Metody analizy i interpretacji tekstów literackich na lekcjach języka polskiego Aleksandra Paluch.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Advertisements

Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży.
Demokracja w szkole.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Systematyka literatury
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
narzędzie w językowych pracach projektowych
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Co to jest TIK?.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLOWE i MAPY POJĘĆ
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Czytanie ze zrozumieniem
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
Formy pracy z książką (lekturą)
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Projekt czytelniczy dla klas piątych
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Pomysł na promocję książki.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Systematyka literatury
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Metody analizy i interpretacji tekstów literackich na lekcjach języka polskiego Aleksandra Paluch

Podstawową metodą pacy na lekcjach języka polskiego jest praca z tekstem literackim. Po wprowadzeniu reformy oświaty i wdrożeniu nowej matury ten element pracy stał się wręcz zasadą organizacji lekcji, ponieważ z zapisu podstawy programowej wynika, iż analiza i interpretacja stanowią jednocześnie konsekwencję odbioru dzieła literackiego oraz podstawę tworzenia wypowiedzi.

W dydaktyce szkolnej pokazujemy uczniom, w jaki sposób odczytać to, co o mnie, jako człowieku mówi interpretowany tekst. Nie jest to łatwe, gdyż zależy od możliwości intelektualnych uczniów, ich oczytania, erudycji, inteligencji. Stąd też różne propozycje metod pracy związanych z analizą i interpretacją. Kilka z nich chciałabym przybliżyć w tej prezentacji.

Pierwsza to zajęcia mające na celu kształcenie umiejętności dostrzegania różnych warstw znaczeniowych utworu poetyckiego, posługiwania się odniesieniami do kultury europejskiej, szybkiego wyszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródłach oraz zastosowania ich w pracy nad konkretnym tekstem. Zajęcia powinny odbywać się w czytelni. Zadaniem nauczyciela jest pełnienie roli przewodnika w podróży przez dzieło poetyckie, w której można wyodrębnić następujące etapy: przeczytać – przeżyć – zrozumieć – skomentować. Uczniowie pracują w zespołach analizując dwa lub trzy wybrane przez nauczyciela wiersze. Praca każdego zespołu przebiega w kilku etapach.

Etap pierwszy: to lektura i indywidualne przeżycie utworów. Uczniowie: wypowiadają się, przedstawiając subiektywne wrażenia, przeżycia i skojarzenia związane z tekstami, następnie zapisują je w formie luźnych notatek. Etap drugi: odczytywanie zawartych w tekstach odniesień do dzieł kultury europejskiej. odszukanie i obejrzenie reprodukcji obrazu, analiza obrazu z wykorzystaniem fragmentów tekstu Szymborskiej, przypomnienie głównych informacji o epoce Bruegla z uwzględnieniem głównych prądów kulturowych. ) Uczniowie ponownie odczytują teksty utworów, porządkują i rozszerzają skojarzenia wynotowane wcześniej, odczytują (wstępnie) przesłanie tekstu.

Etap trzeci: stanowi podsumowanie przemyśleń i informacji na temat utworu. Przemyślenia i uwagi na temat danego utworu uczniowie wpisują w piramidę znaczeń zbudowaną z kilku warstw, przy czym wierzchołek jest warstwą zewnętrzną – wrażeniem. Kolejne warstwy to konteksty i odniesienia kulturowe oraz filozoficzne. Nie należy narzucać uczniom liczby warstw, jedynie uświadomić, że każda kolejna warstwa pozwala na pełniejsze zrozumienie, a następnie skomentowanie utworu. Praca domowa: Uzasadnij znaczenie odniesień do dzieł kultury europejskiej w twórczości autora wierszy.

Propozycja druga to cykl lekcji poświęconych inspiracji biblijnym motywem wędrownym.

Lekcja I , II: Charakterystyka postaci np Lekcja I , II: Charakterystyka postaci np. z obrazu, czyli o meandrach interpretacji. Praca w grupach – każda grupa otrzymuje do interpretacji jeden z trzech – czterech obrazów; nie podajemy tytułu obrazu. Zadanie: Opiszcie bohaterów tego obrazu – wnioskując z wyglądu, wyrazu twarzy, ubioru o cechach charakteru i usposobienia. Opowiedzcie, o czym myślą, w jakich zdarzeniach uczestniczą. Po wysłuchaniu wszystkich grup przeprowadzamy krótką dyskusję o tym, co różni bohaterów przedstawionych na obu obrazach – wnioski zapisujemy na tablicy. Przedstawiamy bohaterów obrazów poprzez streszczenie historii zawartej w Biblii. Zadanie: Zdobądźcie jak najwięcej wiadomości o malarzu, którego obraz opisywaliście, czasie powstania dzieła, kierunku w sztuce, który prezentuje. Relacja z wędrówek po encyklopediach, albumach i opracowaniach. Dyskusja na temat: Od czego zależy sposób przedstawiania i odczytywania danego motywu?

