Warszawskie obwodnice Szanse i zagrożenia Warszawa; 25 kwietnia 2005r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KONCEPCJA ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW W SĄSIEDZTWIE DWORCA KOLEJOWEGO WROCŁAW PSIE POLE – PARK&RIDE PSIE POLE.
Advertisements

Rozwój infrastruktury komunikacyjnej w Warszawie i okolicach siskom
Budowa centralnego odcinka II linii metra
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Zmiany w organizacji komunikacji miejskiej w czasie: -ograniczenia ruchu na I linii metra -zamknięcia podmiejskiej linii średnicowej -wyłączenia ruchu.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
INWESTYCJE DROGOWE W MAŁOPOLSCE PÓŁNOCNEJ.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Komunikacja i Turystyka
Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
Czysty transport miejski
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Strategiczne Projekty drogowe Miasta Gdańska
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
DO PRACY JADĘ ROWEREM Doświadczenia z przebiegu kampanii w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni Izabela Gendek.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Zamawiający / Inwestor:
Politechnika Warszawska, 6 grudzień 2007
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu warszawskiego Warszawa, 23 listopada 2009 r.
Zmieniamy Warszawę Program Inwestycyjny Warszawy
„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic”
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Etap 1 Warszawa, wrzesień 2011.
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Działania rewitalizacyjne na Pradze. Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. budowa infrastruktury sportowej remont obiektów zabytkowych modernizacja.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
KOMUNIKACJA ROWEROWA NA TERENIE MIASTA OTWOCK. KOALICJA ROWEROWA OTWOCK.
Warszawa, dnia 25 sierpnia 2015 r.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Uwarunkowania Na terenie miasta Zielona istniejący układ komunikacyjny, opiera się głównie na następujących ciągach dróg: droga ekspresowa S3, droga krajowa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu siedleckiego Siedlce, 3 listopada 2009 r.
Gmina-Miasto Koszalin Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układu komunikacyjnego miasta Koszalin – I etap odcinek od ul. Gnieźnieńskiej.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ciechanowskiego Ciechanów, 20 października 2009.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu radomskiego. Radom, 17 listopada 2009 r.
Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Organizacja ruchu podczas budowy centralnego odcinka II linii metra przy rondzie Daszyńskiego.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu ostrołęckiego. Ostrołęka, 27 października 2009 r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie ul. Mińska 25, Warszawa Tel.: , Faks:
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Wystąpienie Prezydent m.st. Warszawy
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Organizacja transportu na terenie gmin podwarszawskich
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
PLANOWANE I ZREALIZOWANE INWESTYCJE NA TERENIE MIASTA SANOKA I POWIATU SANOCKIEGO Lipiec 2017.
Zadania drogowe planowane do realizacji w 2017 r
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
TRANSPORT W LUBLINIE WCZORAJ I DZIŚ
WROCŁAWSKI PROGRAM TRAMWAJOWY
Rowerowa Warszawa 2017 Zarząd Dróg Miejskich
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Rowerowa Warszawa 2016 Zarząd Dróg Miejskich
KONSULTACJE SPOŁECZNE DOT. POŁĄCZENIA UL. BURACZANEJ I STRZELCÓW
Projekt i budowa drogi ekspresowej S17 Zakręt – Lubelska (bez węzła)
Zapis prezentacji:

Warszawskie obwodnice Szanse i zagrożenia Warszawa; 25 kwietnia 2005r.

