysunął z uzdy łeb i pobiegł na pobliską łąkę; dopiero kiedy na szczycie odwrócił się, aby znów dosiąść wierzchowca, okazało się, że trzyma w ręku tylko pustą uzdę.

Styl Newtona Newton nie przywiązywał wagi do swego ubioru i często pokazywał się w stroju niedbałym, z potarganymi włosami, nie dopiętymi guzikami i obluzowanymi częściami garderoby. Dopiero w Londynie zaczął zwracać uwagę na swój wygląd i zawsze nosił się bardzo starannie, jak nakazywały obyczaje i jego pozycja społeczna - dyrektora mennicy i prezesa Towarzystwa Królewskiego.

Newton jako nauczyciel Podczas egzaminu Newton zadał pewnemu studentowi pytanie: - Proszę mi powiedzieć, dlaczego Ziemia się obraca? Stremowany młodzieniec po długim namyśle wyjąkał: - Ja... ja wiedziałem, panie profesorze, ale zapomniałem i nie mogę sobie wcale przypomnieć. - Nieszczęsny człowieku! - zawołał wielki uczony - na całym świecie pan jeden wiedział dlaczego Ziemia się obraca i właśnie pan musiał zapomnieć.

Nasza praca nad projektem Newton w wielu wcieleniach Ząb Isaaka Newton, o czym znacznie mniej się mówi, oprócz badań ściśle naukowych, zajmował się też alchemią, okultyzmem, religią oraz magią. Najdroższym zębem na świecie wydaje się być ząb Isaaka Newtona, sprzedany w 1816r. za 3300$. Arystokrata, który nabył ów ząb wstawił go sobie w pierścień. Nasza praca nad projektem

Rodzaje sił występujących w przyrodzie

Siła tarcia klocków hamulcowych zatrzymuje rower. Wyraża się wzorem: T=N* f gdzie: N - nacisk na powierzchnię, f - współczynnik tarcia

Siła parcia płynu Powoduje że ciało pływa zanurzone wewnątrz cieczy wyraża się wzorem: Fp = p × S gdzie: p - ciśnienie S - pole powierzchni

Siła sprężystości Powoduje naciąganie cięciwy i lot strzały wyraża się następującym wzorem: Fs= -k ·X gdzie: k - współczynnik sprężystości x - odkształcenie

Siła grawitacji Powoduje, że nie tylko jabłko spada, wyraża się wzorem: F = Gm1m2/r2 gdzie : m1, m2 - masy ciał r - odległość między środkami ciał G - stała grawitacji

Nasza praca nad projektem Siła wyporu Powoduje, że statek unosi się na wodzie, wyraża się wzorem : F= ρgV gdzie : ρ- gęstość płynu g - przyspieszenie ziemskie V - objętość Nasza praca nad projektem

I zasada I zasada dynamiki dotyczy sytuacji, gdy na ciało nie działa żadna siła lub działające siły równoważą się. Wtedy ciało będzie pozostawało w spoczynku lub będzie poruszało się ruchem jednostajnym prostoliniowym ( przyspieszenie jest równe zero).

II zasada II zasada dynamiki natomiast mówi, że jeśli wypadkowa siła działająca na ciało jest różna od zera, to nadaje ona ciału przyspieszenie a, które jest wprost proporcjonalne do tej siły F i odwrotnie proporcjonalne do masy tego ciała m. Ciało porusza się ruchem jednostajnie zmiennym. W zależności od zwrotu przyspieszenia będzie to ruch jednostajni przyspieszony lub jednostajnie opóźniony.

Nasza praca nad projektem III zasada III zasada dynamiki dotyczy wzajemnych oddziaływań między ciałami. Mówi, że jeśli jedno ciało oddziałuje na drugie ciało z pewna siłą, to drugie ciało również oddziałuje na ciało pierwsze z taką samą siłą co do wartości lecz przeciwnie skierowaną. Nasza praca nad projektem

Badamy, eksperymentujemy. Ciekawe pytania…

Na czym polega trzepanie dywanu? Odpowiadamy na ciekawe pytania Które jajo jest ugotowane? Na czym polega trzepanie dywanu? Uderzenie trzepaczką wprawia w ruch dywan, a niezwiązane z nim drobiny kurzu pozostają w spoczynku i tracą kontakt z dywanem. Mamy tu do czynienia ze zjawiskiem bezwładności. To, które obraca się szybciej - zasada bezwładności

Nasza praca nad projektem Dlaczego w pociągu bezpieczniej jest umieścić bagaż na półce od strony lokomotywy? Gdy pociąg będzie hamował na przystankach to bagaż będzie wbijał się w ścianę przedziału, gdyby leżał na półce po drugiej stronie mógłby spaść i zrobić krzywdę siedzącym. Pociąg częściej hamuje niż się rozpędza. To tak jak z jadącym samochodem który zahamuje, człowiek zostaje wyrzucony do przodu, dlatego ważne jest zapinanie pasów. Dlaczego rowerzysta po zderzeniu z przeszkodą zostaje wyrzucony do przodu? Chodzi tu o I zasadę dynamiki, zwaną także zasadą bezwładności. Rowerzysta jedzie, jest w ruchu, nagle koło zatrzymuje się i ponieważ "chce" się dalej poruszać, rowerzysta zostaje wyrzucony do przodu, dlatego należy uważać przy hamowaniu Nasza praca nad projektem

Wykłady z fizyki 12.X.2010r p.Aneta Polewko-Klim 10.11.2010r p. Ryszard Gieniusz i p. Anna Go 11.01.2011r p. Piotr Chomienia

Prezentacja projektów

Cytaty - „Ludzie budują za dużo murów, a za mało mostów.” - „Nauka jest kłótliwa i piękna. Jeśli chcesz mieć z nią coś do czynienia, musisz prowadzić wiecznie proces sądowy.” - „Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean.” - „Istota filozofii przyrody polega na tym, by na podstawie zjawiska ruchu zbadać siły przyrody, a na podstawie tych sił wyjaśnić inne zjawiska.” - „Nawet gdyby nie było żadnych innych dowodów, sam kciuk przekonałby mnie o istnieniu Boga.” - „Jeśli widzę dalej to tylko dlatego, że stoję na ramionach Olbrzymów.” W prezentacji wykorzystano zasoby Internetu