Tekst I – król Salomon.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
1.
w edukacji przedszkolnej
Jak pisać pracę dyplomową?
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Biblia księgą Boga i ludzi
Krok 7 Siła odprężającego śmiechu.
Prezentacja rozmowy kwalifikacyjnej
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Spójność logiczna projektu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
,,A kiedy powiem Ci, że chce coś zmienić… Apropos samorządności i angażu w życie szkoły…
Wyrażenia algebraiczne
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Powtórzenie materiału
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Czy wierzysz w Boga? powiedziała: „Tak” …i zginęła
MATURA Wypowiedź pisemna
Prawa dziecka.
Biblijne pytania 2. Biblijne pytania 2 Co jest sednem Prawa Mojżesza? Tora (co znaczy Nauka). Jaka nauka? I będzie to naszym czynem sprawiedliwości,
Czytanie ze zrozumieniem
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
egzaminu gimnazjalnego 2009/2010 w Miejskim Gimnazjum nr 4
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
O korzeniach i skrzydłach…
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
ROZPRAWKA.
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
„Wspomnienia z 1989r.”.
Jak napisać dobry tekst?
Omówienie wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Samorząd Uczniowski.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Metody komunikowania się
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Podstawowe umiejętności pomagania
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Northwind Traders Kim jesteśmy Podtytuł broszury lub dewiza firmy
Cel: poznanie przejawów mądrości króla Salomona
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Szkolny plan zachowania
Spotkanie ze Słowem Mk 10, Z Ewangelii według świętego Marka:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Lubię czytać!.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
…czyli nie taki diabeł straszny
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Tekst I – król Salomon

Zadanie 1. (0-1) Stary Testament jest świętą księgą A. żydów i muzułmanów. B. chrześcijan i żydów. C. muzułmanów i chrześcijan. D. żydów i buddystów. Zadanie 2. (0-1) Z tekstu I wynika, że król Salomon był człowiekiem A. gwałtownym. B. okrutnym. C. roztropnym. D. wyrozumiałym. Zadanie 3. (0-1) Matka, którą król uznał za prawdziwą, zdecydowała się oddać swoje dziecko, ponieważ A. bała się o życie syna. B. lękała się gniewu króla. C. obawiała się zemsty fałszywej matki. D. nie wierzyła w korzystny dla siebie wyrok.

Zadanie 4. (0-1) Dlaczego wydanie wyroku było dla Salomona trudne? A. Miał dwie sprzeczne wersje zdarzeń. B. Obie matki mówiły nieprawdę. C. Jedno z zeznań było dokładniejsze. D. Obie matki mówiły prawdę. Zadanie 5. (0-1) Mądrość Salomona polegała na tym, że A. respektował tradycje ludu Izraela. B. utrzymał raz wydany rozkaz. C. spełnił żądanie rzekomej matki. D. przewidział reakcję prawdziwej matki. Zadanie 6. (0-1) Wyrażenie „salomonowy wyrok” oznacza decyzję A. sprawiedliwą, choć czasem zaskakującą. B. pochopną i okrutną. C. odważną, ale niekiedy niesprawiedliwą. D. natychmiastową i nieodwołalną.

Tekst II - Krzyżacy

Zadanie 7. (0-1) Decyzja o uwolnieniu więźnia przez Juranda świadczy o jego A. odwadze. B. miłosierdziu. C. rozsądku. D. przebiegłości. Zadanie 8. (0-1) Uczynek Juranda jest zgodny z biblijnym nakazem A. Nie wydasz wyroku śmierci na niewinnego i sprawiedliwego. B. Oko za oko, ząb za ząb. C. Niech wasza mowa będzie: Tak, tak, nie, nie. D. Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj. Zadanie 9. (0-1) Dla uczestników wydarzenia decyzja Juranda była A. przewidywalna. B. nieodpowiedzialna. C. zaskakująca. D. uwłaczająca.

