Młodzież w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Priorytety inwestycyjne Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wdrażane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu Europejski Fundusz.
Projekty pozakonkursowe powiatowych urzędów pracy Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014 – 2020 Szczecin,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
Pomoc osobom pozostającym bez zatrudnienia w perspektywie finansowej
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Toruń, Banku Gospodarstwa Krajowego Program Banku Gospodarstwa Krajowego O pożyczkę mogą ubiegać się:  absolwenci szkół wyższych w okresie 48.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO- MAZURSKIM W LATACH mgr inż. Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Aktywizacja osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Polityka rynku pracy w Polsce
Bystrzyca Kłodzka,17 lutego 2017 r.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs Katowice r..
STAN WDRAŻANIA PROGRAMÓW W RAMACH PERSPEKTYWY FINANSOWEJ
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Stan wdrażania EFS w ramach RPO WZ 2014 – 2020 oraz PO WER
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Wsparcie dla osób niepracujących w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2018.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Wsparcie dla osób niepracujących w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2018.
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
SPECYFIKA, CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Młodzież w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Krzysztof Leśniewski Naczelnik Wydziału Realizacji Projektów PO KL Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Warszawa, 31.03.2015 r . 1

PO WER – czemu służy? PO WER stanowi odpowiedź na wyzwania i jednocześnie instrument realizacji Strategii Europa 2020. Program uwzględnia stojące przed Europą długofalowe wyzwania związane z globalizacją, rozwojem ekonomicznym, jakością polityk publicznych, zjawiskami demograficznymi, czy inwestycjami w kapitał ludzki. 2

PO WER – Obszary wsparcia RYNEK PRACY UBÓSTWO, WYKLUCZENIE I INTEGRACJA SPOŁECZNA ADAPTACYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW I PRACOWNIKÓW EDUKACJA SZKOLNICTWO WYŻSZE DOBRE RZĄDZENIE WSPARCIE OSÓB MŁODYCH SYSTEM OCHRONY ZDROWIA INNOWACJE SPOŁECZNE, PONADNARODOWOŚĆ I PROGRAMY MOBILNOŚCI 3

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – dlaczego? Działania na rzecz wsparcia osób młodych na rynku pracy zostały uwzględnione w ramach krajowego programu EFS – Wiedza Edukacja Rozwój, w celu zapewnienia spójnej, jednolitej i efektywnej oferty aktywizacji edukacyjno-zawodowej dla osób młodych w całym kraju. Realizowane przedsięwzięcia uwzględniają europejską Inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. 4

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – dlaczego? Biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce osoby młode w wieku 24-29 lat, które przechodzą z systemu edukacji na rynek pracy znajdują się w trudniejszej sytuacji niż osoby w kohorcie wiekowej 15-24 lata, zdecydowano o rozszerzeniu grupy docelowej, która będzie mogła uzyskać wsparcie w ramach PO WER o osoby do 29 r.ż. 5

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – dlaczego? Jak pokazują dane EUROSTAT, 22,7% osób w wieku 25-29 lat w Polsce nie pracuje, nie uczy się i nie uczestniczy w szkoleniach - co znacznie przekracza średni poziom 20,7% w całej UE i stanowi blisko dwukrotność udziału osób w grupie 15-24 w Polsce, które należą do kategorii NEET- 12,2 % 6

Kim jest osoba z kategorii NEET? Zgodnie z definicją osoby z kategorii NEET przyjętą w PO WER 2014-2020 za osobę taką uznaje się osobę młodą w wieku 15-29 lat, która spełnia łącznie trzy warunki: nie pracuje (tj. jest bezrobotna lub bierna zawodowo) nie kształci się (tj. nie uczestniczy w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym) - ani nie szkoli (tj. nie uczestniczy w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy). 7

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Główne wyzwania Zwiększenie możliwości trwałego zatrudnienia osób młodych znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy. W Polsce, podobnie jak w całej Unii Europejskiej sytuacja młodzieży na rynku pracy jest zdecydowania trudniejsza niż osób ze starszych grup wiekowych, co przejawia się niewielkim poziomem aktywności zawodowej oraz stosunkowo wysokim poziomem bezrobocia wśród osób młodych. Na koniec 2013 r. 18,6% wszystkich zarejestrowanych bezrobotnych stanowiły osoby młode, a aktywny zawodowo pozostawał jedynie co trzeci Polak do 25 roku życia. 8

