Kiedy u małych pacjentów należy dostrzec problem psychiczny dr n. med. Przemysław Wysiecki Kiedy u małych pacjentów należy dostrzec problem psychiczny
Wiek a zachowanie dziecka Zachowania ludzkie rozwijają się wg schematów i wzorców, w sposób możliwy do przewidzenia Zachowania zależą od struktur Na zachowanie dziecka istotny wpływ mają wrodzone predyspozycje
Dieta Niedobór Fe – smutek, apatia, drażliwość, trudności w skupieniu uwagi Niedobór Ca- nadpobudliwość, drętwienie nóg, bóle głowy i mięśni, drażliwość Niedobór Mg – zmęczenie, zaburzenia koncentracji, zaburzenia pamięci Alergie - bóle głowy, kłopoty z zaśnięciem, częste nocne wybudzenia, nerwowość i płaczliwość, rozdrażnienie
Dieta Chemia spożywcza : tetrazyna (E102) – barwnik często dodawany do deserów w proszku, oranżady; żółcień pomarańczowa (E110) – barwnik wykorzystywany do produkcji galaretek, żelek, gum do żucia; azorubina (E122) – czerwony barwnik będący składnikiem gotowych budyniów, deserów mlecznych; benzoesan sodu (E211) – konserwant obecny w kolorowych napojach gazowanych, galaretkach; siarczyny (od E220 do E228) – konserwanty często dodawane do owoców kandyzowanych i suszonych; są też na skórkach cytrusów (przed ich podaniem dziecku trzeba je dobrze umyć lub sparzyć); glutaminian sodu (E621) – wzmacnia smak, dodaje się go do chipsów, zup w proszku, mieszanek przyprawowych.
Otyłość u dzieci Nadwaga i otyłość u dzieci wywierają negatywny wpływ na samopoczucie. Dzieci otyłe są często dyskryminowane i krytykowane – i to nie tylko przez swoich kolegów oraz koleżanki, ale także przez dorosłych. Znacznej otyłości często towarzyszą stany depresyjne oraz niska samoocena. Takie zaburzenia psychiczne mogą mieć trwały charakter.
Ootyłość u dzieci
Rozwój psychiczny dziecka Rozwój psychiczny dziecka nie przebiega równomiernie-możliwe okresy regresu-przechodzenie na ciemną stronę mocy (własne sztućce, ja sam, nie bo nie, daj mi spokój) 2-3 5-6 10-11 15
Okresy równowagi 10 8 6,5 5 4 3 2 nierównowagi 9 7 5,5 4,5 3,5 2,5 18 miesięcy
Postawa realistyczna Zaakceptuj te zmiany Delikatnie stymuluj lub hamuj Nie oczekuj, że etapy będą następowały po sobie jak w zegarku
Okresy 3-5 lat - ogólna niestabilność emocjonalna, lęki, słaba orientacja, jąkanie, zacinanie się 7 i 13 lat – wzmożona wrażliwość, obniżenie nastroju, pesymizm 4 i 8 i 14 lat-nowe przyjaźnie, otwartość, ekspansywność
Cztery tygodnie Stabilizacja czynności serca, oddechu, termoregulacji, napięcia mięśniowego Wzrost aktywności, pierwsze próby manipulacji otoczeniem
16 tygodni Aktywność ruchowa Zainteresowanie otoczeniem Śmiech, cmokanie, gaworzenie Reakcja na otoczenie
28 tygodni Potrafi siedzieć Poszukuje przedmiotów Mały jogin Bawi się samo Zabawa głosem Reakcja na obce osoby
40 tygodni Dobry kontakt z rodziną Rozumie polecenia (?) Stabilizacja postawy Powtarza sylaby Nauka słowa „nie”
12 miesięcy Po okresie nierównowagi w 44 tyg. znów jest pogodne Mały aktor Stabilizacja umiejętności
15 miesięcy Mały psuj Niezmordowany eksplorator, relacje jednokierunkowe Intensywne zakupy w IKEI wskazane Żywo zainteresowane światem Pokazuje czego chce Zmienność nastroju
18 miesięcy Wszystko na przekór rodzicom Łatwo oszukać malucha Ulubione słowo -”nie” Nie znosi czekać Materialista Łatwo odwieść od niepożądanych zabaw
2 lata Cisza przed burzą Robi co potrafi Umie wyrazić słownie potrzeby Dobrze reaguje na innych
2,5 roku Uparty Chce natychmiast realizacji pragnień, nie poczeka Anankasta? Zarządza rodziną Rozdarty między przeciwieństwami Nie negocjuje
3 lata Nastawiony na współpracę Spolegliwy Wzrost pewności siebie Magia nowych słów Lubi pomagać i oczekuje angażowania do tego
3,5 roku Regres motoryki(?)-potyka się, gubi przedmioty Zaburzenia zmysłów Jąkanie się zacinanie Okres tików, obgryzania paznokci, Zazdrosny o uczucia Chwiejność emocjonalna Bogata wyobraźnia!
