Badania i analiza wykonane przez: Trend Micro Badania zachowania użytkowników firmowych sieci komputerowych PR: Enterprise Results Lipiec 2005
Lipiec 2005Trend Micro badanie użytkowników sieci korporacyjnych 2 Założenia i metodologia Założenia Zbadanie doświadczeń końcowych użytkowników firmowych sieci komputerowych z problemami typu spyware i phishing w miejscu pracy Wyniki badań zostaną wykorzystane w PR/marketingu z naciskiem na pokazanie, że produkty Trend Micro w dziedzinie anti-spyware & anti-phishing są oparte na badaniach Metodologia 1200 użytkowników końcowych firmowych sieci komputerowych wypełniło ankietę on- line dostarczoną przez InsightExpress po 400 osób w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Niemczech. Kryteria doboru: Osoby zatrudnione na pełny etat z dostępem do Internetu oraz poczty elektronicznej Osoby używające komputera więcej niż 5 godzin tygodniowo Rzetelność badania przy: n=400 +/- 4.9% na poziomie 95%. Ankieta składa się z 37 pytań. Przeciętna czas wypełnienia ankiety wyniósł 7 minut. W każdym z krajów wylosowano próbki po równo z mniejszych i większych firm: W Stanach Zjednoczonych za większe firmy przyjęto zatrudniające powyżej 500 pracowników W Japoni – powyżej 250 pracowników
Lipiec 2005Trend Micro badanie użytkowników sieci korporacyjnych 3 Wnioski Amerykańscy pracownicy są bardziej skłonni niż ich koledzy z Niemiec czy Japonii do otwierania podejrzanych maili czy klikania w podejrzane linki kiedy używają komputera w pracy. Użytkownicy, którzy przyznali się do otwierania podejrzanych maili i klikania w podejrzane linki podczas korzystania z komputera w pracy maja zaufanie do zainstalowanego oprogramowania zabezpieczającego. Takie usprawiedliwienie postępowania najczęściej wybierali Niemcy. We wszystkich krajach obecność działu IT jest uznawana za gwarancję lepszego zabezpieczenia komputerów firmowych niż domowe komputery przed spamem, phishingirm oraz programami szpiegującymi. W Niemczech prawdopodobieństwo otwarcia podejrzanego maila czy kliknięcia w podejrzany link, rośnie w przypadku obecności działu IT Analogicznie niemieccy pracownicy z małą znajomością obsługi komputera lub ci, którzy nie biorą komputerów do domu, są bardziej skorzy do zachowań określanych jako ryzykowne
Lipiec 2005Trend Micro badanie użytkowników sieci korporacyjnych 4 Obecność działu IT Większość dużych firm ma dział IT. Niemieccy pracownicy kontaktują się z działem IT najczęściej. Q: Czy masz dział IT w pracy? Q: Jak często w ciągu ostatnich 3 miesięcy kontaktowałeś się z działem IT w sprawach bezpieczeństwa? Aby zachować skalę porównawczą, część danych została wyszczególniona.
Lipiec 2005Trend Micro badanie użytkowników sieci korporacyjnych 5 Zapobieganie, Doskonalenie, Szkolenia Zaufanie do działów IT jest największe w dużych niemieckich i amerykańskich przedsiębiorstwach. Japońscy pracownicy wskazują, że działy IT mogłyby lepiej zabezpieczać przed atakami oraz więcej szkolić w dziedzinie bezpieczeństwa. KrajStany ZjednoczoneJaponiaNiemcy Wielkość przedsiębiorstwa< < < Wielkość próbki, n= Dział IT może zapobiec działaniom typu phishing/spyware 35%44%32%27%32%44% Dział IT mógłby lepiej zabezpieczyć mnie przed Spam44%36%59%54%46%29% Spyware35%38%58% 28%18% Phishing26%24%51%40%24%14% Dział IT mógłby więcej szkolić mnie z zakresu… Spyware46%55%66%63%49%43% Phishing53%47%70%59%47%51% Spam33%34%70%55%25% Q: Czy uważasz, że dział IT uchroni ciebie przez zagrożeniami typu phishing lub spyware? Q: Przed jakimi zagrożeniami dział IT mógłby ciebie lepiej chronić/w jakich wypadkach mógłby więcej szkolić? Aby zachować skalę porównawczą, część danych została wyszczególniona.
Lipiec 2005Trend Micro badanie użytkowników sieci korporacyjnych 6 Powody ryzykownych działań Niemieccy pracownicy, którzy mają skłonność do otwierania podejrzanych maili czy klikania w podejrzane linki ufa zainstalowanemu oprogramowaniu zainstalowanemu na komputerze Q: Dlaczego częściej otwierasz podejrzane maile lub klikasz w podejrzane linki w pracy niż w domu? Aby zachować skalę porównawczą, część danych została wyszczególniona.