Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Metody badawcze w socjologii
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
PRZEMOC W RYTUAŁACH INICJACJI SZKOLNEJ
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Podstawy socjologii- wykład XIII
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii: wykład IV
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
Uzależnienia a rozwój dziecka
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Procesy grupowe A.Kawalec.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Naród i postawy wobec narodu
Zadawanie pytań.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Wina i okoliczności ją wyłączające
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
środowisko wychowawcze
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Tożsamość nauk o zarządzaniu
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Proces przewodzenia i kontrolowania
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 8): Tożsamość etniczna

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 1. Powtórzenie - granice etniczne: granice etniczne służą „organizacji” – uporządkowaniu życia społecznego; są one rozumiane jako bariery utrudniające (uniemożliwiające) wchodzenie w określone stosunki społeczne przez osoby pochodzące z odrębnych kategorii (grup) etnicznych: w praktyce realizują się one przez unikanie wchodzenia w określone relacje i sytuacje społeczne z osobami z innych grup; granice te mogą przyjmować różne formy, od „szerokiej” (obejmującej większość dziedzin życia społecznego) do „wąskiej” (dotyczą niektórych, wybranych fragmentów życia społecznego); granice te ulegają instytucjonalizacji – są obwarowane normami i sankcjami społecznymi; granice ulegają zmianom wraz z upływem czasu; granice - dzielenie (dychotomizacja) i łączenie (uzupełnianie).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 2. „Etnocentryzm” (William Graham Sumner w 1906 r.): syndrom postaw etnocentrycznych oznacza postawy i poglądy, zgodnie z którymi wartości własnej grupy przyjmuje się za centralne i stanowiące punkt odniesienia w opisach i ocenach innych grup. Obejmuje on: przekonanie o wyższości własnej grupy, a traktowanie grup o kulturze odmiennej jako niższych, niemoralnych lub godnych pogardy; traktowanie własnych standardów jako uniwersalnych i jedynie słusznych oraz skłonność do potępiania obcych; postrzeganie swojej grupy jako silnej, a obcych jako słabych, wobec których uzasadnione są postawy nienawiści lub niechęci i zachowanie dystansu społecznego; postulowanie współpracy w obrębie własnej i braku kooperacji z obcymi;

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 3. cdn. cech „etnocentryzmu”: domaganie się surowych sankcji za przestępstwa popełniane wobec członków własnej grupy i dopuszczanie braku sankcji za przestępstwa wobec członków grupy obcej; żądanie posłuszeństwa wobec własnych autorytetów i nieposłuszeństwa wobec autorytetów cudzych; identyfikacja ze swoją grupą i pragnienie pozostawania jej członkiem oraz niechęć wobec tych, którzy ją opuszczają i przyłączają się do obcych; gotowość do walki i poświęcenia życia za własną grupę i odmawianie walki za obcych; nieufność i strach przed obcymi, obciążanie ich winą za własne kłopoty, posługiwanie się nimi jako „złymi” przykładami.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 4. Badania nad „etnocentryzmem”: Sumner - jako element konfliktu społecznego (darwinizm społeczny) - etnocentryzm przyczyniał się do formowania i różnicowania grup społecznych, ich walce z innymi oraz integracji. pojęcie to stało się początkiem serii wielu badań: prace zespołu T. W. Adorna („osobowość autorytarna”); teorie poznawcze (M. Rokeach); teoria tożsamości społecznej (Tajfel); antropologia: etnocentryzm towarzyszy procesowi autoidentyfikacji (kulturowego samookreślenia), który wpływa pozytywnie na integrację naszej grupy i kultury; etnocentryzm w badaniach konfliktów etnicznych (występuje w konfliktach, natężenie niechęci i wrogości wobec grupy zagrażającej z jednej strony, a wzrost identyfikacji i solidarności wewnątrz grupy, z drugiej); etnocentryzm konsumpcyjny.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 5. Tożsamość etniczna – wprowadzenie: podstawą wspólnotowego charakteru grupy jest więź psychiczna i społeczna jej członków oraz poczucie tożsamości, wynikające z indywidualnego przekonania o przynależności do grupy i podzielania wspólnych cech, wartości i celów itp.; jeżeli więc istnieje grupa etniczna, to zakładamy także, że w świadomości jej członków istnieje tożsamość etniczna (autoidentyfikacja); etniczność jest sprawą świadomości indywidualnej i zbiorowej, własnego poczucia przynależności do określonej grupy etnicznej lub przypisywania przynależności do takiej grupy przez innych; tożsamość etniczna oznacza wprowadzenie: mechanizmu dychotomizacji – etnicznej klasyfikacji świata (my i oni); problemu postrzegania i definiowania „granic” („różnic”) – kto jest bliższy, a kto dalszy? - czyli społecznego dystansu w tworzeniu tożsamości.