Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Klub Pod Kasztanami działał od do w lokalu Środowiskowego Domu Samopomocy Pod Kasztanami w Ełku. Klub był czynny w soboty (16 spotkań),
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Kierowanie twórczością w organizacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Profilaktyka wobec osób starszych
O aktywności dorosłych i seniorów
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Szczęście.
BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Od kiedy działa Samorząd Uczniowski? Jakie zainteresowanie wówczas wywoływał SU? Jaki był stosunek do SU? Jaki wpływ na szkołę miał Samorząd Uczniowski?
Projekt „Szkoła z klasą” klasa III A
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Problemy współczesnej młodzieży
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
mgr Małgorzata Piasecka
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
To dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa wykraczająca poza więzi rodzinno- koleżeńsko-przyjacielskie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
Sposoby radzenia sobie ze stresem
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ? Późna dorosłość: młodsi starsi starsi starsi najstarsi starsi Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ? Prof. dr hab. Anna Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Konieczne jest rozróżnienie: Jakość życia Perspektywa zewnętrzna Poczucie jakości życia Perspektywa wewnętrzna W diagnozie uwarunkowań szukamy innych czynników W projektach interwencji społecznych inne są cele i priorytety W projektach pomocy dla jednostek inne są obszary działania (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

SEGREGACJA Sami sobie Sami sobie BARIERY FIZYCZNE I MENTALNE starzy Kto ma lepszą jakość życia, kto ma wyższe poczucie jakości życia ? Osoby młodsze i starsze tworzą zamknięte środowiska = GETTO i w ich ramach zaspokajają ważne dla siebie potrzeby Sami sobie Sami sobie młodzi starzy SEGREGACJA (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

IZOLACJA + (AKCEPTACJA) BARIERY FIZYCZNE i MENTALNE Dla osób starszych tworzy się GETTA W ŚRODOWISKU Kto ma lepszą jakość życia, kto ma wyższe poczucie jakości życia ? młodzi starzy IZOLACJA + (AKCEPTACJA) (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Kto ma lepszą jakość życia, kto ma wyższe poczucie jakości życia ? BARIERY MENTALNE Osoby starsze tworzą zamknięte grupy = GETTO W INSTYTUCJACH: Kto ma lepszą jakość życia, kto ma wyższe poczucie jakości życia ? młodsi starsi INTEGRACJA (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

BRAK BARIER - problemy rozwiązuje się wspólnie WYJŚCIE POZA GETTO: osoby starsze i młodsze uczestniczą w tych samych działaniach w różnych instytucjach w tym samym środowisku fizycznym Samostanowienie i uczestniczenie NORMALIZACJA (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

(c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu OSOBY w RÓŻNYM WIEKU CZERPIĄ ZADOWOLENIE Z ŻYCIA Z ODMIENNYCH ŹRÓDEŁ:  młodsi i pracujący: aktualna sytuacja i znajomi w podobnym wieku    starsi i niepracujący: przeszłość i znajomi w podobnym wieku czyli także starsi (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

(c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu Wnioski Korzenie poczucia jakości życia tkwią w relacjach społecznych z innymi ludźmi Szczególne znaczenie mają relacje z osobami znaczącymi Podstawowy warunek wysokiego poczucia jakości życia to przewidywalność zachowania osób znaczących i jak najwięcej kontaktów z osobami młodszymi Duża i różnorodna aktywność tworzy okazje do gromadzenia i weryfikowania wiedzy o sobie i o otoczeniu Pozytywny stosunek do siebie zwiększa ciekawość poznawczą, eksplorację oraz daje wytrwałość w pokonywaniu przeszkód Warunkiem pozytywnego stosunku do siebie jest pozytywny (bez barier mentalnych / uprzedzeń) stosunek otoczenia do jednostki (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Co to znaczy być zdrowym ? Co to jest „zdrowie” ? (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Zdrowie psychiczne PSYCHE Zdrowie fizyczne SOMA Zdrowie społeczne POLIS Zdrowie duchowe W zdrowym ciele zdrowy duch Zdrowie to nie jest tylko brak choroby. To poczucie szczęścia, sensu, bycia blisko ludzi nastrój proporcja emocji pozytywnych do negatywnych spostrzeganie uwaga pamięć myślenie poważne choroby drobne niedomagania relacje z ludźmi: rówieśnikami, młodszymi i starszymi (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

(c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu Podstawowa zasada zdrowie aktywność rozwój (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Jestem tylko dla rodziny Obszary aktywności DOM RODZINA PRACA ZAJĘCIE CZAS WOLNY Jaka jest Pani / Pana rola w rodzinie? Ile kontaktów dotyczy osób w podobnym wieku, ile ich jest z osobami starszymi, a ile z młodszymi? Czym zajmuje się Pani / Pan w ciągu dnia? Ile czasu spędza Pani / Pan na zajęciach poza domem? Jakie działania podejmuje Pani / Pan na rzecz innych osób? Ile czasu poświęca Pani / Pan na swoje zainteresowania, hobby? Jak wygląda odpoczynek? Jak woli Pani / Pan odpoczywać – sam czy wśród innych ludzi? Czas tylko dla siebie Czas spędzany wśród ludzi Jestem tylko dla rodziny Jestem tylko dla pracy (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Jaka aktywność służy zdrowiu i rozwojowi? Integracja: jedno działanie spełnia wszystkie funkcje poczucie sensu zaangażowanie przyjemność (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Kiedy mamy kłopoty ze zdrowiem? 1 Kiedy mamy kłopoty ze zdrowiem? Nie ma sensu działaniaOD SASA DO LASA Życie niepełne: dezintegracja Nie ma przyjemności Nie ma zaangażowania (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

(c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu 2 Kiedy mamy kłopoty ze zdrowiem? Tylko przyjemność Życie niepełne: hedoniści zaangażowanie sens Brakuje: (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

(c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu 3 Kiedy mamy kłopoty ze zdrowiem? Tylko ZAANGAŻOWANIE Życie niepełne: tytan pracy, Babcia-Polka Brakuje: sens przyjemność (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Życie niepełne: pustelnik, filozof, myśliciel 4 Kiedy mamy kłopoty ze zdrowiem? Tylko SENS Życie niepełne: pustelnik, filozof, myśliciel Brakuje: zaangażowanie przyjemność (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

Życie pełne: aktywne, ku zdrowiu i ku rozwojowi Życie przyjemne Życie zaangażowane Życie sensowne ŻYCIE PEŁNE (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu

(c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu Dziękuję za uwagę ! (c) Anna Brzezińska, Instytut Psychologii UAM w Poznaniu