Funkcje języka wg Romana Jakobsona

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Ukryte treści kwiatów i bukietów
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Ewolucja schematu komunikacji językowej
czyli Wprowadzenie do filozofii
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Analiza stylistyczna, korekta i adjustacja tekstu
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Bolesław Leśmian „DUSIOŁEK” Przygotował: Cibor Robert Klasa 4d TGH.
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZNIOWIE KLAS IV A I IV D DZIĘKUJĄ PANU BOGU ZA STWORZONY ŚWIAT.
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Piotrowicach
Świat stworzony jest darem
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Poezja metafizyczna.
Jedynym narzędziem uskuteczniającym porozumiewanie się jest język. Filolog może pośredniczyć w tej komunikacji jako nauczyciel, doradca lub tłumacz. de.chat.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Analiza poezji na maturze
Włącz głośniki.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Tam wszystko się zaczęło...
C i s z a
Szczęście.
Opracowała: Patrycja Wysocka kl. Va SP 279
Jest taki smutek, który przychodzi wtedy, kiedy za bardzo przywiązujemy się do siebie i do przedmiotów…
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Teorie powstania świata
Stare rady na Nowy Rok.
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Środki poetyckie Marta M. & Marysia Ch..
Wymiana 2014.
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
PODZIAŁ LIRYKI ZE WZGLĘDU NA SPOSÓB UOBECNIENIA SIĘ POMIOTU LIRYCZNEGO
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
Słowo Życia Listopad 2011 “Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny” (Mt 25,13)
FUNKCJE TEKSTÓW.
DLA CIEBIE Myśli me , Serce Me Wszystkim jesteś Ty W mej głowie pejzaż gdy byliśmy razem ja i Ty.
czyli na tropach poetyckich tropów 
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Fryderyk Pautsch
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
  Mieszka w lesie   Żywienie: nadziemne lub podziemne. Zjada części roślin, wodę z rosy, rzadko samą wodę, młode pędy, gałązki drzew i krzewów..
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic PRZEKŁAD PODEJŚCIE TEKSTOWE - J.C. Margot - J.-R. Ladmiral - H. Meschonnic opracowała.
SYMBOLIZM.
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
NASZA HISTORIA…. DLA CIEBIE Kiedy na mnie patrzysz cała drżę Serce bije mi jak oszalałe Kiedy mnie dotykasz chcę, Aby trwało to wiecznie Kiedy mnie całujesz.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
Poezja i środki stylistyczne
POSTRZEGANIE RAJU WEDŁUG ISLAMU
„Życie może być poezją”
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
„MATMOMANIA Z POLSKIM W TLE”
Czarodziejka Niedawno do naszej szkoły doszła nowa uczennica o imieniu Samanta. Bez przerwy narzekała. Nikt jej nie lubił, gdyż każdy miał na nią nerwy.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
czyli na tropach poetyckich tropów 
MÓJ ULUBONY AUTOR.
Stworzenie świata Agata Denkowska i Antonina Dulak.
…czyli nie taki diabeł straszny
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Temat: „Słowami w świat wyglądam”. Bolesława Leśmiana koncepcja poezji.

Funkcje języka wg Romana Jakobsona ekspresywna - gdy komunikat skupiony jest na nadawcy, impresywna - gdy skupiony jest na odbiorcy, poznawcza - gdy skupiony jest na kontekście (wspólnym świecie nadawcy i odbiorcy), poetycka - gdy komunikat skupiony jest na samym sobie, fatyczna - gdy skupiony jest na kontakcie, metajęzykowa - gdy skupiony jest na kodzie.

Funkcja poznawcza języka Przykłady: Jest siedem stopni Celsjusza. Poezję Bolesława Leśmiana spotkała niewątpliwie jedna z najbardziej niezwykłych przgód polskiej literatury XX wieku. Za życia uważano jej autora za epigona Młodej Polski, dwadzieścia lat po jego śmierci zaczęto doszukiwać się w nim poetyckiego geniuszu. Język jest „przezroczysty” – jak szyba, nie stawia „oporu” sensowi wypowiedzi.

Funkcja poetycka języka Przykłady: Stalowy ptak. Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu. Z miliona złożonych do modlitwy palców wzlatująca przestrzeń. Niebo złote ci otworzę, w którym ciszy biała nić jak ogromny dźwięków orzech, który pęknie, aby żyć zielonymi listeczkami, śpiewem jezior, zmierzchu graniem, aż ukaże jądro mleczne ptasi świt.

Funkcja poetycka – ciąg dalszy Język „nieprzezroczysty”, zwraca na siebie uwagę, utrudnia lekturę tekstu i zrozumienie jego sensu – jest jak witraż.

Pytanie za plusa Czemu poeci utrudniają nam życie? Czemu ma służyć „nieprzezro-czystość” języka literatury pięknej i trudność w jej lekturze?

