Twórczy katecheta, bariery w byciu twórczym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Dolnośląska Akademia NGO – profesjonalnie i efektywnie jest współfinansowany ze środków Rządowego Programu- Fundusz Inicjatyw Obywatelskich ALFABET.
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Kierowanie twórczością w organizacji
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
DEBATA ‘STOP AGRESJI I PRZEMOCY!’
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
SKALA ZACHOWAŃ SEKSUALNYCH DZIECI JOHNSONA [1996]
SUKCES.
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kierowanie twórczością w organizacji
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Motywacja uczenia się „Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić” Plutarch Techniki uczenia się i planowania.
Symbolika Watry Wędrowniczej
Anna Gluba Katarzyna Ruszkowska Maciej Szatanek
Psychologiczne aspekty pracy testera oprogramowania
X GLIWICKIE FORUM OŚWIATOWE Wojna postu z karnawałem, co finansować: oświatę czy sport, zdrowie czy kulturę? - założone tezy 25 lutego 2011 roku.
MOTYWACJA DO NAUKI ,,Prędzej czy później okazuje się,
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
lekcja wychowawcza dla uczniów III klasy gimnazjum Katarzyna Janczura
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Merytoryczne i metodyczne przygotowanie ucznia zdolnego do konkursu
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???
wyjazdów turystycznych
Krakowski Salon Maturzystów
Przemyślenia....
Przyrzeczenie harcerskie
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
O korzeniach i skrzydłach…
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Na podstawie działalności Punktu Pośrednictwa Pracy Wolontarystycznej „CENTERKO” z Łodzi.
1. Zagadnienia wstępne Dlaczego spotkanie wyjazdowe, a nie książka lub konferencje na stronie internetowej Odnowy ogólnopolskiej?
Aby zdobyć wielkość, człowiek musi tworzyć, a nie odtwarzać
Ja jestem najważniejszy.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Agatolog z Łopusznej. Dobro nieskończone - boskie.
Fundacja Aktywizacja Jak postępować z ON WŁĄCZANIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ.
 analiza przypadków rozmów doradczych  nowoczesne narzędzia wspomagające przebieg rozmowy doradczej.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
249. Samochód o masie m=10t wjeżdża z prędkością v=72km/h na most
ZASTANÓW SIĘ. Czy znasz przynajmniej 3 producentów prezerwatyw Czy znasz przynajmniej 3 producentów prezerwatyw zastanów się i przejdź do następnego pytania.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Wychowawcy: Alicja Buczek i Magdalena Błaszczyk- Grzyb
Szkoła Podstawowa nr 16 Wrocław
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe szansą dla bezrobotnych? - bariery z jakimi spotykają się osoby bezrobotne.
Przygotowanie i prowadzenie: Katarzyna Duńska, Elżbieta Gendera Szkolenie dla liderów J AK BYĆ SKUTECZNYM WE WPŁYWANIU NA INNYCH LUDZI ?
Innowacje w pracy – szybka ścieżka zatrudnienia Imię i nazwisko trenera.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Małgorzata Bronka. CANTIENICA ®  Benita Cantieni  Anatomia funkcjonalna miednicy i mięśni dna miednicy powięzi mięśni głębokich kręgosłupa 
KODEKS PRZEDSZKOLAKA PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Przemyślenia.
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Rozwijanie Twórczości i Kreatywności Uczniów
Praca domowa: Wybierz z następnego slajdu jedno zdanie, przepisz je i rozwiń tak, aby odpowiadało na pytanie: Jak chrześcijanin może realizować wiarę.
Ważna decyzja Klasa 8 – bierzmowanie 1.
Debata w III a.
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Zapis prezentacji:

Twórczy katecheta, bariery w byciu twórczym Irena Wolska

TWÓRCZY KATECHETA

TWÓRCZE nowe wartościowe

TWÓRCZOŚĆ płynna skrystalizowana dojrzała wybitna

WARTOŚĆ TWÓRCZOŚCI prawda – wartości poznawcze piękno – wartości estetyczne użyteczność – wartości pragmatyczne dobro – wartości etyczne

