Fobia szkolna mgr Anna Formejster.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Advertisements

Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniowska w szkole –
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Napięcie emocjonalne i stres
Spotkanie z rodzicami klas maturalnych
realizacja VIII punktu
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Zaburzenia psychiczne
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
logopedyczny-prezentacja
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Praca z dzieckiem agresywnym
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
One są wśród nas dziecko z cukrzycą.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
mgr Małgorzata Piasecka
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów
Fobia szkolna czy wagary?
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Fobia szkolna. Fobia - nieuzasadniony, bardzo silny, nie dający się opanować, chorobliwy lęk przed określonymi przedmiotami i sytuacjami, wywołujący tendencję.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Czym jest agresja i przemoc?
FOBIA SZKOLNA.
Stres w pracy nauczyciela
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Fobia szkolna.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Szkodliwość hałasu w szkole
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Fobia szkolna mgr Anna Formejster

Czym jest FOBIA? Fobia - nieuzasadniony, bardzo silny, nie dający się opanować, chorobliwy lęk przed określonymi przedmiotami i sytuacjami, wywołujący tendencję do unikania ich; uczucie lęku bywa połączone z przykrymi objawami wegetatywnymi, np. pocenie się, przyspieszenie bicia serca, suchość w ustach. Fobia jest objawem zaburzeń nerwicowych; z czasem trwania choroby liczba fobii powiększa się, doprowadzając do poważnych komplikacji życiowych. Klasyfikacja fobii jest oparta na rodzaju czynnika lękotwórczego, którym może być przedmiot (fobia przedmiotowa) lub sytuacja (fobia sytuacyjna).

Fobia szkolna jest klasycznym przykładem fobii sytuacyjnej, ponieważ dziecko odczuwa lęk nie przed szkołą rozumianą jako całość, ale przed konkretnymi sytuacjami, które mają miejsce w szkole. Fobia szkolna w Encyklopedycznym Słowniku Psychiatrii rozumiana jest jako synonim nerwicy szkolnej „zróżnicowany pod względem etiologicznym zespół będący często formą nerwicy lękowej, którego wiodącym objawem jest obrona przed uczęszczaniem do szkoły, przy czym, przed każdym udaniem się do niej i w trakcie pobytu w szkole pojawiają się u dzieci przejawy lęku” (L. Korzweniowski, S. Pużyński, 1986r.).

Uczucie lęku przeżywane przez dziecko wywiera bardzo silny, ujemny wpływ na całokształt jego funkcjonowania. Zaburza jego procesy poznawcze, a więc pamięć i uwagę, utrudnia kojarzenie, blokuje innowacyjność i twórczość po prostu paraliżuje i hamuje rozwój.

Lęk, który dominuje w fobii szkolnej jest lękiem nerwicowym Lęk, który dominuje w fobii szkolnej jest lękiem nerwicowym. Niepokój nerwicowy jest czymś nieokreślonym, napięciem wewnętrznym odczuwanym w mięśniach, narządach wewnętrznych i w psychice.

GŁÓWNE OBJAWY SOMATYCZNE bóle i skurcze brzucha bóle głowy Fobia szkolna jest jednym z rodzajów nerwic dziecięcych związanych ze środowiskiem szkolnym i wymaganiami, jakie są tam stawiane. GŁÓWNE OBJAWY SOMATYCZNE bóle i skurcze brzucha  bóle głowy  dolegliwości żołądkowe, takie jak nudności, wymioty, biegunki, zawroty głowy  przyspieszone bicie serca  stany podgorączkowe drżenie rąk, nudności, wymioty, pocenie się bóle pseudoreumatyczne w mięśniach lub stawach zakłócenia mowy, jak np. niemożność głośnego mówienia, uporczywy szloch

Nauka w sposób różnorodny wypowiada się o przyczynach fobii szkolnej Nauka w sposób różnorodny wypowiada się o przyczynach fobii szkolnej. Jedna z głównych przyczyn pojawienia się fobii szkolnej zawiera się w relacji dziecko – rodzice - szkoła. Instytucja szkoły przeważnie aktywizuje tylko zaburzenia tej relacji

Z uwagi na niejednorodne objawy fobia szkolna może być nieraz traktowana przez otoczenie jako upór, bunt, nie zdiagnozowana choroba somatyczna lub symulacja.