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Główne wyzwania 2. Zwiększenie możliwości trwałego zatrudnienia osób młodych bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. kategoria NEET). Specyficzną grupą osób młodych są osoby z tzw. kategorii NEET, których odsetek w Polsce w 2013 r. szacowany był na 12,2% (tj. ok 560 tys. osób). Z grupy tej fakt rejestracji w urzędach pracy deklarowało jedynie niecałe 270 tys. osób, co pokazuje, iż osoby pozostające poza rejestrami urzędów pracy stanowią znaczną grupę i w związku z tym zasadnym jest rozszerzenie wobec nich oddziaływania aktywnej polityki rynku pracy. 9

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Główne wyzwania 3. Zwiększenie możliwości trwałego zatrudnienia osób niepełnosprawnych W szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy znajdują się młode osoby niepełnosprawne. Wskaźnik zatrudnienia dla tej grupy jest niski i wynosi jedynie 19,6% (dane za 2013 r. dla osób 15-24 lata), w związku z czym wsparcie w sposób szczególny powinno być skoncentrowane na tej grupie społecznej. 10

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Główne wyzwania 4. Poprawa umiejętności praktycznych i doświadczenia zawodowego osób młodych Wśród powodów wysokiego poziomu bezrobocia młodzieży najczęściej wskazywane są dwa, tj. niedopasowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy i brak doświadczenia zawodowego. Niemal 30% bezrobotnych osób młodych nie posiada kwalifikacji zawodowych. Co istotne, w przypadku osób pozostających w edukacji lub w zatrudnieniu, wraz z wiekiem następuje przyrost ich kompetencji, natomiast w przypadku osób z grupy NEET - następuje regresja. 11

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Główne wyzwania 4. Poprawa umiejętności praktycznych i doświadczenia zawodowego osób młodych Należy podkreślić, iż co drugi bezrobotny do 25 r. życia nie posiada jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego, a co czwarty ma doświadczenie do 1 roku. Nawet w grupie wiekowej 25-34 lata doświadczenia zawodowego brakuje co trzeciemu bezrobotnemu. Równocześnie badania wskazują, iż najczęściej formułowanym wymogiem przez pracodawców jest posiadanie co najmniej półrocznego doświadczenia zawodowego oraz określonych kompetencji (zawodowych i „miękkich”). 12

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Główne wyzwania 4. Poprawa umiejętności praktycznych i doświadczenia zawodowego osób młodych Wsparcie osób młodych powinno się koncentrować wokół staży zawodowych, praktycznej nauki zawodu, subsydiowanego zatrudnienia, czy szkoleń i kursów w zawodach, na które istnieje popyt na rynku pracy. Wymienione wyżej formy wsparcia udzielane z zachowaniem wysokiej jakości (tj. w sposób zindywidualizowany i kompleksowy), przyczyniają się do rozwoju umiejętności i ułatwiają poszukiwanie zatrudnienia. Jest to szczególnie zauważalne w odniesieniu do staży i praktyk. Również pracodawcy rekomendują osobom młodym praktyki/staże (51%). 13

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Główne wyzwania 5. Wzrost poziomu przedsiębiorczości osób młodych Niewielka część osób młodych funkcjonuje w roli przedsiębiorców. Tylko 6% M i 2% K deklaruje posiadanie takiego doświadczenia. Osoby młode najczęściej wskazują „brak kapitału” jako największą przeszkodę w rozpoczęciu działalności gospodarczej. Trudności z pozyskaniem kapitału wynikają m.in. z braku historii kredytowej. W związku z powyższym zasadnym jest zapewnienie osobom młodym, które planują utworzenie własnego przedsiębiorstwa, możliwości pozyskania środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej, np. w formie bezzwrotnych dotacji. 14

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Umiejscowienie w PO WER Numer i nazwa osi priorytetowej: Oś I Osoby młode na rynku pracy Cel tematyczny: 8. Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników Numer i nazwa Priorytetu Inwestycyjnego: PI 8ii Trwała integracja na rynku pracy ludzi młodych, w szczególności tych, którzy nie pracują, nie kształcą się ani nie szkolą, w tym ludzi młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym i ludzi młodych wywodzących się ze środowisk marginalizowanych, także poprzez wdrażania gwarancji dla młodzieży. 15

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Umiejscowienie w PO WER Działanie 1.1 Działania publicznych służb zatrudnienia na rzecz podniesienia aktywności zawodowej osób młodych w wieku 15-29 lat Poddziałanie 1.1.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie 1.1.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych Działanie 1.2 Działania niepublicznych instytucji rynku pracy na rzecz osób młodych w wieku 15-29 lat Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 16

