Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej IS UW
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Zmiana społeczna - Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.
Wielkie opozycje Prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Metody badawcze w socjologii
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
SOCJOLOGIA EKONOMICZNA
Podstawy metodologiczne ekonomii
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Wykład I Co to jest socjologia?.
Samorząd terytorialny
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
Socjologia czasu wolnego WYKŁAD I
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Socjologia wychowania
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
Podsumowanie wykładu (WDS 2016/2016 nr 15). Rozwój i „odkrycia” socjologiczne instytucjonalizacja socjologii: etapy instytucjonalizacji (epoka „samotnego.
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wstęp do nauk politycznych dla orientalistów
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Charakter socjologii i historyczne warunki jej powstania (WDS 2012/2013 nr 1)

przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w semestrze zimowym !!! WDS (2012/2013) wykład nr 1 1. Organizacja wykładu: celem wykładu jest wprowadzenie do podstawowych pojęć, problemów oraz koncepcji badawczych w socjologii: ma przygotować studentów do bardziej wyspecjalizowanych przedmiotów socjologicznych prowadzonych w Instytucie Socjologii; szczególny nacisk będzie położony jest na prezentację złożoności (pluralizmu) perspektywy badawczych i teoretycznych w socjologii; ukazanie głównych sporów toczących się między określonymi podejściami teoretycznymi w zakresie analizy i wyjaśniania podstawowych zjawisk społecznych, jak np. społeczeństwo, państwo, rynek, kultura itp. przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w semestrze zimowym !!!

warunki zaliczenia wykładu i egzaminu: WDS (2012/2013) wykład nr 1 2. Warunki zaliczenia: podręcznik zalecany: Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 (lub nowsze wydania) (przede wszystkim znajomość rozdziałów: I –III oraz VIII-XVIII). warunki zaliczenia wykładu i egzaminu: obowiązkowe uczęszczanie na wykład (dopuszczalne są dwie nieobecności); wykład kończy się egzaminem pisemnym w semestrze zimowym (ma on formę testu składającego się z 50 pytań oraz wymaga napisania dwóch krótkich – jednostronicowych - esejów, których temat jest wybierany z 6 propozycji).

3. Plan wykładów: WDS (2012/2013) wykład nr 1 1. Zagadnienia wstępne. Określenie przedmiotu i zarys programu wykładu, literatura i organizacja zajęć, sposób zaliczenia zajęć i przeprowadzenia egzaminu.  2. Charakter socjologii oraz historyczne warunki jej powstania. Przed-socjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna. Historyczne warunki narodzin socjologii. Socjologia jako nauka. Przedmiot socjologii, główne pojęcia i koncepcje. Wewnętrzne zróżnicowanie socjologii.  3. Rzeczywistość społeczna – socjalizacja, role społeczne i kontrola społeczna. Podstawowe problemy życia społecznego istot żywych. Mechanizmy i stadia procesu socjalizacji. Pozycje i role społeczne. Spojrzenie „dramaturgiczne”. Mechanizmy kontroli społecznej. Normy i wartości. Instytucje kontroli społecznej. Konformizm i dewiacja. Stabilność i zmiana.  4. Rzeczywistość społeczna - grupa społeczna i więź społeczna. Pojęcie grupy i więzi społecznej. Zbiorowość a grupa. Odmiany grup społecznych. Grupy formalne i nieformalne, pierwotne i wtórne. Społeczność lokalna. Małe grupy.  5. Rodzina i pokrewieństwo. Małżeństwo i strategie zawierania małżeństw. Pojęcie rodziny, struktura i funkcje, podziały. Rodzina we współczesnym społeczeństwie polskim. Demografia i teoria przejścia demograficznego

