rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć operacyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Roman Dolata Teoretyczne Podstawy Wychowania
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ELEMENTY SKŁADOWE JEDNOSTKI CENTRALNEJ
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Wydobywanie informacji z pamięci
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Przechowywanie i zapominanie informacji
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Wstęp do interpretacji algorytmów
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Percepcja słuchowa.
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Budowa komputera.
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Zasady efektywnego uczenia się
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Spostrzeganie.
Buforowanie D e f i n i c j a.
UCZENIE SIĘ W UJĘCIU POZNAWCZYM
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Integracja sensoryczna
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
SŁUCH.
Metody sprawnego uczenia się.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Procesor, pamięć, przerwania, WE/WY, …
Uwaga Michał Białek.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Nowoczesne techniki uczenia się
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Nowoczesne techniki uczenia się
Wstęp do interpretacji algorytmów
Zaburzenia spostrzegania
DYSLEKSJA.
Wśród różnych znanych i powszechnie stosowanych testów
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Techniki efektywnego uczenia się
Reprezentacje umysłowe
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Zaburzenia pamięci.
Reprezentacje umysłowe
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć operacyjna Wykład 6 4 kwietnia 2013 Pamięć przemijająca: rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć operacyjna

Plan wykładu Rejestr sensoryczny Pamięć ikoniczna Pamięć echoiczna Pamięć krótkotrwała Pamięć operacyjna Model A. Baddeleya

Rejestr sensoryczny: pamięć ikoniczna Pamięć ikoniczna, efekt Sperlinga, wzrokowa pamięć sensoryczna X M R J C N K P V F L B Procedura pełnego odtwarzania a procedura częściowego odtwarzania

Wyniki uzyskiwane w procedurze częściowego odtwarzania

Pamięć ikoniczna c.d. Czy pamięć ikoniczna to obraz następczy? Czas przechowywania Cechy bodźca a czas przechowywania: oświetlenie, złożoność, sensowność Efekty maskowania wstecznego Funkcja dla przetwarzania informacji

Pamięć trans-sakadyczna Pamięć pomiędzy sakadami Fiksacje trwają około 300 milisekund, ruchy sakadyczne około 30 milisekund Przetwarzanie percepcyjne zachodzi głównie w trakcie fiksacji Dzięki pamięci trans-sakadycznej możliwa integracja informacji Ślepota na zmianę, np. podczas oglądania filmów

Pamięć echoiczna Procedura badań Moraya, Batesa i Barnetta oraz Darwina, Turveya i Crowdera Zadanie powtarzania – badania Glucksberga i Cowana Czas przechowywania: do 1-2 sekund Interferencja ze strony innej informacji słuchowej, głównie werbalnej

Efekty pamięci echoicznej

Rejestr sensoryczny w zakresie innych modalności Dotykowa pamięć sensoryczna (haptic sensory memory): badana z wykorzystaniem podmuchów powietrza skierowanych na różne miejsca na palcach obu dłoni Węchowy rejestr sensoryczny: pomiary węchowych (chemosensorycznych) potencjałów wywołanych wykazują występowanie negatywnej deflacji po 500-600 milisekundach po prezentacji zapachu

Pamięć krótkotrwała Główne twierdzenia psychologiczne dotyczące pamięci krótkotrwałej Powtarzanie w pamięci krótkotrwałej powoduje powstawanie reprezentacji informacji w pamięci długotrwałej W pamięci krótkotrwałej występuje odmienne kodowanie niż w pamięci długotrwałej Czas przechowywania w obu magazynach różni się zasadniczo

Efekty powtarzania Badania Glenberga, Smitha i Greena: uczenie się liczby czterocyfrowej, powtarzanie słowa przez 2, 6 lub 18 sekund, odtwarzanie liczby. Po 64 próbach niezapowiedziany sprawdzian pamiętania słów Badania Craika i Watkinsa: słuchanie listy słów, odtwarzanie ostatniego słowa na określoną literę; niezapowiedziany sprawdzian pamiętania wszystkich słów Przypadek Sanforda

