STRUKTURA INTERAKCJI WYCHOWAWCZYCH W RODZINIE
prof. Zenomena Płużek – minimum 50%. prof. Erick Johnson – nawet 80 %
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
SPOSÓB FUNKCJONOWANIA MĘŻCZYZNA KOBIETA życie w świecie rzeczy poświęcanie się pracy zawodowej życie w świecie ludzi troska o osoby, o relacje, o wychowanie
SPOSTRZEGAWCZOŚĆ I PAMIĘTANIE DROBIAZGÓW MĘŻCZYZNA KOBIETA selektywna spostrzegawczość widzi tylko to, co jest potrzebne i przydatne, spostrzegawczość - kobieta widzi dookoła wszystko pamiętanie drobiazgów,
PODZIELNOŚĆ UWAGI MĘŻCZYZNA KOBIETA koncentracja na jednej wykonywanej czynności, dokładność, szczegółowość, aby usłyszeć, co się do niego mówi, musi odłożyć wykonywaną czynność i skoncentrować uwagę na osobie mówiącej wykonywanie wielu czynności równocześnie, podzielność uwagi
SPOSÓB MÓWIENIA MĘŻCZYZNA KOBIETA wyrażanie rzeczy przemyślanych (wnioski) oszczędność w słowach krótkie, rzeczowe odpowiedzi wyraża na głos to, co czuje, do wniosków dochodzi w miarę mówienia (tzw. głośne myślenie) łatwość mówienia, wyrażania emocji kobiecy “przymus komunikowania się"
SPOSÓB MYŚLENIA MĘŻCZYZNA KOBIETA myśli, jak przekształcić czynność tak, by wkładać jak najmniej wysiłku oddanie inicjatywy mężczyźnie do zaprowadzania zmian w domu jest szansą na znalezienie wielu nowych rozwiązań. myśli, jak poukładać wiele rzeczy do zrobienia, żeby wszystko zrobić naraz w jednym czasie, zdominowanie życia rodzinnego przez kobietę grozi zupełnym wycofaniem z życia rodzinnego mężczyzny.
PRACA I WYPOCZYNEK MĘŻCZYZNA KOBIETA zmęczona odpoczywa przy innej czynności, lubi prace urozmaicone cel wysiłku: ważny jest odbiór adresata wykonywanie kilku czynności równocześnie ważna jest użyteczność i przydatność, po pracy musi odpocząć (drzemka) działanie według planu, patrzenie w przyszłość: selekcja informacji na ważne, mniej ważne, nieważne,
WYRAŻANIE UCZUĆ I EMOCJI MĘŻCZYZNA KOBIETA pragnie poczucia stabilności, że zdobył już kobietę i ją posiada, dystans do wyrażania emocji i trudność w ich werbalizowaniu, skłonność do mówienia o świecie rzeczy pragnie być stale zdobywana; łatwość wyrażania uczuć i emocji skłonność mówienia o uczuciach o świecie ludzi, empatia, pełna paleta uczuć
REAGOWANIE MĘŻCZYZNA KOBIETA przez rozum, nie można go do niczego zmusić, jeśli to się sprzeciwia jego rozumowi przez uczucia, nie można jej do niczego zmusić, jeśli to się sprzeciwia jej uczuciom.
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI MĘŻCZYZNA KOBIETA w kategoriach rozumu, siły, sprawności. lubi, by doceniono jego zdolności, organizacyjne, intelektualne w sferze seksualnej - nie doznania seksualne ale świadomość, że “moja żona mnie chce”, przeżywanie wartości w kategoriach moralnych i estetycznych chce być piękna, chce tworzyć dobro i piękno oraz chce, by to było zauważone
REAKCJE PSYCHOSEKSUALNE MĘŻCZYZNA KOBIETA działania seksualne łączy z głębokim oddaniem uczuciowym mężczyzny, wrażliwa na dotyk, słuch i zapach oraz wrażliwość mężczyzny, “uduchowiona" seksualność silnie połączona z potrzebą bycia kochaną, przeżycia kobiety można porównać do płonącego węgla wyraża miłość przez działanie, aktywność, zaloty kobiety odczytuje jako zaproszenie do współżycia, pobudzają go bodźce wzrokowe, szybkie dążenie do momentu współżycia, przeżycia mężczyzny można porównać do ognia z zeschłych liści
KOMUNIKACJA UCZUĆ W RODZINIE
1. AKTYWNE I UWAŻNE SŁUCHANIE Zamiast słuchać jednym uchem ... ... słuchaj dziecka bardzo uważnie
WARIANT I
próbując dotrzeć do kogoś, Można się zniechęcić, próbując dotrzeć do kogoś, kto tylko udaje, że słucha.