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Umiejscowienie w PO WER Działanie 1.3 Wsparcie osób młodych znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji Poddziałanie 1.3.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego Poddziałanie 1.3.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 17

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Informacje Ogólne W ramach osi priorytetowej I Osoby młode na rynku pracy wsparcie będzie kierowane do dwóch kategorii regionów: - mniej rozwiniętych (15 województw z wyjątkiem województwa mazowieckiego) lepiej rozwiniętych (województwo mazowieckie). W ramach osi realizowane będzie wsparcie bezpośrednie dla osób młodych bez pracy, które będzie przyczyniało się do ich aktywizacji zawodowej oraz poprawy sytuacji na rynku pracy. 18

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Informacje Ogólne Instytucja Zarządzająca: Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego – Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Instytucja Pośrednicząca: - Minister właściwy ds. pracy, rodziny i zabezpieczenia społecznego (MPiPS), - Wojewódzkie Urzędy Pracy (WUP). Fundusz (nazwa i kwota w EUR): - EFS – 1 252 257 623 - YEI – 504 875 644 19

Czym jest YEI? YEI (ang. Youth Employment Initiative) - Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. Celem działania jest wprowadzenie 650 tys. młodych ludzi na rynek pracy poprzez gwarancje szybkiego znalezienia pracy po zakończeniu szkoły i pomoc w tworzeniu nowych miejsc pracy. 20

Czym jest YEI? Środki z ww. Inicjatywy, programowane razem ze środkami z EFS w okresie 2014–20, zostaną przeznaczone na działania ukierunkowane na ludzi młodych poniżej 25. roku życia (lub, jeżeli dane państwo członkowskie tak postanowi, do 29. roku życia), przede wszystkim niekształcących się, niepracujących ani nieszkolących się (tzw. młodzież NEET), w regionach, w których stopa bezrobocia wśród młodych ludzi przekroczyła w 2012 r. 25 proc. 20 państw członkowskich kwalifikuje się do otrzymywania takich środków. 21

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Informacje Ogólne Wsparcie dla osób młodych do 29 r.ż. (bezrobotnych, biernych zawodowo oraz poszukujących pracy) będzie udzielane zgodnie ze standardami określonymi w Planie realizacji Gwarancji dla młodzieży w Polsce, tzn. w ciągu czterech miesięcy zostanie zapewniona wysokiej jakości oferta zatrudnienia, dalszego kształcenia, przyuczenia do zawodu lub stażu. Zgodnie z założeniami Planu GdM osoby młode otrzymają wysokiej jakości ofertę wsparcia, obejmującą takie instrumenty i usługi rynku pracy, które zostaną indywidualnie zidentyfikowane jako konieczne dla poprawy sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia przez osobę obejmowaną wsparciem. 22

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Efektywność zatrudnieniowa Efektywność realizowanych przedsięwzięć w zakresie aktywizacji zawodowej będzie mierzona z wykorzystaniem efektywności zatrudnieniowej, w przypadku której minimalne wartości będą określane cyklicznie z uwzględnieniem specyfiki grupy docelowej oraz zróżnicowania poziomów bezrobocia w ujęciu terytorialnym. 23

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Efektywność zatrudnieniowa Spełnienie kryterium efektywności zatrudnieniowej będzie weryfikowane na podstawie następujących warunków: - w przypadku stosunku pracy - uczestnik projektu musi zostać zatrudniony na okres co najmniej trzech miesięcy, - w przypadku umowy cywilnoprawnej - uczestnik musi zostać zatrudniony na minimum trzy pełne miesiące i wartość umowy musi być równa lub wyższa trzykrotności minimalnego wynagrodzenia, · w przypadku umowy cywilnoprawnej zawartej na okres krótszy niż trzy miesiące – wartość umowy musi być równa lub wyższa trzykrotności minimalnego wynagrodzenia. 24

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Jakość wsparcia Wysoka jakość wsparcia zostanie zagwarantowana także poprzez zapewnienie, że zatrudnienie w ramach umów cywilnoprawnych będzie oferowane odbiorcom wsparcia tylko pod warunkiem: minimum 3 miesięcznego okresu trwania, wynagrodzenia odpowiadającego co najmniej minimalnej płacy na bazie miesięcznej oraz odprowadzenia składek zdrowotnych i ubezpieczeniowych zgodnie z polskim prawodawstwem. W przypadku umów o dzieło bez określenia czasu trwania wymagane wynagrodzenie odpowiadające co najmniej trzykrotności miesięcznej płacy minimalnej. W przypadku szkoleń, praktyk, staży, subsydiowanego zatrudnienia jakość wsparcia będzie zapewniona poprzez określenie minimalnych wymogów odnoszących się do realizacji tych form wsparcia w Wytycznych horyzontalnych. . 25