Zadanie 10. (0-1) W tekście II potęgowaniu napięcia służy m.in. opis A. postaci jeńca. B. bochenka chleba. C. zjawiska przyrody. D. reakcji Jagienki. Zadanie 11. (0-1) Nazwanie Tolimy prawa Jurandowa przez całe życie ręka oznacza, że był on osobą A. bez której Jurand nie mógł się obejść. B. która musiała podporządkować się Jurandowi. C. którą dano pod opiekę Jurandowi. D. której Jurand okazywał szczególny szacunek. Zadanie 12. (0-1) W XIII i XIV w. państwo krzyżackie rozwinęło się głównie w następstwie A. oddania się mieszkańców Prus i terenów z nimi graniczących pod opiekę Krzyżaków. B. pokojowych negocjacji Krzyżaków z książętami piastowskimi Pomorza. C. ekspansji Krzyżaków na terytorium Prusów oraz ziemie polskie i litewskie. D. zawarcia przymierza między Zakonem i Stolicą Apostolską.

Zadanie 13. (0-1) Krzyżacy byli zakonem A. kontemplacyjnym. B. pustelniczym. C. żebraczym. D. rycerskim.

Tekst III - Rozkaz gen. Leopolda Okulickiego do żołnierzy Armii Krajowej

Zadanie 14. (0-1) Czego dotyczył ostatni rozkaz gen. Okulickiego? A. Rozwiązania Armii Krajowej. B. Rozpoczęcia walki zbrojnej z nowym okupantem. C. Podjęcia współpracy z wkraczającą Armią Czerwoną. D. Rezygnacji z celów postawionych na początku wojny. Zadanie 15. (0-1) Dramatyzm decyzji gen. Okulickiego wynikał z tego, że musiał A. odrzucić wizję wolnej, niepodległej Polski. B. rozwiązać armię, mimo że nie osiągnęła zwycięstwa. C. podjąć współpracę z wrogiem. D. rozpocząć nierówną walkę zbrojną z nowym okupantem. Zadanie 16. (0-1) Generał Okulicki wydał cytowany rozkaz, gdy Armia Czerwona A. wkraczała do Polski we wrześniu 1939 r. B. zbliżała się do granic Rzeczypospolitej w 1943 r. C. zatrzymała się na wschód od Wisły w połowie 1944 r. D. przejmowała kontrolę nad ziemiami polskimi w 1945 r.

Zadanie 17. (0-1) Autor tekstu III używa trybu rozkazującego, ponieważ A. nie ma zaufania do swoich żołnierzy. B. wymaga od odbiorców określonego działania. C. chce poinformować żołnierzy o zaistniałej sytuacji. D. wyczerpał inne możliwości oddziaływania na odbiorcę.

Tekst IV – Władca Pierścienia. Dwie wieże

Zadanie 18. (0-1) W którym zdaniu jest opisany stan duchowy Sama przed podjęciem przez niego decyzji o zastąpieniu Froda? A. Kiedy się ocknął, dookoła było ciemno. B. Czas płynął, a on tak trwał szarpany rozterkami. C. Kiedy wspiął się na szczyt schodów, miał wreszcie przed sobą przełęcz. D. Kroki, które postawił, były najtrudniejsze w całym jego dotychczasowym życiu. Zadanie 19. (0-1) Sam podjął decyzję powodowany A. żądzą zdobycia sławy. B. pragnieniem przejęcia władzy. C. chęcią wywołania wojny. D. potrzebą wypełnienia misji. Zadanie 20. (0-1) Sam podjął decyzję w wyniku A. strachu przed siłą Złego. B. nacisku ze strony Rady. C. rozmowy z samym sobą. D. tęsknoty za domem.

Zadanie 21. (0-2) W podanym tekście zastąp rozważania bohatera narracją w 3. osobie liczby pojedynczej. Użyj zdań oznajmujących. Ale co mogę uczynić? Przecież nie wrócę do domu, zostawiając tutaj martwego imć Froda bez pochówku. A może powinienem iść dalej? 2 p. – przekształcenie tekstu w mowę zależną z użyciem zdań oznajmujących (dopuszcza się wypowiedź w czasie teraźniejszym) Przykładowe odpowiedzi Sam zastanawiał się, co mógłby zrobić. Myśl, że miałby zostawić Froda bez pochówku i wrócić do domu, przerażała go. Nie był też pewien, czy powinien iść dalej. Sam zastanawia się, co ma zrobić. Nie może zostawić martwego Froda bez pochówku. Zadaje sobie pytanie, czy musi iść dalej.

