Otwartość w pracy naukowo-badawczej młodych - korzyści, możliwości i ograniczenia Jakub Jasiczak Katedra Marketingu Produktu Uczelniana Konferencja na temat badań naukowych Poznań, 28 marca 2011 roku
O czym chciałbym powiedzieć? O otwartości na współpracę naukową, na wiedzę i poglądy innych osób, a także na polemikę i rady. 2/14
Współpraca w projektach Współautorstwo artykułów Dyskusje naukowe A konkretnie? Współpraca w projektach Współautorstwo artykułów Dyskusje naukowe 3/14
dr hab., prof. = zainicjować dyskusję nad ew. mechanizmami wsparcia Do kogo i w jakim celu się zwracam? mgr, dr = podzielić się doświadczeniami, zachęcić do otwartości i działania dr hab., prof. = zainicjować dyskusję nad ew. mechanizmami wsparcia 4/14
W aktywności naukowo-badawczej jesteśmy często zbyt introwertyczni. Punkt wyjścia (obserwacja niepoparta badaniami): W aktywności naukowo-badawczej jesteśmy często zbyt introwertyczni. Nasza otwartość kończy się nierzadko na poziomie katedry. 5/14
Do wszystkiego podchodzić należy z umiarem! Zdrowy rozsądek: Do wszystkiego podchodzić należy z umiarem! Wyłącznie zespołowe projekty, same współautorstwa i niekończące się dyskusje naukowe też nie są najlepszym rozwiązaniem. (a ponadto) W wielu wypadkach samowystarczalność pracownika/katedry jest uzasadniona. 6/14
1. Współpraca w projektach/grantach Sytuacja: indywidualne i katedralne granty KBN (wydziałowe granty ministerialne, uczelniane granty unijne). Możliwa współpraca na poziomie: katedr, wydziałów, uczelni, kraju, międzynarodowym. Korzyści: większa konkurencyjność wniosków, większa wartość poznawcza badań, przepływ wiedzy pomiędzy obszarami. 7/14
Case współpracy w projektach: Model projektowania i wdrażania strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce (8 osób z 7 katedr i 4 wydziałów UEP) Konsument wobec zaawansowanej elektroniki użytkowej (Katedra Marketingu Produktu UEP, Laboratorium Eksperymentalne Instytutu Psychologii UAM) High Level Workshop: Responsible Development of Nanotechnology - Governance Challenges (12 osób z 10 instytucji i 7 krajów) 8/14
2. Współautorstwo artykułów Sytuacja: dorobek naukowy składający się niemal w całości z publikacji monoautorskich (pytanie o jakość tekstów oraz umiejętność pracy zespołowej). Korzyści: większa dojrzałość i wiarygodność tekstów, ścieranie się różnych poglądów, ważne kryterium wielu prestiżowych czasopism (ISI/IF). 9/14
Case współautorstwa artykułów: Model projektowania i wdrażania strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce (8 osób z 7 katedr i 4 wydziałów UEP) Badania nad użytkowymi aspektami banknotów polimerowych i papierowych - studium towaroznawcze (10 artykułów, 17 osób z 6 katedr WT) 10/14
3. Dyskusje naukowe Sytuacja: nienagłaśniane zebrania katedralne, dyskusje na poziomie wydziałowym w końcowym stadium prac. Możliwości: Otwarte Dyskusje Habilitacyjne. Korzyści: zróżnicowane audytorium, dyskusja w dowolnym stadium prac habilitanta, pomoc w ukierunkowaniu aktywności naukowej oraz w zwiększeniu wartości prac. 11/14
Case dyskusji naukowych: 8 otwartych spotkań wydziałowych podczas pisania doktoratu, w tym 1 na uczelni w innym mieście Publiczna dyskusja nad rozprawą doktorską z udziałem 40 osób z 4 wydziałów 12/14
Ograniczenia i problemy Współpraca w projektach: większa czasochłonność i złożoność, problemy proceduralne przy wnioskowaniu, brak wspólnej płaszczyzny nawiązywania współpracy. Współautorstwo artykułów: przymus inżynierii punktowej, niejasność w sposobie oceny dorobku, ryzyko rozmycia kompetencji. Dyskusje naukowe: zanik kultury dyskusji, brak spójnych i efektywnych rozwiązań motywacyjnych. 13/14
Dziękuję za uwagę! Zachęcam do dyskusji! 14/14