Trzy projekty, które zmienią świat

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KOMPUTER Narzędzie, które mnie kształci i rozwija
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
Trzy projekty, które zmienią świat
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Kilka rzeczy, nad którymi warto pracować
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Percepcja słuchowa.
Włodzisław Duch & Co Katedra Informatyki Stosowanej, WFAiIS, UMK
Opracował : Przemysław Drzymała
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Sztuczna Inteligencja
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Bezpieczni w sieci Zuzanna Cieślak i Weronika Andrzejewska Z klasy V a
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Komunikacja międzyludzka
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Metody komunikacji.
Metody komunikacji ludzi
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Metody komunikacji.
DYSLEKSJA.
Jak w pełni rozwinąć ludzki potencjał Włodzisław Duch Laboratorium Neurokognitywne ICNT Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika,
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Graficzny Interfejs Użytkownika
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Języki obce.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Percepcja słuchowa.
Sztuczna Inteligencja Gry i programy oparte na szukaniu
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Trzy projekty, które zmienią świat Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Toruń School of Computer Engineering, NTU Singapore Google: Duch http://www.phys.uni.torun.pl/~duch

Zabawki kognitywne W 1900 średnia długość życia to 45 lat, wiek wcześniej 35 lat. Królowa Anna Stuart miała 18 dzieci, tylko jedno dożyło do 11 roku, mąż zmarł w wieku 25 lat a ona sama 37. Nie było czasu na dzieciństwo, nie było zabawek. Dzieci rodziło się dużo, wysyłało się je na wieś. Niewiele przeżywało, rzadko miały kontakt z rodzicami. Efekt Jamesa R. Flynna: średni iloraz inteligencji rośnie we wszystkich krajach początku XX w ! 100 punktów IQ to średnia dla populacji. W zależności od testów co pokolenie (20 lat) wartość ta rośnie od 7-15 punktów! Dlaczego? Złożone środowisko? Odżywianie? A może lepsze dzieciństwo i rozwój mózgu?

Jak wpłynąć na rozwój mózgu? Geny: ważne, ale określają tylko górny pułap, pełny potencjał rozwojowy prawie nigdy nie udaje się osiągnąć. Wyzwanie dla inżynierii biomedycznej: wspomóc normalne procesy rozwojowe, wcześnie wykryć i zlikwidować problemy związane z rozwojem poznawczym, takie jak dysleksja. Zasada ogólna: dorastanie = specjalizacja, ograniczanie możliwości i wzrost kompetencji w wybranych obszarach. Maksymalna liczba neuronów: 1-2 miesięcy przed narodzinami, chociaż mózg niemowlęcia ma tylko ¼ ostatecznej objętości. Geny nie mogą dokładnie określić, jak ma się rozwijać mózg, wiec powstaje za wiele a potem niepotrzebne umierają (apoptoza). Dlaczego niepotrzebne? Jak wpłynąć na optymalny rozwój?

Komunikacja Rozwój możliwości skojarzeniowych mózgu wyprzedza rozwój zdolności percepcyjnych i ruchowych – niemowlęta nie potrafią się porozumiewać, pokazać swojego zainteresowania. Badanie częstości i siły ssania smoczka jest podstawową metodą testowania w psychologii rozwojowej. W US wydano patent na używanie języka migowego do porozumiewania się z niemowlętami! Zalecenia psychologów rozwojowych: stymulacja jeszcze w łonie, np. wibracje muzyczne, lub BabyPlus™ “enhanced heartbeat”. Piosenki dziecięce w obcych językach, kołysanki, wpływają na rozwój mowy i zdolności językowe, ale dość słabo. Uczenie pasywne jest mało efektywne, nie da się tak nauczyć chodzenia; jak można „słuchać aktywnie”?

Wczesna percepcja mowy Percepcja mowy oparta jest na sylabach, kombinacji podstawowych fonemów; 2-miesięczne oseski rozpoznają sylaby. Istnieje około 6800 języków, ale tylko 800 fonemów. Czemu mamy problemy z wymową chińskiego czy angielskiego? Zdolność do słyszenia kontrastów fonetycznych jest wrodzona, 6-miesięczne dziecko nauczy się dowolnego języka. W 5 miesiącu dzieci odróżniają samogłoski niezależnie od wymowy (rys: koreański-francuski). Wczesna specjalizacja: po 10 miesiącu życia zdolność do odróżniania kontrastów w językach, których dziecko nie słyszy na codziennie gwałtownie zanika. Istnieje pozytywna korelacja pomiędzy IQ a liczbą poznanych języków. Nawet proste kontrasty /ra/-/la/ są trudne dla Japończyków, /vi/-/bi/ dla Hiszpanów, /s/-/th/ dla większości narodów nie mówiący po angielsku.

Zabawka Zachęca do pamiętania kontrastów fonetycznych, nie tylko zabawy z bablaniem (wokalizą). Niemowlę nie potrafi powtarzać słyszanych fonemów, rozwój i kontrola aparatu głosowego jest wolniejsza niż percepcji. Zabawka produkuje ciągi sylab ... ra-ra-ra-ra-la-la-la-la ... Jeśli niemowlę zauważy kontrast fonetyczny to należy je nagrodzić światełkami lub melodyjką. Uczenie aktywne: zabawka angażuje niemowlę w wymianę informacji. Kluczowy problem: jak mierzyć reakcję dziecka? Zmiana sposobu wokalizacji? Cisza/wokalizacja, sam/spółgłoska? Lepiej – smoczek telemetryczny.