1 p. – przekształcenie tekstu w mowę zależną Przykładowa odpowiedź Ale co mógł uczynić? Przecież nie wróci do domu, zostawiając tutaj martwego imć Froda bez pochówku. A może powinien iść dalej? 0 p. – brak przekształcenia zgodnego z warunkami zadania Ale co mogę uczynić? – zastanawiał się Sam. – Przecież nie wrócę do domu, zostawiając tutaj mar-twego imć Froda bez pochówku. A może powinienem iść dalej? – pytał sam siebie.

Zadanie 22. (0-4) Streść w 4-5 zdaniach tekst I (pomiń wstęp wydrukowany pochyłą czcionką). 4 p. – poprawne streszczenie tekstu I: poniższe elementy tekstu w mowie zależnej • strony i przedmiot sporu • osoba rozstrzygająca • sposób rozstrzygnięcia • rozstrzygnięcie sporu nie dopuszcza się żadnych błędów językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych Przykładowa odpowiedź Dwie kobiety toczyły spór o dziecko. Jedna z nich była jego matką, druga się za nią podawała. Żeby rozstrzygnąć spór, król Salomon kazał rozciąć dziecko na pół. Prawdziwa matka wolała oddać dziecko, niż je skrzywdzić. To jej Salomon przyznał dziecko.

3 p. – poprawne streszczenie tekstu I, dopuszczalna liczba błędów – 1 ort., 1 int., 1 jęz. 1 p. – poprawne streszczenie tekstu I, nawet przy bardzo licznych błędach w języku i zapisie 0 p. – niepoprawne streszczenie Przykładowe odpowiedzi Do króla przyszły dwie, kłócące się kobiety. Obie uważały, że są matkami jednego dziecka. Salomon wysłuchując ich rzekł: „Przynieście mi miecz... Rozetnijcie to żywe dziecko na dwoje i dajcie połowę jednej i połowę drugiej.” Wówczas kobieta, której było dziecko, powiedziała: ”Litości pa-nie mój. Niech dadzą jej dziecko, abyście tylko go nie zabili. Więc król tej, która to powiedziała, dał chłopca, a o jego mądrości dowiedział się cały Izrael. Król Salomon musiał rozstrzygnąć spór pomiędzy dwoma kobietami – które to przyszły do niego z taka prośbą. Obie porodziły synów. Lecz jednej z dam dziecko zmarło – po przyjrzeniu mu się dostrzegła, iż to nie jest jej syn. Król Salomon postanowi, aby rozciąć żywe dziecko na pół i dać po połowie każdej z nich. Po reakcjach kobiet na tak okrutną wieść król rozpoznał, która z nich kłamie i przekazał żywe dziecko jego rodzonej matce.

Zadanie 23. (0-1) Podaj sposób, w jaki artysta wyróżnił na obrazie postać Salomona. 1 p. – poprawne wskazanie sposobu wyróżnienia postaci Przykładowe odpowiedzi umieścił go na podwyższeniu, umieścił go w centrum obrazu, jego postawa i strój wskazują na to, że jest kimś ważnym, pokazał go z ręką wyciągniętą we władczym geście, nadał mu wygląd posągu, rozświetlił go, góruje nad innymi 0 p. – wskazanie cech charakteryzujących króla lub błędy rzeczowe, np. wskazywanie innych postaci Przykładowe odpowiedzi jako okrutnika, artysta wyróżnił Salomona odwagą i pewnością siebie, jest bardziej widoczny, na-alował mu szablę, w ręku trzyma dziecko, które chce przeciąć

