Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przekształcenia geometryczne.
Advertisements

BADANIE KORELACJI ZMIENNYCH
WYKŁAD 2 I. WYBRANE ZAGADNIENIA Z KINEMATYKI II. RUCH KRZYWOLINIOWY
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Szereg rozdzielczy Szereg rozdzielczy jest zestawieniem, w którym wartości badanej cechy statystycznej rozdzielone są na określone grupy (klasy), a każdej.
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Teoria maszyn i części maszyn
Funkcja liniowa – - powtórzenie wiadomości
Prostokątny układ współrzędnych
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Prezentacja danych liczbowych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Statystyka w doświadczalnictwie
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Wzory ułatwiające obliczenia
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
Układ równań stopnia I z dwoma niewiadomymi
Średnie i miary zmienności
Konstrukcja, estymacja parametrów
Granica funkcji.
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
Krzysztof Kucab Rzeszów, 2012
Różne sposoby prezentacji danych
„Człowiek - najlepsza inwestycja”
dla klas gimnazjalnych
Prezentacja danych w postaci wykresu
Typy wykresów Bartosz Celiński.
Excel. Różne typy wykresów
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
SPOSOBY PREZENTOWANIA DANYCH
Statystyka ©M.
Funkcja liniowa ©M.
Podstawy statystyki, cz. II
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Rachunek różniczkowy funkcji jednej i wielu zmiennych
Projektowanie Inżynierskie
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Co to jest dystrybuanta?
Excel Wykresy – różne typy, wykresy funkcji.
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wykresy
Informatyka +.
Jak narysować wykres korzystając z programu Excel?
Narzędzia.
Tabele przestawne i wykresy przestawne. Zaawansowane wykresy
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Elementy geometryczne i relacje
Autor: Marcin Różański
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Wykresy – różne typy oraz wykresy funkcji
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
Wykresy i wykresy funkcji Adam Wesołowski Daniel Teterwak.
Obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych.
Figury płaskie Układ współrzędnych.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Twierdzenie Pitagorasa w układzie współrzędnych.
Ankieta statystyki.
Zapis prezentacji:

Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz

Graficznym obrazem prezentowanych danych są wykresy. W części I wykładu 2 pokazano, jak bardzo potrzebne jest: - uporządkowanie danych liczbowych - i ich prezentacja w formie ułatwiającej analizę Graficznym obrazem prezentowanych danych są wykresy. Przedstawimy kilka powszechnie używanych wykresów. Rozpatrzmy dane dotyczące wagi (w kg) studentów z tablicy 3.

wykres słupkowy Konstrukcję wykresu słupkowego rozpoczynamy od określenia układu współrzędnych: - na osi poziomej (osi odciętych) zaznaczamy odcinki odpowiadające długościom (rozpiętości) kolejnych przedziałów; - oś pionowa (oś rzędnych) odpowiada zaobserwowanym liczebnościom

wykres słupkowy dla względnych częstości Względne częstości są odmierzane na osi rzędnych w procentach, co pokazuje wykres 2.

wykres słupkowy ze słupkami poziomymi zamiast pionowych co ilustruje wykres 3. Interpretacja tych wykresów jest prosta. I tak możemy szybko określić najczęściej występującą wagę wśród badanych studentów zawierającą się między 63 a 68 kg.

histogram W histogramie luka między 62 a 63 jest zastąpiona zostaje pojedyńczą pionową linią (przyjmuje się umownie, że linia określa wagę 62,5 kg). Tym samym pierwsza pionowa linia odzwierciedla wagę 59,5 kg a ostatnia z prawej linia to 74,5 kg

wielobok częstości

Powszechną praktyką jest „pociągnięcie” dwóch końców wykresu do osi odciętych. Tworzymy dwie dodatkowe klasy – jedną wyższą, drugą niższą – obie z częstościami równymi zero. Kiedy połączymy te końcowe punkty otrzymamy wielobok częstości, co pokazuje wykres 6.

środek przedziału= ( 59,5 + 62,5 ) / 2 = 122 / 2 = 61 Do konstrukcji wieloboku częstości musimy wcześniej określić miary odpowiadające wartościom środkowym przedziałów klasowych. Miarę tę nazywamy środkiem przedziału i definiujemy jako: środek przedziału=(dolna granica + górna granica ) / 2 Tak więc w przedziale klasowym 59,5 – 62,5 środek przedziału wynosi: środek przedziału= ( 59,5 + 62,5 ) / 2 = 122 / 2 = 61 Środki przedziałów wynoszą odpowiednio: 61, 64, 67, 71, 74. Wykreślamy punkty i łączymy je linią, co pokazuje wykres 5.

diagram kołowy Jest używany częściej do prezentacji częstości względnych aniżeli rozkładu liczebności. Dane dotyczące wagi studentów sklasyfikowano w 5-ciu klasach. Pierwsza klasa (60-62 kg) liczy 16,7% wszystkich studentów (w przybliżeniu 17%), co odpowiada „plasterkowi” równemu 16,7% koła. Podobnie 2-gi przedział (63-65 kg) liczy 33,3% całej zbiorowości i odpowiada „plasterkowi” 33% koła, itd.