Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Rozwój społeczności lokalnych
Osiem sypmtomów grupowego myślenia.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
O aktywności dorosłych i seniorów
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Lider- Przywódca.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Psychologia w zarządzaniu
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Tematyka prac magisterskich
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
w praktyce pedagogicznej
Sposoby podejmowania decyzji
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Reguły zarządzania zespołem. Zespoły projektowe bardzo często zawodzą jeśli chodzi o ustalenie wspólnej stratrgii zarządzania grupą, która to definiuje.
Co to jest spacer edukacyjny?
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Praca w zespole.
Portret lidera. Zygmunt Korzeniewski Wpływ na innych Przede wszystkim na członków grupy, aby wzięli na siebie większe zadania, stosowali ostrzejsze normy.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą we wzajemne interakcje; tworzą między sobą więzi o różnej sile; zgadzają się w zakresie podstawowych celów, jakie grupa ma realizować, przy czym nie wyrzekają się swoich celów osobistych; podlegają zmianom z upływem czasu i podporządkowują swoje postępowanie ustalonym przez grupę normom. (C. K. Oyster: Grupy)

ROLE czyli zestaw oczekiwanych zachowań - percepcja roli, oczekiwania społeczne związane z rolą, komplementarność ról, klarowność roli, ambiwalencja roli, role zadaniowe, przeciążenie rolą, konflikt ról...

WIĘŹ OBIEKTYWNA: poczucie wspólnoty wynikające z podobieństwa sytuacji życiowej, wieku, miejsca zamieszkania, zawodu itp. WIĘŹ SUBIEKTYWNA: poczucie wspólnoty z członkami grupy do której należymy. WIĘŹ BEHAWIORALNA: podobne lub wspólne działania podejmowane przez członków grupy.

STATUS czyli prestiż przypisany pewnej pozycji

INTERAKCJE: -służące wymianie informacji -służące podejmowaniu decyzji -towarzyszące szczególnym zdarzeniom

CELE (racja bytu każdej grupy) - cele formalne -cele nieformalne

NORMY opisują jak określone standardy intelektualne i standardy zachowania znajdują zastosowanie na gruncie grupy (normy dotyczące działań, wyglądu, nieformalnych układów społecznych, alokacji dóbr).

Grupa efektywna (1): Panuje w niej nieformalna „wygodna” atmosfera, która sprzyja utrzymaniu zainteresowania uczestników zajęć. Wszyscy członkowie grupy biorą udział w dyskusji; każdy „trzyma się” tematu. Każdy uczestnik rozumie postawione przed grupą zadanie. Wszyscy słuchają się wzajemnie; każdy ze zgłaszanych pomysłów jest brany pod uwagę. W przypadku braku zgody grupa pracuje spokojnie nad wybraniem najlepszego pomysłu; gdy zapada ostateczna decyzja „co i jak robimy”, nikt nie jest niezadowolony.

Grupa efektywna(2): Wszyscy pracujący w danej grupie czują się wolni i mówią to, co myślą. Każdy wie, co inni uczestnicy czują w związku z tym, co stanowi przedmiot dyskusji. Różne osoby pełnią od czasu do czasu rolę lidera. Grupa jest świadoma swoich osiągnięć oraz tego jak pracowała, jakie czynniki wzmacniały, a jakie utrudniały uzyskanie postępu. Kontrola wewnętrzna jest wystarczająca.

Grupa nieefektywna(1): Panująca w grupie atmosfera odzwierciedla istniejącą w niej obojętność (ludzie coś szepczą...). Nie wszyscy uczestnicy spotkania zabierają głos. Niewiele wysiłku wkłada się w utrzymanie tematu dyskusji. Trudno zorientować się na czym polega zadanie grupy. Uczestnicy nie słuchają się wzajemnie. Zdarza się, że pewne pomysły nie są w ogóle rozważane. W przypadku braku zgody głosuje się nad przyjęciem rozwiązania.

Grupa nieefektywna(2): Uczestnicy spotkania nie mówią głośno tego, co myślą; zdarza się, że po zapadnięciu decyzji „co i jak robimy” pojawia się szemranie bądź inne symptomy dezaprobaty. Jedna lub dwie osoby dominują; wszystko, co powiedzą, jest przez pozostałych uczestników akceptowane. Nikt tak naprawdę nie jest zainteresowany tym, co ma zostać wykonane; uczestnicy nie oferują sobie pomocy. Tylko jedna osoba pełni rolę lidera. W grupie nie rozmawia się o tym, jak przebiegała wspólna praca; nie mówi się też o związanych z nią problemach. Wymagana jest kontrola zewnętrzna.

Dlaczego w grupach? (1) Formę zespołową charakteryzuje nakładająca się i stymulująca wzajemnie energia jednostek, motywująca bardziej niż nastawiona na rywalizację forma indywidualna. Integrująca członków grupa społeczna, to coś więcej niż zwykła ich suma. Poczucie złączenia z innymi może wyzwalać pozytywną energię. Członkowie takich grup uczą się jeden od drugiego. Każdy ma wokół więcej osób gotowych spieszyć z pomocą niż w przypadku form nauczania izolujących studentów.

Dlaczego w grupach? (2) Efektem interakcji jest poznawcze i społeczne bogactwo sytuacji dydaktycznych, które prowadzi do zwiększenia aktywności intelektualnej, więc i lepszych wyników nauki w porównaniu z uczeniem się w pojedynkę. Współpraca wzmaga pozytywne uczucia wobec partnerów, a zmniejsza uczucia wyobcowania i samotności, kreuje nowe związki i sprawia, że życzliwiej patrzy się na ludzi. W miarę nabywania doświadczenia w wykonywaniu zadań wymagających współpracy wzrasta zdolność studentów do efektywnej pracy w zespole.

Dlaczego w grupach? (3) Praca w grupach pozwala aktywniej korzystać z posiadanej już wiedzy i umiejętności. Praca w grupie pozwala na korzystanie z języka w mowie eksploracyjnej, która pozwala na swobodny sposób myślenia, rozwiązywania problemów. Praca nad rozwiązaniem problemu wywołuje aktywne i operacyjne przyswojenie i wykorzystywanie treści podawanych przez prowadzącego zajęcia oraz sprzyja opracowywaniu własnych wniosków, skłania do poszukiwania.

Dlaczego w grupach? Zapamiętujemy 10% tego co słyszymy; 50% tego co widzimy i 80% tego co robimy. (Mike Robson: Grupowe rozwiązywanie problemów.)