Patenty Wiele patentów dotyczących uczenia się języków, ale dla dzieci powyżej 4 roku życia, z wideo i klawiaturami. Zabawka kognitywna może być wyspecjalizowana w kilku językach, których kontrasty fonetyczne chcemy nauczyć. Można tworzyć zabawki dla rozwoju słuchu muzycznego, percepcji kolorów, pamięci asocjacyjnej i roboczej, które mają wpływ na ogólną inteligencję. Mój wniosek patentowy z 1997, przyznany w 2002 r. „Układ aktywnego stymulatora ośrodków mowy, zwłaszcza niemowląt i dzieci.” Niestety robienie takich badań nie jest łatwe. Wnioski w Children’s Hospital Medical Foundation, Cincinnati, Ohio, na smoczek telemetryczny i różne zabawki kognitywne.

Wyobraźmy sobie ... Świat, w którym wszyscy mogą się porozumiewać bez problemów i każdy może się nauczyć dowolnego języka. Świat w którym większość nieprawidłowości rozwojowych da się wyeliminować na wczesnym etapie rozwoju poprzez zabawę. Świat bogatszy w doznania zmysłowe; słuch absolutny ma teraz tylko jedna osoba na 10.000, a mogą mieć prawie wszystkie. Świat w którym potencjał każdego dziecka da się w pełni rozwinąć; zabawka nie zastąpi matki ale i matka zabawki ... Wystarczy zacząć kształtować młody mózg dostatecznie wcześnie, bez wysiłku, w naturalny sposób. Percepcja mowy to tylko pierwszy krok.

Projekt drugi: symulacja mózgu Nie rozumiemy wszystkich szczegółów lotu ptaków, ale potrafimy budować samoloty; czy to samo da się zrobić z mózgami? Komplikacja mózgu: 10 mld neuronów i 100 trylionów połączeń. Taka złożoność będzie osiągalna w symulacjach za parę lat! Wiemy dostatecznie dużo by zbudować symulator głównych struktur mózgu, rozwijanego przez interakcję z otoczeniem, uwzględniającego szczegóły neurobiologiczne w odpowiednio uproszczony sposób. Cel: autonomiczny robot, zrozumienie jak wyższe czynności poznawcze powstają z prostszych procesów, jak rozwija się język, platforma integrująca wiedzę o procesach kognitywnych. ABACCUS: Artificial Brain Architecture and Cognitive Control Understanding System, złożony we wrześniu do 6PR UE, z udziałem 7 grup z W. Brytanii, Niemiec, Włoch, Grecji i naszej.

Projekt trzeci: HIT HIT = Humanized InTerfaces, czyli naturalne interfejsy w komputerach i telefonach. Cel daleki: budowa sztucznego umysłu, czyli systemu z którym będziemy mogli mieć podobne relacje jak z ludźmi. Cel bliski: integracja wielu technologii, stworzenie modularnej platformy dla HIT, składającej się z mówiącej głowy, syntezy mowy, kontroli zachowania, wyrazu twarzy, gestów, percepcji słuchowej, wzrokowej, rozpoznawania mowy, lokalizacji obiektów, rozpoznawania osób po głosie i twarzy, dostępu do baz danych i informacji z Internetu, pamięci i kojarzenia faktów. Liczne zastosowania, ale wąsko określone, nie uniwersalna AI. Wielki rynek programów dla urządzeń przenośnych, bez klawiatury, które mają zbyt wiele możliwości by je wykorzystać. Na razie mam w projekcie 16 osób z NTU, ponad 4Mzł.

Web/text/ databases interface HIT: nasza platforma Ogólny schemat: funkcje podstawowe: synteza i rozpoznawanie mowy w ograniczonym , zakresie, grafika, proste f. językowe (NLP) + funkcje rozszerzone: percepcja, poznawcze, afektywne,behawioralne, wyspecjalizowani agenci. Natural input modules Cognitive functions Affective functions Web/text/ databases interface Behavior control Control of devices Graphical talking head Text to speech NLP functions Specialized agents Wyzwanie: zbudować modularną platformę na PC, z głową 3D, funkcjami percepcyjnymi, kontrolą zachowania, funkcjami kognitywnymi i afektywnymi, przenieść ją telefony/usługi sieciowe. Integracja wielu istniejących projektów dotyczących AI, analizy sygnałów, komputerowej wizji, treści semantycznych multimediów itd; współpraca z przemysłem, silna konkurencja ze strony Microsoft, Intel, projektów UE.

Gry słowne Gry komputerowe angażują głównie zdolności percepcyjno-ruchowe, w przeszłości to mowa i gry słowne stanowiły podstawę rozwoju. Dialog z użytkownikiem: o co mu chodzi? Trzeba zadawać pytania by sprecyzować dokładnie, co rozmówca ma na myśli. Gra w 20 pytań: pomyśl o czymś, a ja zgadnę. Czy to zwierzę, roślina, minerał czy coś innego? Jak zadawać inteligentne pytania? Gra w 20 pytań to kolejne wyzwanie dla AI, chcemy zrobić światowe mistrzostwa. Mamy już mówiącą głowę, z którą można pograć. Można też kupić zabawkę z grą w 20 pytań, ale bez HIT. Planujemy wiele zastosowań w grach edukacyjnych.

3 projekty, 3 kontynenty