Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Advertisements

Zagadnienie związku przyczynowo-skutkowego
Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Berkeley’a krytyka filozofii przyrody Newtona
Metafizyczny idealizm subiektywny (immanentny i transcendentalny)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności.
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines Na podstawie artykułu Nancy Cartwright opracowała Inga Dębczyńska.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Metoda naukowa.
Filozoficzne źródła nauki (c.d.)
Źródła i granice poznania
Granice poznania. Granice poznania.
Metoda intuicyjno-dedukcyjna a metoda aksjomatyczno-dedukcyjna
Problem psychofizyczny
Myślące trzciny i ideał rozumności
Skąd pochodzą zasady moralne?
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Co to jest teoria względności?
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
EMPIRYZM BRYTYJSKI PROBLEM ŹRÓDEŁ I METOD POZNANIA
Pojęcie empiryzmu Termin „empiryzm” ( z gr
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Jak istnieje czas? Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Podstawy metodologii nauk (3)
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Metodologia nauk Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Metodologia nauk 1. Indukcjonizm i pierwsze teorie metody naukowej
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
założenia przedstawiciele konsekwencje filozoficzne
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Chemia w kolorach tęczy
Filozoficzno-Teologiczne
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
David Hume ( ) Chciał być „Newtonem nauk o człowieku”. Uważał, że wszystkie nauki (oprócz matematyki i logiki), również filozofia, powinny kierować.
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Filozofia przyrody Koncepcje filozofii przyrody
Jak istnieje czas? Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Zagadnienie granic poznania – idealizm i realizm Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania Instytut Filozofii UMCS
Zagadnienie związku przyczynowo-skutkowego. Determinizm i indeterminizm Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania Instytut Filozofii UMCS
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Podsumowanie Pierwszego etapu poznania. dr Genowefa Janczewska-Korczagin www. wiktor.horyzont.net.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Etyka zawodów prawniczych
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS

David Hume (1711 – 1776) Treatise on Human Nature (Traktat o naturze ludzkiej) 3 tomy (1739 – 1740) empiryzm Substancja = to, czemu przysługują cechy, ale co samo nie może być cechą czegoś.

Krytyka pojęcia substancji Na przykład barwę i zapach traktujemy jako cechę tej samej substancji – kwiatu, i przypuszczamy, że dany kwiat pozostaje nadal tym samym kwiatem, choćby zmienił barwę i zapach. Jest to – sądzimy – wiąż ten sam kwiat, ta sama substancja, która jest podłożem cech. Jednak przyjmując istnienie substancji wykraczmy poza fakty – wnioskujemy o istnieniu niedostępnego poznaniu zmysłowemu podłoża cech. Koncepcja substancji jest oparta na wyobraźni i instynkcie, a nie na rozumowaniu i doświadczeniu, nie ma zatem dla niej miejsca w nauce ani w filozofii. Przedmiotem ludzkiego poznania jest wyłącznie świat wrażeń i wszelkie wypowiedzi o ukrytej istocie rzeczy, niedostrzegalnych przyczynach są jedynie jałową spekulacją.

krytyka pojęcia przyczynowości empiryzm: pojęcie przyczynowości nie jest dane a priori […] wszystkie prawa przyrody i wszystkie bez wyjątku zachowania się ciał znamy wyłącznie z doświadczenia […] każdy skutek jest zdarzeniem różnym od swojej przyczyny. Nie można go przeto wykryć w przyczynie, a aprioryczne na jego temat pomysły i koncepcje są czymś zupełnie dowolnym (David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego).

pojęcie przyczynowości wykracza poza (dotychczasowe) doświadczenie Obserwujemy jedynie następstwo zdarzeń, ale post hoc non est propter hoc: […] nie można na tej tylko podstawie, że jedno zjawisko w jednym przypadku wyprzedziło inne, wyprowadzić rozumnego wniosku, że pierwsze jest przyczyną drugiego (David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego)

[…] tym, co wobec stałego związku dwóch rzeczy, np. gorąca i płomienia, ciężaru i masy, każe nam po ukazaniu się jednego oczekiwać drugiego, jest wyłącznie przyzwyczajenie. […] jest to jedyna hipoteza, która usuwa trudność wytłumaczenia, dlaczego z tysiąca przypadków wyprowadzamy wniosek, którego nie możemy wyprowadzić z jednego przypadku, niczym od tamtych się nie różniącego (David Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego).

Hume - prekursor pozytywizmu Pozytywizm, jeden z głównych nurtów w filozofii XIX i XX w., który postulował oparcie poznania na faktach doświadczalnych, oczyszczenie wiedzy z wszelkiej metafizyki oraz negację wartości poznawczej ocen i norm. A. Comte, J.S. Mill, H. Spencer, następnie E. Mach i Avenarius (tzw. empiriokrytycyzm). Lata dwudzieste XX wieku - neopozytywizm, zwany też empiryzmem logicznym. Głosił program walki z metafizyką i uprawiania filozofii naukowej pojmowanej jako logiczna analiza języka nauki. Reprezentowany był zwłaszcza przez Koło Wiedeńskie (m.in. M. Schlick, R. Carnap, O. Neurath) oraz H. Reichenbacha, E. Nagla, A. J. Ayera.