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 6. Tożsamość etniczna – podstawowe kwestie: podstawowe pytania stawiane w związku z tożsamością: kim jestem? (samoidentyfikacja, poczucie subiektywne itp.); z kim się identyfikuję (z jaka grupą?, z jakimi jej elementami? itp. – poziom grupowy); w jaki sposób to przejawiam? (postawy i zachowania etniczne itp). tożsamość zawsze oznacza dwie sprawy: bycie „takim samym” jak inni „swoi”; bycie „kimś innym” dla otoczenia. co tożsamość „daje” jednostce?: trwałość i stabilność „poczucia bycia” w życiu (samookreślenie); poczucie ciągłości i integrację jednostki w społeczeństwie („tożsamość umiejscawia w jednostkę w społeczeństwie”); chroni jednostkę przed wyobcowaniem społecznym i przyczynia się do utrzymywania tożsamości grupy.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 7. „Treści” tożsamości etnicznej: samoidentyfikacja (subiektywna koncepcja siebie); postawa etniczna (łączenie samoidentyfikacji z innymi cechami postaw i zachowań etnicznych); zachowania etniczne (behawioralne, wyrażające się w postaci wzorów postaw i zachowań); więź etniczna ze zbiorowością. tożsamość (indentity) a identyfikacja (identification) – tożsamość jest czymś bardziej trwałym, a identyfikacja jest czymś zmiennym, dynamicznym, jest ona aspektem tożsamości; tożsamość a afiliacje grupowe (przynależność): zakres ujednolicenia sposobów postrzegania własnej kultury oraz stopień jej standaryzacji, co pozwala mówić o “słabej” lub “silnej” (wyraźnej) tożsamości etnicznej (narodowej) oraz o jej kryzysach, wycofaniach, bądź załamaniach.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 8. Problemy z definiowaniem tożsamości: tożsamość definiowana przez samą grupę (wewnętrzna, samopotwierdzona – assertion) i otoczenie społeczne (zewnętrzna, przypisana - assignment); kryteria przypisywane przez innych mogą się także przyczyniać do tworzenia tożsamości. Ludzie mogą przymusowo wybierać daną tożsamość etniczna, nawet jeśli jej nie preferują; tożsamość etniczna na pograniczu – kłopot z grupami na pograniczu, których subiektywna tożsamość nie jest zawsze zgodna ze zdaniem otoczenia - pojawia się problem ścisłego określenia swojej tożsamości etnicznej, co może być psychologicznie trudne (zjawisko złożonych i krzyżujących się tożsamości).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 9. Kryteria tożsamości etnicznej: subiektywne i obiektywne (formalne i behawioralne);  subiektywne („spojrzenie od wewnątrz”): autoidentyfikacja (związek z innymi, poczucie przynależności); poczucie identyczności z „innymi” członkami grupy; świadomość odmienności wobec innych (postrzeganie tych różnic przez innych, wtedy stają się one „faktami społecznymi”); poczucie emocjonalnej więzi z daną zbiorowością, „małą ojczyzną” itp.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 10. Kryteria tożsamości etnicznej (cdn.):  obiektywne („spojrzenie z zewnątrz”): formalna (natalna): miejsce urodzenia własne, rodziców, dziadków itp.; pochodzenie przodków; „typowość” nazwiska itp. miejsce i okres zamieszkiwania w „danym miejscu”.  behawioralna (kulturowa, manifestowana w zachowaniach jednostek): używanie języka - etnolektu; udział w kulturze etnicznej; członkostwo w organizacjach etnicznych itp.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 11. Przykład badania tożsamości etnicznej - Milton Yinger (Ethnicity. Source of Strenght? Source of Conflict?, 1994): 3 kryteria tożsamości etnicznej: akceptacja tożsamości przez innych na bazie języka, religii itp.; samoświadomość jednostki, uznanie własnej odmienności etnicznej; uczestnictwo w aktywności grupowej , związanej ze wspólnym pochodzeniem i wspólną kulturą. kombinacja „trzech” kryteriów daje następujące typy tożsamości: pełna (1+2+3); nie uznawana przez siebie (1+3); prywatna (2+3); ukryta (3); symboliczna (1+2); stereotypowa (1); wyobrażeniowa (2).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 12. Tożsamość etniczna - podsumowanie: tożsamość etniczna podkreśla fakt zróżnicowania kulturowego w świecie (stanowi dialektykę podobieństw i zróżnicowań); tożsamość jest zawsze „kulturowa” (opiera się na podzielanych wartościach, przekonaniach, jest „odtwarzana” w ramach interakcji); tożsamości są nie tylko określane przez nas, lecz są również wynikiem interakcji między nami a innymi; przysługuje zarówno jednostkom i grupom, ale względne znaczenie różnych tożsamości dla jednostki lub grupy zależy od sytuacji; jest w przeważającej części „konstruktem” i do pewnego stopnia zmienna, tzn. nigdy nie jest ona do końca stała lub niezmienna; tożsamość może mieć charakter wąski i szeroki (to zależy zawsze od sytuacji), jest zarówno eksternalizowana i internalizowana.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 8 13. Główne perspektywy badawcze w zakresie tożsamości etnicznej: podobieństw i odrębność (odróżnianie się): podobieństwo – kanon kultury, utrzymywanie i tworzenie „wspólnoty” – w jaki sposób?; szukanie odrębności wobec innych – w jaki sposób? kto i w jaki sposób tworzy tożsamość etniczną: dyskurs intelektualny (książki, TV, mitologie etniczne itp.; instytucje (wojsko, szkoła itp.); folklor i życie codzienne (kuchnia, ubiór, muzyka itp.); ciągłości (tradycji) i ewolucji (różnicowanie się): podtrzymywanie ciągłości; tworzenia na nowo podstaw „odmienności”.