Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Advertisements

JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
PAMIĘĆ.
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Kodowanie informacji w pamięci epizodycznej
Pamięć deklaratywna: epizodyczna i semantyczna
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Wydobywanie informacji z pamięci
Wprowadzenie w problematykę pamięci i uczenia się
rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć operacyjna
Pamięć utajona (pamięć bez świadomości, ukryta, implicite,)
Pamięć autobiograficzna
Przechowywanie i zapominanie informacji
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Systemy produkcyjne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Pamięć semantyczna Część pamięci długotrwałej, w której przechowuje się podstawowe znaczenie słów i pojęć.
Systemy operacyjne.
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Percepcja słuchowa.
Zbiór do posortowania mieści się w pamięci
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Programowanie w środowiskach graficznych
Zasada działania komputera
Procesy pamięci.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Psychologia w zarządzaniu
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Spostrzeganie.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
UCZENIE SIĘ W UJĘCIU POZNAWCZYM
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Rodzaje uwagi Modele pamięci Zapominanie
W ą t e k (lekki proces) thread.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Metody sprawnego uczenia się.
Procesor, pamięć, przerwania, WE/WY, …
Uwaga Michał Białek.
Pamięć SRAM.
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
Nowoczesne techniki uczenia się
Zaburzenia spostrzegania
DYSLEKSJA.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
dr hab. Adriana Schetz IF US
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Reprezentacje umysłowe
Uwaga Adriana Schetz IF US.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Źródła błędów zeznań szczerych
Uczenie się przez wgląd a percepcja
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Zaburzenia pamięci.
Reprezentacje umysłowe
Percepcja słuchowa.
Psychologia w zarządzaniu
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy Wykład 5 21 marca 2013 Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy

Plan wykładu Podejście asocjacjonistyczne Podejście strukturalne: modele wielomagazynowe Krytyka modeli wielomagazynowych Podejście procesualne: koncepcja poziomów przetwarzania; przetwarzanie dostosowane do transferu Systemy pamięci: kryteria wyróżniania Typologia L. Squire’a Systemy pamięci w ujęciu Schactera i Tulvinga Relacje między systemami: model SPI

Modele pamięci

Podejście asocjacjonistyczne: podstawowe założenia Mechanizmy zapamiętywania – skojarzenia powstające dzięki styczności w czasie lub wzmacnianiu Przechowywanie – statyczne Przypominanie: uzewnętrznianie w reakcji na sytuację bodźcową Zapominanie: zacieranie się śladów lub skutek interferencji pro- i retroaktywnej

Współczesny model asocjacjonistyczny Model SAM (search of associative memory) Raaijmakers i Shiffrin (1981) Matematyczny model pamięci Uogólnienie danych z eksperymentów nad uczeniem się list elementów Powiązanie zapamiętywanych elementów z reprezentacjami przechowywanymi w pamięci Wiązanie elementów z kontekstem

SAM: podstawowe założenia Zapamiętywane elementy mają określoną siłę czy wartość Uczący się powtarza zapamiętywane słowa, tym samym wzmacniając ich siłę Rozpoznawanie oparte na poczuciu znajomości Reprezentacja pamięciowa każdego elementu zawiera trzy wskazówki: kontekstu uczenia się, innych elementów z listy oraz samego elementu

Odtwarzanie według modelu SAM

Rozpoznawanie według modelu SAM

Modele wielomagazynowe Pamięć dzieli się na kilka magazynów z uwagi na czas przechowywania Magazyny różnią się ze względu na takie cechy jak czas przechowywania, pojemność, kodowanie itd. Zapamiętywana informacja przechodzi kolejno przez poszczególne magazyny

Model Atkinsona i Schiffrina

Model Reitman

Model Montague’a

Cechy magazynów pamięciowych Czas przechowywania: RS - 0,5 do 1 sekundy; STM – 15-30 sekund lub tyle, ile trwa powtarzanie; LTM – nieograniczony Pojemność: RS - duża, ale trudna do oszacowania; STM – 7+/-2 elementy; LTM – nieograniczona Źródło informacji: RS - receptory; STM – rejestr sensoryczny i LTM; LTM – STM i być może rejestr sensoryczny