„Funkcja funkcji” poetyckiej „Ścierałem kurz w pokoju i idąc dookoła doszedłem do kanapy, nie mogłem jednak przypomnieć sobie, czy ją wytarłem, czy też nie. Ponieważ są to ruchy zwykłe i nieświadome, nie mogłem sobie tego przypomnieć i czułem, że jest to już niemożliwe. Jeśli więc ścierałem i zapomniałem o tym, tzn. działałem nieświadomie, to tak jakby nie było tego wcale. Jeśliby ktoś patrzył świadomie, można byłoby to odtworzyć; jeśli zaś nikt nie widział albo widział, ale nieświadomie; jeśli całe bogate życie niejednego człowieka przechodzi nieświadomie, to jest tak, jakby go w ogóle nie było” (Notatka Lwa Tołstoja z dnia 28 lutego 1897 r., Nikolskoje). Tak przepada, zmieniając się w nicość, życie. Automatyzacja zjada rzeczy, ubranie, meble, żonę i lęk przed wojną. [...] Po to więc, aby wrócić wrażenie życia, odczuwać rzeczy, aby czynić kamień kamiennym, istnieje to, co nazywamy sztuką. [...] środkiem sztuki jest chwyt „udziwnienia” rzeczy oraz chwyt formy utrudnionej, zwiększającej trudności i czas percepcji [dzieła sztuki][1]. Wiktor Szkłowski, dwudziestowieczny rosyjski badacz literatury; fragment z 1917r. [1] Wiktor Szkłowski, Sztuka jako chwyt, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. S. Skwarczyńska, t. 2, cz. 3, Kraków 1986, 16-17.

Sposoby realizowania funkcji poetyckiej w literaturze Chwyty „udziwnienia” (dotyczą świata przedstawionego) – realizowany przez np. groteskę, hiperbolę, „hiper-realizm”, wprowadzenie do świata przedstawionego elementów fantastycznych itp. Chwyty formy utrudnionej (odnoszą się do języka utworu) - figury retoryczne (tropy poetyckie), np.: epitet, porównanie, metafora, metonimia, rym, rytm, instrumentacja głoskowa, onomatopeja, oksymoron, paralelizm składniowy, anafora, apostrofa, powtórzenie, wykrzyknienie, stopniowanie, elipsa, peryfraza, symbol, alegoria, personifikacja, ożywienie, stylizacja, różne rodzaje gier słów, wykorzystywanie wieloznaczności wyrazów itp. itd.

Bolesław Leśmian, Zielona godzina – VII [z tomu Łąka] Dzwoń, Zielona Godzino! Płomień się goręcej, Dniu, szelestem gałęzi zwabiony z mgieł dali! Poznaj się, duszo moja, po zapachu traw! Tyś jest kwiatem i drzewem, mniej nieco a więcej... Przez las biegnie sen wioseł o słońcu na fali – Teraz mi całą ziemię przebyć w bród i wpław! Skwar widmem złotych siekier uderzył w drzew tłumy! Trzebaż im ponadawać raz jeszcze imiona, By je poznać w zamęcie upalnego snu? Zamieniły się wzajem na cienie i szumy, Wysnuwając wbrew sobie z rozkwitłego łona Dziwy, wichrem wmawiane jeziornemu dnu! Paproć rzuca cień lilii, co w nikłym kielichu Dźwiga wspomnienie łodzią rozszemranej wody Wespół z cieniem motyla, co tę wodę pił. Wierzba ściele na trawie – mgłom znany ze słychu Cień dziewczyny, idącej kędyś przez ogrody, Wyśpiewane z fujarki przez kogoś, kto śnił. Wpobok dębu – w ukośnym majaczy skróceniu Cień rozwartej na słońce, niewiadomej chaty, Która kiedyś powstanie, burząc jego pień... A od mojej postaci, widnej mi w marzeniu, Znienacka u stóp legły – upada na kwiaty Cień Boga – ponadmierny, niespokojny cień!

Pytania do tekstu Przedstaw swoje hipotezy nt. sensu utworu. Co to jest „zielona godzina”? Wskaż w utworze przykłady chwytów „udziwnienia rzeczy” i zastosowane przez poetę tropy poetyckie. Ustal, jaką funkcję pełnią zastosowane tropy (zwłaszcza metafory). Czy pomiędzy zwrotkami istnieją związki logiczne, czy raczej są one samoistne? Co z tego wynika? Ostatecznie: jaki jest świat Leśmianowski? Jaka jest Leśmianowska metafizyka? Do jakich kontekstów filozoficznych czy religijnych można się odwołać, aby zrozumieć świat Leśmiana? Jaką rolę pełni język w kreowaniu tego świata?

Praca domowa Przypomnij główne założenia filozofii Henri’ego Bergsona. Sprawdź znaczenie słowa „panteizm”. Jakie religie świata mają charakter panteistyczny?