Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
Wykład I Co to jest socjologia?.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
socjalizacja i kontrola społeczna
PROBLEMATYKA PATOLOGII SPOŁECZNYCH
Konformizm dr Elżbieta Inglot-Brzęk, wsp. Leszek Baran
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Zarządzanie strategiczne
Samoocena mgr Paulina Hapka.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Kształtowanie postawy dialogu. Wyzwania edukacji międzykulturowej.
Czym jest dla nas tolerancja?
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
Wartości w życiu człowieka
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
System aksjo-normatywny
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Zagadnienia wstępne. Przedmiot i zarys programu wykładu (WDS )
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Etyka Patrycja Zalewska.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Proces przewodzenia i kontrolowania
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3)

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) Przykład: „fala” (inicjacja „młodych”) a długość pobytu („stażu”) w określonych instytucjach; „fala” w wojsku jako przykład instytucjonalizacji porządku społecznego: role społeczne; ceremonie; wiedza kulturowa; reguły zachowania się. znaczenie społeczne i moralne tego zjawiska, sposoby przeciwdziałania.

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 2. Kontrola społeczna jako mechanizmy wymuszające współdziałanie społeczne, utrzymujące i stabilizujące porządek społeczny; rodzaje kontroli społecznej: - wewnętrzna i zewnętrzna; - formalna i nieformalna; - prawna i pozaprawna itp. kontrola społeczna a rodzaj możliwej do zastosowania sankcji za przekroczenie norm (obyczajowa, religijna, prawna itp.); style „prowadzenia” kontroli społecznej: penalizacyjny, kompensacyjny, rozjemczy i terapeutyczny. kontrola społeczna a inne ważne kategorie („pojęcia”) społeczne: „instytucja” („instytucjonalizacja”) i „socjalizacja”.

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 3. Kontrola społeczna a konformizm społeczny (dostosowanie): dostosowywanie własnego zachowania i myślenia do zachowania i myślenia „innych” (grupy, społeczeństwa); dlaczego jesteśmy konformistyczni (lub inaczej, dlaczego zachowujemy się tak jak inni?)?: naśladowanie (imitowanie) innych; obawa kary (głównie ze względu na świadomość jej nieuchronności); opinio communis - dążenie do akceptacji przez „innych”: dlaczego? – gdyż jest to związane z nasza samooceną, budową i funkcjonowaniem naszej tożsamości społecznej, a także głęboką potrzebą „bycia z innymi” (argument socjobiologiczny).

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 4. Kontrola społeczna a dewiacje społeczne: dewiacja, czyli „zboczenie z drogi”, „odchylenie od właściwego kierunku”; dewiacja jest traktowana jako „naruszenie” porządku społecznego - jest ono zachowanie niezgodnym ze standardami normatywnymi składającymi się na podzielaną wizję ładu społecznego; problemy w dyskutowaniu o „dewiacji”: co jest uważane za dewiację?; „dewiacja pozytywna”(„nadgorliwiec”); kto i dlaczego w społeczeństwie definiuje to, co jest uważane za „dewiację”?; granice tolerancji na dewiacje (gdzie one przebiegają i kto je określa?).

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 5. „Dewiacja” jako przedmiot badań w socjologii – jest ujmowana głównie jako analiza naruszeń reguł porządku społecznego, stąd bada się: „anomię”, czyli rozregulowanie zasad życia społecznego (dla E. Durkheim anomia to „chaos normatywny”): ważne ujęcie R. K. Mertona (analiza poprzez cele i środki): konformizm, innowacja, rytualizm, rezygnacja (ucieczka) i bunt. przekaz kultury dewiacyjnej (subkultury dewiacyjne, „kodeks zawodowy” itp.); „niesprawność” mechanizmów kontroli (akcent pada na osobiste kalkulacje jednostki, czy opłaca się zachowywać konformistycznie lub też nie?, w jakich sytuacjach?, za jaką cenę?).

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 6. Badanie tego, co jest uważane za „dewiację”?: kryterium jest tu reakcja społeczna na dane zachowanie (dewiację): historyczna zmienność kryteriów dewiacji; ewolucja kryteriów prawnych i ich znaczenie; kulturowe uwarunkowania (różnice kulturowe). teoria „naznaczania” społecznego (etykietowania), stygmatyzacja (ważna rola otoczenia społecznego w uznawaniu „kogoś” za dewianta); dewiacja „pierwotna” i „kariera” dewiacyjna (przyjęcie „nowej tożsamości” i jej akceptacja).

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 7. Funkcje „dewiacji” w społeczeństwie: wyjaśniają sens społeczny norm (jakie zachowanie są akceptowane, a jakie nie?; gdzie są granice tolerancji); określają tożsamość grupy i jej granice (podział „my” i „oni”); zwiększają spójność grupy (mobilizacja grupy wobec zagrożenia); są czasami „wentylem” bezpieczeństwa (nie stosowanie się wobec norm może być sposobem przetrwania w trudnej sytuacji); stanowią źródło zmian społecznych (to, co dzisiaj jest dewiacją, jutro może zostać zaakceptowane jako „normalne”).