Obwodnica tranzytowa

Przebieg: DK50: Wyszogród-Sochaczew-Wiskitki-Żyrardów-Mszczonów-Grójec-Góra Kalwaria- Kołbiel-Mińsk Mazowiecki-Łochów DK62: Łochów-Wyszków-Serock-Zakroczym-Wyszogród Przebieg: DK50: Wyszogród-Sochaczew-Wiskitki-Żyrardów-Mszczonów-Grójec-Góra Kalwaria- Kołbiel-Mińsk Mazowiecki-Łochów DK62: Łochów-Wyszków-Serock-Zakroczym-Wyszogród Inwestycja GDDKiA Inwestycja GDDKiA Specyfikacje techniczne dla planów budowy: Droga klasy GP (dla ruchu kołowego o dużej szybkości); Wytrzymałość nawierzchni: 115 kN/os; Planowana szybkość: 80 km/h i 60 km/h w terenach zabudowanych; Szerokość nawierzchni: 2 x 3,5 m + 2 x 2,0 m (twarde pobocza) Wykonanie obwodnic takich miast jak: Sochaczew, Żyrardów, Mszczonów, Grójec, Słomczyn, Drwalewo, Chynów, Góra Kalwaria, Kołbiel i Stojadła. Specyfikacje techniczne dla planów budowy: Droga klasy GP (dla ruchu kołowego o dużej szybkości); Wytrzymałość nawierzchni: 115 kN/os; Planowana szybkość: 80 km/h i 60 km/h w terenach zabudowanych; Szerokość nawierzchni: 2 x 3,5 m + 2 x 2,0 m (twarde pobocza) Wykonanie obwodnic takich miast jak: Sochaczew, Żyrardów, Mszczonów, Grójec, Słomczyn, Drwalewo, Chynów, Góra Kalwaria, Kołbiel i Stojadła. Od 2002 roku modernizowany jest odcinek Sochaczew – Mińsk Mazowiecki. W tej chwili zakończony jest odcinek Sochaczew – Grójec. Planowany termin zakończenia prac na docinku do Mińska Mazowieckiego– do końca 2007 roku. Od 2002 roku modernizowany jest odcinek Sochaczew – Mińsk Mazowiecki. W tej chwili zakończony jest odcinek Sochaczew – Grójec. Planowany termin zakończenia prac na docinku do Mińska Mazowieckiego– do końca 2007 roku. Inwestycja realizowana w ramach programu pomocowego UE (ISPA). Inwestycja realizowana w ramach programu pomocowego UE (ISPA).

Obwodnica podmiejska Obwodnica podmiejska Inwestycja finansowana z budżetu województwa Mazowieckiego Inwestycja finansowana z budżetu województwa Mazowieckiego Przebieg obwodnicy jest tylko częściowo znany Przebieg obwodnicy jest tylko częściowo znany Inwestycja ma polegać na modernizacji istniejących już dróg wojewódzkich oraz budowie kilku nowych odcinków tras. Inwestycja ma polegać na modernizacji istniejących już dróg wojewódzkich oraz budowie kilku nowych odcinków tras. Jej zadaniem będzie połączenie miejscowości podwarszawskich takich jak: Brwinów, Piaseczno, Konstancin, Józefów, Sulejówek, Halinów, Wołomin, Radzymin, Legionowo, Łomianki i odciążenie tym samym Warszawy od ruchu pomiędzy tymi miastami (np. obecnie z Wołomina do Otwocka nie ma innej drogi, jak przez Rembertów i Wawer) Jej zadaniem będzie połączenie miejscowości podwarszawskich takich jak: Brwinów, Piaseczno, Konstancin, Józefów, Sulejówek, Halinów, Wołomin, Radzymin, Legionowo, Łomianki i odciążenie tym samym Warszawy od ruchu pomiędzy tymi miastami (np. obecnie z Wołomina do Otwocka nie ma innej drogi, jak przez Rembertów i Wawer) Na południu Warszawy obwodnica przebiegnie po śladzie DW 721 wraz z planowanym nowym mostem przez Wisłę w okolicy Ciszycy. Na południu Warszawy obwodnica przebiegnie po śladzie DW 721 wraz z planowanym nowym mostem przez Wisłę w okolicy Ciszycy. Na północy powstanie most pomiędzy Łomiankami, a Jabłonną Na północy powstanie most pomiędzy Łomiankami, a Jabłonną

