Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im. Stanisława Staszica Kraków, 20-12-2012
Kalendarium zajęć 11-10: Organizacyjne. 18-10: Typy, operatory, instrukcje warunkowe. 25-10: Pętle (zajęcia powtórkowe). 01-11: Wszystkich świętych 08-11: Pętle. 15-11: Tablice i operacje na nich. 22-11: Funkcje, deklaracja, argumenty 29-11: Wskaźniki i referencje. 06-12: Rekurencja i rekurencja (zajęcia powtórkowe). 13-12: Rekurencja i rekurencja (zajęcia powtórkowe). 20-12: Rekurencja i rekurencja. 27-12: Święta 03-01: String – jako tablica char’ów 10-01: Operacje IO – obsługa strumieni. 17-01: Wyjątki – idea i obsługa. 24-01: Struktury – idea i obsługa.
Rekurencja „Aby zrozumieć rekurencję należy najpierw zrozumieć rekurencję” Rekurencja jest sposobem programowania, w którym procedury wywołują same siebie. Cechą charakterystyczną jest to, funkcja wchodzi w kolejny poziom, aby obliczyć iloczyn podanego jej parametru oraz wartość (parametr-1). Dopiero w momencie powrotu z wywołań obliczane są rzeczywiste iloczyny, i wtedy też przeliczana jest wartość silni.
Rekurencja - niebezpieczeństwa „Aby zrozumieć rekurencję należy najpierw zrozumieć rekurencję” Rekurencja jest sposobem programowania, w którym procedury wywołują same siebie. Problemem jest warunek stopu, bez odpowiednio zadanego algorytm będzie wykonywać się w nieskończoność.
String – tablica charow Aby rozpocząć pracę ze zmiennymi przechowującymi tekst, należy użyć narzędzia: Std::string A także należy dodać plik nagłównowy: #include <string>
String – tablica charow Na zmiennej typu string możemy operować tak samo jak każdej innej zmiennej lub tak jak na tablicy charów odwołując się do poszczególnych elementów w tablicy. Możliwe jest dodawanie (sklejanie) zmiennych typu string jednak nie można sklejać w następujący sposób: string zmienna = „nowy ” + „wyraz”
Zadanie 1 Napisz program, który umożliwi wczytanie z klawiatury (przy pomocy pętli) 10 zmiennych typu string, a następnie wyświetli tyle te, które zaczynają się na samogłoski.
Zadanie 2 Napisz program, który umożliwi wczytanie łańcucha znaków do zmiennej typu string, a następnie wyświetli ten łańcuch poprawnie, a także od tyłu.
Zadanie 3 Napisz program, który będzie umożliwiał wczytanie łańcucha znaków, oraz wzorca (oba jako zmienna string). A następnie funkcje, która zwróci pozycję wzorca w łańcuchu.
Zadanie 4 Napisz program, który umożliwi wczytanie dowolnego łańcucha znaków, a następnie funkcje, które zwrócą ilość wyrazów w ciągu.
Zadanie 5 Napisz program, który umożliwi wczytanie łańcucha znaków do zmiennej typu string. Napisz metodę sprawdzająca ilość poszczególnych samogłosek w łańcuchu.