Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wykład I Co to jest socjologia?.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Psychologia Zarządzania
Analiza ryzyka projektu
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Liberalizm.
Konstruktywizm.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Na podstawie książki: W. Morawski (2001), Socjologia ekonomiczna, PWN
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Materializm a idealizm
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Procesy grupowe A.Kawalec.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Psychologia w zarządzaniu
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Zarządzanie w pielęgniarstwie
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
Założenie o racjonalności
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)
W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Ruchy społeczne. Zmiany społeczne Są efektem samoistnego rozwoju związanego z nieodwracalnością procesu historycznego.
JAKOŚĆ PRZESTRZENI – JAKOŚĆ ŻYCIA Proseminarium i seminarium licencjackie na kierunku gospodarka przestrzenna dr hab. Sylwia Kulczyk, dr Katarzyna Duda-Gromada.
Podsumowanie wykładu (WDS 2016/2016 nr 15). Rozwój i „odkrycia” socjologiczne instytucjonalizacja socjologii: etapy instytucjonalizacji (epoka „samotnego.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Modele zachowań wyborczych
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Kultura polityczna.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Ruchy społeczne: perspektywa socjologiczna (WDS 2008/2009 nr 16)

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 1. Powtórzenie: „magiczne nazwisko socjologii” - wpływ prac Maxa Webera na rozwój (charakter?) współczesnej socjologii; zaangażowanie publiczne (problemy i wyzwania) - etyka przekonań a etyka odpowiedzialności; ideał „nauki wolnej od wartościowania” i „rozumienie”; typ idealny jako narzędzie badawcze (przykład „biurokracji”); przewidywania - świat w biurokratycznej „żelaznej klatce racjonalności”?; „biurokracja”, socjologia organizacji, zarządzanie oraz perspektywa instytucjonalna w naukach społecznych; instytucje a ruchy społeczne (doświadczenie „stałości” i „zmiany”).

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 2. Ruchy społeczne jako forma zachowań zbiorowych: trwają dłużej, są lepiej zorganizowane i mają szerszy zasięg społeczny; realizują się(i swoje cele) poza sferą instytucji (organizacji); nastawione są na realizację wspólnego celu, dokonanie lub popieranie zmian lub stanowią (rodzą) opór wobec tych zmian; różne rozumienia pojęcia „ruchu społecznego”: forma spontanicznie rozszerzającego się protestu społecznego lub reakcji na ogólnie odczuwane zagrożenie lub istnienie problemu społecznego; forma protestu przeciwko dominacji kulturowej (intelektualnej) lub publicznej nie zinstytucjonalizowany aktor zmiany społecznej.

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 3. Typy ruchów społecznych: różne typy klasyfikacji; ruchy nastawione na jednostkę (jednostki): ruchy alternatywne (np. „AA”, trzeźwości) ruchy „odkupieńcze” (np. nowe ruchy religijne); ruchy nastawione na społeczeństwo: konserwatywne (fundamentalistyczne, „wsteczne”); reformatorskie (np. ekologiczne, feministyczne, konsumenckie); rewolucyjne (np. klasowe/proletariackie, polityczne, studenckie z lat 60-tych XX wieku); utopijne (np. kontr-kulturowe, New Age).

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 4. Wszystkie ruchy społeczne mają swoje „części składowe” (elementy): ideologię: zbiór poglądów uzasadniających dane działanie, opór wobec zmian lub ich potrzebę itp. organizację: zawsze są przywódcy, aktywni członkowie oraz ich zwolennicy; mogą także obejmować „federację” różnych formalnych organizacji; taktykę: metody prowadzące do osiągnięcia celu ruchu przez: mobilizację poparcia społecznego; zmianę postaw ludzi (demonstracja); użycie przemocy.

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 5. Elementy współczesnych ruchów społecznych: „nieformalna sieć powiązań” między osobami zaangażowanymi w ruch - sieci od „zamkniętych” do „otwartych”, funkcje sieci: wspierają jednostki, przekazują informacje, mobilizują do działania i zasoby; uczestników ruchu łączy zbiór podzielanych poglądów i zasada wewnętrznej solidarności - akceptują oni wartości, które przekładają się na ich styl życia i tożsamość społeczną; ruch rodzi konflikt - dotyczy on rozwiązania konkretnego problemu społecznego, ale jednocześnie dąży do zmiany lub zachowania jakiegoś elementu systemu wartości; ruch posługuje się protestem dla realizacji obranych celów oraz intensywnie odwołuje się do opinii publicznej dla zdobycia poparcia społecznego dla ich realizacji.

