Norma modelowa ISO 9001.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Interpretacja p. 7.6 ISO 9001 Jacek Węglarczyk

Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Audity Opracował: Tomasz Greber
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
10 błędów / wg E. Cochran’a /
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Marek Bugdol Zarządzanie jakością w administracji
Adam Walicki - 30 września 2010
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
„Audit to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia.
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
Zarządzanie jakością projektu
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Elementy geometryczne i relacje
Korekcja, działania korygujące, działania zapobiegawcze
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Zapis prezentacji:

Norma modelowa ISO 9001

Dane dotyczące normy POLSKA NORMA Symbol: PN-EN ISO 9001 Tytuł: „Systemy zarządzania jakością. Wymagania”. Wydawca: Polski Komitet Normalizacyjny (PKN). Miejsce wydania: Warszawa. Data wydania: luty 2009. Źródło: Z. Zymonik

Wprowadzenia – postanowienia ogólne „Niniejszą normę międzynarodową mogą stosować strony wewnętrzne i zewnętrzne, w tym jednostki certyfikujące, w celu oceny zdolności organizacji do spełnienia wymagań klienta, wymagań przepisów prawnych i wymagań określonych przez organizację.” [PN-EN ISO 9001, s. 13] Uwzględniono tu zasady zarządzania jakością podane w ISO 9000 i ISO 9004. Źródło: Z. Zymonik

Dlaczego tak ważne jest w normie podejście procesowe? aby zrozumieć i spełnić wymagania jakościowe gdyż istnieje potrzeba rozpatrywania procesów w kategoriach wartości dodanej aby wiedzieć jak funkcjonują procesy i czy są one skuteczne aby mierzyć procesy i, na podstawie wyników pomiarów (faktów), móc je doskonalić Źródło: Z. Zymonik

Podejście procesowe „Wykorzystanie systemu procesów w organizacji wraz z ich identyfikacją oraz wzajemnymi oddziaływaniami między tymi procesami i zarządzanie nimi można określić jako podejście procesowe” [PN-EN ISO 9001, s. 13] Źródło: Z. Zymonik

Podejście procesowe cd. Organizacja powinna zidentyfikować liczne, powiązane ze sobą działania w ramach procesów i nimi zarządzać. Źródło: Z. Zymonik

Zaleta podejścia procesowego Zapewnienie bieżącego nadzoru nad powiązaniami między poszczególnymi procesami w systemie procesów, a także ich wzajemnym oddziaływaniem. Źródło: Z. Zymonik

PN-EN ISO 9001. Model systemu zarządzania jakością Ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością Odpowiedzialność kierownictwa Zarządzanie zasobami Pomiary, analiza, doskonalenie Realizacja wyrobu KLIENCI Wymagania Zadowo lenie Wyrób WEJŚCIE WYJŚCIE Działania dające wartość dodaną Przepływ informacji Źródło: J. Zymonik

Interpretacja graficznego odzwierciedlenia modelu (por. slajd 8) obrazuje powiązania procesów pokazuje, że na wejściu są wymagania klientów, którzy „dyktują” organizacji swoje wymagania pokazuje, że na wyjściu jest zadowolenie klientów, dlatego ważne jest monitorowanie tego zadowolenia i ocena stopnia spełnienia ich wymagań Źródło: Z. Zymonik

Metoda PDCA w procesach Planuj (Plan): ustal cele i procesy niezbędne do dostarczenie wyników zgodnych z wymaganiami klienta i polityką organizacji Wykonaj (Do): wdróż procesy Sprawdź (Control): monitoruj i mierz procesy i wyrób Działaj (Act): podejmij działania dotyczące ciągłego doskonalenia funkcjonowania procesu Źródło: Z. Zymonik

PN-EN ISO 9001 - Spis treści 1. Zakres normy 1.1. Postanowienia ogólne 1.2. Zastosowanie 2. Norma powołana 3. Terminy i definicje 4. System zarządzania jakością 4.1. Wymagania ogólne 4.2. Wymagania dotyczące dokumentacji Źródło: J. Zymonik