4. Plan wykładu (cdn.): WDS (2012/2013) wykład nr 1 6. Kulturowe podstawy życia społecznego (wartości, normy, symbole). Pojęcie i sfera kultury. Kategorie kultury. Kultura dominująca, kultura uprawniona (uprawomocniona), kapitał kulturowy. Kultura masowa i kultura popularna. Telewizja i mediatyzacja kultury. Rola Internetu.  7. Religia. Religia jako regulator zachowań społecznych. Religia w ujęciu socjologicznym. Teorie religii. Synkretyzm religijny. Zjawisko indywidualizacji i „prywatyzacji religii”. Nowe ruchy religijne. Religijność i Kościół katolicki we współczesnym społeczeństwie polskim.  8. Etniczność, grupa etniczna, naród. Kategorie „swój” i „obcy” w życiu społecznym. Dystans i obcość kulturowa/etniczna. Stereotypy i obrazy etniczne. Zjawisko etniczności i jej przejawy. Grupa etniczna. Zagadnienie narodu w socjologii. Naród a państwo. Problem państwa narodowego. Kultura narodowa. Ethnos i demos. 9. Instytucje społeczne i organizacje (biurokracja). Socjologiczne rozumienie instytucji. Typy i rodzaje instytucji. Podejście instytucjonalne w socjologii. Instytucja a organizacja. Problem biurokracji. Teoria biurokracji Maxa Webera. .  10. Struktura społeczna i zróżnicowanie społeczne. Zróżnicowanie społeczne. Pojęcie struktury społecznej. Nierówności społeczne. Pojęcie klasy społecznej Struktura klasowa w świadomości społecznej (ujęcie St. Ossowskiego). Stratyfikacja społeczna. Ruchliwość społeczna.

5. Plan wykładu (cdn.): WDS (2012/2013) wykład nr 1 11. Ubóstwo, płeć i wiek w społeczeństwie Bogactwo i bieda. Pojęcia „wykluczenia społecznego” i marginalizacji społecznej. Związki miedzy wykluczeniem społecznym a ubóstwem. Wiek i płeć jako kategorie zróżnicowania społecznego.  12. Władza i polityka (demokracja i państwo). Socjologiczne rozumienie polityki i władzy. Pojęcie „biowładzy”. Władza prawomocna. Instytucjonalizacja władzy i systemu politycznego. Rozumienie demokracji i jej typy.  13. Gospodarka i rynek (porządek ekonomiczny w społeczeństwie). Stosunki ekonomiczne jako stosunki społeczne. Typy ładu ekonomicznego. Instytucja rynku w myśli społecznej. Gospodarka rynkowa w społeczeństwie. Produkcja i konsumpcja.  14. Rozwój społeczny, nowoczesność („późna nowoczesność”) i globalizacja Klasyczne teorie rozwoju i zmiany społecznej Kryteria rozwoju społecznego (Human Development Index). Nowoczesność, pojęcie „globalizacji” i „nowej lokalności”..  15. Podsumowanie wykładu Podsumowanie wykładu. Nowe koncepcje i wyzwania badawcze w socjologii współczesnej. Klasycy a współczesność. Zaangażowanie socjologii w życie publiczne. Perspektywy rozwoju dyscypliny. Socjologia światowa a socjologia polska. Specyfika socjologii w Polsce. Socjologia na Uniwersytecie Warszawskim. Główni polscy socjologowie.

WDS (2012/2013) wykład nr 1 6. Powstanie socjologii: wprowadzenie nazwy „socjologia” do publicznego obiegu August Comte (1798-1857): „socjologia” – połączenie: socius i logos: „socjologia ... to pojęcie, które wynalazłem na określenie fizyki społecznej” (1830-1842); twierdzenie: „wiedzieć, przewidywać, kontrolować” (1838/1839); metody badawcze: obserwacja, eksperyment, porównanie i metoda historyczna (jako czwarta?); próba spojrzenia na społeczeństwo z perspektywy „statyki” i „dynamiki” społecznej; socjologia a filozofia pozytywistyczna to ścisłe reguły postępowania: badać fakty, szukać związków między nimi, ustalać prawa ogólne. socjologia Comte’a: perspektywa „makro”, dynamiczna, związana z praktyką społeczną.