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Zakres wsparcia Wsparcie indywidualnej i kompleksowej aktywizacji zawodowo-edukacyjnej osób młodych (bezrobotnych, biernych zawodowo oraz poszukujących pracy, w tym także niezarejestrowanych w urzędzie pracy). Usługi i instrumenty rynku pracy, które opierać się będą na co najmniej trzech elementach indywidualnej i kompleksowej pomocy - dwa z nich wskazane zostały jako obligatoryjne, trzeci i kolejne – fakultatywne – wybierane są w zależności od potrzeb i możliwości, którym udzielane jest wsparcie. . 26

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działania Działanie 1.1 Działania publicznych służb zatrudnienia na rzecz podniesienia aktywności zawodowej osób młodych w wieku 18-29 lat Interwencja zaplanowana w ramach Działania przyczynia się do realizacji celu szczegółowego: zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 r.ż. bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET) w ramach PI 8ii PO WER. 27

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 Celem interwencji jest zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, które wymagają kompleksowego i zindywidualizowanego wsparcia. Wsparcie będzie realizowane przez powiatowe urzędy pracy w zakresie instrumentów i usług rynku pracy wynikających z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415, z późń.zm.), z wyłączeniem robót publicznych. 28

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 Każdy z uczestników projektu powinien otrzymać pełną ofertę wsparcia, obejmującą wszystkie formy wsparcia z uwzględnieniem profilu pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy jego sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia – co najmniej 3 elementy indywidualnej i kompleksowej pomocy w odniesieniu do typów operacji dla osi I. Udzielanie wsparcia musi zostać poprzedzone pogłębioną analizą umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych danego uczestnika projektu, m.in. poprzez opracowanie/aktualizację Indywidualnego Planu Działania. 29

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Typy projektów Typy projektów (identyczne dla Poddziałania 1.1.1 i 1.1.2): Instrumenty i usługi rynku pracy wynikające z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415, z późń.zm.), z wyłączeniem robót publicznych, odnoszące się do następujących typów operacji: 30

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Typy projektów 1. Instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej (obligatoryjne): - identyfikacja potrzeb osób młodych pozostających bez zatrudnienia oraz diagnozowanie możliwości w zakresie doskonalenia zawodowego, w tym identyfikacja stopnia oddalenia od rynku pracy osób młodych, - kompleksowe i indywidualne pośrednictwo pracy w zakresie wyboru zawodu zgodnego z kwalifikacjami i kompetencjami wspieranej osoby lub poradnictwo zawodowe w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, w tym podnoszenia lub uzupełniania kompetencji i kwalifikacji zawodowych, 31

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Typy projektów 2. Instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób, które przedwcześnie opuszczają system edukacji lub osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji: - kontynuacja nauki dla osób młodych, u których zdiagnozowano potrzebę uzupełnienia edukacji formalnej lub potrzebę potwierdzenia kwalifikacji m.in. poprzez odpowiednie egzaminy, - nabywanie, podwyższanie lub dostosowywanie kompetencji i kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie, m.in. poprzez wysokiej jakości szkolenia, 32

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Typy projektów 3. Instrumenty i usługi rynku pracy służące zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców: - nabywanie lub uzupełnianie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykonywania danego zawodu, m.in. poprzez staże i praktyki, spełniające standardy wskazane w Europejskiej Ramy Jakości Praktyk i Staży, - wsparcie zatrudnienia osoby młodej u przedsiębiorcy lub innego pracodawcy, stanowiące zachętę do zatrudnienia, m.in. poprzez pokrycie kosztów subsydiowania zatrudnienia dla osób, u których zidentyfikowano adekwatność tej formy wsparcia, refundację wyposażenia lub doposażenia stanowiska (wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem), 33

