TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLI
O czym będzie? O tym, jak teoria istniejąca od wielu lat może usprawnić proces nauczania i uczenia się pokolenia Y.
Mapy Myśli ("mapy pamięci" lub "mind mapping") są bardzo dobrym narzędziem by uczyć się i pracować szybciej oraz skuteczniej. http://www.edu.bialystok.pl/news,Mapy_mysli,18.php
Notatka inteligentna, czyli mapa myśli – nowy wymiar myślenia i notowania Zalety: Synestezja Ruch Skojarzenia Humor Wyobraźnia Numeracja Symbolizm Kolory Wyolbrzymianie Notatka linearna Wady: Zbyt długie Trudne do zapamiętania Zabierają zbyt dużo czasu Nie pobudzają mózgu do twórczej pracy
Jak „rysować” mapy myśli? 1. Tradycyjnie http://www.youtube.com/watch?v=8BgkWIEeX-M
Przy rysowaniu można kierować się również słownymi wskazówkami Pana … Abrahama Lincolna
Jak „rysować” mapy myśli? 2. Za pomocą programów http://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/news/mapy-myslowe
Kiedy stosować mapę myśli na lekcji? Jako podsumowanie lekcji - odpowiedź na „nacobezu” Jako podsumowanie działu – przygotowanie do sprawdzianu, pracy klasowej, egzaminu ... Jako rozwiązanie problemu
Podsumowanie lekcji w kl. V - rodzaje trójkątów
http://www.bbc.co.uk/scotland/pinball/dotdash/
Podsumowanie działu – ułamki zwykłe, kl. IV
Rozwiązanie problemu – jak policzyć koszty wycieczki?
Obustronne korzyści Dla nauczyciela: Dla ucznia: ogranicza stosowanie metod podających, stosuje metody i techniki aktywizujące, uatrakcyjnia zajęcia, organizuje pracę w grupach, tworzy odpowiednie sytuacje problemowe. Dla ucznia: rozwija swoją wyobraźnię porządkuje i systematyzuje wiedzę ćwiczy koncentrację wzmacnia poczucie wartości własnej uczy się efektywnego sporządzania notatek
Zamiast podsumowania: FreeMind, Xmind, MindMeister, Star Tree Studio, a może kartka i kredki? bo każdy uczeń jest inny, zatem ma inny profil uczenia się: Indywidualny kanał odbioru informacji (VAK) Dominująca inteligencja
Dziękuję za uwagę Maria Czerwińska