Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
Advertisements

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
KONWENCJA PRAW DZIECKA
opracowała mgr Anna Strzelec
Konwencja Praw Dziecka
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Prawa i obowiązki ucznia
Realizacja praw dziecka w szkole
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
Prawa i obowiązki ucznia.
PRAWA UCZNIA.
Prawa dziecka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
PRAWA DZIECKA.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Prawa dziecka DALEJ.
Prawa człowieka.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Jakie prawa mają dzieci?
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Konwencja Praw Dziecka
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
APEL.
Prawa Dziecka.
Samorząd Uczniowski.
Prawa Człowieka na świecie.
Idee Janusza Korczaka to podstawowe inspiracje dla najważniejszego obecnie dokumentu broniącego praw dziecka, uchwalonej – z polskiej inicjatywy – Konwencji.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Jakie prawa mają dzieci?
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Znamy swoje prawa.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
Konwencja Praw Dziecka
Prawa dziecka.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Uczeń- jego prawa i obowiązki
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
PRAWA DZIECKA I UCZNIA.
Zapis prezentacji:

Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem oraz powinni postępować w stosunku do siebie wzajemnie w duchu braterstwa.” Artykuł 1 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka

UCHWALENIE POWSZECHNEJ DEKLARACJI PRAW CZŁOWIEKA 10 GRUDZIEŃ - UCHWALENIE POWSZECHNEJ DEKLARACJI PRAW CZŁOWIEKA

10 grudnia 1948 roku Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło i proklamowało Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Zawiera ona 30 artykułów, które zobowiązują państwa do zapewnienia swoim obywatelom przysługujących ludziom praw. Uchwalenie Deklaracji jest pierwszym przypadkiem stworzenia przez międzynarodową organizację - ONZ dokumentu o uniwersalnym znaczeniu. Deklaracja jest pierwszym dokumentem, który tak szczegółowo określał prawa i podstawowe wolności człowieka.

PRAWA DZIECKA

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA - jest podstawowym dokumentem mówiącym o prawach dziecka. Uchwalona przez ONZ i przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 listopada 1989r. obowiązuje w Polsce od 30 września 1991r. Istnienie takiego dokumentu potwierdza fakt, że dzieci wymagają specjalnej ochrony, stałego polepszania warunków ich rozwoju, wychowania w pokoju i bezpieczeństwie.

Instytucja Rzecznika Praw Dziecka Funkcję Rzecznika Praw Dziecka w Polsce pełni p. Marek Michalak, który objął to stanowisko 25 lipca 2008r. Rzecznik wykonując swoje uprawnienia, kieruje się: zasadą dobra dziecka - wszystkie działania podejmowane są w najlepiej pojętym interesie dziecka, zasadą równości - troską o ochronę praw każdego dziecka, zasadą poszanowania odpowiedzialności, praw i obowiązków obojga rodziców za rozwój i wychowanie dziecka.

Czym zajmuje się Rzecznik Praw Dziecka? Rzecznik stoi na straży praw dziecka, a w szczególności: - prawa do życia i ochrony zdrowia, - prawa do wychowania w rodzinie, - prawa do godziwych warunków socjalnych, - prawa do nauki. Rzecznik podejmuje działania na rzecz zapewnienia dziecku pełnego i harmonijnego rozwoju, z poszanowaniem jego godności i podmiotowości (art. 3 ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka). Wypełnienie tych zadań wymaga ochrony dziecka przed wszelkimi przejawami przemocy, okrucieństwa, wyzysku, a także przed demoralizacją, zaniedbaniem i innymi formami niewłaściwego traktowania.

Prawa człowieka zapisane w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka: prawo do wolności i równości pod względem swej godności i swych praw prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa swej osoby prawo do jednakowej ochrony prawnej prawo do ochrony przeciwko ingerencji w życie prywatne, rodzinne, domowe, czy też uwłaczaniu honorowi lub dobremu imieniu prawo do posiadania własności prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania prawo do wolności opinii i do jej wyrażania, do poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji i poglądów wszelkimi środkami prawo do spokojnego zgromadzania i stowarzyszania się

prawo do uczestniczenia w rządzeniu swym krajem bezpośrednio lub poprzez swobodnie wybranych przedstawicieli prawo do pracy, do swobodnego wyboru miejsca pracy, do odpowiednich i zadowalających warunków pracy oraz do ochrony przed bezrobociem prawo do wypoczynku, w tym do rozsądnego ograniczenia godzin pracy prawo do poziomu życia zapewniającego zdrowie i dobrobyt jemu i jego rodziny prawo do nauki prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym swojej społeczności, do korzystania ze zdobyczy kultury, do uczestniczenia w postępie nauki i do korzystania z jej dobrodziejstw każdy człowiek ma obowiązki wobec społeczeństwa, bez którego niemożliwy jest swobodny i pełny rozwój jego osobowości

