Zagadnienia transportowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przykład liczbowy Rozpatrzmy dwuwymiarową zmienną losową (X,Y), gdzie X jest liczbą osób w rodzinie, a Y liczbą izb w mieszkaniu. Niech f.r.p. tej zmiennej.
Advertisements

Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Marszałek Województwa Małopolskiego
Analiza progu rentowności
UKŁADY TRÓJFAZOWE Marcin Sparniuk.
dr Jarosław Poteralski
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw makro-ekonomii, :)…
Metoda simpleks Simpleks jest uniwersalną metodą rozwiązywania zadań programowania liniowego. Jest to metoda iteracyjnego poprawiania wstępnego rozwiązania.
Opracowanie: Maria Skarupa, Oliwia Mordyl kl.6b
Algorytm transportowy
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Zagadnienie transportowe
X* optymalna wielkość zapasu
Doskonalenie łańcuchów dostaw Supply Chain Operations Reference Model
Paradoks partycypacji wyborczej
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Warunki w triangulacji
Rozwiązywanie układów
Porównanie wyników wyrównania Metodą klasyczną i trzema metodami kollokacji.
Problem transportowy. Transport towarów od dostawców (producentów) do odbiorców odbywa się dwustopniowo przez magazyny hurtowe z przeładunkiem na mniejsze.
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
Problem transportowy opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź 2000.
Zadanie pierwotne Zadanie dualne Max f. celu Współczynniki f. celu Warunki „=„ Warunki „=„ Macierz parametrów Min f. celu.
Wzory ułatwiające obliczenia
Witajcie. Koszty logistyki to tylko fragment problematyki, jaką zajmuje się ekonomika logistyki. Ekonomiści głowią się nad problemem zmniejszenia kosztów.
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Synteza układów sekwencyjnych z (wbudowanymi) pamięciami ROM
Zagadnienie transportowe METODA POTENCJAŁÓW
Cechy zbiorowości i grupowanie statystyczne
Symulacja zysku Inwestycje finansowe. Problem zKasia postanowiła oszczędzać na samochód i wybrała fundusze inwestycyjne zKasia chce ulokować w funduszach.
Rozkłady wywodzące się z rozkładu normalnego standardowego
Zadanie treningowe… …do wykładów ULOG cz. 6 i cz. 7 Rozwiązanie: E S 1
Zagadnienie transportowe
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Problematyka wykładu Podział rejestrów i liczników
Elastyczność.
Logistyka Transport.
Mnożnik w gospodarce zamkniętej bez państwa AD = C + I
MS Excel - wspomaganie decyzji
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Minimalizacja kosztów produkcji urządzenia w fabryce
. Inwestycja obejmie budowę bliźniaczego budynku mieszkalnego przy ul. Strzelców Bytomskich w Pyskowicach, zlokalizowanego w sąsiedztwie już wybudowanego.
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 2
Warsztaty dla nauczycieli przedmiotów informatycznych
EGZAMIN GIMNAZJALNY Charakterystyka wyników osiągniętych przez uczniów.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
15 minutowa Prezentacja kartka dzięki której zarobisz tysiące złotych.
Działania w systemie binarnym
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Konkurencja doskonała
Elementy geometryczne i relacje
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
315.W jakim czasie ciało swobodnie spadające przebędzie piąty metr swojej drogi?
Zagadnienie i algorytm transportowy
Projektowanie systemów transportowych
Zagadnienia transportowe Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Systemy odnawiania zapasu
Model „pięciu sił” M.Portera
Zapis prezentacji:

Zagadnienia transportowe sudoku ciąg dalszy….