Czynniki sprzyjające powstawaniu fobii szkolnej konflikty między rodzicami, wrogi klimat rodzinny, neurotyczne małżeństwa, chroniczne nieprzystosowanie rodziny, trudności ekonomiczne, wpływ wywierany przez pracujące matki oraz różnorodne konflikty rzutujące na całe rodziny

UCZEŃ CIERPIĄCY NA FOBIĘ SZKOLNĄ różnymi sposobami uzyskuje zgodę rodziców na opuszczanie zajęć, również manipulacją  zwykle lubi szkołę, jest skrupulatny i dokładny, ale boi się chodzić do szkoły z powodu odczuwania ogromnego lęku, wręcz paniki  martwi się sprawami dotyczącymi nauki i rodziców  cierpi na dolegliwości zdrowotne w obliczu konieczności uczestniczenia w zajęciach szkolnych  niechętnie wychodzi z domu, ciągle chce być z rodzicami

Drugim ważnym czynnikiem sprzyjającym powstawaniu fobii szkolnej jest szkoła, a w szczególności jej kierownictwo i nauczyciele nie potrafiący odróżnić nerwicowego ,,odrzucenia szkoły” przez dzieci. Może to prowadzić do poważnych konsekwencji pedagogicznych i psychospołecznych.

Pedagogiczne i psychospołeczne konsekwencje fobii szkolnej. Dzieci cierpiące na fobię szkolną są to często dzieci: -nieśmiałe -zamknięte w sobie -łatwo odczuwające zagrożenie -opuszczone, źle reagujące na dezaprobatę -mogą mieć tendencje perfekcjonistyczne -nieufnie odnoszą się do akceptacji ze strony innych - mogą także łatwo paść ofiarą freudowskiej ,,nerwicy sukcesu”, objawiającej się tym, że postępy i nagrody wywołują więcej lęku niż poczucia zaspokojenia

Protesty przed wyjściem do szkoły najczęściej po raz pierwszy pojawiają się: po wakacjach, feriach, krótkiej chorobie stresującym wydarzeniu, jakim może być dla dziecka np. zmiana miejsca zamieszkania. - gdy dziecko jest często zatrzymywane w domu przez nadmiernie troskliwych rodziców z powodu najdrobniejszych dolegliwości zdrowotnych.

Często dziecko usiłuje uzasadnić swoją niechęć do szkoły, np. tym, że: -lekcje są za trudne, -nauczyciel niesprawiedliwy, -koledzy są głupi Może pojawić się lęk przed zaśnięciem, przed zwierzętami, złodziejami, ciemnością i potworami.

Większość objawów ustępuje zwykle po kilku godzinach, jeśli oczywiście rodzice pozwolą dziecku zostać w domu.

FOBIA SZKOLNA a WAGARY UCZEŃ WAGARUJĄCY stara się ukryć nieobecności przed rodzicami  nie odczuwa ogromnego lęku przed pójściem do szkoły  często oszukuje i kłamie  raczej nie uskarża się na dolegliwości fizyczne  po lekcjach chętnie przebywa poza domem  jest pod dużym wpływem rówieśników  gdy ucieka z zajęć, może dopuszczać się czynów chuligańskich nie uskarża się na dolegliwości fizyczne