PN-EN ISO 9001 - Spis treści cd. 5. Odpowiedzialność kierownictwa 5.1. Zaangażowanie kierownictwa 5.2. Orientacja na klienta 5.3. Polityka jakości 5.4. Planowanie 5.5. Odpowiedzialność, uprawnienia i komunikacja 5.6. Przegląd zarządzania 6. Zarządzanie zasobami 6.1. Zapewnienie zasobów 6.2. Zasoby ludzkie 6.3. Infrastruktura 6.4. Środowisko pracy Źródło: Z. Zymonik

PN-EN ISO 9001 - Spis treści cd. 7. Realizacja wyrobu 7.1. Planowanie realizacji wyrobu 7.2. Procesy związane z klientem 7.3. Projektowanie i rozwój 7.4. Zakupy 7.5. Produkcja i dostarczanie usługi 7.6. Nadzorowanie wyposażenia do monitorowania i pomiarów 8. Pomiary, analiza i doskonalenie 8.1. Postanowienia ogólne 8.2. Monitorowanie i pomiary 8.3. Nadzór nad wyrobem niezgodnym 8.4. Analiza danych 8.5. Doskonalenie Źródło: Z. Zymonik

Zakres normy Wyspecyfikowane w normie wymagania dotyczą systemu zarządzania jakością, gdy organizacja: potrzebuje wykazać zdolność do ciągłego doskonalenia wyrobu spełniającego wymagania klienta dąży do zwiększenia zadowolenia klienta Źródło: Z. Zymonik

Zakres normy cd. Wymagania zawarte w normie są ogólne i przeznaczone do stosowania przez wszystkie organizacje Źródło: Z. Zymonik

Terminy i definicje W normie stosuje się terminy i definicje podane w PN-EN ISO 9000 Dostawca Organizacja Klient Wyrób to także usługa Źródło: Z. Zymonik

System zarządzania jakością Wymagania ogólne Wymagania dotyczące dokumentacji Źródło: Z. Zymonik

System zarządzania jakością - wymagania ogólne Organizacja powinna: zidentyfikować procesy określić sekwencje tych procesów i ich wzajemne oddziaływania określić kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania tych procesów zapewnić zasoby i informacje niezbędne do przebiegu i monitorowania tych procesów monitorować, mierzyć i analizować te procesy doskonalić procesy Organizacja powinna zarządzać procesami Źródło: Z. Zymonik

System zarządzania jakością - wymagania dotyczące dokumentacji Na dokumentację systemu zarządzania jakością składa się: polityka jakości i cele dotyczące jakości księga jakości procedury inne dokumenty Dokumentacja może mieć dowolna formę Źródło: Z. Zymonik

System zarządzania jakością – księga jakości Księga jakości powinna zawierać: zakres systemu udokumentowane procedury opis wzajemnego oddziaływania między procesami Źródło: Z. Zymonik

System zarządzania jakością - nadzór nad dokumentacją Dokumenty powinny być nadzorowane. Potrzebna jest do tego procedura, w której powinno się określić: sposób zatwierdzania dokumentów sposób przeglądu tych dokumentów i ich aktualizowanie sposób dostępności do dokumentów czytelność i łatwość ich zidentyfikowania Źródło: Z. Zymonik

