Komunikowanie definicja komunikowania: relacja między co najmniej dwiema osobami z których jedna (nadawca) przekazuje drugiej (odbiorca) treści, wykorzystując.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Historia idei komunikacji
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Pippa Norris, John Curtice Getting the Message Out: A two-step model of the role of the Internet in campaign communication flows during the 2005 British.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.
Socjologia mediów.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Specyfika komunikowania w i-nauczaniu (wybrane problemy)
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Katedra Marketingu Usług
Konstruktywizm w dydaktyce
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Kompetencje komunikacyjne
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KULTURA OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Edukacja medialna.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Zadawanie pytań.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Problemy współczesnej młodzieży
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
Podział i funkcje mass mediów
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Nauka o komunikowaniu - wprowadzenie
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Monitoring rosyjskiej propagandy TV 2015 Badanie audycji informacyjnych i publicystycznych sześciu kanałów telewizji Federacji Rosyjskiej, jednego kanału.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikowanie siĘ.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji ludzi
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Metody komunikacji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
Metody Komunikacji.
Modele zachowań wyborczych
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Pedagogika mediów 2014/2015 dr Magdalena Sasin. Hadziuk: Taki polonista...co to za zawód, co? Japycz: Polskiego uczy. Hadziuk: Murzynów by uczył, albo.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Komunikowanie definicja komunikowania: relacja między co najmniej dwiema osobami z których jedna (nadawca) przekazuje drugiej (odbiorca) treści, wykorzystując zrozumiałe dla nich obu znaki, z intencją wywołania zamierzonych reakcji, Znaki są to rozpowszechnione w danej zbiorowości sposoby i efekty zachowań, którym przypisywane są znaczenia. model komunikowania: zamiarakcjabodziecreakcjaefekt proces komunikowania: Nadawcakodowanieprzekazdekodowanie  Odbiorca

Kompetencja komunikacyjna Do poprawnego komunikowania niezbędna jest z obu stron kompetencja komunikacyjna; Basil Bernstein: kompetencja komunikacyjna dzieli się na kod ograniczony i rozbudowany;

Kompetencja rozbudowana: złożone konstrukcje językowe; dystans do własnej wypowiedzi; obecność zwrotów egocentrycznych); umiejętność planowania dłuższych wypowiedzi; bogate słownictwo; uniwersalizm i abstrahowanie od bezpośrednich danych; szukanie ukrytych związków i przyczyn odległych od siebie w czasie i przestrzeni; logiczno-pojęciowa analiza zjawisk; częste uogólnienia danych bezpośrednich; łatwe przechodzenie od abstrakcji do konkretu i na odwrót Kompetencja ograniczona: proste konstrukcje językowe; brak dystansu do własnej wypowiedzi; obecność zwrotów socjocentrycznych; brak planowania dłuższych wypowiedzi; ubogie słownictwo; koncentracja na danym bezpośrednio konkrecie; zorientowanie na powierzchniowe związki przyczynowe zbieżne w czasie i przestrzeni; szukanie związków instrumentalnych i podobieństw; brak uogólnienia danych bezpośrednich; nieumiejętność przechodzenia od abstrakcji do konkretu i na odwrót.

Zmiany w sposobie komunikowania komunikowanie “twarzą w twarz” wypierane jest przez komunikowanie za pośrednictwem wynalazków technicznych; środki masowego przekazu odgrywają coraz większą rolę; słabnie wpływ tradycji ustnej; zmniejsza się autorytet starszego pokolenia; Zmienia się sposób komunikowania, ograniczony do rodziny, wspólnoty, znajomych;

Rozwój mediów prasa - spektakularny rozwój w Stanach Zjednoczonych - 1791 - I Poprawka do konstytucji (wolność prasy); rozwojowi  prasy sprzyjały: urbanizacja, wykształcenie, koncentracja ludności, czas wolny, wzrost zamożności; prasa wielkonakładowa: od lat 30-tych XIX w. reklamy i ogłoszenia, agencje prasowe; William R. Hearst (pierwowzór bohatera filmu „Obywatel Kane”), Joseph Pulitzer - symbole triumfu prasy; dwa obiegi: prasa masowa i elitarna; kino – od 1895 r. Auguste i Louis Lumiere; radio – od 1920 r.; telewizja – od 1936 r.;

Komunikowanie masowe Zgodnie z definicją Morrisa Janowitza, komunikowanie masowe obejmuje  instytucje i techniki, za pomocą których wyspecjalizowane grupy posługują się urządzeniami technologicznymi w celu szerzenia treści symbolicznych wśród dużych, heterogenicznych i znacznie rozproszonych audytoriów; Definicja ta zdezaktualizowała się za sprawą Internetu który umożliwia komunikowanie bez zespołu specjalistów;

Pytania sprawdzające Elementami procesu komunikowania są: przekaz nadawca rozszyfrowanie kodowanie prawidłowa odpowiedź a, b, d

Funkcje mediów media powinny odzwierciedlać rzeczywistość; funkcje, jakie pełnią media: obserwacja otoczenia, korelacja reakcji na otoczenie, transmisja dziedzictwa; funkcja informacyjna, interpretacyjna, socjalizacyjna i dostarczanie rozrywki, niekiedy funkcja ekonomiczna; Paul Lazarsfeld i Robert Merton: funkcja nadawania statusu, funkcja wzmacniania norm społecznych, narkotyzująca dysfunkcja; Znaczenia nabiera grupa celebrytów, “znanych z tego, że są znani”

