Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Egzamin.
Egzamin. Zasady dopuszczenia do egzaminu 1.Należy z zajęć laboratoryjnych uzyskać co najmniej 35 pkt. za projekt && 65 pkt. za regularne zajęcia. 2.Jeśli.
Język C/C++ Funkcje.
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Programowanie obiektowe
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Modelowanie Wieloskalowe
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Wirtotechnologia Grupa: 1A
Podstawy informatyki Wirtotechnologia Grupa: 1A Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im.
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Funkcje Grupa: 1A
Kurs Pascala – spis treści
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Struktury.
Tablice.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Dynamiczne struktury danych 1
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Tablice tablica jest sekwencją elementów tego samego typu (prostego lub obiektowego) w Javie tablice są obiektami, a zmienne tablicowe przechowują referencję
Podstawy programowania II
Podstawy informatyki 2013/2014
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
Podstawy programowania
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Podstawy informatyki Struktury, operatory, wyjątki
TABLICE C++.
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Złożona składnia języka C++
Procedury i funkcje.
Podstawy programowania
Programowanie obiektowe III rok EiT
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Andrzej Repak Nr albumu
Inicjalizacja i sprzątanie
Systemy wejścia i wyjścia Michał Wrona. Co to jest system wejścia i wyjścia? Pobierania informacji ze źródeł danych, zdolnych przesyłać sekwencje bajtów,
Tablice. Tablica struktura danych, służy do przechowywania danych tego samego typu, zapisana w pamięci w sposób ciągły. Deklaracja tablicy PascalC++,
C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski.
Podstawy informatyki 2013/2014
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Kurs języka C++ – wykład 8 ( )
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Zmienne i typy danych w C#
Modele pamięci Tiny - mikroskopijny do 64 K zmienne inicjalizowane kod programu zmienne nie inicjalizowane HEAP (sterta) obszar wolny STACK (stos) Model.
Tablice Zajęcia 8. Definicja Tablica (z ang. array) jest zmienną złożoną, która składa się z ciągu elementów tego samego typu. W pamięci komputera tablica.
PO13-1 / 19 Wykład 13 Wyjątki i ich zgłaszanie Wyłapywanie wyjątków Obsługa wyjątków Wykorzystanie polimorfizmu Filtrowanie wyjątków Błędy w konstruktorach.
Wykład 2 Programowanie obiektowe. Programowanie obiektowe wymaga dobrego zrozumienia działania funkcji definiowanych przez użytkownika, w ten sposób będziemy.
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka Podstawy.
Podstawy informatyki Struktury Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Czym jest PHP? ● Językiem programowania przeznaczonym do tworzenia i generowania dynamicznych stron WWW. Działa po stronie serwera: Klient Żądanie strony.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Wskaźniki Elżbieta Labocha.
Egzamin.
Wprowadzenie do programowania obiektowego
Dane, zmienne, instrukcje
Haskell Składnia funkcji.
Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im. Stanisława Staszica Kraków, 6-12-2012

Kalendarium zajęć 11-10: Organizacyjne. 18-10: Typy, operatory, instrukcje warunkowe. 25-10: Pętle (zajęcia powtórkowe). 01-11: Wszystkich świętych 08-11: Pętle. 15-11: Tablice i operacje na nich. 22-11: Funkcje, deklaracja, argumenty 29-11: Wskaźniki i referencje. 06-12: Rekurencja i rekurencja (zajęcia powtórkowe). 13-12: Rekurencja i rekurencja. 20-12: String – jako tablica char’ów 27-12: Święta 03-01: Operacje IO – obsługa strumieni. 10-01: Wyjątki – idea i obsługa. 17-01: Struktury – idea i obsługa. 24-01: Uzupełnienie materiału + zaliczenia

Wskaźniki - inicjalizacja Wskaźnik – zmienna wskaźnikowa – w której zapisywany jest nie obiekt, a adres komórki pamięci, inicjalizowana jest przez dodanie „*” przed nazwą zmiennej; Dzięki wskaźnikom możemy przechowywać np. adres innej zmiennej oraz umożliwić bezpośredni dostęp do tej zmiennej.

