Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO - POMORSKIE. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 10 ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1989 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Ruchliwość a porządek społeczny
Pytania problemowe do wykładów 1-7
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
P O P Y T , P O D A Ż.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Instytut Statystyki i Demografii
Ruchliwość społeczna zmiana miejsca jednostek, także grup (zbiorowości) w systemie społecznego zróżnicowania rozpatrywanego najczęściej jako hierarchiczny.
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Odpowiadać za słowo Przegląd edukacyjnych programów partii politycznych.
Kobiety na rynku pracy.
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Ruchliwość społeczna i legitymizacja nierówności społecznych (WDS 2008/2009 nr 19)

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) Przykłady – „apetyt” na wykształcenie w Polsce: rola wykształcenia w ruchliwości społecznej – zasady merytokracji; Społeczny wizerunek polskiej szkoły (CBOS, czerwiec 2007); Ocena poziomu kształcenia w Polsce (CBOS, listopad 2008); Wydatki rodziców związane z rokiem szkolnym w latach 1997 – 2008 (CBOS, październik 2008); rola korepetycji w oświacie (OECD, 2002); apetyt na kształcenie: zainteresowanie kształceniem na poziomie wyższym w zależności od pochodzenia społecznego; odsetek studiujących w zależności od wykształcenia matki; wybór uczelni wyższej. problemy wyboru szkoły (targi edukacyjne, plany i strategie edukacyjne rodziców i ich dzieci), elitaryzm oświatowy oraz segregacja społeczna w polskich szkołach.

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) 2.  Ruchliwość społeczna jest to zmiana pozycji jednostki (grupy społecznej) w ramach hierarchii społecznej (w strukturze uwarstwienia) i może oznaczać jej awans, stabilizację lub też degradację; geneza zainteresowań nad ruchliwością społeczną: (przełom XIX i XX wieku) marksizm i ruch robotniczy – „negatywne” zainteresowanie ruchliwością - jakie są przeszkody stojące na drodze do socjalizmu i rewolucji proletariackiej?; Pitrim Sorokin (1889–1968) - „pozytywne” zainteresowania ruchliwością społeczną jako składnikiem „społeczeństwa otwartego” (Social Mobility, 1927). dlaczego badanie ruchliwości jest ważne? – ponieważ wiemy o: stopniu „otwartości” (lub „zamkniętości”) struktury społecznej; zaawansowaniu realizacji ideału „równości społecznej” w danym społeczeństwie (natężenie ruchliwości jest traktowane jako ważny wskaźnik „równości szans”); dokonujących się zmianach struktury klasowej i postaw jednostek; jej wpływie na stabilność polityczną i funkcjonowania gospodarki.

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) 3. Typy ruchliwości społecznej: ruchliwość pozioma i pionowa: pozioma (horyzontalna) – jednostka przemieszcza się między kategoriami na tym samym poziomie; pionowa (wertykalna), jednostka przemieszcza się między poziomami społecznej hierarchii; socjologia zajmuje się głównie ruchliwością pionową, która polega na awansie lub degradacji społecznej. ruchliwość indywidualna i zbiorowa; ruchliwość wewnątrz-pokoleniowa i między-pokoleniowa: ruchliwość wewnątrz-pokoleniowa: awans/ degradacja w granicach jednego pokolenia (swojego życia), jak np. poprzez podnoszenie przez jednostkę poziomu swojego wykształcenia, nabywanie nowych kwalifikacji, bogacenie się, a w konsekwencji przesuwanie się z biegiem lat na wyższe pozycje w hierarchii społecznej; ruchliwość między-pokoleniowa: zajęcie przez jednostkę wyższej,bądź niższej pozycji niż mieli jej rodzice.

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) ruchliwość strukturalna (technologiczna) - wynikająca ze zmian składu społeczno-zawodowego kolejnych pokoleń; ruchliwość wymienna (cyrkulacyjna): związana z wymianą (bezpośrednią bądź pośrednią) jednostek między różnymi grupami społeczno-zawodowymi; jest ona szacowana jako różnica między ruchliwością ogółem a ruchliwością strukturalną. czynniki wpływające na ruchliwość społeczną: cechy jednostki oraz jej rodziców; stopień „otwartości” społeczeństwa (jego struktury społecznej); wpływ instytucji publicznych (społecznych): „membrany” w społeczeństwie („elewatory” i „ruchome schody”), jak np. system szkolny, kościół, wojsko, partia polityczna itp.; zmiany na rynku pracy (m. in. pod wpływem technologii).

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) 4. Mechanizmy ruchliwości społecznej: uprzemysłowienie (okres wzrostu gospodarczego) wywołuje zmiany składu społecznego ludności, co przekłada się na zwiększoną ruchliwość społeczną (zwłaszcza strukturalną); istotną cechą zmian struktury społecznej w okresie uprzemysłowienia jest wzrost średnich i wyższych pozycji kosztem pozycji najniższych (przewaga awansu nad degradacją); mimo różnic w ogólnych rozmiarach ruchliwości społecznej wzory ruchliwości w krajach rozwiniętych są do siebie podobne (jednakowe). Wynika to m.in. z : jednolitej organizacji procesu pracy; podobnej roli małej (dwupokoleniowej) rodziny (czyli zbliżonej socjalizacji i sposobów przekazywanie statusu społecznego); wzrastającej roli wykształcenia.