Cechy magazynów pamięciowych 2 Zapamiętywanie: RS - automatyczne; STM – szybkie, automatyczne; LTM – wymaga zaangażowania i skupienia uwagi; Utrwalanie: RS - brak; STM – powtarzanie, może ułatwiać przekazywanie informacji do LTM; LTM – wykrycie struktury, zrozumienie Kod: RS - izomorficzny wobec spostrzegania; STM – słuchowy, akustyczny lub wzrokowy; LTM – semantyczny, ale i sensoryczne

Cechy magazynów pamięciowych 3 Wrażliwość na zapominanie: RS - duża; STM – duża; LTM – mała Dostęp: RS - właściwie brak świadomego dostępu; STM – łatwy i natychmiastowy dostęp (magazyn utożsamiany ze świadomością); LTM – powolny, często wymaga wysiłku Czynniki wywołujące interferencję: RS - inne bodźce zmysłowe, maskowanie; STM – podobieństwo fizyczne (np. akustyczne); LTM – podobieństwo semantyczne lub fizyczne

Argumenty przemawiające za wyróżnianiem STM i LTM Dane dotyczące patologii: zaburzenia w obrębie jednego magazynu nie muszą dotyczyć drugiego Dane z eksperymentów nad zwierzętami Dane z badań wykorzystujących elektrowstrząsy Dane z badań psychologicznych: krzywe uczenia się list; czynniki wpływające tylko na jeden z magazynów; odmienność kodowania

Krytyka modeli wielomagazynowych: procesy pamięciowe Poziomy przetwarzania Porządek przetwarzania: seryjność i równoległość Kierunek przetwarzania Procesy automatyczne i kontrolowane

Koncepcja poziomów przetwarzania Craika i Lockharta Ślad pamięciowy produktem ubocznym procesu przetwarzania; inaczej: zapisem operacji składających się na proces percepcji informacji Przypominanie to próba odtworzenia oryginalnej sytuacji percepcji Siła śladu zależy od głębokości przetworzenia Na każdym poziomie możliwe przetwarzanie o różnym zakresie Proces przywoływania zapamiętanej informacji ma charakter konstruktywny

Koncepcja przetwarzania dostosowanego do transferu Aby wydobyć wspomnienie, należy ponownie uruchomić operacje poznawcze wykorzystywane przy kodowaniu Pamięć jawna opiera się na operacjach zapamiętywania; pamięć utajona na operacjach percepcyjnych Ważniejsze dopasowanie między zapamiętywaniem i wydobywaniem niż głębokość przetwarzania

Kryteria wyróżniania systemów pamięci Behawioralno-poznawcze przejawy funkcjonowania Podstawy neuronalne

Pamięć semantyczna i epizodyczna Podział autorstwa E. Tulvinga, początek lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku Podział dotyczy części pamięci długotrwałej – pamięci deklaratywnej Pamięć proceduralna – wiedza nieświadoma Pamięć semantyczna – świadomość świata zewnętrznego i wewnętrznego Pamięć epizodyczna - samoświadomość

Systemy pamięci według Schactera i Tulvinga (Memory systems 1994) Pamięć proceduralna Pamięć operacyjna System reprezentacji percepcyjnej Pamięć semantyczna Pamięć epizodyczna

Typologia L. Squire’a

Relacje między systemami: model SPI E. Tulvinga Relacje między trzema systemami – reprezentacji percepcyjnej, pamięcią semantyczną i pamięcią epizodyczną – są specyficzne z uwagi na procesy: Kodowanie ma charakter seryjny (serial – S) Przechowywanie jest równoległe (parallel – P) Wydobywanie jest niezależne (independent – I) Systemy są zorganizowane hierarchicznie Różne aspekty informacji są przechowywane oddzielnie w poszczególnych systemach

Model SPI c.d. Pamięć może bardzo dobrze działać na niższych poziomach, niezależnie od wyższych Informacja percepcyjna nie może być bezpośrednio kodowana w pamięci epizodycznej, musi najpierw przejść przez pamięć semantyczną Model zakłada możliwość wystąpienia podwójnych dysocjacji między pamięcią epizodyczną i semantyczną w przypadku amnezji wstecznej

Model SPI