Obwodnice i trasy w Warszawie

Obwodnica eksprsowa - Zewnętrzna Obwodnica Miejska * Południowa Obwodnica Warszawy S-2 wraz z trasą S-79 * Wschodnia Obwodnica Warszawy S-17 * Trasa AK S-8 Obwodnica eksprsowa - Zewnętrzna Obwodnica Miejska * Południowa Obwodnica Warszawy S-2 wraz z trasą S-79 * Wschodnia Obwodnica Warszawy S-17 * Trasa AK S-8 Obwodnica Etapowa Centrum Trasa AK, Al.Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Łopuszańska, Marynarska, Rzymowskiego, Dolina Służewiecka, Witosa, Trasa Siekierkowska, ul.Żołnierska. Obwodnica Etapowa Centrum Trasa AK, Al.Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Łopuszańska, Marynarska, Rzymowskiego, Dolina Służewiecka, Witosa, Trasa Siekierkowska, ul.Żołnierska. Obwodnica Śródmieścia Trasa Łazienkowska, Raszyńska, Towarowa, Okopowa, Słomińskiego, Most Gdański, Starzyńskiego, Szwedzka (fragment), Trasa Tysiąclecia (obwodnica Pragi). Obwodnica Śródmieścia Trasa Łazienkowska, Raszyńska, Towarowa, Okopowa, Słomińskiego, Most Gdański, Starzyńskiego, Szwedzka (fragment), Trasa Tysiąclecia (obwodnica Pragi). Trasa S-7 (Bemowo – Łomianki) Trasa S-7 (Bemowo – Łomianki) Trasa S-7S-8 (Salomea – Wolica) Trasa S-7S-8 (Salomea – Wolica) Trasa NS (od Marynarskiej do Górczewskiej) Trasa NS (od Marynarskiej do Górczewskiej) Trasa Mostu Północnego (wraz z ul.Nowolazurową) Trasa Mostu Północnego (wraz z ul.Nowolazurową) Trasa Olszynki Grochowskiej Trasa Olszynki Grochowskiej

Układ drogowy w Warszawie Stan na dzisiaj Brak tras obwodowych, w tym dróg szybkiego ruchu w Warszawie i jej najbliższym otoczeniu Brak dobrej klasy tras wylotowych Archaiczny, docentralny układ ulic Zbyt mały udział w sieci tras o wyższych klasach, Zbyt mała liczba przepraw mostowych przez Wisłę Zły stan techniczny sieci ulic miejskich i brak możliwości systemowego ich remontowania (kłopoty ze zorganizowaniem objazdów) Brak dostatecznej hierarchizacji sieci drogowej – ruch międzydzielnicowy miesza się z lokalnym Zbyt wysokie natężenie ruchu samochodowego w stosunku do klasy dróg Ucieczka ludności z Warszawy do dzielnic skrajnych lub (zwłaszcza) na przedmieścia, co spowodowało gwałtowny wzrost ruchu samochodowego na trasach wlotowych

Układ drogowy w Warszawie Stan docelowy Obwodowe połączenia międzydzielnicowe realizowane przy pomocy 3 ringów obwodnic miejskich Obwodowe połączenia międzydzielnicowe realizowane przy pomocy 3 ringów obwodnic miejskich Trasy wylotowe w każdym kierunku klas ekspresowych lub autostrady Trasy wylotowe w każdym kierunku klas ekspresowych lub autostrady Zmiana układu ulic z docentralnego w obwodowy Zmiana układu ulic z docentralnego w obwodowy Duży udział w sieci drogowej tras wyższej klasy Duży udział w sieci drogowej tras wyższej klasy Zwiększenie przepraw mostowych przez Wisłę Zwiększenie przepraw mostowych przez Wisłę Możliwość organizowania objazdów na czas remontów ulic miejskich Możliwość organizowania objazdów na czas remontów ulic miejskich Hierarchizacja sieci drogowej – rozdzielenie ruchu międzydzielnicowego od lokalnego Hierarchizacja sieci drogowej – rozdzielenie ruchu międzydzielnicowego od lokalnego Zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na ulicach niższej klasy Zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego na ulicach niższej klasy Poprawienie komunikacji aglomeracyjnej Poprawienie komunikacji aglomeracyjnej

Udział poszczególnych środków transportu w podróżach niepieszych Ruch wewnątrz Warszawy Autobus miejski % Autobus miejski % Samochód osobowy - 30% Samochód osobowy - 30% Tramwaj % Tramwaj % Autobus miejski plus tramwaj - 8.6% Autobus miejski plus tramwaj - 8.6% Metro % Metro % Rower % Rower % Kolej - 0,2 % Kolej - 0,2 % Ruch do Warszawy samochód osobowy – 61% samochód osobowy – 61% Autobus – 20% Autobus – 20% Kolej podmiejska – 14% Kolej podmiejska – 14% Kolej dalekobieżna – 3,5% Kolej dalekobieżna – 3,5% Transport lotniczy – 1,5% Transport lotniczy – 1,5%

Procentowe udziały samochodów osobowych i komunikacji zbiorowej w ruchu wewnętrznym w latach Pomimo gwałtownego wzrostu ilości samochodów w Warszawie przez ostatnie 15 lat proporcje pomiędzy udziałem w przewozach komunikacji masowej, a indywidualnej nie zmieniały się aż tak dynamicznie.