Prawa wywodzące się z Konwencji o prawach dziecka: Prawo do życia i rozwoju – oznacza, że nikogo nie wolno pozbawić życia, a dorośli muszą stworzyć dziecku warunki do prawidłowego rozwoju. Mamy też obowiązek dbać o własne życie i nie narażać siebie i innych na niebezpieczeństwo.

Prawo do życia bez przemocy i poniżania – oznacza, że bicie, znęcanie, okrutne i poniżające traktowanie są niedopuszczalne i karalne. Musimy jednak pamiętać, że z każdym prawem wiążą się też obowiązki. I tak na przykład jeżeli chcemy, by inni szanowali naszą godność, do której mamy prawo, my także musimy szanować godność innych.

Prawo do wychowania w rodzinie – oznacza, że nikomu nie wolno zabrać dziecka od rodziców, chyba że z bardzo ważnych powodów. Gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, dziecko ma prawo do kontaktów z obojgiem rodziców.

Każdy ma prawo do swobodnego wyrażania swoich poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących oraz prawo do swobodnej wypowiedzi (poszukiwanie, otrzymywanie i przekazywanie informacji oraz idei wszelkiego rodzaju).

Prawo do swobody myśli, sumienia, religii - oznacza, że jeśli dziecko jest wystarczająco świadome - samo decyduje o swoim światopoglądzie. Wcześniej jedynie rodzice mają prawo nim kierować.

Prawo do nauki - oznacza, że dziecko może uczyć się tak długo, jak pozwalają na to jego zdolności.

Prawo do tożsamości – oznacza, że dziecko musi mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie, mając 13 lat musi być zapytane o zgodę, gdyby miało zostać adoptowane, a także gdyby miało mieć zmienione nazwisko.

Prawo do informacji – oznacza, że dziecko powinno poznać swoje prawa, powinno mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.

Prawo do prywatności – oznacza, że dziecko może dysponować własnymi rzeczami, ma prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez bardzo ważnych powodów wkraczać w jego sprawy osobiste i rodzinne.

Prawo do stowarzyszenia – oznacza, że możesz należeć do organizacji młodzieżowych

Prawo do ochrony zdrowia – oznacza, że każdy człowiek, niezależnie od sytuacji materialnej, ma prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej. Mamy też obowiązek dbać o zdrowie własne i innych.

Każdy człowiek ma prawo do ochrony przeciwko ingerencji w życie prywatne, rodzinne, domowe, czy też uwłaczaniu honorowi lub dobremu imieniu.

Każdy człowiek ma prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym swojej społeczności, do korzystania ze zdobyczy kultury, do uczestniczenia w postępie nauki i do korzystania z jej dobrodziejstw.

Każdy ma prawo do nauki ukierunkowanej na: pełny rozwój osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych rozwijanie szacunku dla praw człowieka i podstawowych swobód rozwijanie szacunku dla rodziców, jego tożsamości kulturowej, języka i wartości oraz innych kultur przygotowanie do odpowiedniego życia w duchu zrozumienia, pokoju, tolerancji, przyjaźni rozwijanie poszanowania środowiska naturalnego.

PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA prawo do znajomości swoich praw prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej w porozumieniu z dyrektorem prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej prawo do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej

prawo ucznia do pomocy materialnej o charakterze socjalnym lub motywacyjnym prawo uczniów szczególnie uzdolnionych do indywidualnych programów nauczania wolność wypowiadania poglądów i opinii, w tym w sprawach ucznia wolność myśli, sumienia i wyznania wolność zrzeszania się wolność od poniżającego traktowania i karania prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania ochrona prywatności ucznia równe traktowanie wobec prawa szkolnego.