Media w społeczeństwie masowym społeczeństwo masowe jest konsekwencją zjawisk takich jak przemysłowy sposób produkcji i urbanizacja oraz rozpad struktur stanowych; na gęsto zaludnionych obszarach zamieszkują wielkie masy ludzi zatrudnianych przez przemysł; Herbert Blumer – definicja masy: zbiorowość anonimowych jednostek mało  interakcji niewielka wymiana doświadczeń fizyczna separacja. cechy społeczeństwa masowego związane z migracjami: ludzie porzucający społeczności, w których znajdowali wsparcie, trafiali do obcego środowiska – co prowadzi do bezkrytycznego ulegania wpływom; ludzie w industrializujących się społeczeństwach ulegali wpływom propagandy;

Propaganda propaganda totalitarna wykorzystywała właściwości społeczeństwa masowego, dostarczając sposobów interpretacji rzeczywistości; wskazywanie wroga odpowiedzialnego za wszelkie problemy; media podsycają wrogość; propaganda wojenna - obraz wroga;

Wpływ propagandy uleganie propagandzie pojawia się, gdy bezkrytyczny i niewyrobiony odbiorca ulega wyłącznie jednej stronie sporu; zetknięcie z informacjami, które są niezgodne z naszą wiedzą o świecie, przekonaniami, poglądami czy postawami skutkuje dysonansem poznawczym, przykrym odczuciem,  że możemy się mylić; Naturalnym odruchem jest redukcja dysonansu, odrzucenie czy zlekceważenie informacji niezgodnej z naszymi poglądami; prowadzi do podatnosci na propagandę, której wystarczy wzmacnianie postaw i przekonań urobionego już odbiorcy; Sposobem uniknięcia manipulacji jest konfrontowanie różnych punktów widzenia;

Wpływ przekazu medialnego teoria wszechmocy mediów (teoria magicznego pocisku) w społeczeństwie masowym (przykład słuchowisko “Wojna światów” o rzekomej inwazji Marsjan, które spowodowało wybuch paniki) teoria magicznego pocisku porzucona; popularność zyskała teoria przywódców opinii Paula Lazarsfelda - odbiór dwustopniowy: komunikat interpretowany przez osoby, które cieszą się prestiżem lub autorytetem (przywódców opinii); ich interpretacja zostaje przyjęta przez ogół;

Spirala milczenia teoria spirali milczenia Elisabeth Noelle Neumann: ludzie wykazują lęk przed izolacją społeczną i obawiają się braku akceptacji swoich poglądów; stłumienie opinii zwolenników pewnego poglądu przez media i powszechny brak ich akceptacji; niechęć do prezentacji poglądów, które nie są powszechnie akceptowane; konformizujący wpływ mediów;

Pytania sprawdzające Do teorii, opisujących wpływ przekazu medialnego należą: teoria magicznego pocisku; teoria przywódców opinii; teoria spiskowa; teoria spirali milczenia; prawidłowa odpowiedź a, b, d

Wpływ przekazu medialnego ustalanie hierarchii problemów (agenda setting); osłabianie zahamowań; uczenie zachowań agresywnych; znieczulanie i przyzwyczajenie do agresji; utrwalenie zniekształconego obrazu rzeczywistości; umacnianie głównego nurtu kultury;

Wpływ przekazu medialnego teoria katharsis (oznacza oczyszczenie postaci dramatu lub widzów z napięcia); Alfred Hitchcock: Oglądanie morderstwa w telewizji może być dobrą terapią W podobny sposób producenci filmów uzasadniają obecność scen okrucieństwa badania nie potwierdzają teorii katharsis;

Wpływ przekazu medialnego media mogą wyzwolić potencjał agresji i sprowokować konfrontacyjne zachowania; media stają się zapalnikiem konfliktu: pobicie przez policjantów czarnoskórego Rodneya Kinga nagłośnione przez media, sprowokowało falę zamieszek na tle rasowym w Los Angeles w 1992 r. Zamieszki przykładem niezwykle silnego, niezamierzonego oddziaływania mediów. media mogą przyczynić się do wzrostu napięcia w sposób świadomy i zamierzony zabójstwo prezydenta Narutowicza w 1922 r. poprzedzone nagonką medialną zabójstwo w biurze poselskim Prawa i Sprawiedliwości  w Łodzi w 2010 r. w atmosferze napięć podsycanych przez media

Dyskurs Przedmiotem uwagi socjologów stał się sposób wykorzystania języka i możliwości formułowania komunikatów perswazyjnych komunikaty, formułowane przez grupy, posługujące się chwytami retorycznymi w dążeniu do osiągnięcia swoich celów przyjęło się nazywać dyskursem; przykład dyskursów: spór o aborcję (zabójstwo dziecka/zabieg przerwania ciąży); Dyskursy są tworzone przez grupy i odzwierciedlają ich interesy, np.. zdobycie lub utrzymanie władzy

Dyskurs dyskursy owocują emocjami; grupy przypisują wrogom najgorsze cechy; poglądy polityczne jako jeden z powodów piętnowania innych; Stereotyp: etykietkowanie ludzi i zaliczanie ich do kategorii obcych, wrogich lub niebezpiecznych; gdy pojawiają się stereotypy, pojawiają się emocje, skrajnie emocjonalne wypowiedzi i mowa nienawiści;

Dyskurs czytelnik “Gazety Wyborczej” czy “Naszego Dziennika” - całkowicie odmienne spojrzenie na rzeczywistość; zdarzenia, osoby, grupy postrzegane są przez pryzmat poglądów, wpajanych przez media; pojawiają się wzajemnie wykluczające się dyskursy; media konstruują i propagują dyskursy;

Pytania sprawdzające Wpływ przekazu medialnego może : uczyć zachowań agresywnych; ustalać hierarchię problemów; znieczulać i przyzwyczajać do agresji; umacniać główny nurt kultury; prawidłowa odpowiedź a, b, c, d