Podstawowe prawa i wolności człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

MIECZYSŁAW ALBERT KRĄPIEC OP (1921 – 2008)
Czy chrześcijanie są tolerancyjni?
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Wiara czyni Wolnym.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Krzysztof Szczucki Zakład Prawa Karnego WPiA UW
Prawa człowieka Burczy Sara.
Marksizm i egzystencjalizm
Filozofia polityki 3. Egzystencjalizm
Filozofia polityki 2.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Doktryny polityki społecznej- wykład 4
Ideologie, doktryny i programy polityczne
Bóg stworzył człowieka
Sofiści.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
KRYTYCZNI WOBEC INFORMACJI
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
Prowadzacy: Dr hab. prof. US Andrzej Wojtaszak
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
GODNOŚĆ ISTOTY LUDZKIEJ
Jan Paweł II - Papież Wolności
23. Zasady życia społecznego
Jan Paweł II Papież Wolności
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH POLSKIEJ AKADEMII NAUK.
(Katechizm Kościoła katolickiego, 1795).
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Geneza systemu ochrony praw człowieka
WYKŁAD ÓSMY PRAWA OBYWATELSKIE. PRAWA CZŁOWIEKA -WYNIKAJĄ Z PRAWA NATURY -U PODSTAW LEŻY GODNOŚĆ CZŁOWIEKA -NIEZBYWALNE -NIENARUSZALNE -PRZYRODZONE -POWSZECHNE.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
PRAWA dziecka.
Historia doktryn politycznych, prawnych i administracyjnych ĆWICZENIA 1.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Niezależność i pluralizm mediów
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Wina jako dar? Kilka teologicznych obserwacji. Plan wystąpienia Jak zdefiniować winę? Chrześcijańska narracja Pierwszy upadek Odkupienie z grzechu i winy.
Kilka słów o… Encykliki społeczne. Encykliki społeczne Leon XIII w encyklice „Rerum novarum” (1891) podjął problemy związane z „kwestią robotniczą”, ukazując.
Lekcja Temat: Walka z komunizmem. Podr. s Zeszyt ćw. s
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Kodeks etyczny nauczyciela
Prawa dziecka.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Zapis prezentacji:

Podstawowe prawa i wolności człowieka Wykład 3-4: wolność w życiu społecznym

Wolność w życiu społecznym Wolność istotą bytu ludzkiego Historia ludzkości – historią obrony wolności Koncepcja wolności – kluczowa dla życia społecznego i życia człowieka

Wolność w życiu społecznym Przedmiot wykładu: model ucieczki od wolności w systemach kolektywistyczno-totalitarnych; model egoistycznie ujmowanej wolności w ideologii liberalnej i anarchistycznej model odpowiedzialnej wolności personalizmu

1. Wolność zniewolona Zniewolenie wolności Płaszczyzna faktograficzna (dewiacje, nałogi, zwyrodnienia) Płaszczyzna doktrynalna Determinizm Kolektywizm Totalizm

1. Wolność zniewolona A. Determinizm Teologiczny (fatalizm, nauka Lutra, Kalwina, jansenizm) Filozoficzny (Spinoza, Hegel, marksizm, Freud)

1. Wolność zniewolona B. Marksizm (Engels, Marks) Wolny to ten, który posiada własność W. to efekt wyzwolenia ekonomicznego, społecznego, politycznego Teologiczny (fatalizm, nauka Lutra, Kalwina, jansenizm) Realizacja w. domaga się walki klas

1. Wolność zniewolona C. Totalizm – patologiczna forma państwa, dążącego w sposób planowy do zniszczenia człowieka Stalinizm Hitleryzm

1. Wolność zniewolona - ocena determinizm, kolektywizm i totalizm - wspólny element: negują wolność osoby ludzkiej Błędem determinizmu jest przejaskrawienie roli determinant Kolektywizm – koncesja zakresu wolności przez społeczność Totalizm – absolutyzacja człowieka, państwa, klasy społecznej, rasy, wodza.

2. Wolność egocentryczna B. Wolność egocentryczna (liberalno-indywidualistyczna) J. J. Rousseau, Monteskiusz F. Nietzsche J. P. Sartre Anarchizm i nihilizm

2. Wolność egocentryczna - ocena Słusznie uwypukla potrzebę wolności Absolutyzuje wolność Indeterminizm – pomija realia życia społecznego Oderwanie wolności od sfery wartości personalnych Aspołeczny profil (podstawą życia społecznego jest nie tylko wolność, ale także równość i sprawiedliwość społeczna)

2. Wolność egocentryczna – ocena Cechy liberalnej koncepcji wolności: Egocentryzm Apersonalizm Naturalizm Relatywizm

3. Wolność odpowiedzialna (aksjologiczna) związek z osobą ludzką wolność odpowiedzialna jest warunkiem autorealizacji zakorzeniona w wartościach służebna wobec osoby ludzkiej (Paul Recoeur) uwzględnia wymogi dobra wspólnego domaga się ochrony w życiu społecznym granicą prawa do wolności jest drugi człowiek: jego godność i niezbywalne wartości.

3. Wolność odpowiedzialna (aksjologiczna) Jan Paweł II: Encyklika Veritatis splendor „Wolność nie polega jedynie na wyborze takiego czy innego działania; dokonując wyboru człowiek decyduje zarazem o sobie samym, opowiada się swoim życiem za Dobrem lub przeciw niemu, za lub przeciw Prawdzie i ostatecznie, za lub przeciw Bogu" (nr 65)

3. Wolność odpowiedzialna (aksjologiczna) Relacja między wolnością a prawdą 1. prawda jest podstawą wolności, 2. wolność jest warunkiem poznania prawdy.

3. Wolność odpowiedzialna (aksjologiczna) Tomasz z Akwinu: „Prawda jest zgodnością intelektu i rzeczy, kiedy intelekt orzeka istnienie tego co jest realne lub kwestionuje istnienie tego czego nie ma". Rozróżnił prawdę logiczną, bytową i etyczną

3. Wolność odpowiedzialna (aksjologiczna) Wolność aksjologiczna (wolność tworzenia wartości wyższych i niższych) wolność myśli i słowa wolność sumienia i religii wolność nauki i kultury wolność ekonomiczno-gospodarcza Wolność społeczno-polityczna