System zarządzania jakością - nadzór nad zapisami Zapis to szczególny rodzaj dokumentu. Zapisy są dowodem zgodności z wymaganiami i skuteczności działania systemu. Musi być udokumentowana procedura zapisów. Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - Zaangażowanie kierownictwa - Orientacja na klienta - Polityka jakości - Planowanie Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - zaangażowanie kierownictwa Najwyższe kierownictwo musi udowodnić, że jest zaangażowane w tworzenie i wdrożenie systemu przez: zakomunikowanie w organizacji ważności wymagań klienta ustanowienie polityki jakości ustanowienie celów jakościowych przeprowadzenie przeglądów zarządzania zapewnienie dostępności zasobów Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - polityka jakości Najwyższe kierownictwo powinno zapewnić, że polityka jakości jest: odpowiednia do celów organizacji zawiera zobowiązanie do spełnienia wymagań i doskonalenia systemu tworzy ramy do ustanowienia celów jakościowych jest zakomunikowana i zrozumiała Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - planowanie (cele jakościowe) Cele dotyczące jakości powinny być mierzalne i spójne z polityką jakości Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - odpowiedzialność i uprawnienia Najwyższe kierownictwo powinno zapewnić, że odpowiedzialność i uprawnienia są określone i zakomunikowane w organizacji. Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - odpowiedzialność i uprawnienia Najwyższe kierownictwo powinno wyznaczyć członka kierownictwa, który niezależnie od innej odpowiedzialności powinien mieć odpowiedzialność i uprawnienia, które obejmują: zapewnienie, że procesy w systemie są ustanowione, wdrożone i utrzymywane przedstawienie najwyższemu kierownictwu sprawozdań z funkcjonowania systemu zapewnienie upowszechnienia świadomości dotyczącej klienta Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - komunikacja wewnętrzna Najwyższe kierownictwo powinno zapewnić, że zostaną ustanowione właściwe procesy komunikacyjne w organizacji. Źródło: Z. Zymonik

Odpowiedzialność kierownictwa - przegląd zarządzania Najwyższe kierownictwo powinno przeprowadzić przegląd systemu zarządzania jakością w zaplanowanych odstępach czasu. Podstawa przeglądu: wyniki auditów informacje zwrotne od klientów funkcjonowanie procesów i zgodność wyrobu status działań zapobiegawczych i korygujących działania podjęte w wyniku wcześniejszych przeglądów kierunki zmian w systemie zalecenia dotyczące doskonalenia Źródło: Z. Zymonik

Zarządzanie zasobami Zapewnienie zasobów Zasoby ludzkie Infrastruktura Źródło: Z. Zymonik

Zarządzanie zasobami – zasoby ludzkie (kompetencje, świadomość i szkolenie) Organizacja powinna: określić kompetencje personelu zapewnić szkolenia ocenić skuteczność powyższych działań zapewnić, aby personel był świadomy istoty i ważności tych działań utrzymać odpowiednie zapisy powyższych działań Źródło: Z. Zymonik

Zarządzanie zasobami – infrastruktura Infrastruktura obejmuje: zabudowania, przestrzeń do pracy i związane z nią instalacje wyposażenie procesu (sprzęt i oprogramowanie) usługi pomocnicze (transport, łączność) Źródło: Z. Zymonik

Zarządzanie zasobami - środowisko pracy Organizacja powinna określić środowisko pracy potrzebne do osiągnięcie zgodności z wymaganiami dotyczącymi wyrobu i zarządzać tym środowiskiem. Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu Planowanie realizacji wyrobu Procesy związane z klientem Projektowanie i rozwój Zakupy Produkcja i doskonalenie usługi Źródło: Z. Zymonik