A zatem ...
WARTO PAMIĘTAĆ dużo łatwiej podzielić się swoimi kłopotami z rodzicem, który rzeczywiście słucha. nie musi wtedy, nawet nic mówić. często współczujące milczenie jest tym, czego oczekuje dziecko.
2. ZAAKCEPTUJ UCZUCIA DZIECKA Zamiast pytań i rad... ...zaakceptuj jego uczucia.
WARTO PAMIĘTAĆ Dziecku trudno jest myśleć jasno i konstruktywnie, kiedy ktoś pyta, gani lub radzi.
A zatem...
WARTO PAMIĘTAĆ bardzo pomocne jest zwyczajne: „mmm", „rozumiem". takie słowa w połączeniu z wytężoną uwagą zachęcają dziecko do wyrażenia własnych uczuć i myśli szukania własnych rozwiązań.
3. ZAAKCEPTUJ UCZUCIA DZIECKA Zamiast zaprzeczać uczuciom dziecka... ...nazwij jego uczucia.
A zatem...
WARTO PAMIĘTAĆ rodzice zwykle nie rozmawiają w ten sposób, ponieważ boją się, że rozmawiając z dzieckiem o jego odczuciach, mogą jeszcze pogorszyć sprawę. prawda jest wręcz przeciwna. dziecko, słysząc słowa o tym, czego doświadczyło, jest w pełni zadowolone, bo może wyrazić swoje głębokie przeżycie.
WYCHOWANIE MORALNE W RODZINIE
UWARUNKOWANIA NATURALNEGO ROZWOJU BŁĘDNE STEREOTYPY
1. „Dzieci są z natury altruistyczne i skłonne do współpracy” Im mniejsze dziecko tym bardziej jest skoncentrowane na sobie i swoich potrzebach. Kiedy dostaje to, co chce, jest miłe, grzeczne. Kiedy nie dostaje marudzi, histeryzuje, krzyczy. Małe dziecko z natury nie jest zdolne do empatii. Dziecko trzeba uczyć wrażliwości na innych
2. „Dzieci są istotami racjonalnymi” Małe dzieci są zdecydowanie bardziej emocjonalne niż racjonalne. W przypadku dzieci emocje zawsze górują nad rozumem. Dziecko stopniowo uczy się kontroli nad własnymi emocjami.
3. „Powinno wystarczyć, że powiem dziecku coś raz, a dobrze.” Wychowanie to trening. Trening polega na powtarzaniu (przekaz dociera do dziecka, gdy jest powtarzany). Dzieci nie uczą się przestrzegania zasad czysto intelektualnie.
4. „Dziecko nie powinno się na nas złościć” Dziecko ma prawo się na nas złościć. Zadaniem rodziców jest nauczenie dzieci prawidłowego wyrażania emocji przez: - ich nazwanie (werbalizacja), - umiejętność opanowywania złości.
FAZY ROZWOJU
FAZA POCZĄTKOWA - ANOMIA (OKRES DZIECIŃSTWA) etap amoralny, zachowanie dziecka naznaczone jest egoizmem i egocentryzmem
FAZA ŚREDNIA - HETERONOMIA (okres młodzieńczy) zachowanie dziecka naznaczone konformizmem, dziecko podporządkowuje się zasadom z zewnątrz na zasadzie kary i nagrody („co mi się opłaca, co daje mi korzyść”) dziecko przechodzi z indywidualizmu do uspołecznienia, ciągle jednak na zasadzie konformizmu, (przyjmuje takie stanowisko, aby się nie narazić grupie) irracjonalno-zmienny sposób rozumowania, ocena siebie – pobłażliwa, ocena innych – surowa,
FAZA KOŃCOWA - AUTONOMIA postawa rozumno-altruistyczna, ocena czynów w sposób rozumny, w oparciu o zinterioryzowane wartości. postępowanie stałe, konsekwentne, umiejętność przyznania się do błędu.