Zagadnienie transportowe zostało sformułowane w 1941 przez F. L Zagadnienie transportowe zostało sformułowane w 1941 przez F.L.Hitchcocka. Metoda rozwiązania tego zagadnienia zwana algorytmem transportowym, opracowana została przez G.B.Dantziga (1951) i jest szczególnym przypadkiem algorytmu simpleks. Pierwotnie zagadnienie transportowe było rzeczywiście stosowane do rozwiązywania problemów związanych z transportem, później okazało sie, ze stosuje sie do wielu innych zagadnień praktycznych. Najbardziej znane warianty zagadnienia transportowego to: 1. zagadnienie transportowe (zamknięte i otwarte) 2. zagadnienie transportowo-produkcyjne 3. zagadnienie lokalizacji produkcji 4. zagadnienie minimalizacji pustych przebiegów

ZZT Mamy m dostawców i n odbiorców jakiegoś dobra. Znamy podaż każdego dostawcy, popyt każdego odbiorcy oraz koszty transportu od dostawców do odbiorców. Zagadnienia transportowe polegają na tym, by ustalić plan przewozu towarów w taki sposób, aby łączne koszty transportu były minimalne. Jeśli łączna podaż równa jest łącznemu popytowi, to jest to ZZT (zamknięte zadanie transportowe). W przeciwnym razie jest to zadanie otwarte.

Trochę wzorów… xij – wielkość przewozów ai – podaż dostawców bj – popyt odbiorców cij – jedn.koszt transportu od dostawcy do odbiorcy (podaż = popyt; ZZT) (minimalny łączny koszt transportu) (każdy dostawca wyśle tyle towaru, ile ma) (każdy odbiorca dostanie tyle towaru, ile chce)

ZZT można rozwiązać za pomocą: Metody górnego lewego rogu (metody kąta północno-zachodniego) Metody najmniejszego elementu Metody VAM (metody aproksymacji Vogela) Metodę rozwiązania zagadnienia nadal stosuje się z dużym powodzeniem. Na przykład w latach 90-tych firma Procter and Gamble przebudowała system wytwarzania i dystrybucji swoich produktów w Stanach Zjednoczonych w oparciu o zagadnienie transportowe. Roczną oszczędność oszacowano na ok. 200 mln dolarów.

Metoda górnego lewego rogu (metoda północno-zachodniego kąta) Wozimy oranżadę ;-) Czterech producentów tej oranżady dysponuje odpowiednio 20, 30, 10 i 40 skrzynkami napoju. Pięć sklepów chętnie kupi odpowiednio 10, 15, 30, 10 i 35 skrzynek. Mamy jak najmniejszym kosztem porozwozić wszystkie skrzynki, znając koszty drogi od dostawcy do odbiorcy. Źródło: http://www.truck1.pl/Ciezarowki-c5gm 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 Producenci (dostawcy) Sklepy (odbiorcy) Koszty

S1 P1 S2 P2 S3 P3 S4 P4 S5

Zaczynamy od lewego górnego rogu. Jaki popyt? Jaka podaż? 20 30 10 40   15 35 20 30 10 40 10    15 35 Zaczynamy od lewego górnego rogu. Jaki popyt? Jaka podaż? 20-10=10 30 10 40 10    10-10=0 15 35 10 30 40 10   0   15 35

10 30 40 10   0   15 35 10 30 40 10   0   15 35 10 30 40 10   0   15 35 10-10=0 30 10 40 10   0   15-10=5 35

30 10 40 10   0   5 35 30 10 40 10   0  5   5 35 30-5=25 10 40 10   0  5   5-5=0 30 35 25 10 40 10   0  5 0    30 35

25 10 40 10   0  5 0    30 35 25 10 40 10   0  5 0   25   30 35 25-25=0 10 40 10   0  5 0   25   30-25=5 35 10 40 10   0  5 0   25   5 35

10 40 10   0  5 0   25   5 35 10 40 10   0  5 0   25   5 35 10-5=5 40 10   0  5 0   25   5-5=0 10 35 5 40 10   0  5 0   25   10 35

5 40 10   0  5 0   25   10 35 5 40 10   0  5 0   25 5    10 35 5-5=0 40 10   0  5 0   25 5 5    10-5=5 35 40 10   0  5 0   25 5 5    35

40 10   0  5 0   25 5 5    35 40 10   0  5 0   25 5 5    35 40-5=35 10   0  5 0   25 5 5  5-5=0   35 35 10   0  5 0   25 5 5   

35 10   0  5 0   25 5 5    35 10   0  5 0   25 5 5   35 35-35=0 10   0  5 0   25 5 5   35 10   0  5 0   25 5 5   35

Koniec  Na końcu tabelka powinna mieć wszystkie wartości popytu i podaży równe zero. W ten sposób mamy rozwiązanie dopuszczalne Elementy równe zero (we wnętrzu tabeli) to tzw. elementy niebazowe Elementy bazowe to te różne od zera. Jaki jest koszt przewozu oranżady od dostawców do odbiorców?

