Marta Kamińska - Feldman

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
LIWC a psychologia emocji i poznania
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Uzależnienia a rozwój dziecka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Teoria społecznego uczenia się
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Spostrzeganie.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Integracja sensoryczna
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Mózgi kobiet i mężczyzn
Trening metodą Warnkego
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Heurystyki Wersja studencka.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Zaburzenia spostrzegania
Z. Korzeniewski, DODN Co przeszkadza w twórczym myśleniu? Z. Korzeniewski przedstawia…
DYSLEKSJA.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Decyzje, plany, cele Czy istnieją decyzje racjonalne? Zniekształcenia poznawcze i heurystyki NLP- założenia podejścia Dobre formułowanie celu (well- formedness.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
dr hab. Adriana Schetz IF US
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Emocje Marta Riess.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Marta Kamińska - Feldman KATEDRA OSOBOWOŚCI WYDZIAŁU PSYCHOLOGII UW

SUBIEKTYWIZM PERCEPCJI I PRZETWARZANIA INFORMACJI WYKŁAD 3

Czy możemy wierzyć zmysłom? (Wróbel, 2001)

Czy możemy wierzyć zmysłom? Niezależnie od etapu rozwoju podstawowym zadaniem każdego mózgu jest zapewnienie przeżycia gatunku, a nie dokładność odwzorowania świata zewnętrznego. Wrażenia zmysłowe jakich doznajemy, zależą od zaprogramowanych genetycznie połączeń między komórkami mózgu oraz ich modyfikacji powstałych w czasie uczenia się osobniczego. Zasady szybkiego przetwarzania informacji, wytworzone w sieci neuronowej mózgu implikują uproszczenia, których przejawem są złudzenia percepcyjne i błędne oceny emocjonalne. To implikuje, że nigdy nie zobaczymy świata nieprzefiltrowanego przez własny mózg i jesteśmy skazani na subiektywizm ograniczonej percepcji.

Neuroanatomiczne podłoże dysocjacji i różnych perspektyw w spostrzeganiu siebie i świata

Nieświadomość percepcyjna, poznawcza i emocjonalna z perspektywy psychologii klinicznej W neuropsychologii klinicznej analiza nieświadomych procesów przetwarzania opiera się na następujących założeniach: Procesy nieświadome i świadome są regulowane przez odrębne funkcjonalnie i strukturalne systemy mózgowe Mózgowa regulacja ludzkiej aktywności ma przede wszystkim charakter nieświadomy (procesy świadome to końcowy etap) Czynności nieświadome szybkie i poza kontrolą, a świadome, oparte głownie na werbalizacji, mają charakter sekwencyjny i refleksyjny Mimo przewagi przetwarzania nieświadomego, doznajemy przede wszystkim uczucia świadomego doświadczania dzięki zdolności systemów mózgowych do integracji Integracja nie jest procesem łatwym, nawet gdy mózg funkcjonuje normalnie Mózg nie jest w stanie wytworzyć skutecznych strategii w momencie zakłóceń w jego funkcjonowaniu, pojawiają się specyficzne zaburzenia neuropsychologiczne Zaburzenia te przejawiają się w dysocjacji funkcjonowania systemów mózgowych regulujących procesy nieświadome i świadome: nieświadomość działa prawie normalnie, a świadomość jest zaburzona (kontrola nieświadomości przez świadomość)

Nieświadomość percepcyjna Widzenie mimo ślepoty (rozległe uszkodzenie kory prążkowia) – pacjent jest w stanie skoncentrować uwagę na bodźcu, rozpoznać jego cechy i adekwatnie zareagować, bez możliwości świadomego doświadczania percepcji i z przekonaniem, że nic nie widzi. To świadczy o rozdzielności systemów świadomego i nieświadomego. Zespół Antona (uszkodzone obszary asocjacyjnej kory wzrokowej) – pacjent nie wie, że nie widzi i zachowuje się jakby widział. (towarzyszy temu zespołowi anosognozja). Anosognozia (Grabowska, 2001) – uszkodzenie ciemieniowych okolic prawej półkuli mózgu. Pacjenci dotknięci lewostronnym niedowładem lub paraliżem zachowują się tak, jakby nic o nim nie wiedzieli. Hipoteza Ramachandrana: dwie półkule mózgowe odgrywają odmienną rolę w kontroli naszego zachowania. Ale chodzi tu o różnice dotyczące odmiennych sfer, niż te, które tradycyjnie uważa się za charakterystyczne dla działania lewej i prawej półkuli, a więc funkcje werbalne i wzrokowo- przestrzenne. Wegług Ramachandrana: Zadaniem lewej półkuli jest tworzenie wewnętrznie spójnych modeli świata i zapewnienie ich stabilności. W przypadku zderzenia z informacjami nieprzystającymi do modelu uruchamiane są mechanizmy obronne (zaprzeczania, wyparcia, konfabulacji) Zadania półkuli prawej odwrotne (adwokat diabła): uruchamiane są wówczas, gdy „dziwne” informacje przekroczą pewien próg i należy zrewidować dotychczasowy model. Prosopagnozja – trudności w rozpoznawaniu znajomych osób. Zachowana nieświadoma percepcja nie zmienia świadomego przekonania pacjenta, że nie zna widzianej twarzy Zespół Capgrasa (Grabowska, 2001) – pacjent traktuje swoich bliskich (żonę, męża, dzieci) jak podstawione osoby, oszustów, którzy są jego krewnymi.