DLACZEGO STOSOWAĆ METODY AKTYWIZUJĄCE?
OD STRONY UCZNIÓW Zapamiętywania: słuch (10% ) wzrok (20%) działanie (90%) Zrozumienie treści. Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól wziąć udział, a zrozumiem (Konfucjusz) Interioryzacja Rozwój indywidualny samodzielne myślenie angażowanie emocji Rozwój więzi w grupie
OD STRONY NAUCZYCIELA poznanie uczniów budowanie więzi mniej wysiłku podczas zajęć
METODY DYSKUSYJNE
1. METAPLAN Istotą tej metody jest dyskusja wyznaczona czterema głównymi pytaniami: Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? Co robić? Chodzi zatem o to, aby: najpierw sformułować diagnozę, potem sprecyzować wizję idealną, następnie określić przyczyny aktualnego stanu; sformułować konkretne wnioski odnośnie do działania.
METAPLAN - PRZEBIEG Podzielenie klasy na 4-5 osobowe grupy; Podanie tematu dyskusji; Rozdanie formularzy i praca w grupach; Prezentacja wyników pracy przez poszczególne grupy.
2. DYLEMAT MORALNY Istotą tej metody jest postawienie uczestników wobec konieczności wyboru między dwoma sposobami rozwiązania trudnej sytuacji. Za każdym z nich przemawiają pewne wartości. Walory metody: kształtowanie postaw. umiejętność otwarcia się na argumenty innych, do rozwijania umiejętności podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach.
DYLEMAT MORALNY - PRZEBIEG 1. Ukazanie dylematu: najpierw na forum ogólnym (prowadzący przedstawia sytuację, odczytuje historię), następnie indywidualnie (uczestnicy otrzymują na kartkach opis sytuacji); 2. Po chwili refleksji uczniowie dokonują wyboru jednej z dwóch możliwości (1-2 min); 3. Podział na dwie różniące się poglądami grupy; 4. Praca w grupach. Uczestnicy: gromadzą argumenty, poszukują możliwych konsekwencji podjętych decyzji, ustalają wartości skłaniające do dokonania takiego, a nie innego wyboru; 5. Prezentacja na forum ogólnym (obie strony nie przerywają sobie wzajemnie).
DYLEMAT MORALNY - UWAGI dylemat musi być jasny i konkretny może mieć tylko dwa rozwiązania. każdy dylemat kończy się pytaniem: Co główny bohater powinien zrobić? Które z dwóch możliwych rozwiązań powinien wybrać? Co poradziłbyś osobie znajdującej się w tej sytuacji? Jak sam byś się zachował? Ważna jest etyczna strona problemu,, zaufanie, lojalność, prawda, uczciwość
METODA SOCJOMETRU
JAK TO SIĘ ROBI? Pytamy członków o to, z kim z danej grupy chcieliby wykonywać określone czynności, np. Z kim z grypy wybrałbyś się na wakacje? Z kim z grupy poszedłbyś do kina? Na podstawie uzyskanego materiału wykonuje się tzw. socjogram w którym pozytywne wybory oznaczamy za pomocą strzałek
ODCZYTUJEMY INFORMACJE pozycje poszczególnych osób, grupa jako całość, kto jest “gwiazdą” w grupie? “pary odwzajemniające wybory” kto zajmuje najniższą pozycję socjometryczną? “sieć” - wszyscy członkowie grupy wzajemnie się wybierają
ODCZYTUJEMY INFORMACJE
CO DAJE NAM TA METODA? źródło informacji, kto i jaką pozycję zajmuje w grupie poznanie, jak kształtują się struktury grupowe rozbijanie klik wprowadzanie mało “popularnych” uczniów w odpowiednie zespoły osoby zajmujące najwyższe pozycje socjometryczne można proponować do pełnienia różnych funkcji (jeżeli popularność nie wynika z negatywnych cech) wychowawcy mogą za pośrednictwem osób zajmujących wysokie pozycje socjometryczne wpływać na grupę
PRZYKŁAD SOCJOGRAMU KLASY
MAŁŻEŃSKIE I RODZICIELSKIE WAŻNA STRONA ! www.personahumana.pl zakładka WARSZTATY MAŁŻEŃSKIE I RODZICIELSKIE