Szkoły myślenia w ekonomii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cykl koniunkturalny: mechanizm i teorie wyjaśniające
Advertisements

Oraz materiałów do makroekonomii autorstwa: Garbicz, Pacho
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Metody badawcze w socjologii
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Justyna Klimkiewicz, Maria Koc
Postęp w ekonomii- dylematy metodologiczne
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną – B. Czarny Przygotowała Ewa Hołownia.
„Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii” autora A. Wojtyny
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
NOWA EKONOMIA INSTYTUCJONALNA
Podstawy metodologiczne ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Założenie o racjonalności
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
Przygotował Witold Przychoda
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Ekonomia Ewolucyjna czyli...pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować...
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Retoryka w ekonomii Katarzyna Życka na podstawie:
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Postkeynesowska (PK) teoria produkcji i podziału (wybrane elementy)
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Synteza neoklasyczna – model IS-LM
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
1 Metodologia ekonomii Zajęcia 13 Retoryka w ekonomii, Szkoły myślenia w ekonomii Na podstawie tekstu A. Wojtyny (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt.
istotne cechy kryterium:
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Ekonomia ewolucyjna Piotr Kaszczuk
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Ewolucja ekonomii politycznej Olga Szumełda 11 grudnia 2005.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology D. Wade Hands Konrad Rotuski.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Globalny popyt i podaż: model ogólnej równowagi
John Maynard Keynes.
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Roman Kolenda 1 Ekonomia ewolucyjna Na podstawie tekstu W. Kwaśnickiego „Czy ekonomia nadąża z wyjaśnianiem rzeczywistości?”
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Szkoły myślenia w ekonomii Prezentacja na podstawie pracy A.Wojtyny: „Ewolucja keynesizmu, a główny nurt ekonomii” Grzegorz Sikora

Problemy w definiowaniu „szkoły myślenia”: Nakładanie się pojęć nowych z tradycyjnie używanymi Najczęściej nowe pojęcia są początkowo mało klarowne i trudne do jednoznacznego wyjaśnienia Tradycyjne pojęcia nie doczekały się w miarę jednoznacznej interpretacji - Synonimiczne traktowanie terminów „szkoła myślenia” i „teoria” i jednocześnie zamienne traktowanie pojęć „teoria” i „model”

W poszukiwaniu “odpowiedniości” między szkołą, a programem badawczym kluczowe znaczenie mają dwie kwestie: 1.Czy nie może być tak, że dwie (lub więcej) spośród tradycyjnie wyróżnianych w historii myśli ekonomicznej szkół mają wspólne “twarde jądro”, a tym samym należą do tego samego programu badawczego 2.Czy jedna i ta sama szkoła nie może z upływem czasu przesunąć niektórych swych ważnych twierdzeń z “pasa ochronnego” do “twardego jądra” (i vice versa) i w ten sposób przekształcić się w jeden program badawczy

Co łączy poglądy ekonomistów zaliczanych do określonej szkoły Według Hausmana: „wyróżnikiem tym nie może być pewien zbiór uogólnień akceptowany przez członków określonej tradycji myślowej” ”, ale również powinni oni podzielać pewne wartości, używać wspólnego języka i perspektywy. Podejście to uwzględnia zarówno tradycyjne jak i najnowsze tendencje w metodologii ekonomii.

Główne kryteria wyodrębniania szkół w przeszłości Przed II wojną światową: Kryterium geograficzne : szkoła austriacka, klasyczna szkoła angielska, niemiecka szkoła historyczna, fizjokratyzm, merkantylizm - Kryterium geograficzne na szczeblu lokalnym : szkoła z Cambridge, szkoła lozańska, szkoła chicagowska, szkoła sztokholmska, szkoła krakowska

Schemat Dow (1985) Kryterium wyodrębnienia szkół stanowi metodologia, rozumiana szeroko i obejmująca zarówno faktycznie prowadzone przez daną szkołę procedury badawcze (techniki modelowania, wybór kategorii, preferowane metody testowania hipotez), jak i leżący u ich podstaw światopogląd. Na podstawie przyjętego kryterium Dow wyróżnia cztery szkoły: głównego nurtu neoaustriacką postkeynesistowską marksistowską Jako ekonomię głównego nurtu autorka rozumie ogólną teorię równowagi (w obu wariantach), teorię nierównowagi, a także znaczną część keynesizmu. Najbardziej istotnym elementem jednoczącym ten zbiór teorii jest wykorzystywanie w tej czy innej postaci ram równowagi ogólnej (określenie tej szkoły jako szkoła głównego nurtu, a nie szkoła równowagi ogólnej wynika z faktu, że drugi z tych terminów jest na ogół kojarzony tylko z jednym wariantem tego typu podejścia.

