DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Siły Statyka. Warunki równowagi.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Lekcja fizyki Równia pochyła.
Maszyny proste.
Maszyny proste.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
GIMNAZJUM IM. MIESZKA I W CEDYNI MATEMATYCZNO - FIZYCZNA
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Problemy rynku pracy..
„DAJCIE MI PUNKT OPARCIA, A DŹWIGNĘ ŚWIAT” - Archimedes
Jak na co dzień ułatwiamy sobie pracę
Dane INFORMACYJNE Maszyny proste Nazwa szkoły:
Ruch – jako zjawisko przyrodnicze
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
PROJEKT MGP Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja: Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Maszyny proste obrotowe.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
RÓWNIA POCHYŁA PREZENTACJA.
Lekcja fizyki: W poszukiwaniu maszyn prostych
Maszyny proste.
Siły, zasady dynamiki Newtona
Dynamika.
Dynamika ruchu płaskiego
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Energia Maszyny proste..
Zapis prezentacji:

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych im. Leona Kruczkowskiego w Jastrowiu ID grupy: 97/4_MF_G1 Opiekun: Małgorzata Krużyńska Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Maszyny proste wokół nas Semestr/rok szkolny: Semestr/2010-2011

Prezentacja przygotowana przez grupę, w skład której wchodzą: Konofał Wojciech Lach Jakub Soroka Grzegorz Rennack Aleksandra Biały Bartosz Czerkas Marek Małecki Dariusz Najdek Sylwia Sutkowska Aneta Rambolińska Monika pod kierownictwem pani Małgorzaty Krużyńskiej

Maszyny proste w fizyce – definicja ogólna Maszyny proste w fizyce – idealizacje prostych rzeczywistych mechanizmów urządzeń mechanicznych wprowadzone w celu wyjaśnienia działania mechanizmów urządzeń ułatwiających wykonanie pewnych czynności (pracy) poprzez zmianę wartości lub kierunku działania siły wykonującej daną pracę. Podstawowymi maszynami prostymi są dźwignia i równia pochyła. Działanie wszystkich innych maszyn można wyjaśnić posługując się ideą tych dwóch pierwszych.

Równia pochyła Równia pochyła – jest jedną z wielu maszyn prostych. Wiele urządzeń, których działanie było oparte na równi, było używane od zarania dziejów przez ludzkość. Równia to płaska powierzchnia nachylona do poziomu pod pewnym kątem. Wyznaczanie parametrów ruchu ciała po tej powierzchni (przede wszystkim wyznaczenie przyspieszenia) nazywane jest zagadnieniem równi. Równia linearna rosnąca również wykorzystywana przez ludzkość starożytną

Równia pochyła - zastosowanie Równia praktycznie jest używana wszędzie, czy to w domu, czy to w pracy, na budowie, a nawet w szkole. Jedno z głównych zastosowań jest ułatwienie wnoszenia ciężarów np. na samochody ciężarowe lub na statki. Służyła dobrze w dawnych czasach podczas budowania piramid przez starożytnych Egipcjan, gdzie wszystkie potrzebne materiały budowlane wnosili przez równie, za pomocą mułów. Wykorzystana równia pochyła przez Egipcjan jako rampa

Równia pochyła - zdjęcia Również typowa „huśtawka” może być równią pochyłą. Zjeżdżalnia jako przykład równi pochyłej

Równia pochyła - zdjęcia Naturalnie powstała równia pochyła Pochylnia – kolejne zastosowanie równi pochyłej

Równia pochyła – zadanie Ciało ustawiono na górze równi i swobodnie puszczono. Jaką prędkość uzyska na dole równi, jeśli jej wysokość h=2m, a kąt nachylenia 30 stopni? . Dane Dane: Obliczyć: h=2m - prędkość końcowa kąt alfa=30

Rozwiązanie 1. Aby obliczyć zadanie, trzeba obliczyć jaką przebędzie ciało wzdłuż równi: 2. Żeby wyliczyć drogę należy podzielić obustronnie h. Wyjdzie taki wzór: 3. Nie ma prędkości początkowej a, więc:

Gdzie dzielimy obustronnie a i wyjdzie: Rozwiązanie Jest to ważne, ponieważ zaraz z następnego wzoru wyliczymy t i podstawimy do wyżej podanego wzoru. Następny wzór to: Gdzie dzielimy obustronnie a i wyjdzie:

Rozwiązanie 4. Następnie podstawiamy i przekształcamy wzór z punktu 3. Wygląda to mniej więcej tak: 5. Wyliczamy prędkość końcową:

Gdzie Q to ciężar ciała i Q = mg Rozwiązanie 6. Ale by wyliczyć prędkość końcową potrzeba najpierw obliczyć przyśpieszenie a z sił działających na ciało na równi pochyłej, wzdłuż przyśpieszenia działa siła Qs: Gdzie Q to ciężar ciała i Q = mg