Lekcja III: Analiza tekstu lirycznego. Praca w grupach – każda grupa otrzymuje do analizy jeden z trzech tekstów literackich zawierających motyw biblijny, Zadania: Jak się ma tekst liryczny do opowieści zawartej w Biblii? Kim jest bohater w świetle tego tekstu, jak wartościowany jest jej czyn? Jakie przesłanie wynika z tekstu? (zacytuj odpowiedni fragment). Kim jest podmiot liryczny utworu i jak wpływa na sposób opowiadania historii? Z czego wynika jego dystans bądź brak dystansu do przedstawianych problemów? W jakim czasie utwór powstał i czy ma to wpływ na sposób potraktowania motywu? Praca pisemna: Wędrówka motywu. „Są takie motywy, które poeci podają sobie z rąk do rąk”. Dlaczego ten motyw? Jak i dlaczego przedstawiłbym bohaterów tego motywu?

Co to za wiersz? (interpretacja plastyczna) Zachęćmy uczniów, aby dokonali analizę wiersza – zamknęli swoje wrażenia, odczucia, przemyślania po jego przeczytaniu w obrazie. Zadaniem uczniów jest wybranie jednego wiersza (bądź to z antologii wierszy różnych twórców poświęconej jednemu tematowi, bądź z tomiku jednego poety) i dokonanie w domu jego „plastycznej interpretacji”. Później, na lekcji, odgadujemy, który wiersz ilustruje dany obraz. Młodzież uzasadnia swoje propozycje, czytamy zaproponowane teksty, rozważamy warianty, wysłuchujemy autora interpretacji. Dzięki takim zajęciom uczniowie zaczną uważniej czytać teksty liryczne, a także zobaczą możliwości innego niż słowo wyrażania swoich przemyśleń, emocji związanych z tekstem.

Propozycja notowania informacji z lekcji poświęconej analizie i interpretacji testu poetyckiego Na przykładzie wierszy autorów barokowych ukazuje, w jaki sposób odtworzyć strukturę utworu za pomocą wykresu, który stanowi skrótowy zapis tych, naładowanych konceptami i wyrafinowanymi środkami stylistycznymi, tekstów. Taka forma notatki lepiej ukaże spoistość tych wierszy, ich logiczność, kunszt i element niespodzianki poetyckiej.

(Czasowi zgoła wszystko na świecie hołduje) teza: Krótkość żywota (Czasowi zgoła wszystko na świecie hołduje)   CZAS - argumentacja: byt nasz - życie ludzkie, przyroda (słońce)  dźwięk cień dym wiatr błysk głos punkt wyliczenie jednosylabowych wyrazów  koło niehamowane     przodek  ty sam  potomek  Myślisz  jużeś był  (czas ter. – czas przeszły) - podsumowanie tezy: kolebka  grobem  paradoksy matka  mogiła  elipsy Wniosek: - ze względu na typ wyrażanych przeżyć jest to liryka filozoficzna; - ze względu na konstrukcję stylistyczną jest to liryka zwrotu do adresata (którym może być każdy człowiek)

Do Anny - teza: Z czasem wszystko przemija  antyteza: miłość do Anny nie przeminie. - argumentacja: Z czasem  bieżą lata (13 anafor)  upadają państwa (wyliczenia)  zanika dowcip i rozum  mija uroda  opadają liście  przekwitają łąki  mijają uczucia (przykłady z życia jednostek, z dziedziny życia społecznego i przyrody) hiperbola, koncept - potwierdzenie tezy: Czasowi zgoła wszystko na świecie hołduje niespodzianka poetycka (pointa): Szczyra miłość ku tobie, Anno, me kochanie Wszystkim czasom na despekt nigdy nie ustanie. Wniosek: - wiersz pozornie filozoficzny okazuje się erotykiem (co zapowiadał tytuł); - jest to liryka zwrotu do adresata, ukochanej Anny

Ten sposób notowania nie jest pomysłem nowatorskim, był on lansowany jeszcze w okresie dwudziestolecia międzywojennego, później został zarzucony, a nawet ośmieszany. Wydaje mi się jednak, że warto do niego powrócić, gdyż czasem bardziej wartościowe jest sporządzanie tabelek i wykresów lub zapis trafnych cytatów, bowiem wymaga to myślenia i uczy dostrzegania elementów struktury tekstu, oczywiście przy założeniu, że uczeń wkłada w taki zapis twórczy wysiłek intelektualny. Oczywiście nie wszystkie utwory poetyckie poddają się graficznemu zapisowi. Zanim więc wprowadzimy tę metodę do pracy, przeanalizujmy tekst pod kątem takiej formy zapisu.

Każdy nauczyciel ma indywidualne możliwości i uwarunkowania – wykształcenie, zasób kompetencji, doświadczenie pedagogiczne, emocje. Każdy uczeń jest indywidualną osobą, także ze swoimi możliwościami, zdolnościami, zainteresowaniami, przeżyciami. Ta grupa uczniów, ta klasa, to nie to samo, co tamta, dzisiaj jest inne od jutra. Można się zastanawiać, czy należy i warto korzystać z gotowych konspektów, pomysłów, przykładowych ćwiczeń, zadań, tematów? Wydaje mi się, że można i należy, gdyż inaczej popadamy w rutynę, a ta zawsze jest nudna. Czerpiąc z doświadczenia innych dostosowujmy je zarówno do swoich uwarunkowań, jak i możliwości naszych uczniów. Można wykorzystać tylko pewną część pomysłu, która nas zaciekawiła i zrobić to po swojemu, inaczej. I też inaczej w jednej klasie, inaczej w drugiej, bo proces uczenia – zwłaszcza języka polskiego – to proces aktywnego poznawania, doświadczania i twórczego rozwoju.

KONIEC