Łańcuchy i sieci logistyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teoretyczne podstawy zarządzania łańcuchami dostaw
Advertisements

Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Zarządzanie logistyczne
Amadeo Rapid Market System Szybkiej Sprzedaży Amadeo Rapid Market System szybkiej sprzedaży.
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
LOGISTYKA LOGISTYCZNY ŁAŃCUCH DOSTAW
ŁAŃCUCH PODAŻY ŁAŃCUCH LOGISTYCZNY
zarządzanie produkcją
Problemy zastosowania systemów ERP w działalności logistycznej
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
Katedra Logistyki i Transportu
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
6. MRPII / ERP przeznaczenie i korzyści.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
LOGISTYKA międzynarodowa
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych w obsłudze ruchu turystycznego Konwersatorium III.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Sage w Polsce Prezentacja firmowa kwiecień 2010.
Logistyka dystrybucji
TECHNIK LOGISTYK "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić.
OPRACOWANY PRZEZ FIRMĘ INFORMATYCZNĄ PIM
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Model referencyjny łańcucha dostaw
zastosowanie w rozliczeniach transakcji handlowych
Copyright © 2008 Accenture. Zawartość prezentacji stanowi własność intelektualną Accenture. Wszelkie prawa zastrzeżone. Konferencja Hutnictwo 2008 Integracja.
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Koszty systemu dystrybucji
Identyfikowalność w łańcuchu dostaw branży spożywczej jako element wspierający zrównoważony rozwój firm i ich produktów Grzegorz Sokołowski Nowe trendy.
„Nie ma nic łatwiejszego niż być zajętym i nic trudniejszego niż być efektywnym” R. Alec Mackenzie.
Model łańcucha wartości
Ocena projektów inwestycyjnych
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Znaczenie komunikacji w łańcuchach dostaw
LOGISTYKA: sterowanie procesami przepływu wszelkich zasobów (materiałów, informacji, surowców, wyrobów gotowych, pracowników itd.) w ramach przedsiębiorstwa,
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Logistyk.
WPROWADZENIE DO ZAGADNIEŃ ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Produkować taniej, sprzedawać rentowniej – co ma do tego IT Piotr Adanowicz Menedżer BCC ds. Rozwoju Biznesu, BCC Partner dedykowany SAP dla branży spożywczej.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Wiarygodność rynkowa i sukces ekonomiczny – jak informatyka pomaga osiągnąć przewagę konkurencyjną Warszawa r.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Strategia Efektywnej Obsługi Klienta
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
DRP PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
System ERP w mojej praktyce
Zarządzanie produkcją – różne określenia
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Zarządzanie sklepem internetowym
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zarządzanie sklepem internetowym
Zapis prezentacji:

Łańcuchy i sieci logistyczne Grzegorz Jokiel

Definicje łańcucha dostaw Łańcuch dostaw to współdziałające w różnych obszarach funkcjonalnych firmy wydobywcze, produkcyjne, handlowe, usługowe oraz ich klienci, między którymi przepływają strumienie produktów, informacji i środków finansowych[1]. To taki łańcuch magazynowo-transportowy, który stanowi technologiczne połączenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozów towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji, procesów zamówień polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha[2]. Rzeczywista przewaga konkurencyjna może być osiągnięta tylko pod warunkiem, że cały łańcuch zaopatrzenia stanie się bardziej wydajny i skuteczny niż inne łańcuchy [3]. Jest to alternatywa wobec tradycyjnych sposobów pojmowania relacji miedzy dostawcami i odbiorcami w kategoriach ciągłych antagonizmów i dążenia do wykorzystania własnej siły przetargowej[4]. [1] Witkowski J.: Zarządzanie Łańcuchem dostaw, PWE, Warszawa 2003, s. 17. [2] Gołembska E. (red.): Kompendium wiedzy o logistyce, PWN, Warszawa-Poznań 2001, s.19. [3] Christopher M.: Logistyka i zarządzanie łańcuchem podaży, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu Kraków 1998, s. 242. [4] Witkowski J.: Zarządzanie Łańcuchem dostaw PWE, Warszawa, 2003, s. 4

Definicja sieci logistycznych Grupa niezależnych firm konkurujących i kooperujących w celu poprawy sprawności i efektywności przepływu produktów i towarzyszących im informacji zgodnie z oczekiwaniami klientów. Dodając do tych przepływów również strumienie pieniężne zasadne jest określać takie sieci mianem „sieci dostaw”[1]. [1] Witkowski J.: Zarządzanie łańcuchem dostaw, PWE, Warszawa 2003, s.19.

TEORETYCZNE PODSTAWY EFEKTYWNOŚCI SIECI LOGISTYCZNYCH rynek Koszty transakcyjne sieci hierarchia Niepewność Źródło: Koppelmann U.: Beschaffungsmarketing, Springer Verlag, Berlin, Heidelberg 2000, s. 70.