7. Przed-socjologiczna wiedza o społeczeństwie: WDS (2012/2013) wykład nr 1 7. Przed-socjologiczna wiedza o społeczeństwie: „nauka, która się boi zapomnieć swoich twórców, jest zgubiona” (Alfred N. Whitehead, 1917 r.); przed-socjologiczna wiedza stanowiła część ogólniejszej refleksji filozoficznej o świecie: miała charakter normatywny: odpowiadała na pytanie jak być powinno, a nie jak jest rzeczywiście?; miała charakter „woluntarystyczny”: odpowiadała na pytanie „kto jest odpowiedzialny za życie społeczne? – natura, Opatrzność, władcy, ludzie itp.?; głównym sprawcą zdarzeń czyniona jest władza (państwo itp.).   odwoływała się do pojęcia „tradycji” i przeciwstawiała ją zmianom społecznym („nowoczesności”).

8. Socjologia a „wiedza potoczna”: WDS (2012/2013) wykład nr 1 8. Socjologia a „wiedza potoczna”: ma charakter „naturalny”, spontaniczny (przysłowia) i wartościujący (jest to wiedza emocjonalna, „gorąca”); opiera się na dychotomicznych ujęciach („dobrzy” – „źli”) oraz pochopnych uogólnieniach i stereotypach. socjologia wobec „wiedzy potocznej” różni się użyciem : metod badawczych: nacisk na określenie problemu badawczego, zbieranie danych według uznanych reguł (warsztat socjologiczny) i odróżnianie „domysłów” od „faktów”. stawianiem pytań badawczych i prób odpowiedzenia na nie w sposób systematyczny: jak jest „naprawdę”?; dlaczego tak jest tak, jak jest?; co należy robić, aby zmienić daną sytuację?

9. Narodziny socjologii (przełom XVIII – XIX wieku): WDS (2012/2013) wykład nr 1 9. Narodziny socjologii (przełom XVIII – XIX wieku): aby socjologia mogła się narodzić jako dyscyplina naukowa niezbędne było pojawienie się nowego sposobu myślenia o społeczeństwie; dlaczego wtedy zrodziła się „naukowa” refleksja nad społeczeństwem?: rewolucje polityczne (zmiana relacji między państwem i społeczeństwem – pojawia się państwo, obywatel, wybory oraz kwestia utrzymania/naprawy „porządku społecznego”); rewolucja przemysłowa (wolny rynek, industrializacja, konieczność „pracy” zarobkowej) i rodzące się tam konflikty społeczne; socjalizm i pojawienie się kwestii socjalnych, jak bezrobocie, ubóstwo, bezdomność itp. (potrzeba ich rozwiązań, ale w jaki sposób?); urbanizacja (przeludnienie, zanieczyszczenie , patologie itp., miasto jako główne „laboratorium” socjologiczne); zmiana postaw wobec religii (sekularyzacja) i rozwój nauki (scjentyzm); wpływ Oświecenia i konserwatywnej reakcji anty-oświeceniowej (znaczenie „rozumu”, badań empirycznych, potrzeba lepszego i bardziej racjonalnie „ułożonego” świata); kwestia feminizmu (pierwsze ruchy emancypacyjne kobiet, konserwatyzm stanowy, kobiety w socjologii).

WDS (2012/2013) wykład nr 1 10. „Nowoczesność” jako główny temat socjologii: socjologia jako „naukowa samoświadomość nowoczesności (społeczeństwa nowoczesnego)”: „nowoczesność” – jej rozumienie w klasycznej socjologii: historyczne: nowoczesność jest związana z konkretnym czasem i miejscem (pojawia się od wieku XVI do XIX, wpływ rewolucji francuskiej i amerykańskiej, znaczenie rewolucji przemysłowej - Wielka Brytania). analityczne: jakie cechy związane są z „nowoczesnością”? (nowoczesność jako przeciwieństwo tradycji/tradycjonalizmu): indywidualizm („triumf jednostki”); postępujące zróżnicowanie społeczne (dyferencjacja i złożoność); racjonalność (dominuje kalkulacja i bezosobowość); ekonomizm (cele i kryteria efektywnościowe); ekspansywność nowoczesności (rozszerzanie jej zasięgu geograficznego i społecznego „w głąb”).