Rozwój sieci drogowej w Warszawie Zagrożenia z tym związane Wzrost ruchu tranzytowego przez Warszawę Wzrost ruchu tranzytowego przez Warszawę Wzrost ruchu wjazdowego do Warszawy Wzrost ruchu wjazdowego do Warszawy Zwiększenie procentowego udziału samochodów osobowych w podróżach wewnątrzmiejskich (tzw. paradoks Pigou – Knighta – Downsa) Zwiększenie procentowego udziału samochodów osobowych w podróżach wewnątrzmiejskich (tzw. paradoks Pigou – Knighta – Downsa)

Przeciwdziałania Wzrost ruchu tranzytowego przez Warszawę Kierowanie pojazdów ciężkich na obwodnicę tranzytową (obwodnica ta po zakończeniu modernizacji stanie się wygodną alternatywą dla ruchu omijającego stolicę, adekwatną swoją klasą do przewidywanego ruchu) Kierowanie pojazdów ciężkich na obwodnicę tranzytową (obwodnica ta po zakończeniu modernizacji stanie się wygodną alternatywą dla ruchu omijającego stolicę, adekwatną swoją klasą do przewidywanego ruchu) Zwiększenie udziału transportu kombinowanego w przewozach towarowych Zwiększenie udziału transportu kombinowanego w przewozach towarowych Modernizacja i budowa obwodnicy podmiejskiej dla ruchu w ramach aglomeracji tak, by przejazd pomiędzy warszawskimi przedmieściami nie musiał odbywać się przez stolicę Modernizacja i budowa obwodnicy podmiejskiej dla ruchu w ramach aglomeracji tak, by przejazd pomiędzy warszawskimi przedmieściami nie musiał odbywać się przez stolicę

Jak przeciwdziałać spadkowi zainteresowania podróżnych komunikacją masową? Co decyduje o wyborze środka komunikacji? Koszt przejazdu Koszt przejazdu Czas przejazdu Czas przejazdu Komfort i bezpieczeństwo Komfort i bezpieczeństwo Trzeba zrobić wszystko, by wszystkie te 3 czynniki dla komunikacji masowej nie odbiegały znacząco, a nawet przewyższały jazdę własnym samochodem. Trzeba zrobić wszystko, by wszystkie te 3 czynniki dla komunikacji masowej nie odbiegały znacząco, a nawet przewyższały jazdę własnym samochodem.

Przeciwdziałania Wzrost ruchu wjazdowego do Warszawy System Park&Ride przy ostatnich przystankach metra, pętlach tramwajowych i autobusowych System Park&Ride przy ostatnich przystankach metra, pętlach tramwajowych i autobusowych System Park&Ride przy przystankach kolejowych w miejscowościach podwarszawskich (w tym odpowiednie parkingi dla rowerów) System Park&Ride przy przystankach kolejowych w miejscowościach podwarszawskich (w tym odpowiednie parkingi dla rowerów) Modernizacja infrastruktury kolejowej (nowe składy pociągów, poprawienie stanu torów, skrócenie czasu przejazdu pociągu) Modernizacja infrastruktury kolejowej (nowe składy pociągów, poprawienie stanu torów, skrócenie czasu przejazdu pociągu) Modernizacja i ucywilizowanie przystanków kolejowych Modernizacja i ucywilizowanie przystanków kolejowych Wspólny bilet kolej-komunikacja miejska Wspólny bilet kolej-komunikacja miejska Nowy tabor autobusów podmiejskich Nowy tabor autobusów podmiejskich Poprawienie bezpieczeństwa podróżujących komunikacją masową do Warszawy (czy ktoś obecnie odważyłby się wsiąść do pociągu podmiejskiego z notebookiem?). Poprawienie bezpieczeństwa podróżujących komunikacją masową do Warszawy (czy ktoś obecnie odważyłby się wsiąść do pociągu podmiejskiego z notebookiem?). Poza tym … w ruchu do Warszawy już ponad 60% przejazdów odbywa się samochodem. Czy i o ile ten wskaźnik może jeszcze wzrosnąć? Poza tym … w ruchu do Warszawy już ponad 60% przejazdów odbywa się samochodem. Czy i o ile ten wskaźnik może jeszcze wzrosnąć?