Zadanie 24. (0-1) Napisz, jaką funkcję pełni światło na ilustracji Gustave’a Dorégo. 1 p. – poprawne określenie funkcji światła na ilustracji Przykładowe odpowiedzi światło podkreśla kontrast między postaciami matek, uwydatnia dramatyzm sytuacji, zwraca uwagę na kulminacyjny moment wydarzeń, wyróżnia postaci matki, dziecka i żołnierza LUB interpretacja symboliczna Przykładowa odpowiedź artysta zastosował kontrast w operowaniu światłem – jasność dla dobra i czerń dla zła

0 p. – odpowiedź, która nie określa funkcji światła na ilustracji, lub jest zbyt ogólna Przykładowe odpowiedzi światło na ilustracji pełni funkcję wyróżnienia ludzi światło zwraca uwagę, co się dzieje na obrazie

Zadanie 25. (0-1) Wyjaśnij, na czym polega kontrast w sposobie przedstawienia przez artystę dwóch matek. 1 p. – wskazanie różnic w sposobie przedstawienia matek przez artystę Przykładowe odpowiedzi Jedna stoi nieruchomo, biernie czekając na wykonanie wyroku, druga klęczy z podniesionymi rękami, powstrzymując miecz Jedna jest nieczuła, druga rozpaczliwie błaga o darowanie życia dziecku Jedna jest postacią statyczną, druga dynamiczną jedna jest w cieniu, a na drugą pada światło prawdziwa matka przedstawiona jest w jasnych barwach, a druga w ciemnych

0 p. – brak wskazania różnic w sposobie przedstawienia matek przez artystę lub błędy rzeczowe Przykładowe odpowiedzi polega na tym, że prawdziwa matka oddałaby życie za swoje dziecko jedna matka chce odzyskać dziecko, a druga także to samo jedna stoi w cieniu kontrast polega na rozróżnieniu kobiet, ale też na nienawiści, nieufności między nimi

Tekst V Ciężar Miałem pleciony kosz, Chciałem weń włożyć owoce, By je przechować na zimę, A może miał to być chleb. W nocy ktoś włożył mi w kosz kamienie, Ciężkie i twarde, Które nie miały posłużyć nikomu, Tylko obarczyć mi grzbiet. Lecz wezmę ten kosz na plecy, Poniosę te kamienie, Poniosę je do końca, Aż tam. Leopold Staff, Wiersze zebrane, t. V, Warszawa 1955.

Zadanie 26. (0-1) Co w wierszu symbolizują kamienie? 1 p. – odczytanie symbolu zgodnie z wymową wiersza Przykładowe odpowiedzi Kamienie symbolizują problemy, kłopoty i trudności dnia codziennego, ciężar życia, przeciwności losu 0 p. – niezgodne z wymową wiersza odczytanie symbolu Przykładowe odpowiedzi wysiłek, sumienie, rządy komunistyczne, rozsądek LUB dosłowne odczytanie znaczenia wyrazu kamienie ciężar, kamienie, cegły

Poniosę je do końca. Aż tam. Co w wierszu oznaczają podkreślone wyrażenia? 1 p. – wskazanie celu i miejsca wędrówki – do końca [swoich dni, życia] Przykładowe odpowiedzi oznaczają: do kresu życia, do śmierci, do nieba, koniec życiowej wędrówki LUB 1 p. – uwzględnienie postawy osoby wypowiadającej się w wierszu, która wyraża swoje zdecydowanie, odwagę w zmaganiu się z przeciwnościami losu Wskazują na determinację osoby wypowiadającej się w wierszu Podkreślają zdecydowanie osoby wypowiadającej się w wierszu 0 p. – błędna interpretacja wskazanych wyrażeń oznaczają to, co się stanie z nami po śmierci oznaczają wielkość wysiłku

Zadanie 28. (0-4) Wymień trzy różne sposoby legalnego wpływania obywateli na decyzje władz gminy. Oceń, który jest najbardziej, a który najmniej skuteczny. Uzasadnij ocenę. 1 p. – za jeden legalny sposób spośród poniższych (bez oceny i uzasadnienia) • wysyłanie do władz gminy pism (listów, petycji, próśb, wniosków, skarg itp.) • składanie projektów uchwał • składanie wizyt w siedzibie gminy • obecność na posiedzeniach rady gminy • rozmowy z władzami (radnymi) • udział w wyborach władz gminy • organizowanie referendów, zbieranie podpisów pod petycją • organizowanie pikiet, manifestacji lub wieców • rozklejanie plakatów • rozrzucanie ulotek • składanie pozwów do sądu administracyjnego • zagrożenie opuszczeniem gminy • doniesienie lub skarga do wyższej instancji • doniesienie lub skarga do mediów