Schemat Phelps’a (1990) Komplementarność - dotyczy ona domyślnie (choć nie wyraźnie) struktury ekonomii głównego nurtu, jest to więc zejście na niższy szczebel ogólności - przenosi punkt ciężkości z różnic metodologicznych na teoretyczne - obejmuje już drugą połowę lat osiemdziesiątych, a z punktu widzenia zmiany układu sił w ekonomii okres ten jest niezwykle ważny. Phelps wyróżnia siedem “żywych” szkół myślenia, które liczą się obecnie we współczesnej teorii makroekonomii: 1) “prawdziwi” keynesiści 2) monetaryzm 3) nowa ekonomia klasyczna 4) nowa ekonomia keynesistowska 5) makroekonomia strony podażowej 6) neoklasyczna teoria realnego cyklu koniunkturalnego 7) szkoła strukturalistyczna (bezpieniężne teorie wahań bezrobocia)

Schemat Phelps’a (1990) Kryterium wyodrębnienia szkół było odniesienie do: stopnia elastyczności płac i cen oczekiwań formułowanych przez podmioty gospodarcze Pierwsze kryterium pozwala wyróżnić trzy przypadki: sztywności płac realnych zakłóceń w dostosowywaniu się cen lub płac nominalnych pełnej elastyczności płac i cen Drugie kryterium prowadzi do wyodrębnienia dwóch przypadków: oczekiwań racjonalnych oczekiwań nieracjonalnych W efekcie powstaje macierz, która składa się z sześciu możliwych przypadków. Byłoby idealnie, gdyby każdy przypadek odpowiadał jednej szkole myślenia. W rzeczywistości dwa przypadki nie są w ogóle reprezentowane, natomiast dwa reprezentowane są z nadwyżką. Obydwa komplementarne schematy dobrze “porządkują przedpole” do dalszej analizy.

Schemat Mair i Miller Douglas Mair i Anne Miller wyróżnili siedem szkół: - austriacka - neoklasyczna - chicagowska - ortodoksyjna keynesistowska - postkeynesistowska - instytucjonalna (ewolucyjna) - marksistowska i radykalna

Schemat Mair i Miller (1991) Ważne są tutaj cztery kwestie: autorzy wymieniają wyraźnie trzy szkoły, które tworzą główny nurt współczesnej ekonomii: neoklasyczną, chicagowską i ortodoksyjną keynesistowską. w przyjętym przez nich rozumieniu szkoła chicagowska obejmuje monetaryzm, nową ekonomię klasyczną oraz teorię realnego cyklu koniunkturalnego nowa ekonomia keynesistowska jest zaliczona do ortodoksyjnej szkoły keynesistowskiej siedem analizowanych szkół ma względem siebie raczej charakter komplementarny niż konkurencyjny. Wynika z tego, że jeśli poglądy jednej szkoły są prawdziwe, to niekoniecznie poglądy innych szkół są fałszywe.

Schemat Snowdon, Vane i Włodarczyk (1994) ortodoksyjny keynesizm, monetaryzm, nowa ekonomię klasyczną, teorię realnego cyklu koniunkturalnego, nową ekonomię keynesistowską, szkołę austryjacką i postkeynesistowską. Taki schemat można traktować jako reprezentatywny dla lat dziewięćdziesiątych. Bill Gerrard potraktował go jako punkt wyjścia do analizy stanu współczesnej makroekonomii.

Schemat Gerrarda (1996) Dwie szkoły ortodoksyjne: keynesizm oparty na modelu IS-LM szkoła neoklasyczna/monetaryzm Trzy nowe szkoły: nowa ekonomia klasyczna nowy keynesizm szkoła realnego cyklu koniunkturalnego Dwie szkoły radykalne: austriacka postkeynesistowska