Referencja Typ referencyjny jest połączeniem funkcjonalności typu wskaźnikowego ze składnią typu bezpośredniego Definicja zmiennej typy referencyjnego tworzona jest przez dodanie symbolu „&” przez nazwą zmiennej typu wskaźnikowego.

Wskaźniki i referencje Operacja Wskaźnik Referencja Zmienne bezpośrednie int a, b; Deklaracja bez inicjalizacji int *wskaznik; - BRAK - Deklaracja z inicjalizacją int *ptr = &a; Int &ref = a; Zmiana zmiennej wskazywanej ptr = &b;

Wskaźniki i referencje - przykład Przykładowy program przedstawiający wykorzystanie wskaźników i referencji w przekazywaniu argumentów do funkcji. Linijka 11: a = 5, b = 7; Linijka 12: przekazanie obiektów do funkcji – brak rezultatów poza funkcją Linijka 14: przekazanie wartości obiektów do funkcji operującej na wskaźnikach – zamiana wartościami a i b poza funkcją Linijka 16: przekazanie referencji obiektów do funkcji – ponowna zamiana wartości zmiennych poza funkcją

Wskaźniki vs tablice Zapis: int tab[10] jest interpretowany jako ustalony wskaźnik na początek (pierwszy element) tablicy. Wywołanie samego tab zwróci nam adres pierwszego elementu w tablicy, a nie jego wartość; Zapis: int * p; p = tab; Jest równoznaczny z: p = &tab[0];

Wskaźniki vs tablice Nazwa tablicy jest wskaźnikiem na adres jej pierwszego elementu. int *wsk = tab; Zmienne wskaźnikowe można przesuwać, więc zapis tab[0] = 0; tab[1] = 1; … tab[9] = 9; Jest równoznaczny z: *wsk = 0; *(wsk+1) = 1; *(wsk+9) = 9;

Tablice dynamiczne Istnieje możliwość dynamicznej alokacji pamięci dla tablicy przy wykorzystaniu wskaźników. Generujemy wtedy tablicę o zalokowanej pamięci o zadanym rozmiarze. Istnieje możliwość zrobienia też dynamicznej tablicy wielowymiarowej, generuje się wtedy tablicę wskaźników na wskaźniki. int** tab = new int*[a];

Zadanie 1 - pętle Napisz program, który przy pomocy dowolnej pętli oblicza dwudziesty element ciągu arytmetycznego: a(n+2) = 3*a(n+1)^2 – 4*a(n) + 3; dla: a(0) = 0; a(1) = 5;

Zadanie 2 – tablice i operacje Na podstawie poprzedniego zadania zapisz wybraną z klawiatury ilość elementów do tablicy. utwórz dynamiczną tablicę o zadanym rozmiarze operuj na wartościach tablicy, a nie na zmiennych!

Zadanie 3 – funkcje Na podstawie programu z poprzedniego zadania obliczanie kolejnego elementu umieść w funkcji, tak by każdy kolejny element ciągu był wynikiem zwracanym przez funkcje. Funkcja ma być trybu zwracającego Funkcja zwraca bezpośrednio do tablicy kolejny element ciągu

Zadanie 4 – Wskaźniki i referencja Na podstawie programu z poprzedniego zadania zmodyfikuj funkcję w taki sposób by przekazywany był wskaźnik dwie pierwsze wartości (zmienne): Przekaż całą tablicę do funkcji, Funkcja zwraca tablicę Wykorzystaj fakt, że nazwa tablicy jest wskaźnikiem na jej pierwszy element

Zadanie 5 – Wskaźniki i referencja Napisz funkcję, która wyświetli wszystkie elementy w tablicy (przekaż ją jako wskaźnik do funkcji) w formacie: element 1 = wartość element 2 = wartość …