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) 5. Funkcje ruchliwości społecznej - wpływa na: formowanie się podziałów społecznych (struktury społecznej): może ją stabilizować lub zmieniać; określa wyrazistość podziałów społecznych (wysoka ruchliwość ją osłabia, niska natomiast zaostrza); zamyka lub otwiera poszczególne kategorie społeczne i zawodowe. stabilność polityczną: wysoka ruchliwość redukuje potencjał negatywnych napięć społecznych („wentyl bezpieczeństwa”), a awans osób z „nizin” do klasy wyższych jest traktowany jako świadectwo równych szans; niska ruchliwość jest czynnikiem konfliktogennym z perspektywy szczególnie dołu hierarchii społecznej.

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) (cdn. pkt. 5) funkcje ruchliwości społecznej – wpływa na: efektywność gospodarczą (ruchliwość jest traktowana jako warunek efektywności gospodarczej): w okresie wzrostu gospodarczego rośnie ruchliwość społeczna (strukturalna), zaś słabnięcie tempa rozwoju powoduje spadek tej ruchliwości; ruchliwość wpływa także na efektywność gospodarczą przez jej skutki, tj. przez przenikalność barier społecznych i społeczne „lokalizacje” jednostek- czy jednostki z odpowiednimi kwalifikacjami zajmują właściwe pozycje społeczne? psychologiczne funkcjonowanie jednostek (widać to w stylu życia, zachowaniach i sposobie myślenia – problem „nuworyszy”): dobre (zwiększa skłonność do akceptacji zmian, tolerancji oraz innowacyjności); złe (rodzi lęk i niepewność przed utratą pozycji, prawicowy radykalizm społeczny i podatność na stereotypy).

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) 6. Ruchliwość a legitymizacja nierówności społecznych: legitymizacja dokonuje się na poziomie świadomości społecznej poprzez: uznanie nierówności przez klasy najniższe; ogólną akceptację społeczną. ważne pytanie - dlaczego roszczenia klas niższych są tak umiarkowane i mało rewolucyjne? – dlatego, gdyż: bo zazwyczaj ci ludzie nie mają wiedzy o skali (wielkości) nierówności społecznych (problem grup odniesienia); nie mają oni także bezpośrednich kontaktów z osobami z wysokich pozycji; silny jest wpływ środowiska rodzinnego (między-pokoleniowy przekaz wartości), co prowadzi do tego, że nierówności odtwarzają się za przyzwoleniem upośledzonych środowisk społecznych (!).

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) - legitymizacja nierówności na poziomie wartości („syndromów wartości”): „dominującej ideologii” (obejmuje tych wszystkich, którzy są przekonani o prawomocności istniejącego porządku społecznego; charakterystyczne jest jego akceptacja na gruncie moralnym, czyli szacunek dla „lepszych”): jest to m.in. ideologia „równych szans”; pytanie: czy wpływ ideologii dotyczy klas wyższych, czy niższych? przyjęcie określonych postaw społecznych - typy legitymizacji: „podporządkowania” (akceptacja systemu społecznego w połączeniu z wizją konfliktowego jego podziału na „my” i „oni”); „fatalizmu” (nic nie da się zmienić, „po prostu tak jest”); „instrumentalnego kolektywizmu” (należy zmieniać reguły społeczne, ale tylko przez legalną i zorganizowaną działalność polityczną, m.in. przez związki zawodowe); radykalizm polityczny, kontestację nierówności społecznych (postawa sprzeciwu w ramach prawa, działanie lewicy).

Ruchliwość społeczna WDS 2008/2009 nr 19) 7. Ruchliwość społeczna w Polsce: skutki II wojny światowej: znaczny ubytek demograficzny ludności (eksterminacja niektórych grup ludności) i „przerzedzenie” przede wszystkim inteligencji i klas wyższych; powstały „wolne” miejsca w wyższych partiach struktury społecznej. reformy ustrojowe po 1945 r.: proces uprzemysłowienia (strategia „narzuconej industrializacji”) i migracje wieś-miasto; kryteria „polityczne” ruchliwości; bezpłatne szkolnictwo wszystkich szczebli, alfabetyzacja oraz szkolnictwo wieczorowe i zaoczne. ruchliwość społeczna w Polsce w okresie socjalizmu na tle porównawczym była podobna do innych krajów rozwiniętych - ważne pytanie: czy powojenna ruchliwość była wywołana polityczną zmianą ustrojową, czy też zmianami gospodarczymi (procesem uprzemysłowienia)?      

Ruchliwość społeczna (WDS 2008/2009 nr 19) ruchliwość społeczna po 1989 r.: „pewna” otwartość nastąpiła bezpośrednio po 1989 r. - wzrost ruchliwości strukturalnej i wymiennej; później nastąpiło usztywnienie i stabilizacja barier społecznych. kobiety w procesach ruchliwości społecznej – odmienność ruchliwości społecznej kobiet (wobec mężczyzn): później zaczynają one pracować; „niezależny” charakter ich pracy od stanu gospodarki (tempa jej rozwoju); wzrost ruchliwości strukturalnej kobiet po 1989 r.