7. Realizacja wyrobu – planowanie realizacji wyrobu Organizacja powinna zaplanować i opracować procesy potrzebne do realizacji wyrobu. Powinno się określić: wymagania dotyczące wyrobu środki potrzebne do ustanowienia procesów, dokumentów i zapewnienia zasobów działania dotyczące weryfikacji, walidacji, monitorowania, kontroli i badań, kryteria przyjęcia wyrobu zapisy potrzebne do dostarczenia dowodów, że procesy i wyrób są zgodne z wymaganiami Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – plan jakości Plan jakości to dokument, w którym wyspecyfikowano procesy systemu zarządzania jakością (łącznie z procesami realizacji wyrobu) oraz zasoby wykorzystane do określonego wyrobu. Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – procesy związane z klientem Określenie wymagań dotyczących wyrobu: wymagania wyspecyfikowane przez klienta (w tym wymagania dotyczące dostawy i działań po dostawie) wymagania nieustalone przez klienta, ale niezbędne wymagania ustawowe i przepisy dotyczące wyrobu wszelkie inne własne wymagania Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – przegląd wymagań dotyczących wyrobu Przegląd powinien być przeprowadzony przed zobowiązaniem się do dostarczenia wyrobu klientowi (przed przedłożeniem oferty, akceptacją umów lub zamówień, akceptacją zmian do umów lub zamówień). Ma on na celu: uchwycenie rozbieżności sprawdzenie, czy na pewno organizacja jest zdolna spełnić określone wymagania Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – komunikacja z klientem Organizacja powinna określić i wdrożyć ustalenia związane z komunikowaniem się z klientem i dotyczące: informacji o wyrobie zapytań handlowych postępowania z umowami lub zamówieniami (łącznie ze zmianami) informacji zwrotnej od klienta (w tym dotyczących reklamacji) Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – projektowanie i rozwój Organizacja powinna planować i nadzorować projektowanie i rozwój wyrobu. Powinna określić: etapy projektowania i rozwoju przegląd, weryfikacje i walidację do każdego etapu odpowiedzialność i uprawnienia dotyczące projektowania i rozwoju Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – dane wejściowe do projektowania i rozwoju Powinny obejmować: wymagania funkcjonalne i dotyczące parametrów wymagania ustawowe i przepisy Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – dane wyjściowe z projektowania i rozwoju Powinny: spełniać wymagania zawarte w danych wejściowych zawierać kryteria przyjęcia wyrobu zapewnić odpowiednie informacje zawierać właściwości wyrobu, które są istotne dla jego bezpiecznego i właściwego użytkowania Uwaga: prawo konsumenta do pełnej informacji o wyrobie oraz prawo konsumenta do bezpiecznego użytkowania wyrobu Źródło: Z. Zymonik

7. Realizacja wyrobu – przegląd projektowania i rozwoju Przegląd powinien umożliwić: ocenę zdolności wyników projektowania i rozwoju do spełnienia wymagań identyfikacje wszelkich problemów i zaproponowanie niezbędnych działań w tym zakresie Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – weryfikacja projektowania i rozwoju Weryfikacje przeprowadza się po to, aby upewnić się, że dane wyjściowe z projektowania i rozwoju spełniły wymagania wejściowe. Należy utrzymać zapisy wyników weryfikacji. Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – walidacja projektowania i rozwoju Walidację przeprowadza się po to, aby upewnić się, że wytworzony wyrób jest zdolny spełnić wymagania. Walidację z reguły przeprowadza się przed dostawą lub wdrożeniem wyrobu. Są niezbędne zapisy z działań walidacji. Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – nadzorowanie zmian w projektowaniu i rozwoju Zmiany w projektowaniu i rozwoju wyrobu powinny być zidentyfikowane i zapisane. Przegląd nadzorowania powinien obejmować ocenę wpływu zmian na wyrób. Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – zakupy Organizacja powinna w tym zakresie: dokonywać oceny i wyboru dostawców, kierując się ich zdolnością do dostarczania wyrobu zgodnego z wymaganiami organizacji ustalić kryteria oceny i wyboru dostawcy utrzymać zapisy wyników ocen Źródło: Z. Zymonik

