DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

SOLE W ŻYCIU CODZIENNYM
ZJAWISKO FIZYCZNE A REAKCJA CHEMICZNA
SOLE JAKO PRODUKT REAKCJI WODNYCH ROZTWORÓW KWASÓW I ZASAD
OPIS ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z CHEMII W RAMACH PROJEKTU „RÓWNYM KROKIEM W PRZYSZŁOŚĆ”
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DYSOCJACJA KWASÓW.
WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNO-CHEMICZNE SOLI
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
BUDOWA, PODZIAŁ I OTRZYMYWANIE KWASÓW
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Chemia stosowana I temat: woda i roztwory.
Wodorotlenki i kwasy.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
CHEMIA OGÓLNA Wykład 5.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Temat: Reakcje strąceniowe
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Różnobarwny świat chemii
Hydroliza soli oraz jej przykłady
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Projekt edukacyjny: „ZASADY W KAŻDYM DOMU”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
JAKIMI MAGICZNYMI WŁAŚCIWOŚCIAMI CHARAKTERYZUJE SIĘ WODA?
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sole w Medycynie.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Kwasy.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Praktyczne zastosowanie soli w lecznictwie i gospodarstwie domowym do Projektu pt „sole w Życiu Codziennym” uczniowie klasy II D gimnazjum w Zespole Szkół.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Twardość wody Twardość węglanowa (przemijająca)
Wodorotlenki.
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Jaki jest poziom pH wody w Jaśle? Kinga Czerwińska Anna Szot Ligowy zespół badawczy: Opiekun: Ryszard Goryczka.
Dysocjacja jonowa, moc elektrolitu -Kwasy, zasady i sole wg Arrheniusa, -Kwasy i zasady wg teorii protonowej Br ӧ nsteda i Lowry`ego -Kwasy i zasady wg.
Podział kwasów Rozkład mocy kwasów Otrzymywanie kwasów
Kwasy i zasady - Kwasy i zasady wg Arrheniusa
Zestawienie wiadomości wodorotlenkach
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Dysocjacja elektrolityczna (jonowa)
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
POWTÓRZENIE CHEMIA.
HALIT  Pot. Sól kamienna (kuchenna)  Chlorek sodu NaCl Otrzymywanie chlorku sodu NaOH + HCl NaCl + H ₂ O  Sól kamienna w kuchni wykorzystywana jest.
Zapis prezentacji:

DYSOCJACJA ELEKTROLITYCZNA SOLI

1. DYSOCJACJA JONOWA Dysocjacja elektrolityczna - inaczej zwana jonową. Jest to rozpad cząsteczek soli na jony pod wpływem wody. Dysocjacji elektrolitycznej ulegają cząsteczki związku o wiązaniu jonowym lub atomowym spolaryzowanym. Dysocjacja elektrolityczna nadaje roztworom specyficzne właściwości. Roztwory związków chemicznych, które ulegają dysocjacji, przewodzą prąd elektryczny Zjawisko dysocjacji elektrolitycznej zostało odkryte w XIX wieku przez szwedzkiego uczonego Arrheniusa, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie chemii z 1903 roku

Substancje chemiczne można podzielić na elektrolity, tzn Substancje chemiczne można podzielić na elektrolity, tzn. te które posiadają zdolność przewodzenia prądu elektrycznego oraz nieelektrolity, które tej właściwości nie posiadają. Elektrolity dzielimy na mocne, słabe i o średniej mocy. Substancje, które podczas rozpuszczania w wodzie rozpadają się na jony i przewodzą prąd elektryczny nazwano elektrolitami. Do elektrolitów należą: kwasy (np.: H2SO4 ), wodorotlenki (np.: NaOH) i sole (np.: H2SO4).

2. DYSOCJACJA SOLI SIARCZAN (VI) MAGNEZU MgSO4 = Mg2+ + SO42- DODATNI KATION MAGNEZU UJEMNY ANION SIARCZANOWY (VI) CHLOREK MAGNEZU MgCl2 = Mg+ + 2 Cl- KATION MAGNEZU ANION CHLORKOWY

3. WZÓR DYSOCJACJI MnRm = nM+ + Rm-

4. ZADANIE ZAPISZ REAKCJĘ DYSOCJACJI NASTĘPUJĄCYCH SOLI: CHLOREK POTASU SIARCZAN (VI) SODU AZOTAN (V) SODU AZOTAN (V) POTASU WĘGLAN SODU FOSFORAN (V) SODU CHLOREK AMONU NH4Cl

ZADANIE 3 STR. 112 K

ZAD. DOM. ĆW. 45, 46, 47, 48 STR. 23-24