0 p. – za podanie niewłaściwego sposobu Przykładowe odpowiedzi strajk okupacja siedziby władz gminy głosowanie reklama kwesta szantaż sonda

po 1 p. – za każdą wypowiedź (nie więcej niż dwie) o strukturze: „sposób – ocena – uzasadnienie” Przykładowe odpowiedzi Obywatele mogą wpływać na decyzje władz gminy takimi sposobami jak referendum. Myślę, że najlepszym sposobem jest referendum, gdyż decyzja jest podjęta wspólnie dla dobra ogółu. Najmniej skuteczna jest petycja, ponieważ ktoś ją przeczyta, odłoży na półkę i zapomni. 0 p. – za wypowiedź odnoszącą się do sposobów innych niż podane Przykładowa odpowiedź Moim zdaniem, nienajlepszym sposobem jest podjęcie strajku, ponieważ budzi to niechęć władz do obywateli danej grupy, pojawiają się częste spory i niekiedy nie osiągamy strajkiem postawionego celu. 1 p. – za poprawność ortograficzną i interpunkcyjną 0 p. – w przypadku błędów w zapisie

Zadanie 29. (0-15) Napisz rozprawkę na temat: Czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudną decyzją? Uwzględnij cechy gimnazjalistów oraz możliwości i konsekwencje wyboru. TEMAT Teza 1 p. – sformułowanie tezy adekwatnej do tematu we wstępie lub podsumowaniu 0 p. – brak tezy

Rozwinięcie tematu a) 1 p. – uwzględnienie jakiegokolwiek czynnika podmiotowego (celów życiowych, wartości, cech charakteru itp.) uzasadniającego tezę Przykłady dla tezy „trudna decyzja” Po pierwsze niektórzy gimnazjaliści nie są zdecydowani, co chcą w życiu robić, a co za tym idzie wybór odpowiedniej szkoły jest dla nich trudny. Kolejnym argumentem jest to, że nie każdy człowiek jest na tyle zdolny, by poradzić sobie w szkole o wyższym poziomie, albo po prostu w siebie nie wierzy. Myślę, że wielu ludzi pragnie coś w życiu osiągnąć, ale mimo to boi się, że sobie nie poradzi.

Przykłady dla tezy „łatwa decyzja” Każdy ma jakieś zainteresowania, w związku z tym będzie na pewno wybierał taką szkołę, która pomoże mu rozwijać jego zainteresowania. Jeżeli ktoś jest sportowcem, powinien poszukać szkoły z rozwiniętą sekcją sportową. Wybór przyszłej szkoły nie jest trudny, wystarczy odpowiedzieć sobie na pytania: jakie są moje ulubione przedmioty?, kim chcę być w przyszłości?, jakie są moje zainteresowania? Wybierając szkołę, kierujmy się nie tylko wysokim poziomem nauczania, lecz także naszymi cechami charakteru, uzdolnieniami i pasjami. 0 p. – brak czynnika podmiotowego