Różnice w kodowaniu Eksperyment Kintscha i Buschke: słowa niepowiązane, homonimy lub synonimy W słuchowej pamięci krótkotrwałej kodowanie akustyczne i/lub artykulacyjne, np. eksperymenty Conrada Większy zakres pamięci dla sekwencji sensownych: np. IBM FBI ABC USA W krótkotrwałej pamięci węchowej częstsze pomyłki wynikające z podobieństwa zapachów niż z podobieństwa ich nazw

Przykład efektów kodowania dla rezultatów pamięciowych A: mad, cap, cat, map, cad B: pen, cow, bar, day, sup C: big, wide, high, broad, tall D: foul, strong, hot, old, deep

Wyniki w zależności od podobieństwa

Czas przechowywania Paradygmat Browna-Petersonów: odtwarzanie trigramów po 18 sekundach

Efekt miejsca w szeregu

Odtwarzanie po upływie 30 sekund

Dodatkowy czas powtarzania a efekt pierwszeństwa

Sposoby przeszukiwania Paradygmat S. Sternberga

Czas przeszukiwania a zakres pamięci

Pamięć kolejności elementów Modele zakładające istnienie uporządkowanych „przedziałów” w pamięci krótkotrwałej, do których kolejno wprowadzana jest informacja Modele łańcuchowe: pamięć krótkotrwała zawiera serie asocjacji Model perturbacji: pamięć krótkotrwała jest zorganizowana w postaci hierarchii zbiorów (porcji, chunks) Modele hamowania: dla odzyskiwania kolejności wykorzystywane jest hamowanie (zjawisko ślepoty na powtarzanie)

Pamięć operacyjna: model A. Baddeleya

Nowsza wersja modelu A. Baddeleya

Pętla fonologiczna Pętla fonologiczna składa się z dwóch systemów: magazynu, w którym przechowywana jest informacja (wewnętrzne ucho) oraz systemu mowy subwokalnej (wewnętrzny głos) Utrzymywanie informacji o wartości ok. 2 sekund Zależność od liczby sylab czy czasu wymawiania? Zakres dla cyfr: dla języka chińskiego 9,9; dla angielskiego 6,6; dla walijskiego 5,8 Badania z wykorzystaniem supresji artykulacyjnej

Osiągnięcia w zadaniach angażujących pętlę fonologiczną

Efekty występujące w pętli fonologicznej Efekt podobieństwa fonologicznego: im bardziej podobne są do siebie elementy pod względem fonologicznym, tym więcej pojawia się błędów w odtwarzaniu Rekonstrukcja: ponieważ informacja podlega degradacji w pętli fonologicznej, często konieczna jest jej rekonstrukcja na podstawie wcześniejszej wiedzy Efekt leksykalny: wcześniejsza wiedza wpływa za zakres pamięci – jest on większy dla list słów niż dla list nie słów

Notes wizualny System służący do powtarzania informacji wzrokowej lub przestrzennej Przejawy: rotacje umysłowe, skanowanie pola wzrokowego, zjawisko rozciągania granic Badania z wykorzystaniem wyobrażeń matrycy i zdań „przestrzennych” lub bezsensownych, z lub bez dodatkowego zadania wzrokowego

Przykład materiału z badań Baddeleya nad notesem wizualnym 3 4 1 2 5 7 6 8

Wyniki badania z wykorzystaniem zadania konkurencyjnego

Ogólna charakterystyka pamięci operacyjnej Funkcje centralnego mechanizmu (ośrodka) wykonawczego: zdolność do koncentracji uwagi, podzielność uwagi, przełączanie uwagi, hamowanie lub supresja nieadekwatnych myśli Pomiar pojemności: zakres czytania; zakres operacyjny; zakres przestrzenny Zadania: podwójne, przełączanie uwagi Model Wielu Zasobów i Model Dzielenia Zasobów Koncepcja Oberauera: aktywna część LTM, obszar bezpośredniego dostępu i uwaga zogniskowana Pamięć operacyjna a inne aspekty funkcjonowania poznawczego: wydobywanie z pamięci długotrwałej; rozwiązywanie złożonych zadań Zaburzenia pamięci operacyjnej: negatywne emocje, stres, depresja, starszy wiek