20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 10   0 S1  5 0  S2 15  25 5 S3 5  S4  35 S5 35

20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 10   0 S1  5 0  S2 15  25 5 S3 5  S4  35 S5 35 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 5x10  0 3x10 1x5 0  1x25 2x5 5x5 6x35 KOSZT PRZEWOZU TO 5x10 + 3x10 + 1x5 + 1x25 + 2x5 + 5x5 + 1x5 + 6x35 = 360

Metoda najmniejszego elementu Wozimy oranżadę ;-) Czterech producentów tej oranżady dysponuje odpowiednio 20, 30, 10 i 40 skrzynkami napoju. Pięć sklepów chętnie kupi odpowiednio 10, 15, 30, 10 i 35 skrzynek. Mamy jak najmniejszym kosztem porozwozić wszystkie skrzynki, znając koszty drogi od dostawcy do odbiorcy. Źródło: http://www.truck1.pl/Ciezarowki-c5gm 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 Producenci (dostawcy) Sklepy (odbiorcy) Koszty

Zaczynamy od góry, szukamy najmniejszego kosztu. Podaż Popyt 20 30 10 40  5  2  1  3  4 15  6 35 Zaczynamy od góry, szukamy najmniejszego kosztu. Jaki popyt? Jaka podaż? 20 30 10-10=0 40    10 15 10 35 20 30 40   10  15 10 35

20 30 40 0  10     0 15 10 35 20 30 10 40  5  2  1  3  4 15  6 35 20 30 10 40  5  2  1  3  4 15  6 35 20 30-15=15 40 0  10   15  0 15-15=0   30 10 35

20 15 40 0  10   15  0   30 10 35 20 15 40  5  2  1  3  4 30 10  6 35 20 15 40  5  2  1  3  4 30 10  6 35 20-20=0 15 40 0  10   15  0 20    30-20=10 10 35

15 40 0  10   15  0 20    10 35 15 40  5  2  1  3  4 10  6 35 15 40  5  2  1  3  4 10  6 35 15-10=5 40 0  10   15  0 20   10   10-10=0 10 35

5 40 0  10   15  0 20   10   10 35 5 40  5  2  1  3  4 10  6 35 5 40  5  2  1  3  4 10  6 35 5-5=0 40 0  10   15  0 20   10  5   10-5=5 35

40 0  10   15  0 20   10  5   5 35 40  5  2  1  3  4 5  6 35 40  5  2  1  3  4 5  6 35 40-5=35 0  10   15  0 20   10  5 5-5=0   35

40-5=35 0  10   15  0 20   10  5 5-5=0   35 35  5  2  1  3  4  6 35  5  2  1  3  4  6 35-35=0 0  10   15  0 20   10  5  35

Koniec  Na końcu tabelka powinna mieć wszystkie wartości popytu i podaży równe zero. W ten sposób mamy rozwiązanie dopuszczalne Elementy równe zero (we wnętrzu tabeli) to tzw. elementy niebazowe Elementy bazowe to te różne od zera. Jaki jest koszt przewozu oranżady od dostawców do odbiorców?