4 lata Nie do opanowania Napady złości, śmiechu, pokrzykiwania Niszczy wszystko bezlitośnie Wulgaryzmy na porządku dziennym Pewny siebie i swoich możliwości
4,5 roku Spokojny, skupiony Konsekwentny w działaniu Rysuje, interesuje się literami i cyframi Gwałtowny rozwój intelektualny Spóźnieni doganiają motorycznie i psychicznie
5 lat Mały anioł
6 lat Nienawidzę Cię !!! Kocham Cię !!! Nieustępliwy, hałaśliwy, musi być w centrum uwagi Musi wygrywać, każdym kosztem Pożąda przedmiotów innych dzieci czy dorosłych Nikomu nie pomoże – nie warto nawet prosić
7 lat Narzekanie to chleb powszedni Markotny, nie walczy o swoje Samotnik Realizuje polecenia ale zapomina o właściwej drodze Uważa, że nikt go nie kocha a świat spiskuje przeciw niemu Wszystko boli
8 lat Wszystko jest możliwe Ekspansja ruchu, nowe znajomości Skłonny do dramatyzowania Wrażliwy ponad miarę-chronić przed czarnowidzeniem Pokazuje przyszłą osobowość Zainteresowany relacjami dwukierunkowymi
9 lat Skrajnie niezależny Przeciwstawia się rodzicom Chce spełniać polecenia ale zapomina często o nich Stroni od rodziny Autorytety tylko na podwórku Jest samodzielny ale podchodzi do spraw za poważnie Biadoli, udaje że nie słyszy
10 lat Lubi być posłuszny Jest miły, przyjacielski Konkretny, bezpośredni, ale nie przesadnie poważny Akceptuje rodziców w całości
12 – 13 lat wzmożona wrażliwość, obniżenie nastroju, pesymizm ogólna podejrzliwość Teorie spiskowe0-nikt mnie nie kocha
14 lat Nowe przyjaźnie, Otwartość, Ekspansywność Narastająca autonomia Czuły na punkcie własnych praw
Podstawowe czynniki zaburzajace rozwój psychofizyczny i psychiczny Czynniki biologiczne Czynniki psychosocjalne: Środowisko rodzinne Środowisko szkolne Grupy rówieśnicze
FAS FAS jest wiodącą przyczyną chorób umysłowych. Większość osób z FAS ma przeciętny poziom inteligencji. FAS jest przyczyną poważnych problemów społecznych i zaburzeń zachowania. Co roku w USA rodzi się 5 000 dzieci z FAS. Dziesięć razy więcej dzieci rodzi się z efektem alkoholowym (FAE).
Czynniki biologiczne Genetyczne Paragenetyczne Mono-poligenopatie Chromosomopatie
Środowisko rodzinne-nieprawidłowości Niewypełnianie podstawowych zadań opieki lub delegowanie ich na inne osoby Separacja emocjonalna-izolacja rodziny Nadmierna symbioza członków rodziny Id Ego Superego
Środowisko rodzinne-nieprawidłowości Nadopiekuńczość Zaburzenia komunikacji Wszyscy wiedzą wszystko Nikt nic nie wie Sprzeczność sfery werbalnej z niewerbalną
Środowisko rodzinne-nieprawidłowości Erotyzacja stosunku rodzic-dziecko Patologia ról w rodzinie - np. chore dziecko powinno być chore jak najdłużej Opór rodziny przeciwko ujawnianiu konfliktów Brutalne traktowanie Nadmierny rygoryzm Nadmierny liberalizm
Środowisko rówieśnicze - zagrożenia Nadmierne uczestnictwo – konformizm, sugestywność, pasywność, izolowanie się Trudności w kontaktach : odrzucenie izolacja Sztywne role społeczne w grupie rówieśniczej
Choroby psychiczne dzieci od 15 do 22% populacji Do najczęstszych zaburzeń należą: Lęk (6,5%), Zaburzenia zachowania (3,3%), Zaburzenia uwagi (3,3%) Depresyjne (2,1%)
Zaburzenia lękowe Trzy sfery objawiania się zmian lękowych: sfera subiektywnych przeżyć, czyli tego, co dziecko odczuwa w swoim umyśle. sfera somatyczna, czyli dotycząca tego, co dziecko odczuwa w swoim ciele. sfera zachowań - wycofanie , izolacja
Zaburzenia lękowe Zaburzenia lękowe to choroba psychiczna, która może napełnić dziecko a zwłaszcza nastolatka przytłaczającym niepokojem i strachem. Zaburzenia lękowe są najczęściej występującym problemem zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży.
