Komputeryzacja praktyki Grzegorz Margas, M.D., Ph.D. Zakład Medycyny Rodzinnej Collegium Medicum, Uniwersytet Jagielloński
Elektroniczne rekordy zdrowotne (ang. EHR -Electronic Health Record) “Pogrupowany rekord elektroniczny zawierający informacje zdrowotne poszczególnych osób, tworzony i gromadzony wspólnie przez więcej niż jedną organizacją zdrowotną, zarządzany i sprawdzany przez uprawnionych lekarzy klinicystów oraz personel zaangażowany w świadczenia zdrowotne i opiekę nad daną osobą.” National Alliance for Health Information Technology (NAHIT)
Elementy EHR Informacje oraz inne dane dotyczące zdrowia Dane demograficzne dotyczące pacjenta Lista problemów pacjenta Elektroniczne listy leków pobieranych przez pacjenta Uwagi kliniczne Historia choroby, kontrola
Elementy EHR Uporządkowane zarządzanie Recepty Badania laboratoryjne Badania radiologiczne Recepty elektroniczne Zamówienia i zlecenia wysyłane drogą elektroniczną
Elementy EHR Zarządzanie wynikami Przeglądanie wyników badań laboratoryjnych Przeglądanie wyników badań obrazowych Wspomaganie podejmowania decyzji klinicznych Ostrzeżenia o interakcjach i przeciwwskazaniach leków Zaznaczenie wyników testów poza zakresem normy Przypomnienia odnośnie badań przesiewowych, szczepionek
Wykorzystanie elektronicznych rekordów medycznych dotyczących pacjentów przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej Schoen C et al. The Commonwealth Fund 2009 International Health Policy Survey of Primary Care Physicians in Eleven Countries. "A Survey of Primary Care Physicians in Eleven Countries: Perspectives on Care, Costs, and Experiences, 2009." Health Affairs Web Exclusive 2009 Nov 5; w1171–w1183
Praktyczne wykorzystanie IT w podstawowych zadaniach: Elektroniczne wprowadzanie uwag klinicznych Schoen C et al. The Commonwealth Fund 2009 International Health Policy Survey of Primary Care Physicians in Eleven Countries. "A Survey of Primary Care Physicians in Eleven Countries: Perspectives on Care, Costs, and Experiences, 2009." Health Affairs Web Exclusive 2009 Nov 5; w1171–w1183
Dostęp systemowy do elektronicznych rekordów medycznych
Praktyki z zaawansowanymi możliwościami zarządzania elektroniczną informacją na temat zdrowia. Odsetek lekarzy POZ podających przynajmniej 9 z 14 klinicznych funkcji IT* *Do 14 funkcji należą: elektroniczne rekordy medyczne; możliwość przepisywania leków i zlecania badań drogą elektroniczną; elektroniczny dostęp do wyników, ostrzeżenie o leku na receptę, uwagi kliniczne; skomputeryzowany system do śledzenia wyników badań laboratoryjnych, wytyczne, ostrzeżenia aby przekazać pacjentom wyniki testów, przypomnienia o działaniach profilaktycznych/ kontrolach; oraz skomputeryzowana lista pacjentów poszeregowana wg rozpoznania, leków oraz daty wykonania badań lub wdrożenia działań profilaktycznych.
Praktyki z zaawansowanymi możliwościami zarządzania elektroniczną informacją na temat zdrowia. Odsetek lekarzy POZ podających przynajmniej 7 z 14 klinicznych funkcji IT* Uwagi: Do14 klinicznych funkcji IT należą: EMR, dostęp EMR dla innych lekarzy, poza gabinetem oraz dla pacjentów; rutynowe elektroniczne zlecanie badąń, pisanie recept, dostęp do wyników badań, przeglądanie szpitalnych rekordów medycznych; stosowanie komputera do przypomnień, ostrzeżeń o lekach na receptę, śledzenia wyników badań; dane dotyczące rozpoznania, leków i pacjentów pozostających pod opieką, które można łatwo sprawdzić.
Kroki do komputeryzacji: administracyjne Rachunki Przetwarzanie tekstów Poczta wewnętrzna oraz niekliniczna poczta zewnętrzna Spotkania Ustawowe wymagania odnośnie wprowadzania i raportowania danych
Kroki do komputeryzacji: Kliniczne Wypisywanie recept Wspieranie podejmowania decyzji (przepisywanie leków) Gromadzenie zewnętrznych danych klinicznych / zdalne linki Dane dotyczące wizyt Protokoły świadczenia opieki zdrowotnej Audyt kliniczny Edukacja pacjenta