Nieświadomość emocjonalna Nieświadomość poznawcza Amnezja – niepamięć zdarzeń bieżących (amnezja następcza), uprzednich (wsteczna), dezorientacje w miejscu i czasie, konfabulacje (zmyślenia). Zachowane jest nieświadome zapamiętywanie i przypominanie Nieświadomość emocjonalna Anozodiaforia – zachowana nieświadoma wiedza emocjonalna, a zaburzona głęboko świadoma wiedza emocjonalna (zaburzenia uczuć) tu m.in. zespół Phineasa Gage’a

Przykłady zniekształceń w percepcji i przetwarzaniu informacji Katalog Prawidłowości Psychologicznych (Brycz, 2004)

Tendencyjność człowieka w spostrzeganiu i myśleniu od dawna fascynuje psychologów. Owe odchylenia od racjonalności są prawidłowościami psychologicznymi, powszechnymi sposobami poznawania świata i ludzi. Często też niezdolność człowieka do posługiwania się normatywnymi regułami wnioskowań nie ma większego wpływu na umiejętność radzenia sobie w codziennym życiu. Dowody: zbyt wielki koszt uzyskania całkiem pewnych informacji teorie ewolucyjne Często jednak także ludzie cierpią z powodu pułapek oceniania, bądź wpadają w szpony wpływu społecznego.

Prawidłowości oceniania i atrybucji Projekcje: obronna, asymilacyjna, komplementarna Fałszywe poczucie powszechności Ukryte teorie osobowości Pozytywny (efekt aureoli) i negatywny efekt hallo (efekt diabelski) Fundamentalny błąd atrybucji Skłonność do przeceniania w retrospekcji prawdopodobieństwa zdarzeń dokonanych Asymetria pozytywna w atrybucji zdolności Asymetria negatywna w atrybucji moralności Myślenie egocentryczne wywodzące się ze złudzenia kontroli

Prawidłowości procesu podejmowania decyzji Sprzeniewierzenie się wymogom rachunku prawdopodobieństwa Tendencyjne uzasadnianie wyboru wstępnego Żal podecyzyjny Wzrost przekonania o słuszności wyboru

Inne prawidłowości procesu spostrzegania społecznego Wpływ pierwszego wrażenia, czy efekt pierwszeństwa Efekt świeżości Centralność cech Iluzoryczna kontrola Iluzoryczna wolność Przecenianie własnego udziału w procesach zespołowych Centryzm grupowy Inklinacja pozytywna Złudzenie patetyczne Wpływ podobieństwa na poziom sympatii

Prawidłowości procesu rozpoznawania i przypominania informacji Wpływ oczekiwań na przypominanie Organizacja danych wokół schematu w procesie zapamiętywania Wpływ heurystyki dostępności na zapamiętywanie

Prawidłowości procesu rozwiązywania problemów Wpływ heurystyki widoczności na wnioskowanie Heurystyka reprezentatywności

Prawidłowości i odchylenia od racjonalności w myśleniu logicznym Iluzoryczna korelacja Nieprawidłowa generalizacja Efekt zbladnięcia Złudzenie gracza Ignorowanie statystycznego „prawa wielkich liczb” Efekt audytorium Facilitacja społeczna Samoutrudnianie Próżniactwo społeczne Wyuczona bezradność

Inne prawidłowości psychologiczne Warunkowanie klasyczne Warunkowanie instrumentalne Zjawisko samej ekspozycji Teoria dysonansu poznawczego Autokoncentracja a zgodność postaw z zachowaniem Efekt bumerangowy dla cenzury I i II prawo Yerkesa – Dodsona Dehumanizacja ofiary Zjawisko reaktancji Społeczny dowód słuszności