Efekt byczego bicza (ang. bullwhip effect, whiplash effect) Efekt byczego bicza polega na wzmocnionym przenoszeniu zmian popytu w łańcuchu dostaw Zjawisko naturalne polegające na występowaniu mniejszych lub większych fluktuacji popytu konsumentów na określony produkt jest przyczyną powstawania efektu byczego bicza w kanale logistycznym. Mówiąc językiem teorii systemów małe zakłócenie warunków początkowych powoduje znaczne zakłócenia działania całego systemu poprzez wzmocnienia systemowe i sprzężenie zwrotne. Stwierdzenie to znane jest szerzej pod nazwą efektu motyla (ang. butterfly effect) Przykład – trymer przy sterze okrętowym

Efekt byczego bicza w kanale logistycznym

„Obiektywne” przyczyny powstawania efektu byczego bicza Wzmocnienia systemowe i sprzężenie zwrotne (np. trymer przy sterze okrętowym) Luka czasowa między transmisją zamówienia, a jego realizacją i przepływami materiałowymi. Informacja musi pokonać kilka ogniw łańcucha dostaw. Ponadto w każdym ogniwie informacja ta ulega najczęściej mniejszej lub większej deformacji (zasada głuchego telefonu) Wpływ akcji promocyjnych na kreowanie fluktuacji popytu

Źródła powstawania efektu byczego bicza generowane przez uczestników kanału logistycznego Polityka składania zamówień i utrzymywania zapasów prowadzona według różnych zasad (grupowanie zamówień, partie transportowe, rozliczenia okresowe, np. zakupy w systemach budżetowych, okresowe premie prowizyjne tzw. DOPYCH, faktury w grudniu max sprzedaży i zysku płatność potem, „metoda trzymania nagrzanego klienta”) Prognozowanie popytu przez każdego uczestnika łańcucha Manipulowanie cenami (systemy rabatowe, opłaty dodatkowe) Racjonowanie i braki produktów (zasada pomnóż przez dwa i coś dodaj i odwrotność tej zasady)

Metody ograniczania efektu byczego bicza Rozwój handlu typu B2B (między podmiotami gospodarczymi) platofrmy zakupowe ECR - Efektywna obsługa konsumenta (ang. Efficient Consumer Response - ECR) CPFR - Koncepcja integrowania działań (ang. Collaborated Planning, Forecasting & Replenishment). Internet w odróżnieniu od elektronicznej wymiany danych (EDI), ze względu na uniwersalność, otwartość standardów oraz łatwy dostęp do szerokiego grona odbiorców, stanowi efektywną platformę do kooperacji wszystkich partnerów łańcucha

Efektywna obsługa konsumenta (ang. Efficient Consumer Response - ECR ECR jest definiowana jako nowoczesna strategia zarządzania łańcuchem dostaw, według której producenci, dystrybutorzy, handlowcy, detaliści i dostawcy usług logistycznych współpracują ze sobą w celu lepszego, szybszego i bardziej efektywnego zaspokojenia potrzeb klienta. Ich działania skupiają się na stosowaniu nowoczesnych metod zarządzania i środków technicznych w celu skrócenia czasu wędrówki produktu od linii produkcyjnej do półki sklepowej oraz obniżenia kosztów w całym obrocie towarowym. ECR jest swego rodzaju filozofią nowego podejścia do prowadzenia interesów, polegającą na zastąpieniu konkurencji pomiędzy partnerami handlowymi ich wzajemną współpracą. ECR przenosi element konkurencji na zewnątrz łańcucha dostaw, stając się źródłem jego przewagi konkurencyjnej w otoczeniu rynkowym. Fundamentalnym elementem tej współpracy jest pełny dostęp wszystkich partnerów do informacji handlowych istotnych dla efektywnej realizacji wspólnego celu działalności

Idea strategii ECR Źródło:http://www.logistyka.net.pl/ecr/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=49 stan na dzień 17.01.2008

Obszary zastosowania strategii ECR Źródło:http://www. logistyka. net Obszary zastosowania strategii ECR Źródło:http://www.logistyka.net.pl/ecr/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=49 stan na dzień 17.01.2008

Działania Ciągłe zarządzanie dostawami centralna komplementacja dostaw, integracja środków logistycznych, synchronizacja produkcji wspólny system informatyczny, częste dostawy małych ilości (dostosowanym do aktualnego popytu) Wykorzystanie nowoczesnej technologii

Technologie standaryzacja znakowania produktów i opakowań oraz ich automatyczna identyfikacja za pomocą kodów kreskowych czy technologii RFID (ang. Radio frequency identification) elektroniczna wymiana danych (EDI i nternet) GPS – śledzenie ładunków w drodze komputeryzację i informatyzację punktów sprzedaży (POS), zintegrowane systemy informatyczne klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning - Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa), elektroniczny transfer funduszy (elektroniczne przelewy między bankami). wspólna baza/ hurtownia danych (Data Warehousing) metoda ABC (Rachunek Kosztów wg Działań)

Koncepcja integrowania działań CPFR (ang Koncepcja integrowania działań CPFR (ang. CPFR -Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment). W jej ramach można wyróżnić dwie zasadnicze koncepcje: współpraca w planowaniu, prognozowaniu i uzupełnianiu zapasów (wspólne dla łańcucha prognozy, odchylenia, mapowanie procesów) koncepcja to e-B2B otwarcie i udostępnienie partnerom tych tajników funkcjonowania firmy, które dzięki dzieleniu się informacjami poprawią jej funkcjonowanie, elektroniczny rynek dostępny dla wszystkich zainteresowanych, powszechnie dostępne zaplecze IT.