b) 1 p. – uwzględnienie jakiegokolwiek czynnika sytuacyjnego (nacisków społecznych, infrastruktury oświatowej, warunków materialnych itp.) uzasadniającego tezę Przykłady dla tezy „trudna decyzja” Uważam, że każdy gimnazjalista powinien dokładnie przemyśleć wybór swojej przyszłej szkoły i nie może zwracać uwagi na to, gdzie idą jego koleżanki i koledzy. Młodzież, wybierając miejsce kontynuacji edukowania się po gimnazjum, ma ogromny dylemat, ponieważ może wybrać jedynie trzy szkoły. Rodzajów szkół jest wiele, o zróżnicowanym poziomie. Kolejnym problemem może być położenie szkoły. Wielu uczniów mieszka na wsiach lub obrzeżach miast. Czasem muszą jechać kilkoma autobusami lub tramwajami. A transport jak i czas jest również ważny. Nikt nie chce dojeżdżać do szkoły półtorej godziny. Pierwszym z nich jest niewątpliwie ogromna liczba możliwości, wśród których młody człowiek może wybrać. Jest to sytuacja posiadająca zarówno zalety i wady. Z jednej strony pozwala bowiem na dobranie najwłaściwszego profilu, a z drugiej powoduje wiele rozterek, bo nie wiadomo, czy dokonało się trafnego wyboru. Przykłady dla tezy „łatwa decyzja” Wybór szkoły jest łatwy, ponieważ jest tyle różnych szkół, że każdy może coś dla siebie znaleźć. 0 p. – brak czynnika sytuacyjnego

c) 1 p. – uwzględnienie jakiejkolwiek konsekwencji decyzji uzasadniającej tezę (wskazanie ryzyka) Przykłady dla tezy „trudna decyzja” Konsekwencje złego wyboru mogą się ciągnąć za człowiekiem przez całe jego życie. Jeśli uczeń wybiera nieodpowiedni profil w liceum, nie będzie rozwijał swoich zainteresowań, przez co nauka nie będzie dla niego przyjemna. W konsekwencji człowiek może nie uzyskać odpowiedniego wy-kształcenia, co uniemożliwi mu uzyskanie pracy. Przykłady dla tezy „łatwa decyzja” W końcu, nawet jeśli się źle wybierze szkołę i tak można ją zmienić. 0 p. – brak konsekwencji decyzji

Faktografia 1 p. – uwzględnienie zróżnicowania typów szkół i ofert edukacyjnych 0 p. – ograniczenie się do jednego typu szkoły, perspektywa egocentryczna

TEMAT: 1 p. – sformułowanie tezy adekwatnej do tematu we wstępie lub podsumowaniu 1 p. – uwzględnienie jakiegokolwiek czynnika podmiotowego (celów życiowych, wartości, cech charakteru itp.) uzasadniającego tezę 1 p. – uwzględnienie jakiegokolwiek czynnika sytuacyjnego (nacisków społecznych, infrastruktury oświatowej, warunków materialnych itp.) uzasadniającego tezę 1 p. – uwzględnienie jakiejkolwiek konsekwencji decyzji uzasadniającej tezę (wskazanie ryzyka) 1 p. – uwzględnienie zróżnicowania typów szkół i ofert edukacyjnych

KOMPOZYCJA Układ treści 2 p. – pogrupowanie czynników z uwzględnieniem przynajmniej dwóch ich grup 1 p. – pogrupowanie czynników z jednym zaburzeniem lub uwzględnienie tylko jednej grupy czynników pogrupowanych względem tematu 0 p. – przypadkowy porządek czynników lub podanie czynników zaprzeczających tezie Uporządkowanie graficzne 1 p. – poprawna segmentacja tekstu 0 p. – brak segmentacji tekstu lub niepoprawna segmentacja (jedna myśl w więcej niż jednym akapicie)

JĘZYK I STYL a) poprawność składniowa, leksykalna, frazeologiczna i fleksyjna 3 p. – najwyżej 3 błędy 2 p. – 4 błędy 1 p. – 5 błędów 0 p. – ponad 5 błędów B) dobór odpowiednich dla rozprawki struktur składniowych, leksykalnych i frazeologicznych oraz wskaźników zespolenia 1 p. – najwyżej 3 błędy 0 p. – ponad 3 błędy

ZAPIS A) ORTOGRAFIA 2 p. – 0 błędów 1 p. – 1 błąd 0 p. – ponad 1 błąd W przypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się1 2 p. – najwyżej 2 błędy 1 p. – 3 błędy 0 p. – ponad 3 błędy B) INTERPUNKCJA 1 p. – najwyżej 3 błędy 1 p. – najwyżej 4 błędy 0 p. – 5 błędów i więcej