WDS (2012/2013) wykład nr 1 11. „Nowoczesność” jako WIELKI TEMAT klasycznej socjologii (przykłady): „wiedzieć, przewidywać, kontrolować”: kontrola rzeczywistości jako temat A. Comte’a. formacje społeczno-ekonomiczne i wyzysk klasowy: nierówności społeczne jako temat K. Marksa. więź „mechaniczna” i „organiczna”: organizacja życia społecznego w mieście (urbanizm) jako temat E. Durkheima. „wspólnota” i „zrzeszenie”(w jaki sposób „należymy” do społeczeństwa?): „samotny tłum” jako temat F. Tonniesa. biurokratyzacja życia społecznego („żelazna klatka racjonalności”): nowoczesna polityka i administracja jako temat M. Webera.

12. Socjologiczna krytyka „nowoczesności” - główne jej tematy to: WDS (2012/2013) wykład nr 1 12. Socjologiczna krytyka „nowoczesności” - główne jej tematy to: alienacja: nie tylko w dziedzinie pracy, ale w również w innych dziedzinach życia (polityka, edukacja, kultura itp.). anomia: postępujący rozkład norm i wartości, sprzyja zagubieniu i rozwojowi przestępczości (dewiacjom). dezintegrujące skutki społeczeństwa masowego („rozkład wspólnoty”): negatywne skutki uprzemysłowienia, urbanizacji i demokratyzacji na poziomie „makro” i „mikro”. ekologia: bariery wzrostu i potrzeba rozwoju zrównoważonego (kontrolowanego) ze względu na środowisko naturalne. nierówności światowe (globalne): teorie zależności i systemu światowego; podział: Północ wobec Południa. skala wojen i militaryzacji społeczeństw: niespotykana wcześniej skala, brutalizacja i destrukcyjność wojen w epoce nowoczesnej.

13. Socjologia jako „nowa nauka z długą przeszłością”: WDS (2012/2013) wykład nr 1 13. Socjologia jako „nowa nauka z długą przeszłością”:  dąży nie tylko do opisu, ale także do wyjaśniania („zrozumienia”); postępowanie badawcze opiera się na uznanych regułach postępowania; neutralność i powstrzymanie się od wartościowania: socjologia daje głębszy” ogląd rzeczywistości w terminach naukowych, ogólnych. problemy wiedzy socjologicznej: brak kumulacji osiągnięć poznawczych; stała „niedojrzałość” wiedzy socjologicznej (?). ewolucja ujęć (perspektyw) socjologicznych: od „socjologii strukturalnej” do „socjologii działania” ; socjologia życia codziennego (analiza tego, co stanowi „sedno” egzystencji społecznej ludzi).

WDS (2012/2013) wykład nr 1 14. Czy socjologia jest „gorsza” od innych dyscyplin naukowych? - kryteria porównania: ·  niezmienność obserwacji (brak możliwości powtarzalności obserwacji);   · obiektywność obserwacji i wyjaśnień (wpływ wartości na badacza oraz potrzeba zachowania bezstronności); · sprawdzalność hipotez (trudności w przeprowadzeniu eksperymentów); · dokładność wyników (potrzeba powiązania abstrakcyjnych pojęć z rzeczywistością); · mierzalność zjawisk (socjologia zajmuje się badaniem „znaczenia” badanych faktów społecznych); · stałe liczbowe (jest ich brak w socjologii); · przewidywalność przyszłych wydarzeń (jest to bardzo trudne); · dystans od potocznego doświadczenia (socjologia przede wszystkim nim się zajmuje).

15. Socjologia jako jedna z dziedzin nauk społecznych– porównanie do: WDS (2012/2013) wykład nr 1 15. Socjologia jako jedna z dziedzin nauk społecznych– porównanie do: historii (podział na nauki nomotetyczne i idiograficzne): socjologia historyczna/historia społeczna. antropologii: antropologia fizyczna i kulturowa/społeczna. psychologii (psychologia społeczna); ekonomii: „koszty” i „zyski” w zachowaniach społecznych, kategorie „racjonalności”, „wymiany”, „kapitału” w socjologii - socjologia ekonomiczna. nauk politycznych: władza/państwo, prawo, instytucje (socjologia polityki). innych nauk: matematyka (socjologia matematyczna), socjobiologia itp.