20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 0  10  S1  15  0 S2 15 20   10 S3  5 S4  35 S5 35

KOSZT PRZEWOZU TO 1x20 + 1x15 + 1x10 + 1x5 + 1x10 + 1x5 + 6x35 = 275 30 10 40 P1 P2 P3 P4 0  10  S1  15  0 S2 15 20   10 S3  5 S4  35 S5 35 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 1x10 1x15 1x20 1x5 6x35 KOSZT PRZEWOZU TO 1x20 + 1x15 + 1x10 + 1x5 + 1x10 + 1x5 + 6x35 = 275

Metoda VAM (Vogel’s approximation Method) Wozimy oranżadę ;-) Czterech producentów tej oranżady dysponuje odpowiednio 20, 30, 10 i 40 skrzynkami napoju. Pięć sklepów chętnie kupi odpowiednio 10, 15, 30,10 i 35 skrzynek. Mamy jak najmniejszym kosztem porozwozić wszystkie skrzynki, znając koszty drogi od dostawcy do odbiorcy. Źródło: http://www.truck1.pl/Ciezarowki-c5gm 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 Producenci (dostawcy) Sklepy (odbiorcy) Koszty

20 30 10 40  5  2  1  3  4 15  6 35 20 30 10 40  5  2  1  3  4 15  6 35 20 30 10 40  5  2  1  3  4 15  6 35 2-1=1 1-1=0 3-1=2  5  2  1  3  4  6

1 2  5  2  1  3  4  6 1 2  5  2  1  3  4  6 40-10=30 20 30 10 40 15 35 20 30 10 15 35 10-10=0

1 2  5  2  1  3  4  6 2-1=1 1-1=0 4-3=1  5  2  1  3  4  6 1  5  2  1  3  4  6 1  5  2  1  3  4  6

20-20=0 20 30 10 15 35 30 10 15 20 35 30-20=10 1  2  1  5  4  3  6 1-1=0 4-3=1  2  1  5 2-1=1  4  3  6

1  2  1  5  4  3  6 1  2  1  5  4  3  6 10-10=0 30 10 15 20 35 30 10 15 20 35 10-10=0

1  1  4  3  6 1-1=0 4-3=1  1  4 4-1=3  3 3-1=2  6 6-1=5 1  1  4 3  3 2  6 5 30 10 15 20 35

30-30=0 30 10 15 20 35 30 10 15 20 5 35-30=5 1  4 3  3 2  6 5 4-3=1  4  3  6

1  4  3  6 30 10 15 20 5 30-10=20 30 10 15 20 5 20 10 15 30 5 10-10=0

1  4  6 6-4=2  4  6 20-15=5 20 10 15 30 5 20 10 15 30 5 15-15=0

 6 5 10 15 20 30 5-5=0 5 10 15 20 30 10 15 20 30 5 5-5=0

20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 S1 15 S2 S3 S4 5 S5 35 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35

KOSZT PRZEWOZU TO 1x20 + 1x30 + 1x10 + 4x15 + 3x10 + 1x10 + 6x5 = 190 40 P1 P2 P3 P4 S1 15 S2 S3 S4 5 S5 35 20 30 10 40 P1 P2 P3 P4 5 2 1 S1 3 4 S2 15 S3 S4 6 S5 35 1x10 4x15 1x20 3x10 1x30 6x5 KOSZT PRZEWOZU TO 1x20 + 1x30 + 1x10 + 4x15 + 3x10 + 1x10 + 6x5 = 190

ZZT rozwiązaliśmy za pomocą: Metody górnego lewego rogu (metody kąta północno-zachodniego) koszt transportu 360 Metody najmniejszego elementu koszt transportu 275 Metody VAM (metody aproksymacji Vogela) koszt transportu 190

Zad. 1. Trzech dostawców dostarcza towar trzem odbiorcom Zad. 1. Trzech dostawców dostarcza towar trzem odbiorcom. Należy ustalić taki plan przewozów, który minimalizuje koszty tych przewozów. 20 30 P1 P2 P3 7 4 5 S1 18 13 S2 32 11 8 S3 Zad. 2. Trzech dostawców dostarcza towar czterem odbiorcom. Należy ustalić taki plan przewozów, który minimalizuje koszty tych przewozów. 200 300 500 P1 P2 P3 4 5 3 S1 100 2 S2 250 S3 350 S4