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Typy projektów 4. Instrumenty i usługi rynku pracy służące wsparciu mobilności międzysektorowej i geograficznej (uwzględniając mobilność zawodową na europejskim rynku pracy za pośrednictwem sieci EURES): - wsparcie mobilności międzysektorowej dla osób, które mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia w sektorze lub branży, m.in. poprzez zmianę lub uzupełnienie kompetencji lub kwalifikacji pozwalającą na podjęcie zatrudnienia w innym sektorze, min. poprzez praktyki, staże i szkolenia, spełniające standardy wyznaczone dla tych usług (np. Europejska i Polska Rama Jakości Praktyk i Staży), - wsparcie mobilności geograficznej dla osób młodych, u których zidentyfikowano problem z zatrudnieniem w miejscu zamieszkania, m.in. poprzez pokrycie kosztów dojazdu do pracy lub wstępnego zagospodarowania w nowym miejscu zamieszkania, m.in. poprzez finansowanie kosztów dojazdu, zapewnienie środków na zasiedlenie, 34

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Typy projektów 5. Instrumenty i usługi rynku pracy skierowane do osób niepełnosprawnych: - niwelowanie barier jakie napotykają osoby młode niepełnosprawne w zakresie zdobycia i utrzymania zatrudnienia, m.in. poprzez finansowanie pracy asystenta osoby niepełnosprawnej, którego praca spełnia standardy wyznaczone dla takiej usługi i doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych. 35

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Typy projektów 6. Instrumenty i usługi rynku pracy służące rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia: - wsparcie osób młodych w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej poprzez udzielenie pomocy bezzwrotnej (dotacji) na utworzenie przedsiębiorstwa oraz doradztwo i szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, a także wsparcie pomostowe. 36

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.1 – Pozostałe informacje Typ beneficjenta: Powiatowe Urzędy Pracy (PUP) Grupa docelowa/ostateczni odbiorcy wsparcia: osoby młode w wieku 18-29 lat bez pracy, zarejestrowane w PUP jako bezrobotne (należące do I lub II profilu pomocy), w szczególności te, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu - tzw. młodzież NEET Należące do I lub II profilu pomocy w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Tryb wyboru projektów: pozakonkursowy (dla PUP) Alokacja (EUR): Działanie 1.1. – 1 351 994 361, w tym: Poddziałanie 1.1.1 – 948 257 646 Poddziałanie 1.1.2 – 403 736 715 37

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działania Działanie 1.2 Działania niepublicznych instytucji rynku pracy na rzecz podniesienia aktywności zawodowej osób młodych w wieku 15-29 lat Interwencja zaplanowana w ramach Działania przyczynia się do realizacji celu szczegółowego: zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 r.ż. bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET) w ramach PI 8ii PO WER. Wsparcie będzie polegało na zapewnieniu zindywidualizowanego i kompleksowego wsparcia, adekwatnego do sytuacji i potrzeb osób młodych w zakresie aktywizacji zawodowej. 38

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.2 Każdy z uczestników projektu powinien otrzymać pełną ofertę wsparcia, obejmującą wszystkie formy wsparcia z uwzględnieniem profilu pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy jego sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia – co najmniej 3 elementy indywidualnej i kompleksowej pomocy w odniesieniu do typów operacji dla osi I. Udzielanie wsparcia musi zostać poprzedzone pogłębioną analizą umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych danego uczestnika projektu, m.in. poprzez opracowanie/aktualizację Indywidualnego Planu Działania. 39

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.2 – Typy projektów Typy projektów (identyczne dla Poddziałania 1.2.1 i 1.2.2): Wsparcie indywidualnej i kompleksowej aktywizacji zawodowo-edukacyjnej osób młodych (bezrobotnych, biernych zawodowo oraz poszukujących pracy, w tym także osób niezarejestrowanych w urzędzie pracy) poprzez: Katalog działań identyczny jak w przypadku Działania 1.1 40

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.2 – Pozostałe informacje Typ beneficjenta: Wszystkie formy prawne zgodnie z klasyfikacją form prawnych podmiotów gospodarki narodowej określonych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz. U. Nr 69, poz. 763, z późn. zm.). 41

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.2 – Pozostałe informacje Grupa docelowa/ostateczni odbiorcy wsparcia: osoby młode, w tym niepełnosprawne, w wieku 15-29 lat bez pracy, w tym w szczególności osoby, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. kategoria NEET), w tym również osoby niezarejestrowane w urzędach pracy Tryb wyboru projektów: konkursowy (WUP) Alokacja (EUR): Działanie 1.2. – 252 984 573, w tym: Poddziałanie 1.2.1 – 185 940 332 Poddziałanie 1.2.2 – 69 044 241 42

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działania Działanie 1.3 Wsparcie osób młodych znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji Interwencja zaplanowana w ramach Działania przyczynia się do realizacji celu szczegółowego: zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych do 29 r.ż. bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET) w ramach PI 8ii PO WER. 43