UCZEN CIERPIĄCY NA FOBIĘ SZKOLNĄ różnymi sposobami uzyskuje zgodę rodziców na opuszczanie zajęć, również manipulacją  zwykle lubi szkołę, jest skrupulatny i dokładny, ale boi się chodzić do szkoły z powodu odczuwania ogromnego lęku, wręcz paniki  martwi się sprawami dotyczącymi nauki i rodziców  cierpi na dolegliwości zdrowotne w obliczu konieczności uczestniczenia w zajęciach szkolnych  niechętnie wychodzi z domu, ciągle chce być z rodzicami nie wykazuje problemów związanych z zachowaniem aspołecznym

- niewłaściwa postawa rodzicielska np. PRZYCZYNY FOBII SZKOLNEJ w środowisku rodzinnym - niewłaściwa postawa rodzicielska np. nadopiekuńcza nadmiernych wymagań 2. w środowisku szkolnym niewłaściwe postępowanie nauczyciela, a także jego osobowość np. stwarza zagrożenie psychiczne (publiczne uwagi, nie dostrzega sukcesów) nie dostrzega sukcesów dziecka preferuje i przejawia sympatię do zdolnych uczniów, a lekceważy i pomija bądź upokarza uczniów mniej błyskotliwych

indywidualne trudności w nauce 3.warunki psychofizyczne dziecka np. wady rozwojowe wady narządów zmysłów wady wymowy nadaktywność psychoruchowa dysleksja rozwojowa indywidualne trudności w nauce niepełnosprawność zaburzenia emocjonalne - często u dzieci z wysokim ilorazem inteligencji i bogatą wyobraźnią, poczucie odpowiedzialności i panika na myśl o pogorszeniu swoich ocen

Szkoła dla wielu dzieci nie jest atrakcyjna i przyjazna Szkoła dla wielu dzieci nie jest atrakcyjna i przyjazna. - Co robić, kiedy dziecko nie chce do niej chodzić? - Kiedy kłamie, manipuluje rodzicami i nauczycielami, symuluje dolegliwości, a w końcu zaczyna wagarować?

. Fobia, tak jak każda długotrwała choroba dezorganizuje normalny tok edukacji, społeczny rozwój dziecka i prawidłowe funkcjonowanie rodziny.

O łatwości przystosowania się dziecka do szkoły w pewnym stopniu decyduje atmosfera szkoły i właściwości psychiczne nauczyciela. On to w pierwszym okresie styka się z dzieckiem najwięcej. Może więc dziecku pomóc, lecz może również swoim postępowaniem przeszkodzić w przystosowywaniu się do nowych warunków.

Najważniejszym czynnikiem w postępowaniu z dzieckiem jest zdrowa rodzina, dająca dziecku poczucie bezpieczeństwa i to ona powinna odgrywać główną rolę w procesie leczenia.

Nie wolno zmuszać dziecka na siłę do chodzenia do szkoły jednak należy strać się o szybki powrót dziecka do szkoły W terapii dziecka należy najbardziej skoncentrować się na rodzicach a na samym dziecku w mniejszym stopniu Bardzo pomocna okazuje się wyważona i delikatna postawa nauczyciela, który nie spotęguje lęku dziecka - Istotną rolą nauczyciela jest też zadbanie, by dziecko nie straciło kontaktów z kolegami

W zapobieganiu fobii szkolnej ważne jest umożliwienie dziecku nabywania umiejętności i doświadczeń społecznych Uczenia się samodzielności Należy dopasować stawiane wymagania do aktualnych możliwości wynikających z etapu rozwoju dziecka Należy zadbać o współpracę rodziców dziecka z wychowawcą szkolnym Indywidualne i grupowe zajęcia terapeutyczne pomoc w nauce nacisk na zwiększenie u dziecka umiejętności w kontaktach z ludźmi Należy umiejętnie zbudować u dziecka poczucie własnej wartości

PAMIĘTAJMY: Ktoś, kto wzrasta w świadomości zagrożenia ma w późniejszych latach poczucie mniejszej wartości jako człowiek, jako jednostka w społeczeństwie. Jest to często źródłem poważnych zaburzeń w zachowaniu, a nawet w psychice.