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 6. Każdy ruch społeczny jest niepowtarzalny, ale można wskazać na jego cztery fazy rozwoju („cyklu życiowego”): faza I) „powstanie” (ruchy powstają w „danej” sytuacji społecznej, na określone zapotrzebowanie społeczne); faza II) „jednoczenie” (polityka i taktyka ruchu, przyciąganie zwolenników, zebranie informacyjne i demonstracje, itp.); faza III) „biurokratyzacja” ruchu (nabywanie cech organizacji formalnej); faza IV) „schyłek” ruchu (dlaczego?): cele ruchu zostały zrealizowane; pojawiały się silne podziały wewnątrz ruchu; nastąpił jego spadek znaczenia społecznego; nastąpiła jego nadmierna biurokratyzacja („skostnienie”); negatywny stosunek władz (zdławienie ruchu siłą itp.).

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 7. Teorie powstawania ruchów społecznych (przykłady): upośledzenia - względnej deprywacji (i „wzrastających oczekiwań”); społeczeństwa masowego - uczestnictwo w ruchu daje szansę jednostce na przełamania jej poczucia izolacji i bezsilności; „napięcia strukturalnego” – o powstaniu ruchu społecznego decydują następujące czynniki oraz ich połączenie: „gotowość” strukturalna (problem społeczny) i „napięcie” strukturalne (widoczność i odczuwalność tego problemu); upowszechnianie informacji o problemie i sposobach jego rozwiązania czynniki inicjujące (musi się wydarzyć „zdarzenie”, event); mobilizacja ludzi do działania oraz reakcja władzy. mobilizacji zasobów: dostępność środków, znaczenie „pomocy z zewnątrz”.

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 8. „Stare” i „nowe” ruchy społeczne: „stare” ruchy społeczne (były one masowe): odnoszą się do okresu od XIX wieku do lat 60-tych XX wieku; były ograniczone klasowo, zhierarchizowane i zinstytucjonalizowane (często przeradzały się w partie polityczne lub duże organizacje). „nowe” ruchy społeczne: ich początek datuje się od lat 1960- tych; pozostają niejednolite społecznie, płynne w organizacji, skupiają się na pozycji lub wewnętrznej „przemianie” jednostki (np. ruch feministyczny, nowe ruchy religijne itp..) lub na sprawach globalnych (ekologia, pacyfizm).

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 9. Ruchy społeczne w Polsce (przykłady i ich badanie): NSZZ „Solidarność” i jego interpretacje: klasyczny, klasowy ruch robotniczy; ruch narodowy z silnymi elementami religijnymi; zapowiedź i próba realizacji społeczeństwa obywatelskiego; „wielostronny” ruch społeczny (związkowy, politycznie emancypacyjny i „narodowowyzwoleńczy”). ruch pacyfistyczny - anarchistyczny (Wolność i Pokój); ekologiczny (federacja różnych ruchów i organizacji);   feministyczny, gejowsko-lesbijski i alter-globalistyczny; ruch Radia Maryja (charyzmatyczny lider, elementy religijne i populizm); Polacy wobec ruchów społecznych.

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 10. Powtórzenie I semestru – rozumienie socjologii: socjologia dąży nie tylko do opisu, ale także do wyjaśnienia zjawisk społecznych; postępuje się według pewnych uznanych reguł: problem badawczy, zbieranie danych zgodnie z metodami badawczymi, logiczne wnioskowanie, odpowiedzialność za słowo, jawność warsztatu; odróżniania twierdzeń opartych na faktach od hipotez; neutralność i powstrzymanie się od wartościowania: głębszy ogląd w terminach ogólnych (nie indywidualnych); podważenie tego, co „utrwalone” i zastane; wiedza „krytyczna” i „niewygodna”. problemy wiedzy socjologicznej (brak kumulacji osiągnięć poznawczych i „niedojrzałość”/ wieczna „młodość” socjologii).

Ruchy społeczne (WDS 2008/2009 nr 16) 11. Powtórzenie I semestru - wybrane problemy teoretyczne: struktura a działanie E. Durkheim („fakty społeczne” i „przymus społeczny”): czy „fakty społeczne” tylko determinują?; zjawiska społeczne nie są tylko „rzeczami”, lecz są wyposażone w „znaczenia” kulturowe (w życiu przez te znaczenia praktycznie odtwarzamy i tworzymy „fakty społeczne”). konsensus (równowaga) a konflikt w społeczeństwie: podejście „funkcjonalne”: trwanie (stabilizacja) - społeczeństwo jest traktowane jako „spójna całość”; podejście „konfliktowe”: rozwój (zmiana) - społeczeństwo pełne jest napięć (problem „niestabilnej” równowagi.)