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.3 Każdy z uczestników projektu powinien otrzymać pełną ofertę wsparcia, obejmującą wszystkie formy wsparcia z uwzględnieniem profilu pomocy, które zostaną zidentyfikowane u niego jako niezbędne w celu poprawy jego sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia – co najmniej 3 elementy indywidualnej i kompleksowej pomocy w odniesieniu do typów operacji dla osi I. Udzielanie wsparcia musi zostać poprzedzone pogłębioną analizą umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych danego uczestnika projektu, m.in. poprzez opracowanie/aktualizację Indywidualnego Planu Działania. 44

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.3 – Typy projektów Typy projektów (identyczne dla Poddziałania 1.3.1 i 1.3.2): Wsparcie indywidualnej i kompleksowej aktywizacji zawodowo-edukacyjnej osób młodych (bezrobotnych, biernych zawodowo oraz poszukujących pracy, w tym także osób niezarejestrowanych w urzędzie pracy) poprzez: Katalog działań identyczny jak w przypadku Działania 1.1 i 1.2. 45

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.3 – Pozostałe informacje Typ beneficjenta: Dla Poddziałania 1.3.1: Wszystkie formy prawne zgodnie z klasyfikacją form prawnych podmiotów gospodarki narodowej określonych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz. U. Nr 69, poz. 763, z późn. zm.), - Ochotnicze Hufce Pracy (OHP). Dla Poddziałania 1.3.2: 46

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Działanie 1.3 – Pozostałe informacje Grupa docelowa/ostateczni odbiorcy wsparcia: osoby młode, w tym niepełnosprawne, w wieku 15-29 lat bez pracy, w tym w szczególności osoby, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. kategoria NEET), w tym również osoby niezarejestrowane w urzędach pracy Tryb wyboru projektów: - dla Poddziałania 1.3.1: konkursowy (MPiPS) i pozakonkursowy (OHP) - dla Poddziałania 1.3.2: pozakonkursowy (OHP) Alokacja (EUR): Działanie 1.3. – 150 154 333, w tym: Poddziałanie 1.3.1 – 118 059 645 Poddziałanie 1.3.2 – 32 094 688 47

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Wskaźniki Produktu (wybrane) 1. Liczba osób bezrobotnych (łącznie z długotrwale bezrobotnymi) objętych wsparciem w Programie (ogółem): Poddziałanie 1.1.1 – 460 601 Poddziałanie 1.1.2 – 172 755 Poddziałanie 1.2.1 – 8 687 Poddziałanie 1.2.2 – 3 656 Poddziałanie 1.3.1 – 1 143 Poddziałanie 1.3.2 – 614 (szacowane wartości docelowe do 2023 r.) 48

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Wskaźniki Produktu (wybrane) 2. Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie (ogółem): Poddziałanie 1.1.1 – 176 655 Poddziałanie 1.1.2 – 66 257 Poddziałanie 1.2.1 – 3 332 Poddziałanie 1.2.2 – 1 402 Poddziałanie 1.3.1 – 463 Poddziałanie 1.3.2 – 249 (szacowane wartości docelowe do 2023 r.) 49

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Wskaźniki Produktu (wybrane) 3. Liczba osób biernych zawodowo, nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, objętych wsparciem w programie (ogółem): Poddziałanie 1.2.1 – 40 947 Poddziałanie 1.2.2 – 17 229 Poddziałanie 1.3.1 – 31 988 Poddziałanie 1.3.2 – 4 498 (szacowane wartości docelowe do 2023 r.) 50

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Wskaźniki Produktu (wybrane) 3. Liczba osób biernych zawodowo, nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, objętych wsparciem w programie (ogółem): Poddziałanie 1.2.1 – 40 947 Poddziałanie 1.2.2 – 17 229 Poddziałanie 1.3.1 – 31 988 Poddziałanie 1.3.2 – 4 498 (szacowane wartości docelowe do 2023 r.) 51

WSPARCIE OSÓB MŁODYCH – Podsumowanie Alokacja dla I Osi Priorytetowej - 2 035 181 126 Euro Na bezpośrednie wsparcie dla osób młodych przeznaczone jest ponad 37% środków PO WER. Co trzecie euro zostanie zatem wydane na działania, które mają pomóc osobom poniżej 30 roku życia w zdobyciu pracy. Wsparciem ma zostać objętych ok. 700 tyś. osób młodych. 52

Dziękuję za uwagę! 53