Przeciwdziałania Wzrost ruchu samochodowego wewnątrz Warszawy Wprowadzenie wydzielonych pasów dla autobusów na niektórych ulicach, kosztem utrudnień w ruchu samochodów osobowych Wprowadzenie wydzielonych pasów dla autobusów na niektórych ulicach, kosztem utrudnień w ruchu samochodów osobowych Wprowadzenie wspólnych tras tramwajowo – autobusowych (TTA) Wprowadzenie wspólnych tras tramwajowo – autobusowych (TTA) Ułatwienia dla autobusów i tramwajów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną Ułatwienia dla autobusów i tramwajów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną Budowa nowych linii metra Budowa nowych linii metra Wydzielenie w centrum miasta stref dla ruchu pieszego lub obsługiwanych tylko przez komunikację masową Wydzielenie w centrum miasta stref dla ruchu pieszego lub obsługiwanych tylko przez komunikację masową Wprowadzenie opłat za wjazd do centrum miasta (obszaru wewnątrz Obwodnicy Śródmieścia) Wprowadzenie opłat za wjazd do centrum miasta (obszaru wewnątrz Obwodnicy Śródmieścia) Wzrost opłat za parkowanie w centrum miasta i innych miejscach, gdzie można się spodziewać wzmożonego ruchu (np. stadiony, hale wystawowe) Wzrost opłat za parkowanie w centrum miasta i innych miejscach, gdzie można się spodziewać wzmożonego ruchu (np. stadiony, hale wystawowe) Modernizacja taboru autobusowo – tramwajowego Modernizacja taboru autobusowo – tramwajowego Wprowadzenie autobusów ekspresowych na warszawskie obwodnice Wprowadzenie autobusów ekspresowych na warszawskie obwodnice Zwiększenie udziału kolei w przewozach wewnątrz warszawskich (wspólny bilet, modernizacja przystanków kolejowych i lepsza ich integracja z komunikacją miejską) Zwiększenie udziału kolei w przewozach wewnątrz warszawskich (wspólny bilet, modernizacja przystanków kolejowych i lepsza ich integracja z komunikacją miejską) Budowa lepszego systemu ścieżek rowerowych Budowa lepszego systemu ścieżek rowerowych

Nowy układ drogowy w Warszawie Szansa dla stolicy Wiele spośród powyższych udogodnień wobec komunikacji masowej można zastosować jedynie po zbudowaniu systemu obwodnic miejskich Wiele spośród powyższych udogodnień wobec komunikacji masowej można zastosować jedynie po zbudowaniu systemu obwodnic miejskich Warszawa potrzebuje działań systemowych, a nie doraźnych Warszawa potrzebuje działań systemowych, a nie doraźnych Tylko równoczesny rozwój dróg kołowych i komunikacji masowej może spowodować odkorkowanie miasta Tylko równoczesny rozwój dróg kołowych i komunikacji masowej może spowodować odkorkowanie miasta Odkorkowanie ulic, to poprawa warunków środowiskowych oraz mniejsze koszty ponoszone przez miasto i jego mieszkańców, mniej czasu straconego podczas codziennych dojazdów Odkorkowanie ulic, to poprawa warunków środowiskowych oraz mniejsze koszty ponoszone przez miasto i jego mieszkańców, mniej czasu straconego podczas codziennych dojazdów Budowa systemu obwodnic i tras w Warszawie spowoduje gwałtowne zainteresowanie naszą stolicą zagranicznego biznesu i turystów Budowa systemu obwodnic i tras w Warszawie spowoduje gwałtowne zainteresowanie naszą stolicą zagranicznego biznesu i turystów Warszawa ma szanse stać się prawdziwie europejską stolicą przyjazną dla mieszkańców i przyjezdnych Warszawa ma szanse stać się prawdziwie europejską stolicą przyjazną dla mieszkańców i przyjezdnych