Realizacja wyrobu – zabezpieczenie wyrobu Organizacja powinna zabezpieczyć wyrób podczas wewnętrznego procesu wytwarzania i procesu dostarczania wyrobu do miejsca przeznaczenia (wyrób powinien być odpowiednio zidentyfikowany, zapakowany, przechowywany i ochraniany). Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie Postanowienia ogólne Monitorowanie i pomiary Nadzór nad wyrobem niezgodnym Analiza danych Doskonalenie Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie - zadowolenie klienta Zadowolenie klienta jest jednym z mierników funkcjonowania systemu zarządzania jakością. Należy monitorować informacje dotyczące percepcji klienta co do tego, czy organizacja spełnia jego wymagania. Należy określić metody uzyskiwania i wykorzystania tych informacji. Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie – audit wewnętrzny Organizacja powinna przeprowadzać audity wewnętrzne w zaplanowanych odstępach czasu, aby określić czy: system jest zgodny z wymaganiami norm system jest skutecznie wdrożony i utrzymywany Ważne jest określenie kryteriów auditu w zakresie: kryteriów auditu zakresu auditu częstości auditu metody jego przeprowadzenia Powinna być udokumentowana procedura Uwaga: auditorzy nie powinni auditować własnej pracy Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie - monitorowanie i pomiary procesów Organizacja powinna stosować odpowiednie metody monitorowania i pomiaru procesów. Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie - monitorowanie i pomiary wyrobu Organizacja powinna monitorować i mierzyć właściwości wyrobu (należy to przeprowadzić na odpowiednich etapach realizacji wyrobu). Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie – nadzór nad wyrobem niezgodnym Organizacja powinna zapewnić, aby wyrób niezgodny z wymaganiami został zidentyfikowany i był nadzorowany. Nie można dopuścić do tego, aby był użyty niezgodnie z przeznaczeniem (udokumentowana procedura). Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie - doskonalenie Organizacja powinna ciągle doskonalić skuteczność systemu zarządzania jakością poprzez wykorzystanie polityki jakości, celów jakościowych, wyników auditów, analizy danych, działań korygujących i zapobiegawczych oraz przeglądu zarządzania. Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie - działania korygujące Procedura (dokument) powinna uwzględnić: przegląd niezgodności (w tym reklamacje klientów) przyczyny niezgodności niezbędne działania i ich zapisy przegląd podjętych działań korygujących Źródło: Z. Zymonik

Pomiary, analiza i doskonalenie - działania zapobiegawcze Organizacja powinna określić działania eliminacji przyczyn potencjalnych niezgodności w celu zapobiegania ich wystąpieniu. Procedura (dokument) powinna uwzględnić: określenie potencjalnych niezgodności i ich przyczyn działania mogące zapobiec wystąpieniu niezgodności zapisy wyników podjętych działań Źródło: Z. Zymonik

Bariery i trudności odnoszące się do normy modelowej ISO 9001 Brak jasno sformułowanych celów. Słabe zainteresowanie kierownictwa przedsiębiorstw do doskonalenia systemu jakości (a także jego utrzymania). Niewielki zakres działań projakościowych w strategii przedsiębiorstwa. Niedocenianie przez naczelne kierownictwo trudności w kierowaniu zespołem. Niedocenianie barier psychologicznych (opór pracowników). Niezrozumienie podejścia procesowego. Mało sprawny system obiegu informacji o jakości. Niedopracowane zakresy obowiązków i uprawnień. Nienamacalność korzyści z wdrożonego systemy jakości. Przewaga działań kontrolnych nad prewencyjnymi. Zbyt hasłowa polityka jakości. Niewielki zakres stosowania metod i narzędzi zarządzania jakością. Niejasne zasady postępowania. Niskie kwalifikacje konsultantów i auditorów. Ograniczona skuteczność mechanizmów wymuszających na jednostkach certyfikujących wysoki poziom jakości świadczonych usług. pracowała: Z.Zymonik

Podsumowanie Norma modelowa systemu zarządzania jakością jest wzorcem wymagań jakościowych dla każdego rodzaju organizacji. Norma ta zawiera dorobek kilkudziesięciu lat praktyki menedżerskiej. Cechą charakterystyczna normy jest jej uniwersalność. Za jej pomocą organizacja chce udowodnić, że jest zdolna do spełnienia podstawowych wymagań jakościowych. Źródło: Z. Zymonik