Zaburzenia lękowe Lęk przed rozstaniem –naturalne u małych dzieci ale nie u nastolatków Generalized Anxiety Disorder – GAD-potrzeba ciągłej akceptacji, podtrzymywania na duchu, dążenie do perfekcjonizmu, nadmierne zamartwianie się Fobia społeczna
Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne Dzieci cierpiące na zaburzenia obsesyjno-kompulsywne doświadczają natrętnych, niechcianych i powtarzających się myśli (natręctw). Mogą odczuwać również nieopanowaną potrzebę wykonywania czasochłonnych, powtarzających się czynności lub rytuałów
Nerwica pourazowa (Post-Traumatic Stress Disorder -PTSD) strach lub obawa związana ze wspomnieniami przebytego urazu psychicznego koszmary nocne i/lub odgrywanie urazów psychicznych w czasie zabaw zamieranie dotychczasowych zainteresowań, rozdrażnienie
Objawy somatyczne zaburzeń lękowych zawroty głowy, nudności i przyspieszone bicie serca bóle głowy niepokój, znużenie, problemy ze snem problemy z koncentracją uwagi drżenie, napięcie mięśni, pocenie się bóle żołądka i biegunka
Zaburzenia depresyjne stałe poczucie beznadziejności, nieprzydatności, winy lub małe poczucie własnej wartości zmniejszone zainteresowanie zajęciami, które dawniej sprawiały przyjemność brak energii i motywacji oraz ciągłe uczucie nudy trudności z koncentracją znaczne zmiany w apetycie lub wadze ciała
Zaburzenia depresyjne wyizolowanie społeczne lub trudności w porozumiewaniu się częste myśli o śmierci, zrobieniu sobie krzywdy lub popełnieniu samobójstwa częste dolegliwości fizyczne takie, jak: bóle głowy, bóle mięśni, bóle żołądka lub znużenie
Zaburzenia depresyjne zwiększony gniew, drażliwość, wrogość lub ryzykowane zachowanie wybuchy płaczu, krzyki, narzekanie lub niezrozumiała drażliwość częste nieobecności w szkole lub złe wyniki w nauce uzależnienie od alkoholu lub narkotyków
ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, określany w piśmiennictwie jako "zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi" lub "zaburzenia hiperkinetyczne"
ADHD Rozwój – pierwsze 5 lat życia Czynniki sprzyjające: - czynniki uszkadzające komórkę nerwową (alkohol,narkotyki, itp.) - choroby zakaźne lub inne w czasie ciąży, - zatrucia ciąży (leki, alkohol, papierosy), - niewłaściwe odżywianie się w czasie ciąży, - urazy mechaniczne w okresie ciąży, - urazy mechaniczne lub niedotlenienie podczas porodu, - poważne choroby lub urazy mechaniczne czaszki w wieku dziecięcym
Kiedy orzeka się o zaburzeniach reakcje emocjonalne o charakterze negatywnym występują częściej niż pozytywne dziecko sprawia wrażenie zobojętniałego, reakcje są niewspółmierne do siły bodźców, dziecko nie kontroluje swych reakcji uczuciowych zgodnie z wymaganiami otoczenia, przeważają reakcje uczuciowe prymitywne, charakterystyczne dla dzieci młodszych,
Kiedy orzeka się o zaburzeniach reakcje uczuciowe na sytuacje społeczne są słabe, wytworzyły się niewłaściwe postawy emocjonalno-uczuciowe w postaci negatywnego stosunku do kolegów, wycofywania się z aktywności w określonych sytuacjach społecznych
Kiedy zachowanie odbiega od normy i jak najwcześniej… Kiedy do specjalisty? Kiedy zachowanie odbiega od normy i jak najwcześniej…