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) Pojęcie „roli społecznej” w socjologii – przykład analizy socjologicznej zbiorowości bezdomnych (M. Oliwa- Ciesielska, Piętno nieprzypisania. Studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Poznań 2006): piętno bezdomności i „brak domu” (bezdomność jako brak przywiązania); bezdomność jako „przekleństwo” i jednocześnie jako „dar wyizolowania” (stawanie się „outsiderem”); przyczyny „bezdomności”; znoszenie trudów życia przez „bezdomnego („wędrówka po kole”, poczucie nieodwracalności losu, poczucie samotności i osamotnienia); stygmatyzacja „bezdomnego” (świadomość bycia naznaczonym); inni bezdomni jako „obcy”.

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 9. Rola a pozycja społeczna (status społeczny): pozycja społeczna to usytuowanie jednostki w zbiorowości – pozycje mogą być: przypisane i osiągane, centralne i naczelne, „widoczne” społecznie.   rola jako element „dynamiczny” pozycji - w odniesieniu do pozycji może być ona traktowana jako: zespół praw i obowiązków związanych z daną pozycją; schemat (scenariusz) zachowań związanych z daną pozycją elementy roli: nakazane i zakazane oraz „margines swobody”; inne ważne pojęcia: „zespół ról”, „konflikt ról”, „dobór ról”, „rola kluczowa”.

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 10. Interpretacje „roli społecznej”:  ujęcie funkcjonalno-strukturalne – role: klasyfikują i porządkują rzeczywistość; są czymś „zewnętrznym” wobec nas; traktowanie zbiorowości (społeczeństwa, struktury społecznej itp..) jako „układu ról”, role więc „stabilizują” społeczeństwo. ujęcie interakcyjne (E. Goffman): główne pytanie to, jak rola (-e) jest (są) odgrywana (-e)?; powstaje w interakcjach z innymi osobami i otoczeniem; „scena” i „kulisy”, rola „fasady”; uwaga na zachowania niewerbalne; liczy się „margines swobody”.

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 11. Rola społeczna a osobowość jednostki: · osobowość: „zorganizowana struktura cech indywidualnych i sposobów zachowania jednostki, decydujących o jej przystosowaniu do środowiska” – typy osobowości; osobowość a zróżnicowanie społeczne (praca) - badania M. L. Kohna (typ samosterowny i konformistyczny); osobowość „autorytarna” (T. W. Adorno): bezkrytyczna akceptacja wartości i autorytetów, duża punitywność, etnocentryzm; „osobowość podstawowa” (A. Kardiner): podłoże uczuć i wartości wspólnych dla członków danej zbiorowości (bliskie pojęciu „charakteru narodowego”); „osobowość modalna”- najczęściej występujące połączenie cech psychicznych w zbiorowości; osobowość „nowoczesna” i „tradycyjna”.

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 12. Rola społeczna a tożsamość społeczna (problemy identyfikacji i internalizacji ról społecznych): tożsamość jest pochodną naszej przynależności do różnych grup i kategorii społecznych – wymiary: „subiektywny” (indywidualne poczucie tożsamości); „obiektywny” (sposób zaklasyfikowanie przez „innych”); problem zgodności tych wymiarów lub jej braku. tożsamość osobista (kim jestem?) – świadomość „swojej spójności” i odrębności – problemy: krystalizacji tożsamości; zaburzeń i „kryzysów” tożsamości. tożsamość z zewnątrz („jaźń odzwierciedlona”) – jak moja tożsamość jest postrzegana przez innych i przez nich określana?

Kontrola społeczna, role społeczne, tożsamość (WDS 2008/2009 nr 3) 13. Wielki socjolog - Émile Durkheim (1858 – 1917), był profesorem w Bordeux, gdzie w 1895(6) r. objął pierwszą w Europie katedrę socjologii; „Zasady metody socjologicznej”(1895): rzeczywistość społeczna jest rzeczywistością sui generis. Jest ona niepowtarzalna, unikatowa, zewnętrzna w stosunku do jednostki. Społeczeństwa nie należy traktować jako sumy jednostek („realizm socjologiczny”). kluczowym elementem badań socjologicznych są „fakty społeczne” - socjolog powinien odrzucić wszelkie uprzedzenia, o społeczeństwie i powinien stanąć "w dystansie", na zewnątrz „faktu społecznego”. człowiek jest istotą Homo Duplex - z jednej strony kierują nim instynkty, a z drugiej jego świadomość. Jest to także opozycja „jednostkowego” wobec „społecznego”.