Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jakość wody oraz działalność spółki Saur Neptun Gdańsk w opinii mieszkańców 2007 Uniwersytet Gdański Pracownia Realizacji Badań Socjologicznych Gdańsk.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Dane dotyczące sprzedaży wody mineralnej
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ROD-LOCK Sp. z o
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
[odpowiedzi spontaniczne]
I KONGRES NAUK ROLNICZYCH NAUKA – PRAKTYCE WIEDZA A INNOWACYJNOŚĆ GOSPODARKI prof. dr hab. Walenty Poczta Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Pytania konkursowe.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Podsumowanie działalności Zarządu Banku za okres
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Szkolenia, Coaching, PR.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Strategia przedsiębiorstwa
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Firmy globalne.
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Zapis prezentacji:

Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy) prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Jak skutecznie działać na rynku zagranicznym? Od czego zależy długookresowy sukces firmy w procesie internacjonalizacji? Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Tło modelu badawczego i identyfikacja luki badawczej(1) model Uppsala paradygmat eklektyczny podejście sieciowe podejście strategiczne Dotychczasowe modele internacjonalizacji koncentrowały się głównie na wyjaśnianiu powodów i sposobów angażowania się firmy w operacje międzynarodowe. W daleko mniejszym stopniu eksponowały relacje pomiędzy procesem internacjonalizacji firmy a jej wynikami (sukcesem lub porażką) – (luka badawcza 1). Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Tło modelu badawczego i identyfikacja luki badawczej(2) Literatura podkreśla liczne tradycyjne determinanty sukcesu firmy: jakość produktu, cenę, znajomość rynku itp. W daleko mniejszym stopniu eksponuje się istotę, zakres i rolę powiązań firmy z różnymi podmiotami otoczenia jako potencjalne źródło jej sukcesu (luka badawcza 2). Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Zakres prac dedukcyjnych Jakie są podstawowe charakterystyki zachowań firmy w procesie internacjonalizacji umożliwiające osiągnięcie przewagi konkurencyjnej? Współpraca? Tworzenie długookresowych powiązań? Rozwój kontaktów nieformalnych? Zakres prac dedukcyjnych Obserwacja praktyki Diagnoza badań i publikacji z zakresu procesu internacjonalizacji firmy Wcześniejsze badania i projekty konsultingowe zespołu badawczego Prace dedukcyjne Trzy pary alternatywnych charakterystyk opisujących zachowanie firmy w procesie internacjonalizacji Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

formalny a spontaniczny charakter procesu internacjonalizacji Trzy pary charakterystyk opisujących zachowanie firmy w procesie internacjonalizacji formalny a spontaniczny charakter procesu internacjonalizacji 2. otwarcie a zamknięcie się firmy na współpracę w procesie internacjonalizacji 3. aktywna a pasywna rola firmy w kształtowaniu sieci powiązań w procesie internacjonalizacji Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Charakter procesu internacjonalizacji Zachowanie firmy w procesie internacjonalizacji – podejście sieciowe (schemat koncepcyjny) Charakter procesu internacjonalizacji Istota i zakres współpracy z podmiotami otoczenia zagranicznego w procesie internacjonalizacji Zachowanie firmy SUKCES Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Cztery możliwe typy zachowań firm z procesie internacjonalizacji TYP A – Aktywny Charakterystyki zachowań firmy typu A: otwartość na współpracę, formalny proces internacjonalizacji, aktywne kształtowanie sieci powiązań. TYP B – Uległy Charakterystyki zachowań firmy typu B: otwartość na współpracę, spontaniczny proces internacjonalizacji, pasywne podejście do tworzenia sieci powiązań. TYP C – Niezależny Charakterystyki zachowań firmy typu C: zamknięcie na współpracę, formalny proces internacjonalizacji. TYP D – Nieufny realista Charakterystyki zachowań firmy typu D: zamknięcie się na współpracę, spontaniczny proces internacjonalizacji, pasywne podejście do tworzenia sieci powiązań. Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Zachowanie firmy w procesie internacjonalizacji a jej sukces bądź porażka (wyniki badań empirycznych) 4 typy zachowań firmy a sukces bądź porażka przedsiębiorstwa zagregowany miernik wyników firmy (zysk, sprzedaż, udział w rynku, ROI) Badania empiryczne (2007) badania ankietowe 2000 przedsiębiorstw zlokalizowanych w Polsce (baza danych Kompass Poland) wskaźnik zwrotu ankiet – 14% (272 respondentów) Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Typy zachowań firm w procesie internacjonalizacji a wyniki działalności   Typy zachowania firmy Firmy danego typu Wyniki ogółem które odpowiedziały na pytania dotyczące wyników GOK    TJK LOK Typ A liczba "Aktywny" % 91 38,5 70 46,7 5 7,1 27 38,6 38 54,3 Typ B liczba "Uległy" % 8 3,6 5,3 0,0 7 87,5 1 12,5 Typ C liczba "Niezależny" % 78 35,9 58 38,7 13,8 23 39,7 46,5 Typ D liczba "Nieufny realista" % 18 9,2 14 9,3 6 42,9 35,7 3 21,4 Razem liczba % 195* 100,0 150 - * Liczba respondentów, która odpowiedziała na wszystkie pytania obejmujące zmienne opisujące poszczególne typy zachowań firm. Wyniki: GOK- gorsze od konkurencji (średnia zagregowanej zmiennej opisującej wyniki 1-2,50) TJK-takie same jak konkurencja (średnia zagregowanej zmienne opisującej wyniki 2,51-3,50) LOK-lepsze od konkurencji (średnia zagregowanej zmiennej opisującej wyniki 3,51-5,0) Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Typy zachowań a orientacja marketingowa Orientacja marketingowa = wdrażanie koncepcji marketingowej Orientacja rynkowa a typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji Typ zachowania firmy Poziom orientacji rynkowej Ogółem niski średni wysoki A-„aktywny” liczba % 8 8,8 32 35,2 51 56,0 91 100,0 B-“uległy” liczba 2 25,0 6 75,0 0,0 C-“niezależny” liczba 23 29,5 26 33,3 29 37,2 78 D-„nieufny realista” liczba 16 88,9 11,1 18 Ogółem liczba 49 25,1 66 33,9 80 41,0 195 Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara

Wnioski 1. formalizacja procesu internacjonalizacji sprzyja osiąganiu relatywnie częściej wyników lepszych od najbliższych konkurentów (typ A i typ C) 2. otwartość na współpracę przyczynia się do osiągania przez firmy relatywnie częściej wyników lepszych od konkurencji (typ A) lub ogranicza uzyskiwanie rezultatów gorszych od najbliższych konkurentów (typ B) 3. zamknięcie się na współpracę przy jednoczesnym spontanicznym podejściu do procesu internacjonalizacji oraz pasywnej postawie w zakresie kształtowania sieci powiązań z partnerami zagranicznymi wyraźnie ogranicza skuteczność działań przedsiębiorstwa i powoduje uzyskiwanie relatywnie częściej wyników gorszych od najbliższych konkurentów (typ D) Prof. dr hab. Krzysztof Fonfara