Gdzie m to masa, a g to przyspieszenie ziemskie Rozwiązanie Po obustronnym pomnożeniu Q wychodzi nam taki wzór: Gdzie m to masa, a g to przyspieszenie ziemskie

Rozwiązanie 7. Podany wzór podstawiamy pod: Czyli: m da się skrócić więc:

Rozwiązanie 8. Teraz wzór na przyspieszenie sił i drogę należy podstawić do wzoru na prędkość końcową, czyli: Po skróceniu sin alfa wzór wyjdzie: Po podstawieniu pod odpowiednie litery, wyliczamy prędkość końcową:

A więc prędkość końcowa wynosi: Rozwiązanie A więc prędkość końcowa wynosi: Czyli:

Dźwignia Dźwignia dwustronna Dźwignia - jedna z maszyn prostych, których zadaniem jest uzyskanie działania większej siły przez zastosowanie siły mniejszej. Dźwignia dwustronna W dźwigni dwustronnej (dwuramiennej) siły działają po przeciwnych stronach osi obrotu. Dźwignia pozostaje w równowadze, gdy wypadkowy moment sił przyłożonych do niej wynosi 0.

Dźwignia - zdjęcia Zdjęcie przedstawiające huśtawkę jako dźwignie (uprzednio przedstawiona jako równia pochyła Zdjęcie przedstawiające jako dźwignie sprężarki.

Dźwignia - zdjęcia Dźwignia hamulca ręcznego – kolejny przykład dźwigni w życiu codziennym.

Przekładnia pasowa Przekładnia pasowa - Przekładnia mechaniczna cięgowa , w której cięgnem jest elastyczny pas opasujący oba koła pasowe – czynne i bierne. Teoretyczne przełożenie przekładni pasowej wyraża się zależnością: d1 – średnica skuteczna koła napędzającego Gdzie: d2 – średnica skuteczna koła napędzanego

Przekładnia pasowa - zdjęcia Zdjęcie przedstawiające przekładnie pasową. Inna przekładnia

Krążek przesuwny Krążek przesuwny - krążek podparty swobodnie, przez który przeplata się cięgno. Krążek w trakcie przesuwania się cięgna obtacza się po nim z założenia bez poślizgu. Krążek przesuwny umożliwia zmianę wartości siły. Zdjęcie przedstawiające krążek przesuwny

Krążek przesuwny – zadanie Krążek przesuwny – rozwiązanie Jaką siłę potrzebujemy, aby podnieść ciało używając krążka przesuwnego, gdy używamy siły 100 N. Gdzie: Wzór ogólny P Siła poruszająca Q Siła użyteczna Krążek przesuwny – rozwiązanie Krok pierwszy Wynik:

Klin Klin – maszyna prosta w przekroju będąca trójkątem równoramiennym, którego ściany boczne ustawione pod niewielkim kątem α tworzące ostrze klina, rozpychają dany materiał działając na niego siłami Q. Na trzecią ścianę zwaną grzbietem klina działa siła poruszająca P. Klin znajdujący zastosowanie jako blokada pod koło pojazdu

Klin-nasze zdjęcia Klinem także jest młotek Klin znajdujący zastosowanie jako blokada pod koło pojazdu

Bloczek stały Bloczek stały - inaczej nazywany krążkiem stałym jest to przytwierdzony do stałego podłoża, przez który przeplata się cięgno, które z założenia nie ślizga się po krążku, lecz wprawia go w ruch obrotowy. Krążek stały umożliwia tylko zmianę kierunku siły, bez zmiany jej wartości. Zdjęcia

Zadanie Ciężar przedmiotu jest równy 50N. Użyto dwóch krążków: stałego i ruchomego. Jaka będzie potrzebna siła z jaką musimy zadziałać na ciało aby je unieść. Dane: Obliczyć: k (liczba cięgien) - 2 P Q - 50N

Rozwiązanie 1. 2. 3.

Doświadczenie – „Zasada równowagi dźwigni” Opisane doświadczenie ma dowieść zasady równowagi dźwigni. Pomiary i wnioski zawarte w owym doświadczeniu pozwolą na dojście do ogólnego wniosku – co trzeba zrobić aby wyrównać siły i doprowadzić do równowagi. W doświadczeniu użyliśmy: Linijki (180 cm oraz 100 cm) Odważniki (min 100 g, max 1 kg) Siłomierz

Wyniki pomiarów 1. 2. 3. 4. 5.

Wnioski Wniosek ogólny - im krótsze ramię, tym więcej siły potrzeba aby doszło do wyrównania obu sił.

Zdjęcia wykonane podczas doświadczenia

Zdjęcia z prac nad projektem

Praca wre

Kuba, do roboty!

Bibliografia www.pl.wikipedia.org www.fizyka.biz Zbiór zadań z fizyki dla każdego, wyd. ZamKor. „Fizyka i astronomia dla każdego”, wyd. ZamKor Tablice fizyczno-astronomiczne, wyd. Adamatan