Twórczy katecheta, bariery w byciu twórczym Irena Wolska
TWÓRCZY KATECHETA
TWÓRCZE nowe wartościowe
TWÓRCZOŚĆ płynna skrystalizowana dojrzała wybitna
WARTOŚĆ TWÓRCZOŚCI prawda – wartości poznawcze piękno – wartości estetyczne użyteczność – wartości pragmatyczne dobro – wartości etyczne
Trening twórczego myślenia płynność oryginalność giętkość
Bariery: neofobia – lęk przed nowością
Bariery emocjonalne strach przed krytyką, porażką brak wiary we własne możliwości kłopoty „pozaszkolne” brak autonomicznej motywacji poznawczej (uczymy się z czystej ciekawości i dla radości poznawania, nie dla nagrody lub z lęku przed karą) – pytanie: Czy to będzie na teście??? system oświaty przywiązuje zbyt dużą wagę do testów jako metody ewaluacji wiedzy ucznia. Testomania powoduje, że uczniowie uczą się tego, co wynika z racjonalnych i ekonomicznych przesłanek. Niestety to dławi wynalazczość. Podstawową cechą osobowości twórczej jest otwartość na doświadczenie i nową wiedzę. niecierpliwość wyniku definiowana przez polskiego psychologa twórczości Edwarda Nęckę (Edward Nęcka w mianowniku) jako: gorączkowe szukanie jakiejkolwiek odpowiedzi i zadawalanie się pierwszym uzyskanym wynikiem. Taki uczeń oddaje byle jakie prace, banalne, jako pierwszy, ucieka przed trudem twórczości, dwuznaczności wyniku. Praktyka szkolna wytwarza czasem złudzenie, że najlepszym rozwiązaniem jest udzielenie jedynie słusznej odpowiedzi, szybkie znalezienie jej w pamięci i „sprawa z głowy”. „Winny” jest tu Internet, a właściwie sposób korzystania z niego: bezrefleksyjny, znajdowanie całych partii materiału na wikipedii i przeklejanie jako własnych.
Bariery percepcyjne nieumiejętność odkrycia nowej idei, nowego znaczenia w tym, co znamy brak autonomicznej motywacji poznawczej Czy to nie naruszy jakiś zasad? Czy to będzie na teście?
plaga kradzieży wiedzy ściąganie, kopiowanie… Internet, kradzież wiedzy!!!!
Bariery psychiczne perfekcjonizm niecierpliwość wyniku: gorączkowe szukanie jakiejkolwiek odpowiedzi i zadawalanie się pierwszym uzyskanym wynikiem (Edward Nęcka) Uczniowie twórczy działają metodą prób i błędów, perfekcjonista nie przyjmuje, że jego pomysł może okazać się nietrafiony, nieefektywny
nacisk grupy - postawa konformistyczna obawa przed ośmieszeniem, wybiciem się w grupie, wyśmianiem
lenistwo – niechęć do jakiegokolwiek wysiłku poznawczego „brak środków” „brak czasu”… Lenistwo – niechęć do jakiegokolwiek wysiłku poznawczego, jeden z grzechów głównych. Czytają i piszą wyłącznie sms-y. procent przeczytanych lektur: w latach siedemdziesiątych Popioły przeczytało 80% uczniów w 2003 roku 25%. Dlaczego nie odrobiłeś pracy domowej? Nie miałem czasu. Klasa pierwsza.
pseudokreatywność epatowanie seksem, siłą, agresją przekraczają granice dobrego smaku o oryginalności świadczy atak na dobro, piękno, zdrowy rozsądek uczniowie silą się by być brutalni, obsceniczni, agresywni, włączają w swoje wypowiedzi wątki walki, seksu w celu podkreślenia swojej oryginalności. Jak ich nie stać na to, aby zabłysnąć za pomocą innych, bardziej sensownych wyróżników. Dążą do „hecy”, rozśmieszenia kolegów i przekraczają granice dobrego smaku. Grozi to upowszechnieniem postawy, w której o oryginalności świadczy atak na dobro, piękno, zdrowy rozsądek. To często są wzorce z mediów, z zachowań pseudoartystów, którzy jedynie potrafią zaistnieć przez obrażanie uczuć religijnych i dobrego smak
Typy nauczycieli źródło: http://tworczynauczyciel.pl/ „innowatorzy” to ci, którzy tworzą i wdrażają innowacje. „Pionierzy” pierwsi przejmują zaproponowane nowości. „Późni naśladowcy” są sceptykami, zwlekają z podjęciem decyzji o adaptacji innowacji tak długo, dopóki nie zmusi ich do tego presja ekonomiczna, społeczna czy moralna. „Maruderzy” przyswajają nowości ostatni. Przywiązują oni nadmierną wagę do wartości tradycyjnych i co krok stawiają opór wobec proponowanych zmian. Manifestują ten opór np. w słowach : „po co te zmiany, przecież dotychczas nie było najgorzej”, „za drogo to kosztuje”, „trzeba włożyć zbyt dużo wysiłku i czasu”, „to w naszych warunkach nie uda się” itd. źródło: http://tworczynauczyciel.pl/
http://archidiecezja.lodz.pl/ ~katechein/tworcza_praca.php