DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Śrem na lata
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
System wsparcia dziecka i rodziny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Opracowanie: Agata Potkaj
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Ogólnopolskie Porozumienie Osób i Organizacji Pomagających Ofiarom Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Studium przypadku. Rodzina składa się z sześciu osób - pana i pani oraz 4 dzieci (2 dorosłych, które są na etapie usamodzielniania się i 2 małoletnich.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE W SKALI KRAJU XXIV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA FORUM Toruń, wrzesień 2015 r.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Diagnoza zjawiska przemocy domowej na terenie powiatu świdnickiego
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY

STRUKTURA WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH Rok Środki finansowe Plan Środki finansowe Wykonanie Liczba gmin w województwie, które zadeklarowały udział w programie dotacji 20103,9 mln zł1,75 mln zł ,6 mln zł2,24 mln zł ,9 mln zł (prognozowane) 2,2 mln zł 159

NAJWAŻNIEJSZE EFEKTY DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH PRZEZ GMINY – wyniki monitoringu za 2010,2011, I półrocze 2012 r. Dane I półrocze 2012 Liczba Punktów Konsultacyjnych Liczba udzielonych w nich porad Liczba Niebieskich Kart ( założonych przez pomoc społeczną)

NAJWAŻNIEJSZE EFEKTY DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH PRZEZ GMINY – wyniki monitoringu za 2010,2011, I półrocze 2012 r. Znacznie poszerzono wachlarz oddziaływań informacyjnych i edukacyjnych podnoszących stopień świadomości społecznej i dotyczących zjawiska przemocy w rodzinie, skierowanych do środowiska lokalnego (ulotki, plakaty, artykuły prasowe, strony internetowe, spotkania ze społecznością lokalną); Przeszkolono w przeciągu trzech lat ok. 10 tys. osób z różnych grup zawodowych z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (pracownicy socjalni, policja, służba zdrowia, oświata, straż miejska, sąd, prokuratura, księża, itp.); Zorganizowano szereg konferencji, seminariów, imprez plenerowych, spotkań służących wymianie dobrych praktyk; Uruchomiono nowe inicjatywy służące osobom doświadczającym przemocy – mieszkania chronione, asystent rodziny, grupy wsparcia, treningi i konsultacje dla rodzin;

EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA PUNKTÓW Przeprowadzono badanie – wywiad z osobami korzystającymi z Punktów, w 9 wybranych gminach: żadna z osób nie miała obaw i oporów dotyczących miejsca pomocy – przeciwnie – podkreślały pozytywne znaczenie małej odległości Punktu od miejsca zamieszkania (nie trzeba nigdzie jeździć, ponosić kosztów dojazdu); o Punkcie dowiedziały się w większości od pracowników ops, ale także od innych osób korzystających z pomocy oraz z informacji (ulotek) w sklepach, przychodniach, kościele; do wizyty zachęciła ich – a właściwie już wymusiła – desperacja wynikająca z utraty wytrzymałości i zgody na dalszy los swoich dzieci i własny: miałam dość, już nie mogłam dopuścić aby dalej tak było (maltretowanie, bicie, poniżanie przez osoby stosujące przemoc); 40% osób – skierowanych było do innych instytucji (Policja, PCPR, sąd, grupy wsparcia, lekarz-psychiatra), - dla 60% badanych – wystarczyła pomoc udzielona przez specjalistów w Punkcie.

EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA PUNKTÓW W Punkcie osoby korzystały z pomocy : psychologicznej (85% osób: konsultacje, terapia, udział w grupie wsparcia), prawnej (prawie 50% osób: porady prawne, konsultacje - informacje o możliwościach działań prawnych, pomoc w pisaniu pism), socjalnej (60% osób wskazało na uzyskanie wsparcia, informacji o możliwościach korzystania z instytucji pomocowych, pomoc materialną, pomoc w poszukiwaniu pracy), pomocy udzielają także policjanci w formie konsultacji dot. praw osób doświadczających przemocy, informacji o procedurze Niebieskiej Karty, interwencjach w domu). Po zgłoszeniu się osoby do Punktu pracownicy socjalni monitorowali sytuację rodziny i wspierali ją w formie wizyt w środowisku rodziny, telefonów, zaproszeń do Punktu.

EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA PUNKTÓW Działania oparte o pomoc Punktu spowodowały, że przemoc w stosunku do osób (rodzin) badanych: - ustała – 46% wskazań, - pozostała bez zmian – 20% wskazań, - w kilku przypadkach - nasiliła się - inne zmiany: przemoc zmieniła formę z fizycznej na np. oczernianie w miejscu zamieszkania; sprawca wyprowadził się. Korzystający z Punktu dostrzegają zmianę dot. swojej wiedzy na temat przemocy: 90% osób wskazało na zwiększenie wiedzy; pozostałe nie zwiększyły swojej wiedzy bądź nie wskazały odpowiedzi.

EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA PUNKTÓW Wszyscy (46 osób) jednoznacznie podkreślają przydatność Punktu w swojej gminie: dotychczas jeździłam wszędzie z dziećmi bo nie mogłam ich gdzie zostawić, pomogli mojej rodzinie i ośrodki takie jak w mojej gminie powinny istnieć; jestem za to wdzięczna. Wszystkie strony – osoby pomagające oraz korzystające z pomocy – wyrażają wdzięczność za możliwość funkcjonowania punktów i liczą na dalsze ich działanie w gminach.

EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁANIA PUNKTÓW 22 osoby badane napisały informacje dodatkowe – wskazania jakościowe na ten temat, w tym : dowiedziałam się jak mam się bronić; że nie muszę się bać; wzmocniłam się, że przemoc psychiczna i groźby są karalne i nie muszę się na nie godzić; to nie moja wina; mogę korzystać z pomocy innych, że nie muszę żyć w takim poniżeniu psychicznym i fizycznym bólu, gdzie się zgłaszać, jakie czynności podjąć; jak jest u innych ludzi z tym problemem, dużo dowiedziałam się o moich błędach, dostałam informacje, że mogę - i występowałam w sprawie jako oskarżyciel posiłkowy.

ZASADY DOTOWANIA PUNKTÓW 2013 r. Cel zasadniczy: dostępność informacji i pomocy dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie Założenie 1 - gminy – miasta siedziby powiatów grodzkich (Kraków, Nowy Sącz, Tarnów) oraz Zakopane zostają wyłączone z dotacji z uwagi na posiadaną infrastrukturę: oik, mops, placówki specjalistycznego poradnictwa itp., w tym SOWdOP (Tarnów, Zakopane); Założenie 2 - dotacja przeznaczona jest tylko na funkcjonowanie punktów w formule specjalistycznej pomocy, przy założeniu średniego rocznego kosztu zatrudnienia specjalistów w wysokości zł (kwota bazowa) - koszty materiałowe, eksploatacyjne i dyżury pozostałych osób stanowią – wkład własny gminy;

ZASADY DOTOWANIA PUNKTÓW 2013 r. Założenie 3 - wprowadza się kryterium główne – ilościowe – oparte na aktywności punktów wg danych za 2011 r. i I półrocze 2012 roku: minimalna liczba osób korzystających z punktu: w 2011 r osób; w 2012 r. – 15 osób GRUPY DOTACYJNE Liczba osób 2011 Liczba osób 2012 Procent kwoty bazowej Kwota dotacji I grupa dotacji % zł II grupa dotacji % zł III grupa dotacji Pow. 100Pow % zł

ZASADY DOTOWANIA PUNKTÓW 2013 r. Zgodnie z tymi kryteriami: 69 gmin otrzymuje dotacje wg kryterium głównego (dobrze, aktywnie funkcjonujące Punkty ); pozostałe gminy (109) zachęcane są do aktywności poprzez możliwość pozyskania dotacji w jednolitej wysokości – 2000 zł. Każda gmina może otrzymać taką dotację (2000 zł), ale tylko w przypadkach: 1) porozumienia z gminą, która dostała większą dotację wg kryterium głównego (wtedy gmina przekazuje swoją dotację + ew. wkład własny na rzecz dostępności pomocy specjalistycznej w punkcie dla swoich mieszkańców ) -

ZASADY DOTOWANIA PUNKTÓW 2013 r. - gmina, która otrzymała dotację w ramach kryterium głównego – za przyjęcie dodatkowej gminy pod opiekę - otrzymuje zwiększenie o kwotę w wysokości 10 % otrzymanej, własnej dotacji; - do gminy z kryterium głównego może dołączyć max.1 gmina; - nie przewiduje się łączenia gmin z kryterium głównego - łączna kwota dotacji dla gminy – związku gmin – nie może przekraczać kwoty bazowej (12800 zł) 2) gmina tworzy związek z inną/innymi gminą/gminami (do 4 łącznie) - łącząc środki z dotacji (wszystkich) i wkłady własne; - mobilność punktu – specjaliści (rotacyjnie) dostępni w gminie macierzystej klienta

Legenda:

ROZWÓJ DZIAŁAŃ SYSTEMOWYCH Uruchomienie studiów podyplomowych z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z rozbudowanym modułem pracy z osobami stosującymi przemoc – Uniwersytet Pedagogiczny – Kraków cel: podniesienie poziomu kwalifikacji i kompetencji, a za tym – skuteczności w pracy z rodzinami dotkniętymi przemocą, a szczególnie w prowadzeniu oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla sprawców przemocy; Ośrodek korekcyjno-terapeutyczny dla osób stosujących przemoc w rodzinie – koncepcja koncentracji działań na pracy ze sprawcami przemocy cel: zwiększenie możliwości stosowania w praktyce środków prawnych w stosunku do sprawców przemocy (zakaz zbliżania się do określ. osób, nakaz opuszczenia lokalu, miejsca zamieszkania, zobowiązanie do udziału w programach kor.-edukacyjnych); Zwiększenie aktywności środowisk oświatowych i służby zdrowia w rozpoznawaniu i interwencji w zjawiskach przemocy w rodzinie.