Trening twórczego myślenia płynność oryginalność giętkość

Bariery: neofobia – lęk przed nowością

Bariery emocjonalne strach przed krytyką, porażką brak wiary we własne możliwości kłopoty „pozaszkolne” brak autonomicznej motywacji poznawczej (uczymy się z czystej ciekawości i dla radości poznawania, nie dla nagrody lub z lęku przed karą) – pytanie: Czy to będzie na teście??? system oświaty przywiązuje zbyt dużą wagę do testów jako metody ewaluacji wiedzy ucznia. Testomania powoduje, że uczniowie uczą się tego, co wynika z racjonalnych i ekonomicznych przesłanek. Niestety to dławi wynalazczość. Podstawową cechą osobowości twórczej jest otwartość na doświadczenie i nową wiedzę. niecierpliwość wyniku definiowana przez polskiego psychologa twórczości Edwarda Nęckę (Edward Nęcka w mianowniku) jako: gorączkowe szukanie jakiejkolwiek odpowiedzi i zadawalanie się pierwszym uzyskanym wynikiem. Taki uczeń oddaje byle jakie prace, banalne, jako pierwszy, ucieka przed trudem twórczości, dwuznaczności wyniku. Praktyka szkolna wytwarza czasem złudzenie, że najlepszym rozwiązaniem jest udzielenie jedynie słusznej odpowiedzi, szybkie znalezienie jej w pamięci i „sprawa z głowy”. „Winny” jest tu Internet, a właściwie sposób korzystania z niego: bezrefleksyjny, znajdowanie całych partii materiału na wikipedii i przeklejanie jako własnych.

Bariery percepcyjne nieumiejętność odkrycia nowej idei, nowego znaczenia w tym, co znamy brak autonomicznej motywacji poznawczej Czy to nie naruszy jakiś zasad? Czy to będzie na teście?

plaga kradzieży wiedzy ściąganie, kopiowanie… Internet, kradzież wiedzy!!!!

Bariery psychiczne perfekcjonizm niecierpliwość wyniku: gorączkowe szukanie jakiejkolwiek odpowiedzi i zadawalanie się pierwszym uzyskanym wynikiem (Edward Nęcka) Uczniowie twórczy działają metodą prób i błędów, perfekcjonista nie przyjmuje, że jego pomysł może okazać się nietrafiony, nieefektywny

nacisk grupy - postawa konformistyczna obawa przed ośmieszeniem, wybiciem się w grupie, wyśmianiem

lenistwo – niechęć do jakiegokolwiek wysiłku poznawczego „brak środków” „brak czasu”… Lenistwo – niechęć do jakiegokolwiek wysiłku poznawczego, jeden z grzechów głównych. Czytają i piszą wyłącznie sms-y. procent przeczytanych lektur: w latach siedemdziesiątych Popioły przeczytało 80% uczniów w 2003 roku 25%. Dlaczego nie odrobiłeś pracy domowej? Nie miałem czasu. Klasa pierwsza.  

pseudokreatywność epatowanie seksem, siłą, agresją przekraczają granice dobrego smaku o oryginalności świadczy atak na dobro, piękno, zdrowy rozsądek uczniowie silą się by być brutalni, obsceniczni, agresywni, włączają w swoje wypowiedzi wątki walki, seksu w celu podkreślenia swojej oryginalności. Jak ich nie stać na to, aby zabłysnąć za pomocą innych, bardziej sensownych wyróżników. Dążą do „hecy”, rozśmieszenia kolegów i przekraczają granice dobrego smaku. Grozi to upowszechnieniem postawy, w której o oryginalności świadczy atak na dobro, piękno, zdrowy rozsądek. To często są wzorce z mediów, z zachowań pseudoartystów, którzy jedynie potrafią zaistnieć przez obrażanie uczuć religijnych i dobrego smak

Typy nauczycieli źródło: http://tworczynauczyciel.pl/ „innowatorzy” to ci, którzy tworzą i wdrażają innowacje. „Pionierzy” pierwsi przejmują zaproponowane nowości. „Późni naśladowcy” są sceptykami, zwlekają z podjęciem decyzji o adaptacji innowacji tak długo, dopóki nie zmusi ich do tego presja ekonomiczna, społeczna czy moralna. „Maruderzy” przyswajają nowości ostatni. Przywiązują oni nadmierną wagę do wartości tradycyjnych i co krok stawiają opór wobec proponowanych zmian. Manifestują ten opór np. w słowach : „po co te zmiany, przecież dotychczas nie było najgorzej”, „za drogo to kosztuje”, „trzeba włożyć zbyt dużo wysiłku i czasu”, „to w naszych warunkach nie uda się” itd. źródło: http://tworczynauczyciel.pl/

http://archidiecezja.lodz.pl/ ~katechein/tworcza_praca.php